جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

عقاید غلط درباره ورزش های قلبی- عروقی (کاردیو)


عقاید غلط درباره ورزش های قلبی- عروقی (کاردیو)
آیا کاردیو برای چربی سوزی خوب است؟ برای آن ها که قصد کاهش وزن دارند، دیدگاه های مختلفی در مورد بهترین نوع کاردیو، و هم چنین در مورد طول مدت و تکرار آن میان عموم وجود دارد. اما اگر بخواهید وزن تان را اضافه کنید چه؟ آیا کاردیو تلاش هایتان را از بین می برد؟ تئوری های مختلفی در مورد این نوع ورزش ها موجود است که باعث سردرگمی شما خواهد شد. در این جا به چند نمونه از عقاید متداول در این رابطه اشاره می کنیم.
▪ باور ۱: بهترین نوع کاردیو برای چربی سوزی نوع ثابت و ساکن آن است.
ـ واقعیت: درست است که این نوع ساده از کاردیو را می توانید برای مدتی طولانی انجام دهید، و با انجام آن کالری بیشتری خواهید سوزاند، اما آن چه پس از تمرین اتفاق می افتد اهمیت بیشتری دارد. اما به خاطر فعالیت بسیار شدید در حین ورزش و سوختن کالری های بسیار زیاد، پس از اتمام آن، بدن برای ترمیم خود نیاز به استفاده از میزان بیشتری کالری دارد و در نتیجه میزان بسیار بیشتری از کالری های بدن از بین خواهد رفت.
▪ باور ۲: هر چه بیشتر ورزش های کاردیو انجام دهید، بیشتر می توانید بخورید.
ـ واقعیت: آیا همه ی ما آرزو نداشتیم این مسئله واقعیت داشت؟ افراد بسیاری تصور می کنند که می توانند یک چیزبرگردوبل بخورند و بعد برای سوزاندن آن سریعاً به باشگاه بروند. اولاً آیا تصور می کنید که فقط دو ساعت طول می کشد تا وقت سوزاندن آن چربی ها برسد؟ دوم این که، اگر با این روش جلو بروید، باید مدت زمان زیادی را صرف انجام تمرینات کاردیو بکنید که احتمالاً باعث خستگی بدن و آسیب دیدگی خواهد شد.
▪ باور ۳: استفاده از وزنه حین انجام تمرینات کاردیو باعث می شود چربی بیشتری بسوزانید.
ـ واقعیت: اگر تصور می کنید در دست گرفتن این دو وزنه ی یک کیلوگرمی هنگام ورزش باعث می شود چربی بیشتری بسوزانید، واقعاً اشتباه می کنید. این وزنه ها نه آن قدر سنگین هستند که بر کالری سوزی شما تاثیر بگذارند، هم چنین تعادل شما را نیز بر هم می زنند. بهتر است که شدت تمرینات خود را به جای استقامت آن بالا ببرید. اگر قصد تمرینات قدرتی دارید، پس باید بگویم که ورزش مناسبی را انتخاب نکرده اید، بهتر است از دستگاه های بدن سازی استفاده کنید.
▪ باور ۴: برای گرفتن جواب بهتر است فقط یک نوع کاردیو را هر روز انجام دهید.
ـ واقعیت: این هم درست مثل تمرینات با وزنه است. اگر هر روز یک نوع تمرین را انجام دهید، بدن شما به آن عادت خواهد کرد و مقاومت بیشتری در مقابل تغییر از خود نشان می دهد. و همین طور که پیش می رود کالری های کمتری را خواهید سوزاند. پس سعی کنید تمرینات را متنوع کنید. یک روز بدوید، یک روز دوچرخه بزنید و ... علاوه بر تغییر دستگاه ها، سعی کنید شدت تمرینات خود را نیز تغییر دهید.
▪ باور ۵: اگر فقط ۱۰ دقیقه برای انجام تمرینات کاردیو فرصت دارید، بهتر است همان را هم انجام ندهید.
ـ واقعیت:۱۰ دقیقه هم ۱۰ دقیقه است! زمانی که قصد کالری سوزی داشته باشید، کوچکترین حرکت شما نیز در طول روز به حساب می آید. بنابراین بهتر است آنچه در توان دارید را در آن ۱۰ دقیقه صرف کنید. اگر می بینید زمان کافی برای انجام تمرینات را پشت سر هم ندارید، ۱۰ دقیقه صبح، ۱۰ دقیقه ظهر و ۱۰ دقیقه شب ورزش کنید.
▪ باور ۶: اگر می خواهید چربی سوزی کنید، نباید قبل از انجام تمرینات کاردیو چیزی بخورید.
ـ واقعیت: این مسئله ای بسیار بحث برانگیز است و بیشتر به نوع ورزشی که انجام می دهید بستگی دارد. اگر نوع شدت متوسط است، نیازی به خوردن نیست. ورزش با شکم خالی باعث خواهد شد که زودتر به چربی سوزی برسید. اما اگر تمرینات کاردیو را با شدت بسیار بالا انجام می دهید، حتماً باید قبل از آن چیزی بخورید. این نوع تمرین برای سوخت نیاز به گلوکز دارد، از این رو اگر چیزی نخورید باعث کاتابولیسم بافت های بدن تان خواهد شد. و هم چنین قادر نخواهید بود که شدت لازم برای انجام این تمرینات را فراهم کنید. پس بهتر است که یک ساعت قبل از شروع تمرین غذای کوچکی که حاوی کربوهیدرات و پروتئین است، بخورید.
▪ باور ۷: ورزش های کاردیو تمرکز کمی می خواهد، از این رو می توانید حین تمرین روزنامه بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید.
ـ واقعیت: اگر قادر هستید که به طور کامل روی خواندن مجله یا تماشای تلویزیون متمرکز شوید، پس مطمئناً با شدت لازم ورزش خود را انجام نمی دهید. سرعت شما باید آن قدر زیاد باشد که فقط بتوانید بر روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید. پس بهتر است که به هیچ چیز دیگر توجه نداشته و روی ورزش تان متمرکز شوید.
دفعه ی آینده که می خواهید بپرسید که نوع از ورزش های کاردیو برایتان مناسب تر است، این عقاید را در ذهن داشته باشید. به آن چه بقیه می گویند توجه نکنید، چون فقط باعث دلسردی شما خواهد شد.
منبع : پایگاه اینترنتی خانواده ما


همچنین مشاهده کنید