جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پوست و مو


پوست و مو
هر تار مو از یکسری سلول مرده که شامل پروتئینی به نام کراتین (Keratin) می شود، درست شده است. این پروتئین به خاطر وجود غده ای است که کاملاً زیر سطح پوست قرار دارد. این غده ها عامل اصلی رشد مو هستند و هر فرد حدود پنج میلیون از آنها دارد که حدود ۱۰۰ هزار تای آن زیر پوست سر قرار دارد. انتهای هر یک از این غده ها، سلول های زنده ای وجود دارد که در حال تجزیه شدن است. این سلول ها به آرامی به سطح پوست می رسند و به محض اینکه به سطح پوست رسیدند، می میرند تا بتوانند آنچه را که شما به عنوان مو می بینید، به وجود بیاورند. تعداد این غده ها با افزایش سن کم می شود و چنانچه بر اثر عواملی از بین برود، دیگر موی جدیدی رشد نمی کند. هر یک از این غده ها باعث رشد مو به صورت دایره ای شکل می شود، طول هر یک از این حلقه ها متفاوت است. به عنوان مثال در لایه زیر پوست هر یک از این تارهای مو رشد ثابتی بین سه تا پنج سال دارد. بعد از این مدت رشد مو متوقف می شود و سه ماه بعد مو می افتد. به طور متوسط هر یک از ما حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست می دهیم. پس امری طبیعی است که بعد از شامپو زدن و شستن سر تعدادی از تارهای موهایتان بریزد یا صبح متوجه ریزش موهایتان روی بالش تان شده باشید. بعد از حدود سه ماه، موی جدیدی جایگزین موی از دست رفته شما می شود. افرادی که مصمم اند موهایشان بلند شود باید مدت طولانی (۶-۸ سال) انتظار بکشند. علت اینکه قسمت هایی از بدن مانند مژه ها موهای کوتاه تری دارند این است که قسمت دوار مو کوتاه تر است، برای همین شانس بلند شدن را ندارند.
موهای پوست سر ماهانه ۵ تا ۸ سانتی متر رشد می کنند. از آنجایی که هر یک از ما حدود ۱۰۰ هزار موی سر داریم، رشدی معادل پنج کیلومتر خواهیم داشت!
برای اینکه بهترین مراقبت ها را به عمل بیاورید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
▪ شستن مو
پوست سر نیز مانند سایر قسمت های دیگر پوست، چربی تولید می کند به همین خاطر نیاز به شستن دارد. اغلب افراد باید حداقل هفته ای دوبار موهایشان را بشویند. مو را می توان با صابون شست، اما آب کشیدن آن سخت است. از شامپو که شامل مواد شوینده، صابون، آب و روغن می شود، استفاده کنید.
لزوماً شامپوهای گران بهتر از شامپوهای ارزان قیمت نیستند چرا که آنچه شما به عنوان مو می بینید، سلول مرده است و مواد شوینده خارجی بر آن تاثیر چندانی نمی گذارد. شامپوی متناسب با موهایتان را انتخاب کنید و آن را مصرف کنید.
▪ خشک کردن مو
موهایتان را محکم خشک نکنید. در عوض از حوله استفاده کنید تا کمی آب موهایتان گرفته شود و سپس آن را شانه بزنید. هیچ دلیلی برای رد اینکه موهایتان زیاد می شود. بهترین شیوه این است که بگذارید مو به حالت طبیعی خشک شود. ترجیحاً با نور آفتاب.
● انواع مو
هر یک از ما بر حسب نوع ژنی که از والدین مان به ارث بردیم، موهای متفاوتی داریم. رنگ مو بر حسب نوع رنگ دانه ها مشخص می شود. افرادی که موهای تیره دارند، رنگ دانه های قهوه ای و مشکی و افرادی که موهای روشن دارند رنگ دانه های قرمز و زرد دارند. علت سفید شدن مو این است که رنگ دانه های مو دیگر عمل رنگ سازی را انجام نمی دهند. چنانچه دیگر رنگ دانه ای تولید نشود، سلول های مو به صورت سفید ظاهر می شوند. حالت مو (صاف، فرفری، مجعد و ...) نیز به نوع ریشه مو بستگی دارد.
▪ موهای چرب
موهای چرب دردسر بزرگی است که بسیاری از افراد را آزار می دهد مخصوصاً وقتی موها به هم می چسبد. شامپوهای مخصوص برای موهای چرب وجود دارد که اغلب به شما کمک می کند، اما در بسیاری از موارد ممکن است چربی را بیشتر کند. به همین خاطر تا جایی که می شود، بهتر است از شامپوهای ضد شوره استفاده نکنید، موهایتان را زیاد شانه نکنید چرا که غده های چربی پوست سر را تحریک می کند.
▪ موهای خشک
خشکی مو به خاطر این است که سر چربی لازم را فراهم نمی کند. این امر ممکن است فردی را که کم مو است بیشتر آزار دهد چرا که کم موتر به نظر می رسد. می توانید از شامپوهای مخصوص موهای خشک که حاوی چربی مناسب است و درخشندگی خاصی به مو می دهد، استفاده کنید.
● تا ثیر رژیمهای غذایی بر زیبایی پوست و مو
قدیمی ها همیشه روی تغذیه سالم تاکید خاصی داشتند و هنوز هم پدربزرگ ها و مادربزرگ ها اعتقاد عجیبی به تاثیر غذاهای مختلف در درمان بسیاری از بیماری ها و حتی مشکلات پوست و مو دارند. بعضی از این حرف ها شاید بیشتر شبیه خرافات باشد ولی امروزه علم ثابت کرده که یک تغذیه سالم در زیبایی افراد، بسیار موثر است. متخصصین تغذیه می گویند در افرادی که دچار کمبود تغذیه ای هستند، به سرعت این کمبودها در اعضایی که در ظاهر و زیبایی نقش دارند، نمود پیدا می کنند، مثلا، ناخن هایشان به سرعت می شکند، موهایشان خشک و کدر می شود، پوستی خشک و چروکیده پیدا می کنند و....
دکتر کالمن، متخصص تغذیه، از مرکز تحقیقات میامی با تاکید بر اینکه خوردن و یا نخوردن بعضی مواد غذایی، می تواند بر مو و پوست افراد تاثیر داشته باشد، می گوید: <تحقیقات ما روی افرادی که دچار ریزش مو شده اند، نشان داده است که فقر غذایی و عدم رعایت تعادل و تنوع در رژیم غذایی آنها، موجب شده است که چنین ظاهری پیدا کنند.> به گفته وی، اغلب افرادی که دچار بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی هستند، علاوه بر سایر علائم فیزیولوژیکی، دچار ریزش مو نیز می گردند. دکتر کارملی عضو انجمن متخصصین تغذیه آمریکا هم می گوید: <کمبود روی یکی از عواملی است که به شدت با سلامت مو در ارتباط است.
این کمبود اغلب در افرادی دیده می شود که یا به دلیل چاقی و یا به دلیل ابتلا به بیماری های خاص (مثل دیابت، چربی خون، فشارخون و...) از رژیم های کم کالری استفاده می کنند. این کمبود در خانم های جوان بیشتر دیده می شود و موجب خشکی، کدورت و ریزش مو می گردد.> این ماده مغذی یعنی روی، در گوشت قرمز، تخم مرغ و انواع فرآورده های دریایی یافت می شود.
شاید به همین دلیل قدیمی ها می گویند برای تقویت موهایتان، پس از شستشوی آنها در حمام، تخم مرغ روی سرتان بگذارید و بعد از یک ربع آنها را آبکشی کنید!
به عقیده دکتر کالمن، افرادی که از رژیم کم چربی و یا بدون چربی استفاده می کنند، به شدت در معرض ریزش مو قرار دارند، زیرا موها نیاز جدی به اسیدهای چرب ضروری دارند. کمبود این نوع چربی ها در رژیم غذایی موجب خشکی موها و پوست می گردد، در حالی که دریافت منظم آنها از طریق غذا، سلامت فولیکول های مو را به دنبال دارد.در میان اسیدهای چرب ضروری، اسیدهای چرب امگا ۳ از اهمیت بسیاری برای پوست و مو برخوردارند.
مصرف ۲ تا ۳ بار در هفته منابع غذایی این اسید چرب، بسیار حائز اهمیت است. اسیدهای چرب امگا ۳ اغلب در ماهی های چرب نظیر ماهی آزاد، روغن و گردو به وفور یافت می شود. علاوه بر چربی های ضروری، نقش پروتئین ها و ویتامین ها در سلامت پوست نیز نباید فراموش شود.
دکتر کالمن می گوید: <افرادی که از منابع غذایی پر پروتئین کمتر استفاده می کنند و یا دچار کمبود ویتامین های گروه B به ویژه بیوتین هستند، بیشتر در معرض ریزش مو قرار دارند. این وضعیت در گیاه خوارانی که به هیچ عنوان حاضر به مصرف منابع غذایی حیوانی نیستند، بیشتر دیده می شود.> دکتر کالمن به این افراد توصیه می کند که تخم مرغ، جگر و سویا را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهند. به گفته او، هنوز ثابت نشده که بیوتین موجود در شامپوها می تواند از ریشه و یا ساقه مو جذب شود و بنابراین واقعا معلوم نیست که شامپوهای حاوی این ویتامین، واقعا بتوانند به افرادی که دچار ریزش موی شدید و یا طاسی هستند، کمکی بکنند. دکتر کالمن توصیه می کند که مردم به شدت مراقب تغذیه خود باشند، چون رژیم غذایی مناسب، سلامت کل بدن و حتی پوست و مو را به همراه دارد
● تقویت موهای مژه و ابرو وریش
برس زدن ابروها و مژه ها در رشد آن موثر می باشد. برای این کار باید با یک برس کوچک و تمیز روزی چند بار ، مژه ها و ابروها را برس بزنید
برای تقویت موهای صورت بهتر است از روش های زیر استفاده کنید:
پوسته چوبی فندوق را از آن جدا کرده و بسوزانید، خاکستر حاصل را به موی صورت خود (ریش ، سبیل، ابرو) مالیده و خوب ماساژ دهید.
مقداری روغن بادام را با پوسته زیتون مخلوط کرده، و بگذارید حدود ۳ روز بماند، پس از گذشت این مدت، حدود ۳۰ دقیقه آن را جوشانده و سپس صاف نمایید، این مایع صاف شده برای تقویت موهای مژه و ابرو مفید بوده و همچنین باعث روییدن و پرپشت شدن موهای صورت می شود.
هورمون دنبلان برای پرپشت کردن ریش و سبیل بسیار موثر است. برای این کار بهتر است از ورقه های نازک دنبلان استفاده کنید و آنهارا بر روی صورت و آن قسمت هایی که میخواهید پر مو شوند قرار داده و پس از گذشت ۱ ساعت آنها را برداشته و صورت خود را بشویید. این عمل را هر روز تکرار کنید و نتیجه اش را شخصا مشاهده نمایید.
میوه سفید نارگیل و مغزهای چرب، مانند گرود، بادام از اگر ریز و پودر نموده و بر روی ابروها و سبیل بمالید باعث مشکی شدن آنها میگردد و اگر خشک شده آنها را بسوزانید از خاکستر آنها هم می توانید استفاده کنید. مالیدن زرده و سفیده تخم مرغ به موهای صورت، باعث درآمدن ریش و سبیل و پرپشت شدن آنها می شود.
سیر را بسوزانید و به صورت خاکستر در آورید و به آن تره کوهی نیز اضافه کنید، این مواد را در روغن زیتون جوشانده و به صورت خود بمالید.
شستن صورت با آب باقلا و لعاب ختمی و عصاره لبلاب و عشقه نیز بسیار نافع است. استفاده از روغن زرده یا روغن مورد یا روغن سیاه دانه، برای رشد ریش و سبیل نیز مفید می باشد. برای تهیه هر یک از این روغن ها مقدار ۲۰ گرم از آنها را در ۴۰ گرم روغن بجوشانید و بعد صاف نموده و از آنها استفاده نمایید.
مالیدن آبی که از شاخه درخت انگور، در زرده تخم مرغ حل شده برای رشد ریش و سبیل مفید است. استعمال روغن مورد و آمله در دوره صفویه و قبل از آن، در ایران معمول بوده است. این روغن در تقویت و کمک به رویش مو به خصوص ابرو بسیار موثر تشخیص داده شده است.ت
کندر را ساییده و در روغن کنجد ریخته، حل کنیدو سپس روغن را در چراغی لوله ای بریزید و روشن نمایید و ظرفی بر آن واژگون ساخته دوده آن را بگیرید و بر ابرو بکشید. ماساژ پوست با روغن زیتون،مژه و ابرو را تقویت می کند.
برای تقویت موی مژه و ابروها، می توان از روغن کرچک نیز استفاده کرد. برای تقویت ابروها میتوانید یک قاشق چایخوری سفیده و زرده تخم مرغ را خوب بزنید و به مدت ۵ دقیقه روی ریشه موهای ابرو بگذارید، سپس با آب نیم گرم بشویید و برس بزنید.
ـ تذکر: یادتان نرود که گاهی علت کم پشت بودن ریش و سبیل، کم خونی بوده، که بهترین راه برای درمان آن، استفاده از مواد خون ساز می باشد مثل: قلم استخوان، هویج، اسفناج، شنبلیله، زردآلو، انار و ..
● پیشگیری از چین و چروک پوست
پوست چروکیده معمولا دارای بافت خشن و زمخت بوده و پر از چین و چروک میباشد. اساسا علت آن در معرض قـرارگرفـتـن مـفـرط پوسـت در بـرابـر عـوامـل جـوی همچون نورخورشید و یا سرمای شدید می باشد.
اگـر پـوست شــما چین و چروک داشته و یا آنکه مایلید از ایـجاد چـیـن و چروک روی پـوســتتان جلوگیری بعمل آوریـد از نـکات ذیـل پـیـروی کنید:
▪ همواره هرگاه می خواهید از خـانه خـارج شـوید از کـرمـها و یا لوسیونهای ضد آفتاب استفاده کنید.
▪ از صابون استفاده نکنید. جای آن صورت خود را با کرم شیر بشویید.
▪ در شب از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
▪ صـبـح هنگام پیش از آنکه حمام بگیرید سفیده تخم مـرغ را جـدا کـرده و آن را بـا یـک قاشق سوپخوری عسل و ۴/۱ قـاشق چـایخوری آب هویج مخلوط کرده و به روی صورت خود قرار دهید.
▪ باقیمانده آرایش خود را توسط یک پنبه آغشته به آب گرم ( کـه قدری نشاسته به آن افزوده شده است ) پاک کنید. این کار زبری و چین وچروک پوست را رفع خواهد کرد.
▪ پیش از آنکه از وان استفاده کنید ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را بـه آب وان اضافه کنید.
▪ در تمام فصول از مواد آرایشی حاوی ترکیبات مواد مرطوب کننده استفاده کنید.
▪ مشتقات ویتامینa: تریتنوئین ( رتین A ) دارویـی اسـت کـه از ویـتـامـین A استخراج شده و برای درمان آکنه (جوش صورت) بکار گرفته میشود. امـا گـاهی اوقات برای درمان چین و چروک صورت نیز تجویز می گردد. طـریقه استـفاده آن یک بار پیش از خواب بوده و تنها برای رفع چین و چروکهای سطحی و کوچک کاربرد دارد.
▪ Aha ( آلفاهیدروکسی اسید و یا اسید میوه ): مـصرف منـظـم Aha بـافت پوست را بهبود بخشیده و پوستهای پیر را درخشنده تر نشان می دهد. هـمـچنین سبب افزایش ساخت کلاژن و هیالورونیک اسید می گردد. بـرای حـاصل شدن بـهـترین نـتـیجه، مصرف کنندگان Aha نباید صورتشان را با صابونهای قلیایی بشویند.
▪ کـلاژن: کلاژن پروتئین موجود در پوست می بـاشـد کـه بـه بـسیـاری از مـحـصـولات آرایشی افزوده می گردد. هرچـنـد مـصرف خـوراکی آن زیاد سودمند نیست اما تزریق آن موثر میباشد. تزریق کلاژن به پوست قادر است چین وچروک و گود رفتگیهای ظریف و ریز را اصلاح فوری کند. پـس از تـزریق کلاژن نباید در مقابل آفتاب قرار گرفت. اما اگر شـما از هرگونه بیماری خود-ایمنی رنج می برید از تزریق کلاژن خودداری ورزید.
▪ پیلینگ شیمیایی: درمابریشن ( سایش پوست ) دو روش دیگر برای درمان پوست چروکیده میباشد.
▪ ماساژ: هـنـگام استـفـاده از کـرمـهای مـرطوب کننده دستان خود را بصورت حرکات مدور به ملایمت از چانه تا میان پیـشـانی بالا آورده و سپـس دستـانـتـان را به دو سوی صورتتان به پایین سر دهید. این کار را ۱۲ مرتبه تکرار کنید.
برای جلوگیری از چین و چروک و خطوط صورت اطراف دهان، خنـده اغـراق آمیـزی کـرده و سپس دندانهایتان را مـحـکـم به هم بفشارید. این کار را ۲۴ مرتبه تکرار کنید.
برای جلوگیری از چین و چـروک گـردن دستهـایـتان را از زیر چانه بطرف پایین و بالا ماساژ بدهید این کار را ۱۲ مرتبه تکرار کنید.
▪ نور خورشید علت شماره یک چین وچروک، تـغیـیرات رنگـدانـه ها و سـرطـان پوست می باشد. تا حد امکان از در معرض قرار گرفتن مقابل نور خورشید پرهیز کنید. هـرگاه از خانه خارج میگردید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
▪ چـای: تحـقـیـقات ثـابـت کـرده کـه نـوشیدن چای سبز تاثیر بـسزایی بر فرایند پیری دارد. چای منبع غنی از آنتی اکسیدان بـوده کـه بـا رادیـکـالـهـای آزاد بـدن شـمـا مبارزه می کند. حداقل چای کیسـه ای را بـه مـدت ۳ دقیـقه در آب گـرم قـرار دهـید تا بیشترین نتیجه را بدست آورید.
▪ یکی دیگر از مشکلات خشکی پوست می باشد. بـا افزایش سـن شـما سلولهای پوست آب و چربی کمتری تولید خواهد کرد. برای مقابله با خشکی پوست مراحل زیر را طی کنید:
-- از مرطوب کننده استفاده کنید: در فـصل پـایـیـز و زمـستان از مرطوب کننده استفاده کنید. و یا آنکه از سیستمهای مرطوب کننده خانگی سود برده و یـا یـک کتری آب را روی رادیاتور قرار دهید.
-- بـر خلاف تصور عام هنگامی که شما در معرض آب قرار می گیـرید بـدن شـما رطوبت بیشتری از دست می دهد. هر چه بیشـتر در معرض آب قرار گیرید پوست شما خشکتر و پیر تر می گردد. از آب ولرم و یا خنک و نـه آب داغ برای شسـتشوی بدن خود استفاده کنید. آب داغ چربی طبیعی پوست بدنتان را از میان خواهد برد. و هرگاه از وان استفاده میکنید به آن روغن مخصوص اضافه کنید. در وان بیش از ۱۵ دقیقه باقی نـمانید و پس از آن از مرطوب کننده اسفاده کنید.
▪ خواب مناسب: کیفیت خوابیدن شما روی پوست شما تاثیر گذار میباشد. از بالش نرم، بزرگ با پارچه طبیعی و غیر مصنوعی استفاده کنید.
▪ در مــعرض حرارت قرار نگیـرید: گـرما قـادر اسـت بـه درون پـوسـت رخـنـه کـرده و بـه بافتهای همبند صدمه وارد کند. هنگام استفاده از سشوار دستی آن را در حالت بسیار داغ قرار ندهید و جریان هوای گرم را مستقیما بسمت پوست نگیرید. از گرمای نیمروزی نیز پرهیز کنید.
▪ از عوامل جوی بدور باشید: هـنگامی که در زمستان از خانه خارج می گـردیـد برای محافظت از پوست صورتتان از بادهای سوزناک زمستانی، از مـاسـک صـورت اسـتـفــاده کنید. پیش از آنکه به شنا بروید از یک مرطوب کننده قـوی اسـتـفاده کـنید تا از جذب کلر به پوستتان جلوگیری بعمل آید.
▪ شستشوی چشمی: برای برطرف کردن چشمان پف کرده یک کتری چای دم کـنید و بگذارید تا خنک گردد و سپس چشمها را با آن شستشو دهید. و یا ۲ قاشق استیل را بـه مـدت چنـد دقـیـقه درون فـریز قرار داده و سپس روی چشم هایتان قرار دهـیـد تا پـف چشمانتان تقلیل یابند.
▪ آب فـراوان بـنوشیـد: مـتـخصصین تـوصـیه می کـنـند کـه حـداقـل روزانـه ۸ لیـوان آب بنوشید. این کار حقیقتا شرایط پوست را بهبود می بخشد.
▪ تغذیه مناسب برای جوان باقی ماندن و سلامتی پوست ضروری میباشد. بـه نکات زیر توجه کنید:
مطمئن شوید رژیم غذاییتان حاوی ویتامینها و مواد معدنی ضروری میباشد.
آنـتـی اکسیدانها که شامل ویتـامیـن A,c,e می بـاشـنـد صـدمـات نـاشی از نور خورشید را کاهش میدهند. ویـتـامین A سرعت بـازسـازی سـلـولها را افـزایـش، رشد سلولها را عادی و جریان و تشکیل کلاژن را افزایش میدهد.
سبزیجات و میوه جات تازه منبع خوبی از ویتامین A و C بوده درحالی که مصرف آجیل ویتامین E بدن را تامین خواهد کرد.
روی ماده معدنی ضروری برای تولید کلاژن میباشد(بافت پشتیبان پوست).جگر گـوساله و گـاو، گـوشت لخم گاو، تخمه آفتاب گردان، بـادام زمینی و پنیر مـنـابـع خوبی از روی میباشند.
▪ یـک چهره درهم تشکیل چین و چروک را تسریع می کند خـصوصا اطراف چشـمـهـا، برامدگی بینی و روی پیشانی. بطور متوسط کودکان ۴۰۰ بار در روز می خـندند درحالی که این میزان در بزرگسالان تنها ۱۵ مرتبه می بـاشد. خـنـدیدن بـافتهای همبند پیرامون دهان را تحکیم کرده و باعث حفظ شکل ظاهری صورتتان می گردد.
▪ سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن پوست را از جـریان یـافتن طبیعی خون محروم ساخته و سبب انقباظ مویرگهای پوستی میگردد. همچنین سیگار از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به پوست بدن جلوگیری بعمل می آورد.
▪ اگر وزن بـدنـتـان مـرتـبـا بیش از ۳.۵ کیلو گرم نواسان وزنی داشته بـاشد سرانجام روی چهره شما نمایان میگردد. بهمین نحو اگر سریع و بیش از حد وزنتان کاهـش یـابـد، مـمـکن است پوس بدنتان آن لایه چربی را که شکل طبیعی را حفظ می کند، از دسـت بدهد. خیلی سریع وزنتان را کاهش ندهید و گرنه مجددا چین و چروک پوسـتـتان نمایان می گردند.
▪ روز خود را با نوشیدن یک فنجان آب جوشیده همراه با آب لیمو ترش آغاز کنید. این نـوشیدنی ناخالـصیهایی که در بـدن شـما انـبـاشتـه گـردیـده اند را از بدن دفع می کند. همچنین لیموترش بعنوان یک شستشو دهنده ملایم کبد نیز عمل می کند
● مراقبت از پوست دست
جهت نرم کردن پوست دست، مقدار برابر گلیسیرین و گلاب را مخلوط کرده و به کار برید.
جهت نرم و سفید کردن دست، مقداری عسل و آب لیموترش را مخلوط نموده به مدت پانزده تا بیست دقیقه روی دست ها بمالید و سپس بشویید.
جهت نرم کردن دست های زبر و خشن ، دو عدد زرده تخم مرغ را با دو قاشق چایخوری روغن بادام شیرین به همراه بیست و پنج گرم گلاب و بیست و شش قطره تنتور ساده بنژوان مخلوط کرده و دست ها را آغشته نمایید و با یک دستکش نخی بپوشانید و پس از چند ساعت بشویید. (یک تا دو بار در ماه)
جهت نرم کردن دست های خشن و تیره می توان از مخلوط آب پرتقال و عسل استفاده کرد.
● ماسک های زیبایی و تاثیر آنها بر پوست
▪ ماسک سفیده تخم مرغ
سفیده تخم مرغ را با همان مقدار الکل طبی (الکل سفید) مخلوط کنید و آن را با نوک انگشتان خود بردارید و روی پوست بگذارید و ماساژ دهید. روش ماساژ باید از پایین به بالا و از سمت راست به چپ و چپ به راست باشد.
سپس کمی صبر کنید تا ماسک خشک شود و بیست دقیقه بعد بشویید.این ماسک نیز برای رفع چین و چروک صورت مناسب است.
▪ ماسک هلو
برای تهیه این ماسک کافی است سه یا چهار هلوی تازه را بشویید و هسته آنها را خارج کنید. (لازم نیست پوست هلوها را بکنید.) هلوها را له کنید و با یک زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم کاملاً مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید و بیست دقیقه بعد آن را با آب سرد یا پنبه آغشته به گلاب پاک کنید.این ماسک در رفع خشکی پوست و ایجاد طراوت و تازگی و جلوگیری از چروک صورت بسیار مؤثر است.
▪ ماسک لیموترش
این ماسک برای پوست های خشک مفید است. برای تهیه این ماسک، آب یک لیموترش تازه را بگیرید و با یک زرده تخم مرغ و چند قطره روغن بادام یا آفتابگردان مخلوط کنید و بر روی پوست بمالید و ماساژ دهید و پانزده دقیقه بعد آن را بشویید.
▪ ماسک گلابی
این ماسک برای پوست های چرب بسیار مفید است . استفاده از این ماسک را به افرادی که منافذ پوستی آنها واضح و نازیبا شده توصیه می کنیم. برای تهیه آن کافی است که یک گلابی رسیده را خرد کنید و بر روی پوست صورت بمالید و بیست دقیقه ی بعد آن را با آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست خود پاک کنید.
هر ماسک را باید به مدت بیست تا سی دقیقه بر روی پوست قرار داد و سپس آن را به وسیله شستوی کامل با آب پاک کرد. می توان به جای شستشو با آب، ماسک را به وسیله پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کرد.
منبع : پایگاه اینترنتی خانواده ما


همچنین مشاهده کنید