شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


رسانه‌ی برتر چه رسانه‌ای است؟


رسانه‌ی برتر چه رسانه‌ای است؟
دنیای امروز بدون رسانه‌ها قابل تصور نیست .چرا که با توجه به گسترش تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی این رسانه‌ها هستند که می‌توانند وقایع دنیای پیرامونی را لحظه به سراسر جهان مخابره کنند، براین اساس حرفه‌یی بودن رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی آن‌ها برای مخاطبان مهم است از این رو مخاطبان همواره به دنبال رسانه‌ی برتر هستند اما رسانه‌ی برتر چه رسانه‌یی است؟.
«محمدتقی روغنی‌ها»، عضو هیات علمی‌دانشکده‌ی خبر درباره‌ی ویژگی‌های رسانه‌ی برتر‌ می گوید: رسانه‌ی برتر باید در انتشار اخبار و رویدادها از جامعیت، صحت،سرعت و دقت کافی برخوردار باشد. هر رسانه‌ای به طور عام برای موفقیت و برتر بودن باید رویکرد مخاطب گرا داشته باشد. البته در کنار توجه به مخاطب باید ، زمینه‌هایی مانند آموزش و فرهنگ سازی را برای عموم جامعه ایجاد کند . در واقع هر رسانه‌ای باید به اصول و مبانی خاصی معتقد باشد و بر مبنای آن و نه صرفا سلایق مخاطبان حرکت کند. به عقیده‌ی وی ، زمانی، رسانه‌ای برتر به شمار می‌آید که بتواند اعتماد مخاطبان را به خود جلب کند، در حقیقت مخاطبان احساس کنند آن رسانه، با شفافیت و بدون جانب داری اخبار و رویدادها رامنتشر می‌کند. این مدرس ارتباطات با اشاره به این که هر رسانه‌ای با توجه به امکاناتی که دارد ، می‌تواند موفق باشد، تصریح می‌کند: به طور مثال رسانه‌های خبری ، علاوه بر مخاطب گرایی ، باید از سرعت، صحت و جامعیت و دقت خبری برخوردار باشند ، همچنین مطبوعات نیز برای آن که از سرعت خبری غافل نباشند‌، باید علاوه بر نسخه‌ی چاپی خود ، یک نسخه‌ی on line را راه اندازی کنند و بیشتر در نسخه‌ی چاپی خود به تحلیل و ارزیابی رویدادهای روزانه بپردازند.بنابر این در شرایط فعلی رسانه‌های موفق تر هستند که به فضای سایبر اهمیت بیشتری دهند.
روغنی‌ها در خصوص میزان اعتماد ، مخاطبان به رسانه‌های داخلی،می‌گوید: آن چه فضای عمومی ‌نشان می‌دهد، عامه‌ی جامعه اعتماد چندانی به رسانه‌های ما ندارند.البته این امر طبیعی است ، چرا که زایش مطبوعات در دل حکومت ما بوده است و تنها در چند دوره‌ی تاریخی مطبوعات توانستند آزادانه به فعالیت بپردازند.
این مدرس ارتباطات یکی دیگر از زمینه‌های بی‌اعتمادی مخاطبان به مطبوعات را در عملکرد ناصحیح آن‌ها می‌داند وتصریح می‌کند: رسانه‌های ما برخی اوقات به دلیل تعلل در خبر رسانی و خود سانسوری در اخبار سبب شده‌اند تصور عامه‌ی جامعه نسبت به آن‌ها تغییر کند ، چرا که اعتماد مخاطب به رسانه مانند ظرفی بلورین می‌ماند که اگر این ظرف شکسته شود دیگر امکان ترمیم آن وجود ندارد.
وی یادآورمی‌شود: رسانه‌های ما به دلیل ضعف عملکردی که داشتند به کرات اعتماد مخاطبان را به خودمخدوش کرده‌اند، بنابر این بازسازی این اعتماد نیازمند گذشته زمان طولانی است و رسانه‌های باید در شرایط حساس و بحرانی در افزایش اعتماد مخاطبان به خود‌، گام بردارند.
اما به اعتقاد عضو هیات علمی‌گروه ارتباطات دانشگاه تهران، مهم‌ترین عامل برتری رسانه‌ها ، توجه دست اندرکاران اموررسانه‌یی به قابلیت‌ها و ویژگی‌های هر رسانه است.
دکتر «اعظم راودراد» می‌گوید: هر رسانه با توجه به قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند به موفقیت برسد و در حقیقت بهره‌گیری کامل از قابلیت‌ها‌ی هر رسانه سبب برتری آن می‌شود. وی می‌افزاید: هر رسانه‌ای با توجه به کارکردهایی که دارد با رسانه‌های دیگری متفاوت است ، به طور مثال در رسانه‌های دیداری_شنیداری توجه به مولفه‌های صدا و تصویر و سعی در جذاب کردن آن‌ها اهمیت بیشتری دارد چرا که این مولفه‌ها می‌توانند تاثیری بیشتری بر مخاطب بگذارد.
به عقیده‌ی این مدرس ارتباطات ، دست‌اندرکاران امور رسانه‌یی باید برای موفقیت به این تمایز‌ها و تفاوت توجه کنند ، چرا که بی‌توجهی به این مساله سبب می‌شود رسانه‌ای مانند تلویزیون به رادیو تبدیل شود ، و در نهایت مخاطب دچار زدگی شود.
وی درباره‌ی میزان اعتماد مخاطبان به رسانه‌ها، تصریح می‌کند: عامه‌ی جامعه‌ی ما با توجه به کمبودها و خلاء‌های اطلاع رسانی که همواره از ابتدای راه‌اندازی رسانه‌ها در ایران وجود داشته است نسبت به این رسانه‌های داخلی بی‌اعتماد بوده‌اند.
دکتر راودراد می افزاید: این امر نیازمند فرهنگ‌سازی در عرصه‌ی رسانه است . همچنین حاکمیت باید بپذیرد رسانه‌ها ابزاری در جهت تعامل مردم و حاکمیت هستند و باید به اطلاع رسانی شفاف در عرصه‌های مختلف بپردازد.
دکتر «امید مسعودی» نیز می‌گوید: رسانه‌ی برتر پیام را به شکل موثر و با کمترین هزینه به مخاطبان می‌رساند. این مدرس دانشگاه علامه، درباره‌ی ویژگی‌های رسانه‌ی برتر، می‌گوید: رسانه در فرآیند اطلاع رسانی ، به عنوان یک واسطه به شمار می‌آید. بنابراین رسانه‌ای در این میان موفق است که بتواند ارتباط موثری را میان فرستنده و گیرنده برقرار کند.
به عقیده‌ی وی ، هر یک از رسانه‌ها برای انتقال پیام از کارکردهای خاص خود پیروی می‌کنند. به طور مثال رسانه‌ی خبری ، مانند مطبوعات وخبرگزاری‌ها برای موفقیت باید به سمت گزارش‌های تحلیلی حرکت کنند چرا که در دنیای امروز با توجه به شکل‌گیری انواع شبکه‌های ماهواره‌یی دیگر اخبار به سرعت در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، اما آنچه مهم است ، تحلیل وقایع و چگونگی وقوع آن‌هاست .
این مدرس ارتباطات تصریح می‌کند: مخاطبان امروزی رسانه‌ها می‌خواهند بدانند ، اگر حادثه‌ای در گوشه‌ای از جهان به وقوع پیوست ، چه عواملی سبب بروز آن حادثه بوده است ، بنابر این رسانه‌های تحلیلی در میان مخاطبان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.
اما دکتر «ناصر بزرگمهر» می‌گوید: رسانه‌ی برتر باید یک گام جلوتر از جامعه باشد. این مدرس ارتباطات معتقد است: شفافیت، اطلاع‌رسانی به‌موقع و انتشار خبرهایی که عامه‌ی مردم کمتر از آگاهی دارند از مهم‌ترین ویژگی های یک رسانه‌ی برتر است.
به عقیده‌ی وی، رسانه‌ی برتر باید موضوعات خبری خود را بر اساس نیازهای قشرهای گوناگون جامعه طبقه‌بندی کنند. در واقع رسانه‌ی برتر چاره ای جز این ندارد که همراه با مردم به دنبال کشف علل رویدادها باشد.
این مدرس ارتباطات می‌افزاید: بسیاری از رویدادهایی که در دنیای پیرامون رخ می‌دهند در واقع یک شکل ظاهری و یک شکل باطنی دارند. بنابراین رسانه‌ای موفق‌تر عمل می‌کند که شکل باطنی خبر را کشف کند. بزرگمهر با اشاره به این‌که در دنیای امروز با توجه به رشد انواع تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، و بازتاب اخبار و رویدادها لحظه به لحظه تصریح می‌کند: رسانه‌ها بویژه رسانه‌های مکتوب برای بقا و ماندگاری باید به تجزیه و تحلیل رویدادها روی آورند و در واقع شکل باطنی خبرها را کشف کنند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی علوم ارتباطات ایران


همچنین مشاهده کنید