جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


این را والدین یاد بگیرند


این را والدین یاد بگیرند
تربیت و بزرگ کردن کودکان در دنیای امروز برای والدین امر مشکل و پیچیده ای شده است. والدین همواره نگران آن هستند که فرزندانشان به خوبی تربیت و بزرگ نشود. در این زمینه نکاتی وجود دارد که رعایت آنها از سوی والدین می تواند به تربیت مناسب کودکان کمک کند.
● به اندازه کافی به کودکان محبت کنید
مهم ترین وظیفه والدین این است که عشق و محبت خود را به فرزندانشان نشان دهند. مورد محبت قرار گرفتن از سوی والدین به کودکان احساس امنیت و تعلق خاطر می دهد. محبت بجا و مناسب به کودکان باعث تعدیل در رفتارهای دشوار آنها می شود. والدین باید در مورد محبت کردن به کودکان دو نکته را درنظر داشته باشند. اول این که محبت کردن به کودک باید دائمی و بدون قید و شرط باشد. حتی زمانی که کودکان رفتار نامناسب نشان می دهند نباید به یکباره محبت والدین قطع شود. نکته دیگر این که والدین باید محبت و عشق خود به فرزندانشان را بیان کنند و آن را به صورت آشکار و به شیوه های مختلف مثل بغل کردن، تعریف و ستایش کردن آنها نشان دهند. به گونه ای که فرزندان در محبت و عشق والدین به خود تردیدی راه ندهند.
● نظم و قوانین مثبت و سازنده بر قرار کنید
بعد از محبت کردن، دومین نکته مهم آن است که قوانین و دستورالعمل هایی را برای کودکان به وجود بیاورید و از رعایت آنها مطمئن شوید. رعایت انضباط و قوانین اعمال شده از سوی والدین، موجب می شود کودکان راحت تر با قوانین دنیای بیرون کنار بیایند. همچنین، این امر، موجب تعدیل و سازگاری فرزندان با اطرافیان می شود. بهتر است برای این که از اجرای قوانین اعمال شده اطمینان حاصل کنید از عباراتی مانند «این کار را انجام بده» استفاده کنید به جای این که از واژه منفی و واکنش برانگیز «این کار را نکن» استفاده کنید. وقتی تنبیهی را برای رفتار دشوار و تخطی از قوانین آنها در نظر می گیرید حتماً آن کار را انجام دهید چرا که اگر مرتب از حرف خود سرپیچی کنید فرزندانتان به حرف شما اطمینان نخواهند داشت. اگر قرار است تنبیهی را برای کارهای نامناسب آنها اعمال کنید، این کار را بلافاصله پس از مرتکب شدن کار نادرست انجام دهید چرا که تأثیر آن بیشتر خواهد بود. تنبیه را منوط به حضور همسرتان نکنید. هرگز نگویید صبر کن تا پدرت یا مادرت به خانه برگردد! اختلاف خود با همسرتان را در مورد نحوه تربیت کودک در حضور او مطرح نکنید. همیشه سعی کنید اگر در این زمینه با همسر خود اختلافی دارید در خفا حل کنید. این کار موجب می شود تا فرزندتان از هر دوی شما حرف شنوی داشته باشد.
هرگز کودکان را در حضور دیگران تنبیه نکنید. تنبیه در جلوی دیگران حتی موجب تشدید رفتار بد و نابهنجار او خواهد شد. تنبیه شدن در حضور دیگران موجب خرد شدن شخصیت کودکان می شود و تنفر نسبت به والدین را به وجود می آورد.
● قوانین واضح و مشخص را برای کودکان تعیین کنید
کودکان نباید در مورد نوع قوانین و چگونگی رعایت آنها دچار ابهام شوند. قوانین باید ساده و قابل اجرا باشد.
قوانین ایجاد شده باید منطقی و عقلانی باشد. فلسفه رعایت این قوانین باید از سوی والدین برای کودک توضیح داده شود. به کودکتان توضیح دهید که رعایت این قوانین به نفع خود اوست و رعایت نکردن آنها موجب پشیمانی او خواهد شد.
● همواره انعطاف پذیر باشید
با فرزندانتان راجع به قوانین صحبت کنید. در صورت امکان، در مورد بعضی از قوانین به توافق برسید. ممکن است قوانین تأثیر مختلفی بر کودکان با توجه به نوع شخصیت آنها داشته باشد. در این زمینه شخصیت کودک، عامل محوری است. باید با توجه به نوع شخصیت کودکان و علایق آنها قوانین تنظیم و اجرا شود.
به خاطر داشته باشید که شما سال ها تجربه دارید بنابراین در اجرای دستورالعمل ها و قوانین خود درنگ نکنید و قاطع باشید. هرگز اجازه ندهید فرزندتان نظر شما را راجع به قوانین و تنبیهی که از نظر شما حتماً باید اجرا شود تغییر دهد. برای مثال اگر فرزندتان عمداً به کسی یا چیزی آسیبی رساند باید حتماً عذرخواهی کند و تنبیه لازم برای مثال کم کردن پول توجیبی او یا محروم شدن از فعالیت های مورد علاقه اش اعمال شود. البته در این مورد نباید زیاد افراط شود و حتماً از تنبیه های بدنی پرهیز شود.
● اوقاتی را با فرزندانتان سپری کنید
زمان های بیکاری و اوقات فراغت خود را با فرزندانتان سپری کنید. برای مثال، اوقاتی را در روز به بازی با فرزندانتان اختصاص دهید. در بازی با آنها هدف باید فقط سرگرم کردن او باشد و نه اعمال قدرت و نفوذ خود بر او.
● با هم صحبت کنید
با فرزندانتان راجع به مسائل واقعی زمانی صحبت کنید که مطمئن هستید آنها حوصله دارند و به حرف شما گوش می دهند.
● به فرزندانتان نحوه انجام امور مختلف را آموزش دهید
برای مثال می توانید به آنها نحوه آشپزی کردن و حتی تعمیر لوازم منزل را یاد بدهید. این کار موجب می شود تا آنها احساس کنند مفیدند.
● آنها را تشویق کنید تا در انجام امور منزل با شما همکاری کنند
روح تعلق و دلبستگی به خانواده در حین همکاری در منزل به وجود می آید و تقویت می شود. تعطیلات را با هم سپری کنید. با هم به رستوران بروید و در فعالیت های اجتماعی، ورزشی و مذهبی شرکت کنید. به جای تماشای تلویزیون، بازی های خانوادگی انجام دهید. هرگز اسباب بازی و هدیه دادن، جای با والدین بودن را برای آنها نمی گیرد.
● ارزش ها و اصول اخلاقی را به آنان بیاموزید
آموختن ارزش های درست و مورد قبول همگان موجب سازگاری و پذیرفته شدن فرزندتان در جامعه می شود. به فرزندانتان یاد دهید تا با دیگران با مهربانی، احترام و درستکاری و همانگونه که دوست دارند با آنها رفتار شود، رفتار کنند. بر رفتارهای درست در خانه تأکید کنید. در خانه درست رفتار کنید تا کودکانتان رفتار درست را از شما بیاموزند. در مورد فلسفه و اهمیت اخلاق و ارزش های انسانی با فرزندانتان صحبت کنید.
به فرزندانتان بیاموزید تا همواره حقیقت را بگویند و راستگو باشند. به آنها یاد دهید حتی در مواقعی که امر نادرستی انجام داده اند و گفتن آن به زیان آنهاست، حقیقت را بگویند.
● احترام متقابل را در فرزندانتان بپرورانید
برای تقویت و رشد احترام در بچه ها، باید در خانواده بین اعضا احترام متقابل وجود داشته باشد. والدین باید با احترام با کودکان رفتار کنند. والدین باید همواره برای نشان دادن سپاسگزاری خود به فرزندانشان از کلماتی مانند «متشکرم» و «بسیار ممنونم» استفاده کنند و در صورتی که اشتباهی انجام داده اند بایداز فرزندان خود عذرخواهی کنند. همچنین والدین بایدکودکان را وادار کنند تا همواره با رعایت ادب و احترام با آنها رفتار کنند. اگر فرزندان با والدین با احترام برخورد نکنند، آن رفتار در آنها درونی می شود.
● به حرف های آنها گوش بسپارید
والدین باید حتی با وجود مشغله زیاد از همان اوایل دوران کودکی به حرف های کودکانشان گوش بسپارند. گوش کردن به حرف های فرزندانتان موجب می شود تا آنها حرف های درون خود را بدون ترس از دست دادن محبت والدین بیان و خشم و عصبانیت خود را در حضور شما تخلیه کنند.
● همواره مشاور و راهنمای آنها باشید
وقتی آنها به مشکل بر می خورند راهنمایی های لازم را به آنها ارائه دهید. در این مورد سعی نکنید که عقاید خود را به زور به آنها تحمیل کنید.
میوه ممنوعه همیشه وسوسه انگیز است. بنابراین سعی کنید با آنها راجع به فعالیت های نامطلوب به تدریج صحبت کنید و آنها را با علت و استدلال قانع کنید. اگر عقاید شما درست و منطقی باشد مطمئن باشید کودکان به آن عمل خواهند کرد.
● استقلال و به خودمتکی بودن را در آنها تشویق کنید
به تدریج به فرزندانتان آزادی و استقلال دهید و کنترل خود بر زندگی آنها را کم کنید. با استقلال منطقی دادن به آنها احترام و محبت خود را به آنها نشان می دهید. در ابتدا، فقط باید به آنها آزادی تصمیم گیری در موضوع ها و مسائل جزئی داده شود. بعدها به مرور زمان به آنها آزادی تصمیم گیری در امور بزرگ تر را می دهید. اما باید همیشه برای دادن مشاوره و راهنمایی به آنها آمادگی داشته باشید. فرزندان شما هرچقدر هم که بزرگ شده باشند به مشورت و استفاده از تجربیات شما نیاز دارند.
اشرف راضی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید