شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


دروازه سوار شدن به هواپیما Boarding Gate


دروازه سوار شدن به هواپیما Boarding Gate
▪ نویسنده و کارگردان: الیویه آسایا.
▪ موسیقی: براین انو.
▪ مدیر فیلمبرداری: یوریک له سو.
▪ تدوین: لوک بارنیه.
▪ طراح صحنه: فرانسواز رنو لابارت.
▪ بازیگران: آسیا ارجنتو[ساندرا]، مایکل مدسن[مایلز رنبرگ]، کارل نگ[لستر ونگ]، کلی کین[سو]، جوآنا پریس[لیزا]، الکس دسا[اندرو]، کیم گوردون[کی].
▪ ١٠٦ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ فرانسه.
▪ ژانر: مهیج.
زنی ایتالیایی به نام ساندرا، بعد از مدت ها دوری از معشوق پیشین خود مایلز رنبرگ(پا انداز سابق و تاجر موفق فعلی) به دفتر او در پاریس می رود. این ملاقات غیر منتظره به ملاقاتی در آپارتمان مایلز منتهی می شود. ساندرا و مایلز شروع به مشاجره درباره گذشته می کنند، اما به زودی تمناهای جنسی غالب می شود.
اما ساندرا بعد از بستن دست های مایلز او را با اسلحه به قتل رسانده و می گریزد. سپس به سراغ لستر می رود که به همراه همسرش سو یک شرکت صادرات/وارادت را اداره می کند. ساندرا که نزد آنها کار می کند، بی خبر از آن دو به کار انتقال مواد مخدر نیز می پردازد، و پنهان از چشم سو با لستر نیز رابطه دارد. مدتی قبل لستر او را در جریان یک معامله خطرناک با قاچاق چیان مواد نجات داده است. لستر به ساندرا بلیط و مقداری پول داده و از او می خواهد تا به هنگ کنگ برود.
جایی دوستان وی می توانند به ساندرا برای یافتن یک هویت و زندگی تازه کمک کنند. اما با رسیدن به هنگ کنگ ساندرا درمی یابد که به دام افتاده و کسانی قصد کشتن وی را دارند. بعد از یافتن سو در هنگ کنگ از او تقاضای کمک می کند.
سو از رابطه شوهرش لستر با وی سخن می گوید و ملاقات آن دو به بیهوشی ساندرا ختم می شود. فردای آن روز، ساندرا در ویلایی چشم باز کرده و با زنی که سر نخ همه این حوادث در دستان او قرار دارد روبرو می شود. زن به او مقداری پول و یک گذرنامه تازه می دهد.
اما ساندرا مصمم است تا قبل از خروج از هنگ کنگ لستر را به قتل برساند. کسی که به نظر می رسد از ساندرا برای رسیدن به مقاصد خود سو استفاده کرده است. اما ...
● چرا باید دید؟
آلیویه آسایا متولد ١٩٥٥ پاریس فرزند ژاک رمی کارگردان، فارغ التحصیل مدرسه ملی هنرهای زیبای پاریس و یکی از اولین اروپایی هایی است که به آسیا و شخصیت های آسیایی در فیلم هایش توجه نشان داده است.
این توجه در زندگی خصوصی به ازدواج با مگی چیئونگ نیز انجامیده، اما آن چه در کارنامه آسایا اهمیت دارد نوع نگاه و سبک ساختاری فیلم های وی است.
شهرت خود را مدیون فیلم های زندگی احساساتی، ایرما وپ، پاریس بیدار می شود و Demonlover است که به خاطر آنها جایزه فیپرشی، جایزه ژان ویگو و جوایزی از جشنواره های معتبر به دست آورده است.
طبیعی است با چنین پیشینه ای پرداختن به آخرین کار وی کار راحتی نباشد. مخصوصاً اگر قرار باشد از ورای آن چنین فیلمساز قابل اعتنایی را به خواننده ایرانی معرفی کنید.
خواننده ای که به اقرب احتمال هنوز فیلمی از آسایا ندیده است و بدیهی است خواندن معرفی کوتاهی درباره یکی از ضعیف ترین فیلم های او-بر خلاف تمیز که کندترین و کسل کننده ترین فیلم وی بود- می تواند اثر ناخوشایندی بر روان وی داشته باشد.
اما خوشبختانه نکته در اینجاست که آسایا بازیگرانی نام آشنا و حتی برانگیزاننده ماننده آرجنتو را به کار گرفته که بهترین انتخاب برای بازی در نقش ساندرا است و خود به تنهایی بار همه فیلم را بر دوش می کشد.
البته اگر بعد از خوانده خلاصه داستان بالا انتظار فیلمی پر هیجان در ژانر تریلر را انتظار دارید باید بگوییم تصور اشتباهی پیدا کرده اید. مانولا دارگیس در نقد خود بر فیلم آن را یک تریلر ِ ضدِ تریلر در آمیزه ای از سکس، خون و اگزوتیکا نامیده و آن را نه چندان زیبا با پیرنگی نامعقول ارزیابی کرده است.
ولی شخصاً آن را یک تریلر ناپخته و مبهم می دانم که اگر آرجنتو را نداشت، تماشای آن بسیار سخت بود. ترجیح می دهم یک بار دیگر ایرما وپ را ببنم یا منتظر فیلم دیگری از آسایا باشم که در ژانر آشناتری ساخته باشد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید