جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تکامل بلوتوث


تکامل بلوتوث
بلوتوث حدود یک دهه است که یک استاندارد پرطرفدار کوتاه‌برد و کم‌مصرف بی‌سیم بوده است. اگر در حال حاضر یک وسیلهٔ بلوتوثی نداشته باشید، احتمال دارد که به‌زودی صاحب یک وسیلهٔ بلوتوثی بشوید. براساس یک بررسی، در حال حاضر بیش از یک میلیارد وسیلهٔ دارای فناوری بلوتوث در دنیا به‌کار گرفته می‌شود. گروه Bluetooth SIG، که تدوین‌کنندهٔ استانداردهای فن‌آوری بلوتوث است، معتقد است که این تعداد تا سال ۲۰۱۰ به بیش از ۲۰ برابر خواهد رسید.
فناوری بلوتوث از امواج رادیوئی در طیف فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز برای انتقال سیگنال‌های صوتی و داده‌ای بین وسایل بلوتوثی بهره می‌گیرد. بلوتوث، همچون سایر استاندارهائی که حضوری طولانی‌مدت دارند، شاهد چند تجدیدنظر و تحول بوده است. بلوتوث، بسته به طبقهٔ وسیله، می‌تواند با سرعتی تا ۳ مگابایت در ثانیه در بردهای یک‌متر (Class ۳)، ده‌متر (Class ۲)، و ۱۰۰ متر (Class ۱) ارتباط برقرار کند. بلوتوث همچون استاندارد Wi-Fi، می‌تواند سینگال‌های داده‌ای را از میان دیوارها و اشیاء سفت عبور بدهد، اما در چنین وضعیتی از ۵/۱ قدرت خود استفاده می‌کند.
طرز کار بلوتوث ساده است، و به شما امکان می‌دهد که با جفت‌کردن دو وسیلهٔ بلوتوثی، آنها را به هم وصل کنید و از داده‌های آن دو وسیله بهره بگیرید. جفت‌کردن، شامل فعال‌کردن خصوصیت بلوتوث در هر وسیله و پیکربندی آنها به‌گونه‌ای است که یکدیگر را شناسائی کنند، دو وسیله باید در برد مؤثر بلوتوث قرار داشته باشند.
منبع : ریزپردازنده


همچنین مشاهده کنید