شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آتلتیکومادرید این بار موفق خواهد شد؟


آتلتیکومادرید این بار موفق خواهد شد؟
«رنسانس در آتلتیکو»، «کافی است آقای آتلتیکو»، «این فصل، فصل آنها خواهد بود؟» اینها همگی تیترهایی هستند که مجلات اسپانیایی هر تابستان در مورد تیم آتلتیکومادرید از آنها استفاده می کنند و هر بار در آخر فصل باز هم از آتلتیکو تنها به عنوان قدرت سوم اسپانیا نام برده می شود. آتلتیک بیلبائو و والنسیا عناوین بهتری در طول تاریخ کسب کرده اند اما آتلتیکومادرید اهداف دیگری هم دارد؛ تأمین منابع مالی، راضی نگه داشتن هواداران بی شمار و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز. همه مدیران در آتلتیکو شایستگی فراهم کردن زمینه رسیدن به موفقیت های درخور باشگاه را دارا هستند. آنها بعد از روزهای خوش سال ۱۹۹۶ تا به حال جایزه ای را نبرده اند. فصل معجزه آسایی بود اما موفقیت آتلتیکومادرید تداوم پیدا نکرد و آنها هنوز موفق به تکرار آن فصل رؤیایی نشده اند. از آن سال تا به حال آتلتیکو هیچ گاه موفق به کسب آبروی گذشته خود نشده است و از سوی دیگر در فصل اخیر مسابقات اروپایی به هیچ موفقیتی نائل نشده اند. اتفاقی که تا حدودی به این ناکامی ها خاتمه داد، کسب مقام هفتمی در لالیگا بود. طی تنها چند سال، این دومین مقام هفتمی آتلتیکو بود اما این بار آنها موفق به کسب جواز حضور در مسابقات اینترتوتو شدند.
در واقع آتلتیکو در این فصل بد کار نمی کند. آنها هنوز در پی کسب جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا هستند که از ابتدای فصل هم هدف اول آنها عنوان شده بود و عملکرد اروپایی این تیم هم در فصل اخیر بجز چند استثنا قابل احترام بوده است اما باشگاه هنوز هم از مشکلاتی رنج می برد که با برنامه ریزی و تدبیر قابل حل می باشند. هیچ شکی وجود ندارد که آتلتیکو از تابستان تیم پرقدرتی شده است اما مشکل دقیقاً همین جا است: آنها در بعضی مناطق بیش از حد قدرتمند شده اند. نگاهی به ۴ بازیکن میانی داشته باشید. آتلتیکو فصل را با در اختیار داشتن ۲ بازیکن هم طراز در هر پست آغاز کرد. بعضی از بازیکنان بزرگتر از بقیه بودند اما در طول فصل اتفاقات مختلفی روی داد. در سمت چپ «لوییس گارسیا» به اندازه کافی نام بزرگی بود اما با ظهور سیمائو سابروسا که بدون شک این پست از آن او خواهد بود، گارسیا نیمکت نشین شده است. با توجه به اینکه گارسیا در این فصل هیچ گاه عملکرد خوبی نداشته که البته این امر بیشتر معلول سیستم بازی آتلتیکو بود، هیچ کس نمی تواند استعداد وی را انکار کند، با این حال وی تنها و عبوس روی نیمکت خواهد نشست. در سمت راست «ماکسی» کاپیتان دست نیافتنی آتلتیکو حضور دارد که تنها در صورت خستگی روی نیمکت می نشیند. از سوی دیگر او دقیقاً به سمبل آتلتیکو تبدیل شده، همان طور که روزی فرناندو تورس بود. خوب پس چرا خوسه آنتونیو ری یس در این تیم حضور دارد؟ او فصل پیش به صورت قرضی از آرسنال به رئال مادرید رفت و پس از آن در مادرید ماندگار شد. او ناراحت است و اعتماد به نفس خود را از دست داده است. جدایی او محتمل به نظر می رسد. در میانه میدان مانیش جدا شده از آتلتیکو، «کلبرسانتانا»، تیاگوموتا و رائول گارسیا را در کنار خود می دید. هر کدام از این هافبک ها یک یا چند یا همه این خصوصیات را دارا بودند: نامی بزرگ، آوازه ای بزرگ، قراردادی بزرگ و یا دستمزدی بزرگ. خط هافبک آتلتیکو واقعاًً پرقدرت بود اما رفته رفته قدرت خود را از دست داد. نه «لئو فرانکو» و نه «کریستین آبیاتی» هیچ کدام درون دروازه خوب کار نکرده اند. آتلتیکو فصل گذشته هم در این پست به مشکل برخورده بود. در خط حمله «سرجیو آگوئرو» و «دیه گو فورلان» چیز زیادی از خود به نمایش نگذاشته اند و همواره در همکاری های ۲ نفره ضعیف ظاهر شده اند. وقتی که یکی از آنها مصدوم می شود، مربی تیم «خاویر آگیره» یا باید ماکسی را از پست خود جابجا کند و یا ری یس کم انگیزه را وارد میدان کند و یا از سوی دیگر باید احوال میگوئل میستا که هنوز هم مصدوم است را از پزشکان تیم جویا شود. در مورد خط دفاعی تیم باید از کجا شروع کنیم؟ اوضاع خط دفاعی در تابستان بدتر شده و ضعیف ترین خط در بین خطوط سه گانه تیم بوده است. «فدریکو آزکاراته» و «فرانسیسکو مولینرو» طوری توپ را دفع می کنند که خط دفاع ضعیف آتلتیکو در پوشش دادن، حتی نمایش ضعیف تری هم از خود نشان می دهد.
این وضعیت زمانی بدتر می شود که هم یورکاس سیتاریدیس و هم خوان والرا هر ۲ در خط دفاع به کار گرفته شوند. از سوی دیگر آنتونیو لوپس و ماریانو پرنیا هم به دلیل ارنج ضعیف تیم کاری از پیش نخواهند برد. پابلو آیبنز بیچاره در این بین به عنوان سمبل تراژدی دفاعی آتلتیکو معرفی شده است. این مدافع ۲۶ ساله برای ۴ فصل در آتلتیکو بوده است اما به نظر می رسد این فصل بدترین فصل حضور وی در این تیم است. حتی لوییس آراگونس مربی تیم ملی اسپانیا هم او را که از سال ۲۰۰۴ در تیم حضور داشته است از تیم ملی کنار گذاشته است. به نظر می رسد او، سیتاریدیس و بقیه بازیکنان در فصل تابستان از تیم جدا شوند. در واقع چطور می توان آنها را در تیم نگه داشت در حالی که در خانه ۲۰ گل دریافت کرده اند. آگیره حتی زمانی که باشگاه در بین ۴ تیم اول لالیگا بود هم از سوی مطبوعات اسپانیا تحت فشار بود. شایعه اختلاف با «سرسو» رئیس باشگاه آتلتیکو و یا خبر جدایی مانیش از این تیم، فشار زیادی به آتلتیکو وارد کرد. حالا اگر آگیره نتواند آتلتیکو را در جمع ۴ تیم برتر لالیگا نگه دارد از این تیم اخراج خواهد شد. آیا این اتفاق به وقوع خواهد پیوست؟ اگر چه خبرهای خوبی هم به گوش می رسد بخصوص از جبهه نقل و انتقالات. باشگاه ضعف خط دفاع را تشخیص داده و به سرعت وارد عمل شده است. جان هیتینگا از آژاکس در راه است و توماس اویفالوژی از فیورنتینا هم شاید از پی او بیایند. در تابستان مسلماً یک دروازه بان جدید خریداری می شود و خط حمله هم تقویت خواهد شد اما احتمالاً بیشترین تغییرات در خط میانی رخ خواهد داد. بازیکنان ناراضی از تیم کنار گذاشته خواهند شد حتی با قیمتی پایین. این امر از لحاظ مالی به ضرر باشگاه خواهد بود اما در عوض با حذف بازیکنان کم روحیه تعادل را در بعضی پست ها برقرار خواهد کرد. هنوز هم بزرگترین مشکل نیمکت تیم است. آگیره بعد از پایان تابستان باز هم مربی آتلتیکو باقی خواهد ماند؟ صحبت هایی از مذاکره با رافائل بنیتس به گوش می رسد اما آیا این حرف ها حقیقت داشته باشند یا اینکه اصلاً او گزینه مناسبی برای آتلتیکو هست یا نه، مسأله جداگانه ای به نظر می رسد. خط دفاع تیم هنوز در حال تقویت است. اگر باشگاه بتواند ۱۱ بازیکن اولیه تیم را در کنار هم نگه دارد، بدون شک آتلتیکو فصل آینده تیم پرقدرتی خواهد بود. شاید در آن صورت رنسانس واقعی را در آتلتیکو شاهد باشیم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید