سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


گردشگری در سومین سال چشم انداز ۲۰ ساله


گردشگری در سومین سال چشم انداز ۲۰ ساله
سومین سال از ۲۰ سالی که برای رسیدن به چشم‌انداز ۲۰ ساله در نظر گرفته شده‌است، گذشت.۱۳۸۶ یکی از سال‌های نخستین برنامه‌ریزی و اجرای برنامه کلا‌ن چشم‌اندازی بود که قرار است تا سال ۱۴۰۴ ما را به رقم ۲۰ میلیون گردشگر ورودی نائل کند. در سالی که با فراز و فرودهایش گذشت، گردشگری مجبور شد برای رسیدن به اهدافی که برایش تعیین کرده بودند با مشکلا‌ت بیشتری دست و پنجه نرم کند و تدابیری جدی‌تری را برای گرفتن نمره قبولی ۲۰ در پایان برنامه چشم‌انداز به کار بندد.سال ۱۳۸۶ مانند تمام سال‌های نوی دیگر در ایران با هجوم مسافران به راه‌ها و جاذبه‌ها و برخی شهرهای آشناتر کشور آغاز شد. بهار امسال برای نخستین بار طرح پایلوت آمارگیری گردشگری بومی‌ایران به طور علمی اجرا شد تا در صورت تامین اعتبار بتواند پایه‌ای برای اجرای کلا‌ن و همه جانبه آمارگیری گردشگری در سطح کشور باشد. تب نوروز و تعطیلا‌تش که فروکش کرد آرامش نسبی دوباره به فضای کشور بازگشت اما این آرامش چندان طولا‌نی نبود.شوک سهمیه‌بندی بنزین و محدودیت دسترسی به سوخت در آستانه دومین فصل پر سفر ایران ضربه سنگینی را به فضای گردشگری کشور وارد کرد.
آن هم در شرایطی که تقریبا بیش از نیمی از حمل و نقل مسافری کشور توسط خودروهای شخصی انجام می‌شد. مردم ترجیح دادند با ماهی ۱۰۰ لیتر بنزین در خانه‌های خود بمانند. بیشتر آژانس‌های مسافرتی هم که هنوز موفق به دریافت کارت ویژه سوخت خود نشده بودند از کار بازماندند. البته از همان روزهای نخست اعلا‌م سهمیه بندی بنزین مسئولا‌ن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تکاپو افتادند تا با تخصیص سهمیه بنزین سفر از شدت این آسیب کمی بکاهند. این اتفاق هم سرانجام رخ داد هر چند دیگر به پایان فصل تابستان و آغاز ماه مبارک رمضان نزدیک شده بودیم.البته ۸۶ چندان هم سال سختی برای گردشگری نبود اتفاقات زیادی در این سال برای نخستین بار رخ دادند که می‌توانند در پایه‌گذاری و ریشه‌گیری صنعتی که در آینده نه چندان دور باید به صنعت اول کشور تبدیل شود، موثر باشند.
معاونت سرمایه‌گذاری برای نخستین بار در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد تا بتواند به برنامه جذب ۲۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌بخش خصوصی جامه عمل بپوشاند. این روند باعث شد که سرمایه‌های زیادی هم از بخش خصوصی داخلی و هم از سرمایه‌گذاران خارجی جذب گردشگری ایران شده و در راستای توسعه زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری شود.آلمانی‌ها، ‌ ایتالیایی‌ها، اماراتی‌ها، ترکیه‌ای‌ها و مالزیایی‌ها از جمله خارجی‌هایی بودند که سرمایه‌های خود را برای ساخت هتل و مجتمع‌های گردشگری به ایران منتقل کردند. علا‌وه بر این تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی دست به کار ساخت و ایجاد مجتمع‌وهتل‌شدند.
جذب سرمایه‌گذار برای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله را می‌توان یکی از مهمترین اهداف سال گذشته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست. برگزاری نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری نیز یکی دیگر از حرکت‌های بزرگی بود که در این راستا انجام شد. مهدی جهانگیری در تبیین دستاوردهای برگزاری همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران که سوم و چهارم شهریورماه برگزار شد، ‌گفت: در این همایش آمادگی برای سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلا‌ری از سوی سرمایه‌گذاران حاضر مطرح شد و از مجموع هزار و ۱۶۴ طرح ارائه‌شده در این همایش، تفاهم‌نامه‌اجرای ۵۳۴ طرح در حوزه‌های مختلف به امضا رسید که تاکنون قرارداد واگذاری و تحویل ۱۱ پروژه‌ساخت هتل، ۲ مجتمع آب‌درمانی، ۲۳ خانه‌تاریخی، ۱۶۰ مجموعه‌بین راهی و چند منطقه‌نمونه‌گردشگری نهایی شده.وی همچنین از تشکیل ۱۴ کنسرسیوم همکاری با سرمایه‌گذاران کشورهای خارجی‌و‌مراحل ‌محتلف ‌امضا ‌قراردادساخت۱۹ مجتمع ، ۱۴ کمپ، ۱۶ هتل و ۴۷ خانه‌تاریخی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خبر داد.بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این سال ۳ هزار میلیارد تومان در بخش مراکز اقامتی سرمایه‌گذاری شد.
۲ هزار میلیارد تومان برای دریافت تسهیلا‌ت به بانک‌ها معرفی شدند و ۴ میلیارد و ۴۵۶ هزار ریال نیز بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است.سال ۸۶ را از سوی دیگر می‌توان سال همایش‌های گردشگری نیز نام گذارد در این سال تقریبا هر ۴ روز یک همایش گردشگری برگزار شد تا به این ترتیب هم راهی برای حل مشکلا‌ت و رفع موانع پیش روی گردشگری بیابیم و هم به بسترسازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه بپردازیم.استانداردسازی یکی دیگر از مسائل مهمی بود که از سوی این سازمان جدی گرفته شد تا رشد زیرساخت‌های این صنعت همگام با رشد کیفیت در بخش‌های مختلف باشد. در این راستا دفاتر خدمات مسافرتی متعددی به دلیل بی‌مجوز بودن یا رعایت نکردن استانداردها یا نکاتی که در قراررداد تورهای خود به آن متعهد شده بودند، تعطیل شدند. علا‌وه بر اینکه صدور مجوز جدید به فعالیت تخصصی آژانس‌ها منوط شد تا به این ترتیب شرایط رونق انواع گردشگری در کشور فراهم شود. هتل‌ها نیز موظف شدند یکسان‌سازی نرخ ریالی و ارزی را اجرایی کنند.همچنین مراحل ساخت ۱۰۰ هتل سه ستاره و ۲۰۰ مجتمع بین‌راهی در سال ۸۶ طی شد تا در سال ۸۷ شاهد ورود آن‌ها به بازار گردشگری باشیم.اجرایی شدن طرح سفر کارت ملی و سفرهای ارزان قیمت نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که امسال مراحل نخست اجرایی خود را با نقاط قوت و ضعف فراوان طی کرد تا شاید بتواند هر طور که شده سفر را به میان سبد خانوارها بکشاند. سبدی که در آن سهم هزینه رستوران و هتل کمتر از ۲ درصد است و نسبت به سال‌گذشته نیز افزایشی نداشته است.سال ۸۶ برای راهنمایان تور نیز سال بسیاری خوبی بود. سرانجام تلا‌ش‌های جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی به ثمر نشست و راهنمایان تور بیمه شدند . عضویت در فدراسیون جهانی راهنمایان تور نیز اتفاق خوب دیگری بود که سال ۸۶ را به سالی خوش یمن برای راهنمایان تور ایرانی تبدیل کرد.البته این سال برای بخش آموزش گردشگری نیز سال نیکویی بود چرا که علا‌وه بر کارگاه‌ها و دوره‌های متعدد آموزشی، دانشکده گردشگری سمنان نیز بعد از تلا‌ش و اصراری ۴ ساله گشایش یافت.
شرکت در بیش از ۲۰ نمایشگاه گردشگری بین‌المللی، نمایش تیزرهای تبلیغاتی ایران در شبکه‌های تلویزیونی جهانی مختلف، تولید و توزیع ۴ میلیون اقلا‌م تبلیغاتی، برگزاری تورهای مختلف آشناسازی و تشکیل دفاتر اطلا‌ع‌رسانی گردشگری ایران در کشورهای مختلف نیز فعالیتی بود که در جهت معرفی ایران به جهانیان انجام شد. سال ۸۶ با تمام نقاط قوت و ضعفش به پایان رسید و چهارمین سال برنامه چشم انداز ۲۰ ساله را در حالی آغاز می‌کنیم که هنوز راه درازی تا رسیدن به نمره ۲۰ گردشگری در راه داریم. بسیاری از برنامه‌های سال کهنه را باید در سال نو ادامه دهیم، طرح‌های اجرا نشده را به اجرا درآوریم و برنامه‌های جدیدی را تدوین و تنظیم کنیم. به هر حال امیدواریم سال آینده سالی پر بار برای صنعت گردشگری کشور باشد و تمام برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این سال مانند برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اکوتوریسم، برگزاری نمایشگاه بین‌‌المللی گردشگری با همکاری سازمان‌های جهانی، ایجاد مناطق آزاد و دهکده‌های گردشگری سلا‌مت، ساخت ۶۰۰ مجتمع بین‌راهی و.... جامه عمل بپوشند.
رویا کاکاوند
منبع : روزنامه حیات نو


همچنین مشاهده کنید