پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


آستریکس در بازی های المپیک Astérix aux jeux olympiques


آستریکس در بازی های المپیک Astérix aux jeux olympiques
▪ کارگردان: فردریک فورستیه، توما لانگمان.
▪ فیلمنامه: توما لانگمان، الیویه دازا، الکساندر شارلو، فرانک مانیه بر اساس داستان مصور رنه گوشینی و آلبر اودرزو.
▪ موسیقی: فردریک تالگورن.
▪ مدیر فیلمبرداری: تیه ری اربوگاست.
▪ تدوین: یانیک کرگوآ.
▪ طراح صحنه: آلین بونه تتو.
▪ بازیگران: ژرار دپاردیو[اوبلیکس]، کلوویس کورنیاک[آستریکس]، بنوآ پولورده[بروتوس]، آلن دلون[ژولیوس سزار]، ونسا هسلر[شاهزاده ایرینا]، ژان پی یر کسل[پانورامیکس].
▪ ١١٦ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک.
▪ نام دیگر: Asterix at the Olympic Games، Asterix alle olimpiadi، Asterix bei den Olympischen Spielen، Asterix en los juegos olímpicos .
▪ ژانر: ماجرایی، کمدی، خانوادگی، فانتزی.
پانورامیکس یکی از مردان گل، عاشق شاهزاده ایرینای یونانی می شود. او پس از فرستادن پیغامی برای رسیدن به محبوب به سوی یونان به راه می افتد. اما زمانی که به آنجا می رسد رقیبی سرسخت و نابکار در برابر خود می یابد و این فرد کسی نیز جز بروتوس؛ پسر ژولیوس سزار که در صدد تصاحب مقام پدر و ازدواج با شاهزاده ایرینا است.
طبیعی است که پانورامیکس فقیر بازنده این رقابت باشد، اما ایرینا که از بروتوس نفرت دارد و سخت عاشق پانورامیکس است، شرط ازدواج خود را پیروزی یکی از رقبا در بازی های المپیک اعلام می کند. بروتوس حقه باز با استفاده از معجون ها و راه حل های فریب کارانه سعی می کند بر حریف پیروز شود، پانورامیکس نیز که چاره را منحصر به فرد دیده، دست کمک به سوی هم ولایتی ها خود آستریکس و اوبلیکس دراز می کند.
اما پس از اولین دور مسابقات، آستریکس و اوبلکیس با دسیسه بروتوس مبنی بر دوپینگ به وسیله معجون جادویی اهالی گل، از دور رقابت ها حذف می شوند.
تا اینکه نوبت به آخرین مسابقه، یعنی ارابه رانی می رسد و پانورامیکس مجبور است به تنهایی با بروتوس حیله گر مقابله کند. اما آستریکس نیز بیکار ننشسته و تصمیم دارد حریف را با سلاح خود از میان بردارد...
● چرا باید دید؟
سومین قسمت از برگردان سینمایی ماجراهای آستریکس و اوبلیکس که با صرف بودجه ای معادل ٧٨ میلیون یورو [معادل ٩٣ میلیون دلار]ساخته شده، در مقایسه با دو فیلم پیشین یک نقطه ضعف گیرا دارد و آن نبود کریستین کلاویه بازیگر نقش آستریکس است.
از دلایل عدم حضور او در این فیلم اطلاعی ندارم، اما نتیجه چندان به سود سازندگان فیلم نیست. فروش ٥٩ میلیون یورویی فیلم که می تواند برای هر فیلم اروپایی و مخصوصاً فرانسوی رقمی شگفتی آفرین باشد، در مقایسه با هزینه تولید آن چندان هم آش دهان سوزی نیست.
یقیناً حضور کلاویه می توانست کفه ترازو را در گیشه به طرف آنان متمایل کند.
اما فیلم در شکل فعلی اش چیزی فراتر از دو قسمت پیشین نیست. همان شخصیت ها، همان جلوه های ویژه و خوشبختانه ژرار دپاردیو که رقیبی برای نقش اوبلیکس نیافته است.
سکان هدایت فیلم این بار بر خلاف کلود زیدی کهنه کار و آلن شابات شناخته شده، در دستان دو نفر قرار گرفته که از میان آنها فردریک فورستیه نامی شناخته شده نیست و دومی توما لانگمان متولد ١٩٧١ فرزند کلود بری است که سابقه ای طولانی در بازیگری دارد و دستیار تهیه کننده هر دو قسمت پیشین ماجراهای آستریکس و اوبلیکس بوده است.
شاید بشود این قسمت را فیلم آلن دلون نام داد. بازیگر/ستاره ای که کمتر کسی او را در نقشی کمدی به یاد دارد و البته بسیاری از هموطنانش همواره خودپسندی او را دستمایه شوخی های نمکین کرده اند. شاید از این رو بازی دلون در نقش سزاری که سخت شیفته خود است، جدا از تعابیر فرامتنی نوعی این همانی هم باشد میان دلون و سزار که بازی خوبی نیز در سالخوردگی-و همچنان خوش تیپ- از خوب به نمایش می گذارد.
البته ارجاع هایی به قسمت های پیشین و خوشبختانه از نوع خوشایند نیز وجود دارد تا فیلم را به محصولی ملی تبدیل کند. مانند حضور جمال دبوز در سکانس پایانی یا حضور برادر زین الدین زندان در نقش فوتبالیستی مصری! و نمای پشت به دوربین آستریکس و اوبلیکس که نوید بخش بازگشت شان در آینده نزدیک با ماجرایی تازه تر است!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید