چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اندر فواید ورزش و تمرین


اندر فواید ورزش و تمرین
بیشتر ما این جمله یا جمله‌ای شبیه این را شنیده‌ایم که ورزش کردن فایده‌های بسیاری برای روان و جسم ما دارد، اما همچنان بر شیوه زندگی نادرست خود اصرار می‌کنیم و وقت را به بطالت می‌گذرانیم و هر کاری انجام می‌دهیم غیر از ورزش کردن؛ بدون آنکه به یاد داشته باشیم ما انسان‌های فناپذیر برای سلامتی نیاز به فعالیت و ورزش داریم و سرانجام شکایت می‌کنیم که چرا اضافه وزن داریم؟ چرا بیمار هستیم؟ و چرا شادابی و تندرستی را خیلی زود از دست داده‌ایم؟
به یاد داشته باشید، کمی تمرین کردن بهتر از اصلا تمرین نکردن است. هیچ کس از شما درخواست نخواهد کرد که شروع به تمرین و ورزش کنید و اگر شما نیاز به انگیزه دارید ممکن است برخی از فواید ثابت شده علمی ‌ورزش و تمرین بتواند به شما کمک کند.
طول عمر: افرادی که از نظر بدنی فعال هستند بیشتر عمر می‌کنند. براساس یک مطالعه ۲۰ ساله، تمرین منظم خطر مرگ زودرس را کاهش می‌دهد.
گسترش سلول‌های مغزی جدید و بهبود حافظه: تمرین، تشکیل و ایجاد سلول‌های جدید مغزی را تحریک می‌کند. محققان دریافته‌اند مناطقی از مغز که به‌وسیله تمرین و ورزش تحریک شده‌اند مسوول حافظه و یادگیری هستند. برای مثال، افراد سالمندی که در فعالیت‌های بدنی منظم شرکت می‌کردند، عملکردهای بهتری در آزمون‌های فرایند تصمیم‌گیری، حافظه و حل مساله داشتند.
▪ ورزش ضدافسردگی قوی:
‌ مطالعات یکی پس از دیگری نشان داده‌اند ورزش، سلامت ذهنی و روانی را بهبود می‌بخشد و علائم و نشانه‌های افسردگی را کاهش می‌دهد. اثر ضدافسردگی فعالیت بدنی منظم قابل مقایسه با داروهای ضدافسردگی قوی است. انجام حداقل ۳۰ دقیقه تمرین در روز برای حداقل ۳ تا ۵ بار در هفته برای بهبود نشانه‌های افسردگی لازم است.
▪ سلامت قلبی و عروقی:
فقدان فعالیت بدنی یکی از عوامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی و عروقی است. یک قلب قوی‌تر خون بیشتری را با فعالیت و زحمت کمتری به سراسر بدن پمپ می‌کند.
▪ اثر کاهنده کلسترول:
تمرین خودش کلسترول را شبیه به چربی نمی‌سوزاند با این حال تمرین اثرات مطلوبی را بر سطح کلسترول خون از طریق کاهش LDL کلسترول (کلسترول بد)، تری‌گلیسیرید و کلسترول تام و همچنین افزایش HDL کلسترول (کلسترول خوب) می‌گذارد.
▪ پیشگیری و کنترل دیابت:
مدارکی قوی از مطالعات با کیفیت بالا وجود دارد که فعالیت بدنی با شدت متوسط همراه با کاهش وزن و رژیم غذایی متعادل می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش را در خطر گسترش دیابت به شما اعطا کند.
▪ کاهش فشارخون:
راه و روشی که تمرین و ورزش می‌تواند باعث کاهش فشارخون شود مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که همه اشکال تمرین در کاهش فشارخون موثر باشند. تمرینات هوازی اثری کمی ‌بیشتر را در پائین آوردن فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون نسبت به افراد بدون پرفشاری خون دارد.
▪ کاهش خطر سکته مغزی:
داده‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که سطوح متوسط و بالایی از فعالیت بدنی ممکن است خطر کل سکته‌های مغزی و قلبی را کاهش دهند.
▪ کنترل وزن:
تمرین منظم در دست یافتن به یک وزن مناسب و حفظ آن کمک می‌کند. اگر شما کالری‌هایی بیش از نیاز خودتان در روز دریافت کنید تمرین و ورزش می‌تواند اثر کالری‌های بیش از حد را خنثی و وزن بدن را کنترل کند. ورزش میزان مصرف انرژی را سرعت می‌بخشد و در نتیجه میزان متابولیسم را افزایش می‌دهد. هنگامی‌که متابولیسم از طریق ورزش افزایش پیدا کند شما آن را به میزان بیشتر و برای مدت طولانی‌تری حفظ خواهید کرد.
قدرت عضلانی: مطالعات بهداشتی به‌طور مکرر نشان داده‌اند که تمرین قدرتی باعث افزایش قدرت و توده عضلانی و کاهش بافت چربی می‌شود.
قدرت استخوانی: شیوه زندگی فعال برای تراکم استخوان مفید است. تمرین منظم وزنی ـ استقامتی تشکیل استخوان را افزایش می‌دهد و کاهش استخوان را به تاخیر می‌اندازد و ممکن است که از پوکی استخوان ـ یک وضعیت کاهش استخوان مرتبط با پیری ـ پیشگیری کند.
خواب شبانه بهتر: اگر شما مشکل بی‌خوابی یا کم‌خوابی دارید و از آن رنج می‌برید تمرین روزانه می‌تواند تغییراتی را به‌وجود آورد. پایین آمدن طبیعی دمای بدن ۵ تا ۶ ساعت بعد از تمرین ممکن است به خوابیدن شما کمک کند‌.
حمیدرضا عزیزی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید