جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تاریخچه گوگل


تاریخچه گوگل
گوگل کار خود را به عنوان یک پروژه تحقیقات در اوایل سال ۱۹۹۶ به وسیله "لاری پیج" و "سرجی برین" که دو دانشجو PHD از دانشگاه "استنفورد" بودند شروع کرد. آنها می خواستند فرضیه خود را در مورد اینکه "اگر موتورهای جستجو پایه و اساسشان بر روی تحلیل رابطه بین وب سایت ها باشد نتیجه بهتری نسبت به روش های رایج و کلی آن زمان داشت" را گسترش دهند. این روش را در اول نامیدند "BackRub " به خاطر اینکه سیستم لینکهای قبلی و داد شده را چک می کرد و اهمیت یک سایت را تخمین می زد. (در آن زمان یک موتور جستجو کوچکی به نام "RankDex"ُ با همین استراتژی کار می کرد.)
آنان متقاعد شدند که صفحاتی که لینکهای بیشتری به آنها از طرف صفحات معتبر دیگرداده شده دارای اهمیت و ارتباط بیشتری میباشند."پیچ" و "برین" تصمیم گرفتند ایده و فرضیه و یافته خود را بعنوان قسمتی از تحصیلات دانشگاهی برای موتور جستجوی خودشان انجام دهند.
دامین" www.google.com "را در پانزدهم سبتامبر سال ۱۹۹۷ ثبت کردند. سپس رسما کمپانی گوگل را در هفتم سال ۱۹۹۸ در گاراژ یکی از دوستانشان در "Melno Park " در کالیفرنیا ایجاد کردند. سپس در فبریه سال ۱۹۹۹ کمپانی منتقل شد به دفتری در "۱۶۵ University Avenue" در "پالوآلتو" به خانه شماری از "Silicon Valley Technology" و ادامه کار داد.گوگل در سال ۱۹۹۹ شکست بسیار بزرگی خورد، زمانی "altavista" مشهورترین موتور جستجو نزد کاربران مطلع بود.پس از این شکست گوگل دوباره به صورت دریچه ای جدید بازگشت و آن کابران را منحرف کرد.سپس مکان گوگل به سرعت هر چه تمام تر در "University Avenue"گسترش یافت. بعد گوگل در ساختمان های بسیار زیادی در کنار هم در " Amphitheater Parkway" سال ۲۰۰۳ مستقر شد.
موتور جستجو گوگل به خاطر سادگی و تمیزی طراحی(تقلید شده از "altavista" اولیه) و نتایج جستجو مرتبط آن در میان کاربران اینترنت جای بخصوصی برای خود باز کرد.در سال ۲۰۰۰ گوگل شروع کرده بود به فروش تبلیغات به وسیله فروش کلمات کلیدی که مرتبط و آشنا تر برای کاربران بود.تبلیغات بر اساس متون بودند تا صفحات دارای طراحی ساده و سبک و به اصطلاح "Fast-loading" باشند. مفهوم و ایده فروش کلمات کلیدی (Keywords) برای تبلیغات به وسیله "Overtrue" برای اولین بار بنیان گذاشته شده بود.
اینجا سابقا "Goto.com" بود.هنگامی که بسیاری از دات کامها و دوستان داشتند سقوط می کردند، گوگل بی سر و صدا صعود و پیشرفت بسیاری کرد و دریچهای بسیاری از سود و منفعت برایش باز شد.
● U.S. Patent ۶,۲۸۵,۹۹۹ مکانیزم ارزشدهی گوگل
به صفحات(PageRank) در چهارم سبتامر سال ۲۰۰۱ برنامه ریزی شد. حق امتیاز آن به صورت رسمی به دانشگاه استنفورد واگذار شد و در لیستهای "Laerence Page" به عنوان یک اختراع ثبت شد.
در فبریه سال ۲۰۰۳ ، "پیرا لبز" را که الان صاحب "Blogger" و مبتکر و هدایت کننده وب سایت فضا دهنده گوگل برای وبلاگ می باشد را بدست آورد . این دستاورد به نظر می آمد که هم طراز با ماموریتها و موقعیتهای کلی گوگل نباشد. هرچند که این حرکت توانایی کمپانی را برای بدست آوردن اطلاعات از این سو و آنسو از پستهای بلاگها تامین می کرد تاسرعت و روابط بین موضوعهایی که شامل "اخبار گوگل" می شود رابهتر کند.
در اوج موفقیت گوگل در اوایل سال ۲۰۰۴ ، او دارای بیشترین درخواست جستجو نسبت به "Yahoo! " و "AOL" و "CNN.[۲] " که حدود ۸۰ درصد می باشد را داشت. بخشی از مردم گوگل را در فبریه سال ۲۰۰۴ زمانی یاهو! تکنولوژی جستجو گوگل را به کنار گذاشت کنار گذاشتند تا نتایج مستلی بدست آورند. به خاطر افزایش جمعیت مدارک و استفاده کنندگان گوگل واژه "Google " در آمریکای شمالی به عنوان فعل و اسم دخیل به معنی "انجام دادن جستجو (مخصوصا در موتور گوگل)" وارد زبان آنان (فکر کنم انگلیسی) شد.
گوگل کدهای اداره کننده اش را که موسوم به "Don&#۰۳۹;t Be Evil" بود اظهار و فاش کرد.آنها سایتشان حاوی چیزهای خنده دار و جالبی از جمله طراحی و دگرگونیهای کارتونی [۳] در لوگوی خود برای موقعیتهای مخصوص(مثل نوروز امسال) و نمایش سایت با زبانهای ساختگی مانند زبان خنده دار "Kilingon [۴] " و "Leet[۵] " و همچین احمقانه ترین جکهای آپریل"[۶] "در مورد خود کمپانی.
حدس زده می شود که واکنش و پاسخ گوگل به جستجوها یاهو! شخصی می شود. از اطلاعات شخصی مانند "Orkut , Gmail , Froogle " برای دادن نتایج بر اساس چیزهای شخصی استفاده می شود. در حقیقت، یک قسمت برای جستجوهای شخصی گوگل "]۷[beta" و "Google Labs" قرار دادند که به صورت آزمایشی در حال فعالیت می باشند.
● ریشه یابی لغت گوگل
واژه "google" نزدیک به واژه "Googol" که به وسیله "میلتون سیروتا" که برادر زاده ریاضیدان بزرگ آمریکایی "ادوارد کانسر(۱۹۹۳)" بود ابدا شد تا عددی را نشان دهد که یک به دنبال آن ۱۰۰ تا صفر باشد.استفاده گوگل از این لفظ ماموریت گوگل را برای سازماندهی کردن انبوهی از اطلاعات حاضر در وب بازتاب کرد.علاوه بر نمایش آن، ساختمان اصلی و دفتری گوگل"Googleplex" نامیده شد. گوگلپلکس از ۱ هست تا "googol"تا ۰ (۱۰۰تا صفر) و ساختمان اصلی دفتری آن متشکل است از تعداد و انبوهی از ساختمانهایی پیچیده.( "cf-multiplex" , "Cineplex" و غیره)
● اولین پیشنهاد فروش سهام به عموم و بازرگانی(IPO)
سرمایه گذاران عمده و اصلی گوگل که سرمایه ی اولیه بازرگانی را دادند "کلاینر پرکین کافیلد" و "بایرز" و "سرمایه سکویا" می باشند. در اکتبر سال ۲۰۰۳ هنگامی که بحث بر IPO (Initial Public Offering of shares) بود ، امکان پیشنهاد همکاری و ادغام دو کمپانی از طرف مایکروسافت بود و داده شد ولی به آن اندازه جامه عمل به خود نپوشید.
در ژانویه سال ۲۰۰۴ گوگل خبر داد از اجاره کردن "مرگان استنلی" و "گلدمن ساچز گروپ" منظم کردن IPO . آن IPO (یکی از بیشترین چیزهای که از آن انتظار می رفت در تاریخ) طرح ریزی شد برای بیشتر از ۴ ملیارد دلار .بر اساس گفته بانکداری که در این معمله پی گیر بود، این معامله چیزی حدود ۱۲ میلیارد جمع آوری سرمایه ی بازار را برای گوگل داشته است.(Market Capitalization).
در بیست و نهم آپریل سال ۲۰۰۴ گوگل " "S-۱ Fromرا با سیستمهای امنیتی و کمسیون بورسی برای یک IPO ضبط و بایگانی کرد تا آن را بالا ببرد به اندازه "USD $۲,۷۱۸,۲۸۱,۸۲۸(منظور دلار آمریکا)" (نکته جالب و خنده دار این است که این مقدار برار عدد ریاضی "e = ۲.۷۱۸۲۸۱۸۲۸..." است!). ضبط و بایگانی این قضیه فاش شد زمانی که گوگل از سال ۲۰۰۱ سودی از $۱۰۵.۶ میلیون دلار از سود سهام تا $۹۶۱.۸ میلیون دلار تا سال ۲۰۰۳ بدست آورد.
در ماه می سال ۲۰۰۴ رسما برای IPO از "گلدمن ساچز" و "مرگان استنلی" و "Credit Suisse First Boston" جدا شد تا در بیمه عضو شود(Underwriters). آنها اولین پیشنهاد خود(IPO) را به صورتی غیر معمول در مزایده قرار دادند( به طور کامل و دقیق در "Dutch Auction") و به همین ترتیب هر کسی می توانست در پیشنهادات شرکت کند.
بعد از مقداری لغزشهای اولیه که به خاطر تخصصی بودن آن بنده ذکر نکردم، اولین پیشنهاد عمومی(IPO) گوگل در نوزدهم آگست سال ۲۰۰۴ ۱۹,۶۰۵,۰۵۲ سهم در هر سهم $۸۵ پیشنهاد می شد. از آن ، ۱۴,۱۴۲,۱۳۵ (یک چیز خنده دار دیگر این بود که این مقدار برابر با √۲ = ۱.۴۱۴۲۱۳۵... بود!) معلق بود در دست گوگل و ۵,۴۶۲,۹۱۷ از فروش به سهام داران بدست آمد. این حراج رسید به$۱.۶۷ میلیارد که از آن تقریبا $۱.۲ میلیارد رفت برای گوگل. ۲۷۱ میلیون سهم گوگل به دست خود گوگل کنترل و اداره می شد. آن IPO برای گوگل $۲۳ میلیارد از سرمایه بازار حاصل کرد . بسیاری از کارمندان گوگل به سرعت میلیونر شدند. به صورت جالبی Yahoo! هم که ۲.۷ سهم از گوگل داشت سود عظیمی بدست آورد. این کمپانی وارد بازار سهام و ارزی"NASDAQ" با نشان "GOOG" شد.
● امروز گوگل
از آن IPO که آنان را میلیونر کرد به بعد ، سهام سرمایه بازاری گوگل بسیار صعود کرد و قیمت سهام به بیش از دو برابر افزایش یافت.در نوزدهم آگست سال ۲۰۰۴ مقدار برجسته سهم ها ۱۷۲.۸۵ میلیون بود. در ژانویه سال ۲۰۰۵ سهم ها به صورت برجسته ای از ۱۰۰ میلیون به ۲۷۳.۴۲ میلیون افزایش یافته که ۵۳% آن به دست داخلیها گرفته شد که این وضعیت معلق را به ۱۲۷.۷۰ میلیون رساند ( بیشتر از ۱۱۰ میلیون سهم در اولین روز تجاری). گفته شده است که دو موسس و بنیانگذار چیزی حدود ۳۰% از سهمها را گرفته اند. کمپانی هیچ خبری در مورد سهم های نگهداری شده در آمار Q۳ ۲۰۰۴ نداده است.
در یکم ژون سال ۲۰۰۵ سهم های گوگل سودی نزدیک ۴ درصد بعد از "Credit Suisse First Boston" بدست آورد که قیمت هدف و نهایی آنان در سهام را به $۳۵۰ رسانید. در همین زمینه شایعاتی در جامعه ی تجاری گسترش یافت که گوگل به زودی داخل "S&P ۵۰۰" می شود (منبع: Google Shares Rise on New Price Target . L.A.Times). زمانی که کمپانی در لیست "S&P ۵۰۰" اولین بود آنها به نوعی بیشترین قیمت سهام در کل بازار را تجربه کردند. در هفتم ژون سال ۲۰۰۵ گوگل ارزشی معادل با $۸۰ میلیارد یافت و این آنان را بزرگ ترین کمپانی مدیا در جهان به وسیله ارزش بازار سهام ساخت (حتی از"Time Warner" هم جلو افتادند!). البته اندکی بعد ، ارزش سهام آنان مقداری نزول کرد و دوباره "Time Warner" با ارزش تر شد.
● درآمد کارمندان
حقوق کارمندی در گوگل، بررسی شده که کمتر از استاندارد صنعت است. به عنوان مثال ریس سیستم درامدی کمتر از $۳۳,۰۰۰–۳۷,۰۰۰ دارد که این مقدار از طبقات استاندارد "Bay Area" کمتر است.
هرچند، این حقوق کم این چشم انداز ستاره ای گوگل در کارش ادامه به جذب درخواست بیش تر از حال می کند
( در این رابطه بیشتر از"Bay Area" کمپانی ها).در نتیجه این طوری که گزارش شده گوگل نقش بسزایی در شغلسازی داشته است.(حتی برای وکیلان بی کار و دنبال کار!)
● مدیریت
ـ به این صورت« شغل:اسم ، پاداش (در ژون سال ۲۰۰۵)، سن»
ـ CFO (chief executive officer ): Eric E. Schmidt ، ۵۰, $۸۲K
ـ CFO (chief financial officer ): George Reyes ، ۵۱, $۷۸۱K
ـ ریس تکنولوژی: Sergey Brin ، ۳۱, $۴۵K
ـ ریس تولیدات و محصولات: Larry E. Page ، ۳۲, $۴۵K
ـ نایب ریس فروش جهانی: Omid Kordestani ، ۴۱, $۵۷۲K (ایشان ایرانی هستند!)
ـ نایب ریس شرکت توسعه و اطلاعات: David C. Drummond ، ۴۲, $۷۷۶K
طبق گذارشات رسیده شده "پیج" و "برین" در سال ۲۰۰۴ درآمدی برابر $۱ داشته اند. ولی بعد از آن IPO در آگوست سال ۲۰۰۴ بر اساس گذارش ها درامد آنها به $۱ در ثانیه رسید. "پیج" و "برین" و "اسکمیدت" تمام پیشنهاد های اخیر را کاهش دادند و پاداش و درامد گوگل را افزایش دادند.
http://ictworld.blogsky.com/
منابع
John Tinker (Thinkequity Partners)
Michael Gallant (CIBC World Markets)
Steve Weinstein (Pacific Crest Securities)
Imran Kahn (J.P. Morgan Chase)
Heath Terry (Credit Suisse First Boston)
Marianne Wolk (Susquehanna Financial Group)
پیوست- اگر کسی خواهان دانستن و داشتن اطلاعاتی بیشتر درمورد فعالیت های گوگل از جمله "Philosophy" و "Twenty percent time" و "Googleplex" و "IPO and culture" و "Criticism and controversy" و "Copyright issues" و "Dispute with Agence France Presse" و "Multinational corporation" و "Legal issues" و "Partiality" و "Offensive search results" و "Privacy" و ""The PageRank system و "The Sitemap system" و "Google and Wikimedia" و "Specific Searches" و "April Fool&#۰۳۹;s Day jokes" و "Games with Google" می باشد ، در قسمت نظرها پیغامی گذاشته و درخواست کند.
وب سایت های کمپانی گوگل
Google Initial Public Offering
Google.org- بازوی گوگل
Google Blog- وبلاگ همراه با خبرها و داستان ها ی کوتاه از گوگل تا کارمندان آن
Google Store


همچنین مشاهده کنید