جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ایران اسلامی در مسیر پیشرفت های جهانی پزشکی و بهداشتی


ایران اسلامی در مسیر پیشرفت های جهانی پزشکی و بهداشتی
در دنیای امروز پشتوانه قدرت، مغزهای علمی اند. هر کشوری که سریع تر به فرمول ها و یافته های بنیادین علمی برسد و بتواند آن را برای رشد فناوری به کار گیرد، سریع تر می تواند موازنه قدرت را به نفع خود رقم بزند. ایران اسلامی با توان خوبی که در زمینه های علمی، به ویژه علوم پایه دارد در بستر یک نهضت علمی توانسته منبع قدرت خود را علاوه بر اقتدار فرهنگی و معنوی در زمینه های تولید علم نیز گسترش دهد. بنابراین با قدرت بیشتری حقانیت ارزش های خود را به دنیا ثابت کرده ایم. از جمله این موارد می توان به موفقیت دانشمندان ایرانی در زمینه علوم جدیدی چون شبیه سازی سلول های بنیادی و ساخت دارو اشاره کرد؛ چندی پیش شبکه سی ان ان در گزارشی تصریح کرد: «ایران پس از انقلاب علی رغم تحریم های فراوان توانسته با تربیت متخصصان در صنعت هواپیماسازی، علوم بهداشتی و پزشکی به دستاوردها و موفقیت های مهمی دست یابد.» پیش از این نیز بی بی سی با تهیه گزارشی از پژوهشکده رویان اصفهان و گوسفند شبیه سازی شده رویان اذعان کرده بود که ایرانیان خصوصا در زمینه سلول های بنیادی پیشرفت های چشمگیری داشته اند.
پیشرفت ایران طی دهه اخیر در زمینه ساخت دارو نیز خبری انکارناپذیر است. در حوزه بیوتکنولوژی در کشورمان حداقل چهار داروی بیوتکنولوژی ساخته شده، این در حالی است که کل داروهای بیوتکنولوژی در دنیا ۳۵تا ۴۰مورد بیشتر نیست. پیشرفت دیگر ایران در زمینه ساخت سلول های بنیادی است. سلول های بنیادی سلول های اولیه ای هستند که از توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول های انسانی برخوردار بوده و از آنها می توان در تولید سلول ها و در نهایت بافت های مختلف در بدن انسان استفاده کرد.
این ها اشاره های کوچکی هستند از تحولات عظیمی که در قاب درخشان پیشرفت های پزشکی کشورمان گنجانده شده اند. در هفته اول سال۸۷ محمدباقر لنکرانی وزیر بهداشت با توجه به سخنان ارزنده مقام معظم رهبری مبنی بر این که امسال را سال نوآوری و شکوفایی نامگذاری فرموده اند، از ارائه ۳۰محصول جدید پزشکی در سال۸۷ خبر داده است. وی نامگذاری امسال را با این عنوان عاملی برای تقویت بیشتر انگیزه ها و تلاش دوچندان جامعه دانشگاهی و پزشکی دانسته و ابراز امیدواری کرده که امسال این محصولات جدید و منحصر به فرد پزشکی تولید داخل به مردم شریف ایران تقدیم می شود.
● افزایش ۲۰ساله امید به زندگی در ایران
امیدوار رضایی جراح مغز و اعصاب و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مکالمه تلفنی سرویس گزارش روزکیهان در اولین روزهای سال۸۷ با مقایسه شاخصه های جهانی پیشرفت های بهداشتی پزشکی در سال های اخیر با سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توضیح می دهد: «برای تعیین میزان پیشرفت های بهداشتی و پزشکی در یک کشور باید شاخصه های جهانی چون مرگ و میر نوزادان، مادران و کودکان را مورد بررسی قرار داد. مرگ و میر نوزادان زیر یکسال قبل از انقلاب یکصد و ۱۱ مورد در هر هزار تولد بوده که الان به میزان یک پنجم آن رسیده است. مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سال های قبل از انقلاب ۱۵۰ مورد در هر هزار تولد بوده که به زیر ۴۰ مورد رسیده است، یعنی بیش از سه برابر کاهش داشته ایم. مرگ و میر مادران ۱۴۰ مورد در هر صد هزار نفر بوده که به کمتر از ۳۷ مورد رسیده است و این هم رقم قابل توجهی است. امید به زندگی نیز از ۵۳ سال در سال های قبل از انقلاب به ۷۳ سال افزایش پیدا کرده، یعنی ۲۰ سال امید به زندگی اضافه شده است.»
دکتر رضایی در تکمیل آمارهایی که ارائه می دهد، می گوید: «تربیت نیروی انسانی در قبل از انقلاب کمتر از ۱۵ هزار نفر بوده که الان به رقم ۱۳ هزار شماره نظام پزشکی رسیده ایم.» وی تأکید می کند:« حتماً سال های جنگ را به خاطر دارید که مراکز پزشکی و درمانی ما مملو از پزشکان بنگلادشی و پاکستانی بود، اما در حال حاضر این ما هستیم که نیروی انسانی آموزش دیده اعم از پزشک، پرستار و ماما به سایر کشورهای همجوار اعزام می کنیم.
تعداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه های پزشکی در حال حاضر در حدود ۱۱ هزار نفرند. در همه استان های کشور دانشگاه پزشکی تأسیس شده و حتی در برخی استان ها دو دانشگاه پزشکی دایر است. ساخت دهها بیمارستان و احداث دهها هزار تخت بیمارستانی یکی دیگر از نشانه های پیشرفت های پزشکی و بهداشتی است که تنها احداث ۱۱۰۰۰ تخت طی سه ساله اخیر اتفاق افتاده و شاخص تخت شهروند ایرانی را افزایش داده است.» وی پیرامون افزایش رقم بودجه برای تقویت تجهیزات پزشکی می گوید: «سال ۸۴ بودجه اختصاص یافته به تجهیزات پزشکی ۲۰۰ میلیون دلار بوده که در بودجه سال ۸۷ این رقم ۳۰۰ میلیون دلار تعیین شده است. طی سال های ۸۴ تا ۸۷، ۲۰۰۰ دستگاه آمبولانس به ۱۱۵ اختصاص داده ایم. مجموعه آمبولانس های مستقر در جاده ها نیز از همین تعداد است.»
وی همچنین یادآور می شود: «در سال جاری رفع کمبود آمبولانس های بیمارستانی را مدنظر قرار داده ایم و ۳۰۰ دستگاه آمبولانس بین تمامی بیمارستان های سطح کشور که دولتی هستند، توزیع خواهد شد.»
رضایی خاطرنشان می کند: «سال ۸۴ به وزارت بهداشت مجوز دادیم که سالیانه ۱۴۰۰۰ نیرو استخدام کنند، بنابراین کادر بیمارستان های ما نیز به سمت تکمیل پیش می رود.»
● ایران در فهرست کشورهای دارای تکنولوژی سلول های بنیادی
همان طور که اشاره شد یکی از مهمترین دستاوردهای علمی سال های اخیر ایران کاربردی کردن نقش سلول های بنیادی در شاخه های مختلف پزشکی است. ایران جزء ده کشور اول دنیاست که توانسته این تکنولوژی را کاربردی کند. بسیاری از کشورها هنوز در مرحله تحقیقات قرار دارند. اما در کشورمان از سلول های بنیادی در پیوندهای مختلف قرنیه، قلب، پوست و... استفاده کرده ایم.
سلول های بنیادی STEMCELLS سلول های چند پتانسیلی مغز استخوان هستند که می توانند برای مدت طولانی تکثیر پیدا کرده و با دریافت پیام های شیمیایی به سلول های تخصص یافته اندام های مختلف تبدیل شوند.
دکتر محمدحسن کلانتر معتمد، رئیس بیمارستان قلب جماران، جراحی و پیوند سرخرگ زیر قفسه سینه را از جدیدترین روش های جراحی قلب و عروق نام می برد و می گوید: «این روش هم اکنون به راحتی در بیمارستان ها و مراکز درمانی ایران اجرا می شود.»
معتمد که استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله نیز است استفاده از سلول های بنیادی در ترمیم بافت آسیب دیده قلب را از دیگر روش های نوین در این رشته می خواند و می گوید: «در ایران این روش برای درمان ۱۹ نفر به کار گرفته شده و نتایج مطلوب درمانی آن حکایت از موفقیت این روش در ایران را دارد.» وی می افزاید: «ایران در جراحی قلب و عروق هیچ کمبودی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان ندارد و حتی از بسیاری از آنها نتایج بهتری کسب کرده است.»
شانه به شانه با پیشرفت های نوین پزشکی
دکتر رضا متقی متخصص قلب و عروق نیز با مقایسه وضعیت فعلی نسبت به سال های جنگ تحمیلی توضیح می دهد:
«در زمینه درمان بیماری های قلبی و جراحی قلب از دنیای روز نه تنها عقب نیستیم، بلکه به موازات آنها گام برمی داریم.» وی با اشاره به این که در سال های پیش تمام بیماران برای جراحی قلب به انگلیس می رفتند و آن روزها برنامه آنژیوگرافی در ایران انجام نمی شد می گوید: «در زمان جنگ تمامی درها را برای ورود وسایل پزشکی به روی ما بسته بودند. بعد از اتمام جنگ تحمیلی وسایل را وارد کردیم و کم کم سفر به خارج برای انجام عمل باز جراحی های قلب کاهش پیدا کرد. بیشتر کارها به وسیله بالن زنی صورت گرفت و کلیه مراحل درمانی به داخل کشور منتقل شد. الان اکثر اوقات تنگی دریچه ها با بالون مرتفع می شود. کار کاردیولوژی در داخل کشور صورت می گیرد. در درمان گرفتگی دریچه میترال و آئورت تقریباً به سطح استاندارد جهانی رسیده ایم. حتی بیماران از سطح تمامی کشورهای خاورمیانه برای درمان بیماری های قلبی و عروقی و جراحی های قلب به ایران سفر می کنند. این حرکت ها باعث شده که از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری شود و شاهد ورود ارز به کشور باشیم. ما درست شانه به شانه پیشرفت های جهانی در حرکتیم.»
● حرف اول را ما می زنیم
کشورمان در زمینه بیوتکنولوژی اقدامات بسیار خوبی انجام داده و با استفاده از علوم مهندسی ژنتیک در تهیه داروهای پیشرفته حرکت مثبت و روبه جلویی داشته است.
کاربرد این داروها در زمینه درمان سرطان ها و بیماری هایی است که کمبود برخی هورمن ها در آن نقش دارند و چاره ای جز تهیه داروهای بیوتکنولوژی وجود ندارد.
دکتر سیدمحسن نایب پور یکی از متخصصین علم بیوتکنولوژی با اشاره به این که هم اکنون استفاده از بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک برای ساخت داروهای موثر و تخصصی در اختیار چند کشور اروپایی است و این امر نشان می دهد که این کشورها علم را به عنوان یک حربه در اختیار دارند و اگر کشورهای دیگر به این دانش دست پیدا نکنند در آینده به آنها وابسته خواهند شد.ادامه می دهد: «هم اکنون در کشور ما بیماران و پزشکان، داروهایی را که با دانش بومی ایرانی ساخته شده، تجویز می کنند و این نشان دهنده مورد اطمینان بودن این داروهاست.»
از سوی دیگر ادغام آموزش و تحقیقات پزشکی با خدمات بهداشتی و درمانی در وزارت بهداشت موقعیت و جایگاه ممتازی برای کشورمان ایجاد کرده که باعث شده در عرصه نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی پابه پای پیشرفته ترین کشورهای جهان حرکت کنیم و مطمئناً نتیجه تحقیقات عظیمی که در این عرصه ها در کشور درحال انجام است، طی سال های آینده جهانیان را شگفت زده می کند.
در زمینه بیوتکنولوژی یا زیست فناوری اکنون سند توسعه زیست فناوری وزارت بهداشت به تصویب نهایی رسیده است و زیرساخت های این فناوری نوین که در اختیار کشورهای محدودی در جهان قرار دارد، در همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور فراهم شده یا درحال فراهم شدن است.
● دستاوردهای نوین پزشکی در کشور
رسول دیناروند نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در امور فناوری های نوین می گوید: «در عرصه بیوتکنولوژی اکنون کشور ما جزء سه کشور تولید کننده محصولات این تکنولوژی در دنیاست و محصولات واکسن هپاتیت B، اریتروپوئتین، آنها اینتروون و استر پتوکیناز، gcsf و اینترفون بتا اکنون در کشور ما تولید می شود و به زودی شمار محصولات بیوتکنولوژی در حوزه سلامت به ده ها مورد می رسد و از همین امسال تولید این محصول حداقل ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی نسبت به سه سال قبل به همراه خواهد داشت، ضمن این که ایران را به عنوان یک کشور سرآمد در عرصه بیوتکنولوژی دنیا معرفی می کند.»
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اضافه می کند: «اینترفون گاما نیز از مجموعه داروهای بیوتکنولوژی به زودی در کشور تولید می شود و به خصوص داروی گران قیمت اینترفون پگیلتید نیز در کشور توسط دو محقق به طور جداگانه در مرحله تولید است که امسال هر دو محصول آن به بازار می آید و فقط تولید این دارو سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به نفع کشور است، درحالی که تاکنون به علت گران قیمت بودن این دارو امکان واردات آن به میزان موردنیاز بمباران هپاتیت C وجود نداشت و این بیماران به این داروی گران قیمت دسترسی نداشتند و بدون درمان می ماندند.»
وی ادامه می دهد: «در حوزه نانوتکنولوژی که تکنولوژی بسیار سطح بالایی در دنیاست و تولید همه فرآورده های آن در مقیاس یک میلیونیم متر است نیز ایران همسطح کشورهای پیشرفته جهان در حال حرکت است. تحقیقات در این فناوری در هیچ جای جهان هنوز به تولید محصول نهایی نرسیده، اما در ایران ۱۰۰ پروژه تحقیقاتی نانو تکنولوژی در حال انجام است و ده ها محقق و دانشجوی phd روی این پروژه ها کار می کنند. با اتمام این پروژه ها به زودی شاهد ورود داروهای نانوتکنولوژی در عرصه های مختلف به خصوص در زمینه داروهای ضد سرطان و نیز بافت مصنوعی (پوست و ارگان های مصنوعی در مقیاس نانو) در کشور خواهیم بود و این پیشرفت بزرگی است که در جهان کم نظیر خواهد بود. در عرصه نانوتکنولوژی و بایو تکنولوژی پزشکی بدون شک ایران در قله های علم حرکت می کند و حتماً می توانیم به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله کشور طی ۱۰ سال برسیم.»
وی می افزاید: «پیشرفت های کشور در زمینه فناوری نوین محدود به این بخش ها نمی شود، تولید داروی imod برای بیماران ایدز، تولید کیت های تشخیص HIV و HCV در کشور، تولید هورمون رشد انسانی، فاکتورهای خونی، تکثیر سلول های بنیادی بندناف به منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب و عصب و سلول های استخوانی، ترمیم ضایعات نخاعی، شبیه سازی، تولید سلول های بنیادی جنین از جمله دستاوردهای بزرگ کشور ما در عرصه فناوری های نوین است.»
تلاش بی وقفه دست اندرکاران نظام سلامت و نگرش جمهوری اسلامی به تامین عدالت در بخش بهداشت و درمان به ارتقای بسیاری از شاخص های سلامتی جامعه در دو دهه گذشته منجر شده به نحوی که امروزه این شاخص ها به عنوان یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی در سطح بین المللی مطرح است.
همچنان که امروزه شاخص پوشش واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سال علیه بیماری های واگیردار (فلج اطفال، سرخک، سیاه سرفه، دیفتری، کزاز، سل، هپاتیت B) از حدود ۲۰ درصد در سال ۱۳۶۳ به بیش از ۹۵ درصد در سال ۱۳۸۰ رسیده است. جالب این که این شاخص درآمریکا ۹۳ درصد، فرانسه ۹۲ درصد، انگلستان ۹۱ درصد و میانگین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی ۷۷.۵ درصد است. موفقیت بزرگ کشور در این زمینه باعث شده تا مرگ کودکان زیر ۵ سال کاهش پیدا کند.
اکنون نیز دو بیماری کزاز نوزادی و سرخک به سبب پوشش مناسب واکسیناسیون مادران و نوزادان در ایران حذف شده است. آمارهای سال گذشته و امسال نشان می دهند که ایران شاخص های لازم برای حذف این دو بیماری را از نظر جهانی به دست آورده است. به این ترتیب سازمان جهانی بهداشت به زودی گواهینامه حذف کزاز نوزادی و سرخک را به ایران اعطا می کند.
این دو بیماری سال ها و حتی اکنون در بسیاری از کشورها معضل بهداشتی محسوب می شود.
حذف کزاز نوزادی نتیجه پوشش کامل واکسیناسیون مادران باردار و برنامه کشوری واکسیناسیون نوزادان و حذف سرخک نیز حاصل برنامه کشوری واکسیناسیون نوزادان و کودکان و همچنین واکسیناسیون ۳۳ میلیون نفری کودکان و جوانان در سال ۸۲ در سراسر کشور است.
● دانش فنی تولید واکسن جدید در ایران
دکتر سید احمد سیادتی متخصص بیماری های عفونی کودکان با اشاره به این که آمارها نشان دهنده این هستند که ایران نه تنها به لحاظ تنوع واکسن، بلکه از لحاظ پوشش واکسیناسیون در تمام مناطق شهری و روستایی موفق عمل کرده است در خصوص استفاده از واکسن های جدید در ایران می گوید:«ماهم اکنون سرگرم بررسی جدیدترین محصولات مانند واکسن پنوموکوک و واکسن b، واکسن های مطرح در طب کودکان نظیر هموفیلوس، آنفلوآنزای روتاویروس هستیم.»
دکتر سیادتی با اشاره به این که واکسن های یاد شده، اطفال را در مقابل بیماری های پراهمیتی چون مننژیت، ذات الریه، عفونت گوش میانی و اسهال ایمنی می کند، می گوید: «با توجه به قیمت نسبتاً گران این واکسن ها بررسی لزوم یا عدم لزوم توزیع گسترده آنها ضروریست، اما اگر نتیجه نهایی مبنی بر گنجاندن آنها در برنامه واکسیناسیون کودکان باشد، این کار قطعاً صورت خواهد گرفت.»
این در حالی است که تولید واکسن آنفلوآنزا در کشور نیز اکنون توسط چند محقق ایرانی پیگیری می شود. این پروژه با استفاده از تکنولوژی نانو در حال انجام است و قطعا این دستاورد عظیم نیز منجر به نجات جان انسان های زیادی خواهد بود، زیرا این واکسن جدید قدرت ایمنی بالاتری نسبت به واکسن موجود خواهد داشت.
پروژه واکسن اعتیاد نیز که در ایران در حال پیگیری است در جهان منحصر به فرد است، زیرا تاکنون همه انواع واکسن در جهان علیه یک عامل بیماری زا مثل ویروس یا باکتری طراحی می شد، اما این واکسن جدید علیه یک ماده شیمیایی اعتیادآور عمل می کند و در صورت موفقیت نهایی، یک دستاورد بزرگ علمی محسوب می شود.
نادر مقصودی دبیر ستاد فناوری نوین وزارت بهداشت نیز در این باره می گوید: «تولید مواد آنتی باکتریال با استفاده از ذرات بسیار ریز نانو باعث می شود ماده موثر دارویی مستقیما به محل موردنظر آسیب دیده در بیمار منتقل شود و دیگر نیازی به مصرف زیاد دارو و فعل و انفعال های شیمیایی در بدن نیست و این یک جهش بزرگ علمی در عرصه پزشکی خواهد بود که ایران اسلامی جزو پیشتازان آن در دنیاست.»
وی در ادامه می گوید: «این فعالیت های عظیم علمی در ایران البته با چالش هایی هم روبه روست و با توجه به سرمایه گذاری های عظیمی که در این بخش ها در کشور شده است، باید بتوانیم برای حفظ حقوق مالکیت معنوی خود نسبت به این دستاوردها نظام قوی ثبت داشته باشیم که باید چیزی در حد PATENT اروپا یا آمریکا باشد تا زحمات فراوانی که در این عرصه ها کشیده شده است، به نام دیگران ثبت نشود. برای توسعه هرچه بهتر و سریع تر این فعالیت ها سه شبکه بایو تکنولوژی، نانو تکنولوژی و سلول های بنیادی در ستاد فناوری های نوین وزارت بهداشت تشکیل شده که وظیفه پشتیبانی از پروژه های تحقیقاتی در این زمینه ها را دارد.»
● عدالت در سلامت
افراد تحت پوشش درمانی تا قبل از انقلاب ۱۰درصد بوده، پس از آن تا قبل از تصویب قانون بیمه همگانی به ۴۰درصد رسیده و بعد از تصویب قانون مذکور به بیش از ۹۵ درصد افزایش یافت و کلیه روستاییان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفته اند. در حال حاضر سقف هزینه بستری آنها فقط ۱۰درصد است.
امیدوار رضایی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره توضیح می دهد: «در مجلس هفتم درمان روستایی را گسترش دادیم. در شرایط فعلی کل روستاها زیرنظر بیمه درمانی قرار دارند. بنابراین رقم درمان روستایی چند برابر شده است. ضمن این که شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۰هزار نفر به صورت رایگان دفترچه بیمه می گیرند.
بسیاری از اقشاری که تاکنون تحت پوشش بیمه درمانی قرار نداشتند، نظیر قالیبافان، کارگران ساختمانی، رانندگان جاده ها و خدمه مساجد را بیمه کرده ایم. جمعیت رانندگان جاده ها که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند به تنهایی یک میلیون و دویست هزار نفر بوده اند.
کل تصادفی ها را در سراسر جاده های کشور با بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان بیمه کرده ایم. به این ترتیب هیچ یک از بیمارستان ها در هنگام پذیرش تصادفی ها حق گرفتن وجه ندارند. این حرکت در دنیا بی سابقه است. حتما مطلعید که در کشوری چون آمریکا بیش از ۶۰میلیون نفر بیمه نیستند.»
● پیشرفت های پزشکی ایران الگویی برای کشورهای خاورمیانه
پیشرفت قابل توجه کشور در امور پزشکی موجب کاهش اعزام بیماران به خارج شده است، به نحوی که موارد اعزام به خارج از تعداد ۱۱هزار نفر در سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ به حدود ۲۰۰ نفر در سال ۱۳۷۸ و ۴۴ نفر در سال های اخیر کاهش یافته و این باعث ۶۰۰میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است. تا سال ۵۷ فقط ۵۰ مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده بود، در حالی که در طول سال های پس از انقلاب، بیش از ۱۷هزار مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده است.
قاب درخشان پیشرفت های پزشکی و بهداشتی ایران نه تنها سبب کاهش اعزام بیماران به خارج از کشور شده، بلکه می رود تا الگویی برای سایر کشورها به ویژه کشورهای خاورمیانه باشد.
دکتر امیدوار رضایی می گوید: «در برنامه چهارم طبق ماده۸۷، وزارت بهداشت مکلف شد که مقوله های تجهیزات پزشکی، آموزش و درمان خارجی ها را سهیم کرده تا در واقع این حرکت منبعی برای درآمد ارزی کشورمان باشد. برای اجرای این برنامه هدف گذاری شده است. در بسیاری از مراکز استان های مرزی بیماران خارجی می آیند و خدمات پزشکی دریافت می کنند، برایشان ارزان هم تمام می شود. البته باید این خدمات را تعرفه گذاری کرد تا حق و حقوق مردم ایران هم مدنظر قرارگیرد، ضمن این که هزینه ها باید پایین باشد. در نقاط مرزی چون مهران (ایلام)، خوزستان، آذربایجان غربی، خراسان، شهرهای شمالی و جنوبی هم هدف گذاری شده که مراکز پزشکی تقویت شود. به این ترتیب مراکز بین المللی توریست درمانی احداث می شود.» رضایی به فعالیت های جهادی در قالب گروه های بسیج اشاره کرده و می گوید: «ما باید به دور از موازی کاری نوآوری های خود را ارائه دهیم. هم اکنون خیلی از تحقیقات به موازات هم صورت می گیرند، چون افراد و مراکز با هم ارتباط ندارند. این شیوه ها نیاز به اصلاح دارد تا از زمان حداکثر استفاده را ببریم. ضمناً فعالیت های جهادی ما به ویژه در نقاط دورافتاده می تواند احیا شود و الگویی برای کشورهای منطقه و جهان باشد.»
● نظام آموزش پزشکی ایران مورد تأیید WHO است
دکتر مبشر شیخ نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران پیرامون وضعیت آموزش پزشکی کشورمان می گوید: «آموزش پزشکی تأثیر مستقیمی بر روی بهداشت و درمان دارد و برای سازمان جهانی بهداشت از اهمیت ویژه ای برخورداراست. در واقع یکی از دغدغه های سازمان جهانی بهداشت این است که دانشجویان پزشکی در کشورهای در حال توسعه بخصوص کشورهای اسلامی به خوبی تربیت شوند و فارغ التحصیلان با عبور از مرحله آموزش وارد مرحله درمان شوند و آمادگی لازم را دربرخورد با بیمار داشته باشند. دانشجویان پزشکی باید پس از فارغ التحصیلی بتوانند از نظر تعداد و کیفیت جوابگوی نیاز خدمات بهداشتی و درمانی کشور خود باشند. ایران از نظر امکانات و دانش پزشکی در وضعیت خوبی به سر می برد، چرا که بسیاری از اساتید ایرانی در حوزه علوم پزشکی صاحب عنوان و تخصص بالایی هستند.»
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با اشاره به رشد چشمگیر ایران در شاخص های بهداشتی و سلامتی ادامه می دهد: «سطح بهداشت و درمان ایران پس از انقلاب بسیار قانع کننده بوده و به خصوص در مقایسه با سایر کشورهای همسایه در منطقه خاورمیانه بسیار چشمگیرتر و در بسیاری موارد جلوتر از آن کشورها بوده و در بسیاری از زمینه ها بهتر عمل کرده است.»
وی می افزاید: «در حال حاضر شاخص های سلامت نسبت به گذشته تغییر کرده و چالش ها از بیماری های عفونی و گرمسیری مانند مالاریا به سوی بیماری های رفتاری که کیفیت زندگی مردم در آن نقش دارد مانند بیماری های قلبی، تروما و... حرکت کرده است.»
● ایران بر بلندای افتخارات پزشکی
روشن است با وجود این همه گام های روبه جلو در مدت زمان اندکی قله های موفقیت را فتح کرده و پرچم پرافتخار میهن را بر بلندای افتخارات پزشکی جهان به اهتزاز در خواهیم آورد. این بار نیز حسادت بدخواهان برانگیخته شده و سعی دارند به هر طریقی منکر پیروزی های چشمگیر کشورمان در عرصه های پزشکی شوند، به گونه ای که صراحتاً می گویند، موفقیت های علمی ایران مرهون تبلیغات رسانه ای است!
اما موفقیت های پزشکی ما به تبلیغ نیازی ندارد و ارتقای سطح درمان به تنهایی بزرگترین تبلیغ افتخارات جامعه پزشکی ایران اسلامی است.
نصرت الله سلیم اف وزیر تندرستی تاجیکستان اظهار می کند: «تجربه گرانقدر و سطح بالای آموزش پزشکی، درمان و تولید داروهای متنوع در جمهوری اسلامی ایران برای تاجیکستان مایه افتخار و منبع استفاده است. بنابراین تاجیکستان و ایران می توانند در بخش بهداشت و درمان از جمله ساخت کارخانه تولید دارو، تبادل استاد و دانشجو در رشته پزشکی و بهداشت همکاری داشته باشند.»
وی همچنین بهره مندی از دانش و تجربه پزشکان ایرانی در زمینه جراحی قلب، پیوند کلیه و ارتوپدی را برای بخش بهداشت و درمان تاجیکستان مهم و ضروری می داند.
گالیا توانگر
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید