جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مراقب گرمازدگی باشید


مراقب گرمازدگی باشید
از جمله معضلات فصل تابستان، افزایش بروز مشكلاتی در قالب بیماری است. گرمازدگی هم در این دسته جای دارد.
در واقع گرمازدگی در دو فرم اصلی پدیدار می شود: ۱- گرمازدگی خفیف كه در واقع كم طاقتی های ناشی از گرماست و با وجود آنكه علائمی شبیه به بیماری گرمازدگی شدید دارد ولی پس از اقدامات درمانی ابتدایی به سرعت از بین می رود.
۲- گرمازدگی حاد كه در صورت عدم مداوای سریع، پیامدهای خطرناك و گاهی كشنده را به همراه خواهد داشت.
چه خوب است بدانیم مسائل و مشكلات جسمی ناشی از گرما هیچ ارتباطی با میزان قوی بودن بدن فرد ندارد. حتی ورزشكاران نیز ممكن است در معرض این خطر قرار گیرند چرا كه گرمازدگی در هر دو نوع خود حاصل تغییراتی است كه در اثر گرما در بدن ایجاد می شود. به این معنا كه هرچه بدن گرمای بیشتری دریافت كند، میزان تعریق آن بالا می رود. در این صورت آب بدن به همراه عرق تقلیل می یابد. در برخی از موارد تعریق زیاد حتی به كاهش نمك موجود در بدن نیز منجر شده و گرمازدگی حادی را سبب می شود.
از جمله علائم گرمازدگی در هر دو نوع می توان به تشنگی مفرط، كاهش اشتها، سردرد، سرگیجه و حالاتی شبیه آنفلوآنزا به همراه تهوع و استفراغ اشاره كرد كه البته در نوع حاد آن غش، افزایش ضربان قلب، عدم تمركز و شوك نیز به موارد فوق اضافه می شوند ولی آنچه همواره توصیه می شود پیشگیری است:
- از حضور طولانی مدت در گرما بپرهیزید، به خصوص افرادی كه از آستانه تحمل كمتری نسبت به گرما برخوردار بوده و یا پیش از این به گرمازدگی مبتلا گشته اند.
- آب بنوشید. هنگامی كه مجبور هستید ساعاتی را بیرون از خانه سپری كنید شیشه آبی به همراه برده و مرتب آب بنوشید.
- میوه و سبزی مصرف كنید. اغلب میوه ها و سبزی ها حاوی كمی نمك و آب فراوان هستند كه برای جلوگیری از گرمازدگی مناسب است. البته به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا مصرف سبزیجات را به تابستان آینده موكول كنید.
- قهوه و نسكافه مصرف نكنید. كافئین كاهش مایعات را سرعت بخشیده و میزان تعریق را بیشتر از حد نرمال بالا می برد.
- سیگار نكشید. سیگار كشیدن سبب انقباض رگ ها شده و بر توانایی بدن شما برای سازش با گرمای فضایی كه در آن قرار دارید تاثیر منفی می گذارد.
- از آب خنك استفاده كنید. شستن سر و گردن با آب خنك به كاهش دمای بدن كمك می كند. البته لازم به ذكر است كه آب خیلی سرد سبب انقباض رگ های خونی زیر پوست شده و در شرایطی كه خون به سمت سطوح داخلی تر بدن حركت می كند همزمان دمای منطقه را بالا می برد لذا آب سرد توصیه نمی شود.
- همیشه بادبزنی به همراه خود داشته باشید. باد زدن به وسیله بادبزن و یا حتی تكه مقوایی و یا هر وسیله ای به جای آن سبب بخار شدن عرق روی پوست و در نتیجه خنك شدن سطح آن شده و از افزایش دمای بدن جلوگیری می كند.
- از كلاه یا سایبان استفاده كنید. هرچه از تماس مستقیم پوست با اشعه خورشید كم كنید، تاثیر گرما كمتر خواهد بود. با توجه به آنكه رگ های خونی در منطقه سر و گردن به سطح پوست بسیار نزدیك هستند دریافت و یا از دست دادن گرما نیز در آنها با سرعت بیشتری انجام می گیرد. در نتیجه كلاه و یا هر پوشش دیگری مانند آن بر روی سر می تواند مانعی برای دریافت سریع گرما باشد. در برخی از كشورهای با آفتاب سوزان، استفاده از چتر برای جلوگیری از تاثیر گرمای خورشید بر بدن بسیار رایج است ولی در كشور ما متاسفانه كاری عجیب به نظر می آید.
- در انتخاب پارچه لباس های خود به لحاظ رنگ و جنس دقت كنید. در پارچه هایی كه تركیبی از مواد پلی استر و كتان هستند تبادل هوا راحت تر از پارچه های ۱۰۰ درصد كتان صورت می گیرد در نتیجه برای تابستان مناسب ترند. انتخاب لباس هایی با رنگ های روشن هم كه همواره برای انعكاس گرما توصیه می شوند.
حالا اگر با توجه به سهل انگاری در انجام توصیه های ارائه شده، مشكل گرمازدگی به وجود آمد، باید به دنبال به كارگیری اقدامات اولیه و راهكارهایی جهت بهبودی و یا كاهش علائم تا مراجعه بیمار به پزشك باشیم.
از آنجا كه علائم هر دو نوع از بیماری گرمازدگی به هم شبیه است تشخیص آنها از یكدیگر نیاز به گذشت اندكی زمان دارد. به این معنا كه در صورتی كه پیامدهای ناشی از گرمازدگی پس از خروج فرد از منطقه گرما و مراقبت های اولیه و گذشت نیم ساعت اثربخش نبود فرد باید به پزشك مراجعه كند. البته در مورد علائمی همچون ضعف و غش این مدت زمان ۲ الی ۵ دقیقه است زیرا گرمازدگی حاد ممكن است سبب به كما رفتن بیمار شود.
در این مدت زمان شما می توانید به توصیه های زیر عمل كنید:
- به جای اینكه فرد را در آب سرد فرو برید بر روی آن آب سرد بپاشید. به این ترتیب آب سریع تر از روی پوست تبخیر شده و فردزودتر خنك می شود یا اینكه حوله ای را در آب سرد فرو برده و بر روی بدن بیمار قرار دهید.
- فرد را به مكانی كه در آنجا كولر و یا هر خنك كننده دیگری وجود دارد منتقل كنید.
- مادامی كه فرد در هوشیاری به سر می برد، او را مجبور به خوردن آب كنید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید