پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


ترکمنستان و توسعه صنعت جهانگردی


ترکمنستان و توسعه صنعت جهانگردی
دولت ترکمنستان حداقل از دو سال گذشته بارها اعلام کرده که به خاطر وجود بناهای تاریخی و مکان های گردشگری بویژه در سواحل ترکمنی دریای خزر قصد توسعه صنعت جهانگردی را در این کشور دارد. اما گفته مقامات ترکمنستان با معرفی نخستین مرکز آزاد اقتصادی و جهانگردی با عنوان «آوازا» در بندر ترکمنباشی این کشور شکل عملی به خود گرفت.
بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی رسانه های ترکمنستان، سالانه بیش از ۱۲هزار گردشگر خارجی برای دیدن جاذبه های طبیعی و تاریخی ترکمنستان به این کشور سفر می کنند. هم اکنون ۱۰شرکت سیاحتی خصوصی و هفت شرکت دولتی در این کشور خدمات گردشگری به بیش از ۶۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی را ارایه می کنند. «قربان قلی بردی محمد اف» رئیس جمهوری ترکمنستان پس از انتخاب شدن به سمت ریاست جمهوری در بهمن ماه پارسال در دیدار با هیات های مختلف سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف از آن ها برای مشارکت در بخش جهانگردی دعوت کرده است. به هر حال، ترکمنستان با داشتن جاذبه های غنی تاریخی و طبیعی از جمله «خرابه های مرو قدیم، قلعه نسا، آثار تاریخی کهنه اورگنچ، صحرای قره قوم، کوه کوپتداق، مناطق حفاظت شده بادخیز، کوپتداق و سواحل دریای خزر» یکی از کشورهای سیاحتی منطقه محسوب می شود. در چند سال اخیر در ترکمنستان ۳۰ باب هتل و اقامتگاه مجهز ساخته شده است ولی مقامات ترکمنستان قصد توسعه احداث هتل و اقامتگاه در مناطق مختلف بویژه شهر عشق آباد و بندر ترکمنباشی دارند. «قربان قلی بردی محمد اف» رییس جمهوری ترکمنستان اسفند ماه پارسال از «معامرآقیم» رییس شرکت «کوتام انترپرایزیس» ترکیه ای خواست تا در صنعت گردشگری و ساخت هتل در این کشور مشارکت کند. بردی محمد اف معتقد است که این کشور از ظرفیت های زیادی در بخش صنعت گردشگری و هتل سازی برخوردار است و به همین دلیل شرکت های خارجی زمینه مناسب برای سرمایه گذاری در این بخش دارند. علاوه بر منطقه «آوازا» در بندر ترکمنباشی، منطقه «آرچبیل» در جنوب شهر عشق آباد و در منطقه سیاحتی «فیروزه» واقع در مرز کشورمان از دیگر مناطق مورد نظر دولت ترکمنباشی برای انجام سرمایه گذاری است. بردی محمد اف رییس جمهوری ترکمنستان اوایل سالجاری شمسی از چند شرکت معروف خارجی برای ارایه برنامه های خود به این منطقه دعوت کرد و بر اساس برنامه های ارایه شده از سوی این شرکت ها بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه طی چند سال آینده انجام خواهد شد. بر اساس طرح های ارایه شده از سوی شرکت «گاپ انشات» ترکیه، در منطقه آرچبیل در جنوب شهر عشق آباد مجموعه گردشگری، اداری، مسکونی و دریاچه مصنوعی به مساحت ۵۸ هکتار ایجاد می شود.
احداث برج بزرگ موسوم به «استقلال» به ارتفاع ۲۲۰متر که بزرگترین برج در منطقه آسیای مرکزی خواهد بود، از دیگر طرح های این منطقه گردشگری خواهد بود. در این راستا، دولت ترکمنستان برای معرفی جاذبه های گردشگری و جهانگردی خود اقدام به برگزاری نمایشگاه گردشگری در خرداد ماه سالجاری کرد. همچنین ترکمنستان، تسهیلاتی برای ورود گردشگران خارجی به این کشور در نظر گرفته که در این زمینه می توان به ورود بیش از یکهزار گردشگر ایرانی در ایام تعطیلات نوروز امسال به عشق آباد اشاره کرد در حالیکه این میزان در سال های گذشته بسیار اندک بوده است. منطقه «آوازا» نخستین منطقه جهانگردی ترکمنستان است. به هرحال دولت ترکمنستان با توجه به قابلیت های موجود و اقدامات چند سال گذشته این کشور در زمینه سیاحت، تلاش می کند که این کشور را در آینده به یکی از مهمترین مراکز جهانگردی آسیای مرکزی تبدیل کند. در این راستا، دولت ترکمنستان در برنامه ملی توسعه خود تا سال ۲۰۲۰ میلادی، توجه خاصی به بخش گردشگری داشته و برای دستیابی به اهداف برنامه پیش بینی شده طرح های مختلفی در نظر گرفته است.
به همین منظور رییس جمهوری ترکمنستان شنبه هفته گذشته اقدام به معرفی نخستین منطقه آزاد اقتصادی و جهانگردی در سواحل دریای خزر کرد. اهمیت این طرح از سوی دولت ترکمنستان به حدی است که یکی از نشست های کابینه وزرا در شهر ترکمنباشی به این امر اختصاص یافت و برای مراسم معرفی این طرح از همه خبرنگاران خارجی مقیم ترکمنستان دعوت به عمل آمد. بردی محمد اف رییس جمهوری ترکمنستان به هنگام معرفی این طرح به نمایندگان ۴۰ شرکت خارجی علاقه مند مشارکت در این طرح گفت: دولت تصمیم به سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار در این منطقه دارد. طرح منطقه آزاد اقتصادی و جهانگردی در مساحت ۷۵۰ هکتار زمین در ۱۰ کیلومتری شهر ترکمنباشی احداث می شود. بردی محمد اف رئیس جمهوری ترکمنستان گفت که همه شرکت های خارجی علاقه مند سرمایه گذاری در این منطقه از مالیات های عمده و پرداخت عوارض نظیر مالیات بر درآمد، ثبت شرکت، مالیات و عوارض گمرک، عوارض صدور روادید، مالیات بر زمین و اجاره آن، واردات مصالح و تجهیزات ساختمانی معاف خواهند بود. در این مراسم نمایندگان چند شرکت خارجی طرح های خود را در زمینه هتل سازی، ایجاد مراکز تفریحی، تجاری، بهداشتی و ورزشی در منطقه آوازا تشریح کردند. یک مسئول شرکت ساختمانی ترکیه با ابراز خوشبینی نسبت به این طرح گفت: دولت ترکمنستان بخش عمده از هزینه ها که شامل مالیات و عوارض در طرح های ساختمانی است معاف کرده و این امر، موقعیت مناسبی را برای شرکت های خارجی فراهم کرده است. در شهر ترکمنباشی به تازگی، دو هتل پنج ستاره و یک تالار کنسرت دو هزار ۵۰۰نفری ایجاد شده است. به نظر می رسد، سواحل دریا، وجود بندر، فرودگاه، اجرای اصل سیاست بی طرفی و ذخیره فراوان نفت و گاز از مهمترین عوامل و امتیازاتی است که در رونق یافتن منطقه آزاد اقتصادی و جهانگردی آوازا نقش ایفا خواهد کرد. همچنین طرح احداث خط راه آهن «روسیه قزاقستان ترکمنستان ایران» که از سواحل دریای خزر عبور می کند به شکوفایی این منطقه کمک خواهد نمود.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید