پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

غذاهای رویایی


غذاهای رویایی
بر اساس گفته کارشناسان سال۲۰۰۸ ممکن است سال خورد و خوراک اخلاقی نامیده شود. مصرف‌کنندگان به‌دنبال غذاهای محلی هستند که پشتیبان محیطی سالم‌تر و روش زندگی بهتری هستند
کارشناسان می‌گویند: «می‌توان از مصرف‌کنندگان انتظار داشت تا به‌صورت کلی به غذاهایشان فکر کنند به‌عنوان نمونه به این‌که غذاها از کجا آمده‌اند؟ بسته‌بندی آن‌ها چگونه است؟ اثرات بوم‌شناسی و اکولوژیکی آن‌ها چیست؟»
آمریکایی‌ها انتظار دارند در سال جاری بر روی گیاهان غیر بومی که طعم و بوی قوی دارند آزمایش‌هایی انجام دهند (مانند گوجی بری،انار، پرتقال خونی و دانه‌هایی مثل:برنج قرمز- گنه گنه سیاه – همیشه بهار).
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که آن‌ها می‌توانند بر روی قفسه فروشگاه‌های غذایی گزینه‌های سالم‌تری ببینند.
Connie Diekman از متخصصین تغذیه در آمریکا می گوید: «مردم غذاهایی را می‌خواهند که مناسب‌اند ، آن‌ها را سیر می‌کنند، مزه خوبی دارند و به آن‌ها در کم کردن وزنشان کمک می‌کنند.»
این آرزوی خیلی‌هاست. این‌که غذاهایی بخورند که هم سیرشان کند و هم کمک کند وزنشان را در حد متعادل نگه دارند، اما آیا همه آرزوها برآورده می‌شوند؟ غذاهاییی هستند که ما را در رسیدن به خواسته‌هایمان کمک کنند.
سوپ‌ها، سالادها، میوه‌ها، سبزیجات و تمام حبوبات که بر پایه پروتئین هستند نمونه‌هایی از غذاهای سالم چندکاره هستند. کارخانه‌ها هم انتظار دارند که روند ساختن غذاهای بسته‌بندی شده با پروتیین کنترل شده ادامه پیدا کند ( مثل غذاهای سرپایی و سریع بسته‌بندی شده با ۱۰۰ کالری) این‌ها بیشترین روش‌های تغذیه‌ای هستند که کارشناسان آن‌ها را بهترین و برترین روش‌های تغذیه‌ای سال ۲۰۰۸ نامیده‌اند.
● ¾ برنامه غذایی شماره۱ :
غذاهای که دوست محیط زیست هستند- مصرف‌کنندگان به‌طور فزاینده‌ای می‌خواهند که در مورد غذاهایشان بدانند (این‌که غذاها کجا رشد کرده‌اند؟ عناصر تشکیل‌دهنده آن‌ها چه چیزهایی است؟ چگونه بسته‌بندی شده‌اند؟ و اثرات به جا مانده از آن‌ها بر روی زمین چیست؟)
Phil Lempert معلم فروشگاه‌های بزرگ و خبرنگار برنامه NBC&#۰۳۹;s Today می‌گوید: «این که مصرف‌کنندگان می‌خواهند در مورد مواد غذایی‌ای که می‌خورند بیشتر بدانند یک تحول سازمانی است. شما می توانید یک یا چند محصول اساسی محلی را انتخاب کنید هر چقدر غذاها تازه‌تر باشند اثرات نامطلوب آن‌ها کمتر خواهد بود.»
● ¾برنامه غذایی شماره۲ :
غذاهای طبیعی و تازه و بومی- ما دوست داریم در طبقات اصلی فروشگاه‌های غذایی و مغازه‌های سبزیجات و تعاونی‌های کشاورزی این محصولات را بخوبی ببینیم. هم‌چنین کارشناسان می‌گویند که این روزها موشکافی و دقت بر محصولات و غذاهای وارد شده و این‌که از کدام کشور آمده‌اند خیلی با اهمیت است. طبیعی است که مردم بیشتر به غذاهایی اعتماد کنند که هم‌وطنشان درست کرده‌اند. هرچه باشد آن‌ها از پوست و خون خودشان هستند. گرچه نباید فراموش کرد گاهی یفیت مواد مغذی خارجی خیلی بهتر است. گاهی هم بعضی مواد اصلاً در داخل کشور تولید نمی‌شوند.
● ¾برنامه غذایی شماره۳:
در مورد امنیت غذا هیچ‌کس نمی‌خواهد وحشتی که در تیترهای سال ۲۰۰۷ درمورد آلودگی غذای حیوانات خانگی، کره بادام زمینی، گوشت گاو و دیگر محصولات به‌وجود آمد، بار دیگر تکرار شود. سخنگوی انجمن وابسته به رژیم‌های غذایی آمریکا خانم Jeannie Moloo، می‌گوید: «مصرف‌کنندگان از دولت‌مردان می‌خواهند که برای داشتن غذای سالم برای مردم و حیواناتشان سیستم امنیتی را بهبود ببخشند تا از فراهم آمدن غذای سالم اطمینان داشته باشند.»
● ¾ برنامه غذایی شماره۴:
قیمت‌های بالاتر انتظار می‌رود که افزایش قیمت‌ها بازهم ادامه پیدا کند یکی از کارشناسان می‌گوید: «این افزایش باعث تجدیدنظر مصرف‌کنندگان نسبت به الگوهای خریدشان خواهد شد.»
Lempert می‌گوید: «افزایش قیمت‌ها باعث فشار بر روی مصرف‌کننده‌ها می‌شودکه این فشار آن‌ها را از سمت فرآوردهای تازه به سمت غذاهای یخ‌زده و کنسرو شده و گزینه‌های دیگری که فقط مغذی هستند ترغیب می‌کند».
● ¾ برنامه غذایی شماره۵:
مصرف‌کنندگان دریافته‌اند که اضافه کردن باکتری‌های مفید به غذا باعث کمک به گوارش و هضم آن می‌شود و این فقط مختص به «ماست» نیست. ما افزودن این باکتری‌های مفید را در سطح وسیعی از غذاها مثلاً در شکلات‌ها خواهیم دید.
● ¾ برنامه غذایی شماره۶:
تمام کارشناسان حبوبات می‌گویند: «خریداران برای سلامتی بیشتر به انتخاب حبوبات ادامه خواهند داد که این حبوبات حتی ممکن است غیر بومی باشند و در جهت هوس‌انگیز کردن بشقاب کودکان استفاده شوند.» Diekmanمی‌گوید: «حبوبات مزیت‌های بسیاری دارند که شرکت‌های غذایی با تولید محصولات جدید باعث استفاده آسان از این مزایا می‌شوند».
● ¾ برنامه غذایی شماره ۷:
محتویات ساده و برچسب‌های واضح- کارشناسان می‌گویند: «مصرف‌کنندگان امروزه عناصر تشکیل دهنده‌ای را که در موردشان چیزی نمی‌دانند نمی‌پسندند. آن‌ها رنگ‌ها و چاشنی‌های مصنوعی و نگهدارنده‌ها را نمی‌خواهند. آن‌ها به‌دنبال برچسب‌هایی با اطلاعات مفید و واضح و غذاهایی با اجزای ساده هستند.
● ¾ برنامه غذایی شماره ۸:
تاکید بر نمک کمتر انجمن پزشکی آمریکا به کارخانه‌های غذایی در مورد محصولات با نمک کمتر تاکید داشته است.
Molooمی‌گوید: «بنابر خواسته مردم مبنی بر توصیه به رژیم غذایی با نمک پایین‌تر کارخانه‌ها در حال کار کردن برای پایین نگه داشتن چاشنی و نمک محصولاتشان هستند.
● ¾ برنامه غذایی شماره ۹:
گزینه‌های شیرین‌تر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند گزینه‌های طبیعی شیرین‌تر از شکر مانند stevia که تقریباً ۳۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است و هیچ اضافه‌ای کالری ندارد جایگزین شیره ذرت با فروکتوز بالا خواهد شد. این قند مصنوعی در بیشتر غذاها و نوشیدنی‌ها وجود دارد.
● ¾ برنامه غذایی شماره ۱۰:
پس زدن بطری‌های آب بین افرادی‌که می‌خواهند کالری و قند مصنوعی خود را کاهش دهند یک بطری آب هنوز هم محبوب است، اما کارشناسان می‌گویند: «افزایش آگاهی مردم در مورد انباشته شدن این بطری‌های پلاستیکی خالی در محیط ( و این‌که در بسیاری از مارک‌ها در بطری‌های آب چیزی جز آب خالص ریخته نشده) باعث کم شدن جذابیت این گزینه برای مردم شده است.
به نظر می‌رسد این برنامه‌های غذایی اصلی‌ترین روش‌های انتخاب تغذیه مردم آمریکا در سال ۲۰۰۸ باشد. اگرچه هیچ چیزی قطعیت ندارد. باید دید که صاحبان صنایع غذایی آمریکا با کمک رسانه‌های قدرتمندشان چه خوابی برای بازار تغذیه‌ای آمریکا دیده‌اند. آیا این خواب‌ها تعبیر می‌شود؟
مترجم دکتر مرتضی جلالی فخر
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید