شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پدیده ای به نام Barack Obama


پدیده ای به نام Barack Obama
بسیاری از تحلیگران سیاسی جهان ، اوباما « Barack Obama » را بخت مسلم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می دانند . اوباما سیاست خود را بر روی دو اصل مهم تغییر و امید بنا نهاده است تغییر مورد نظر اوباما یک تغییر بنیادین در آمریکاست . باراک حسین اوباما در تاریخ چهار اوت سال ۱۹۶۱ در هاوایی متولد شد. پدرش "سنیور باراک اوباما" که در روستای کوچکی در کنیا دیده به جهان گشوده بود، در همین روستا به همراه پدر خود که چوپانی می کرد و برده‌ انگلیسی‌ها بود، روزگار گذراند. "آن دانهم"، مادر باراک اوباما که اصالتا آمریکایی بود، در شهر کوچک کانزاس بزرگ شده بود. پدر و پدرخوانده باراک اوباما هردو مسلمان بودند باراک اوباما نیز همانند پدرش در ابتدا مسلمان بود و به مدت دو سال در یک مدرسه اسلامی درس خواند. اما پس از آن مادرش او را به یک مدرسه مذهبی کاتولیکی منتقل کرد و در همانجا نیز باراک مذهب خود را از اسلام به مسیحیت تغییر داد. هنگامی که ۱۰ سال سن داشت، تصمیم گرفت به آمریکا بازگردد تا با مادربزرگ و پدربزرگ مرفه خود زندگی کند. وی در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک سناتور دموکرات وارد کنگره آمریکا شد. اوباما در سال ۲۰۰۴ در یک نطق آتشین توانست با کسب ۷۰ درصد آرا در مقابل ۲۷ درصد از آرای جمهوریخواهان ورود مجدد خود به کنگره را جشن بگیرد. اوباما نخستین سناتور سیاهپوست کنگره آمریکا و یکی از جوان ترین سناتورهای مجلس سنا محسوب می شود. اکنون او رقیب سرسخت هیلاری کلینتون در انتخابات درون حزبی دمکراتهاست تا در صورت انتخاب ازسوی آن حزب با جان مک کین کاندیدای جمهوریخواهان به رقابت بپردازد . و اما نکاتی در مورد او :
۱) مدتی پیش دوریس لسینگ، رمان‌نویس برنده‌ی جایزه نوبل اعلام کرد که در صورت پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وی به قتل خواهد رسید. لسینگ اضافه کرد: دوره‌ی ریاست جمهوری اوباما که یک سیاه پوست است، احتمالا طولانی نخواهد بود. آنها او را خواهند کشت. وی مشخص نکرد که چه کسانی اوباما را به قتل خواهند رساند.
۲) سرمقاله روزنامه کلمبیا : «انتخاب خانم کلینتون می‌تواند به آغاز موج جدیدی از نزاع‌های سیاسی یکجانبه‌گرایانه در واشنگتن منجر شود، در حالی که شیوه مبارزاتی سناتور اوباما شمایی متحد‌کننده دارد». : «رهبری با زندگی‌نامه وی – که اصالتا آفریقایی است و سالها در خارج از کشور زندگی کرده- می تواند دیدگاه مردم جهان نسبت به آمریکا را تغییر دهد»
۳) در پنجمین همایش آمریکا و جهان اسلام در دوحه با حضور ۲۶۱ نفر از ۳۲ کشور جهان که ۱۲۲ نفر آنها آمریکایی هستند؛ ابراز امیدواری شد که با انتخاب باراک اوباما نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دور جدیدی در روابط آمریکا و جهان اسلام آغاز شود.
۴) اوباما می گوید : من در مورد مسئله ایران شخصا و بطور بسیار فعال درگیر خواهم شد و به آنها نه تنها برخی جاذبه های اقتصادی را پیشنهاد خواهم کرد بلکه در صورتی که در مورد حل مسئله عراق و نیز مبارزه با تروریسم و هم چنین مسئله هسته ای حاضر به همکاری با من باشند قول دست برداشتن از تز "تغییر رژیم" را نیز خواهم داد.
۵) اوباما به عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی به عنوان انگیزه ای برای باز کردن راه آشتی اشاره می کند و تاکید می کند که ما با چنین حرکاتی می توانیم حسن نیت خود را به آنان نشان دهیم. او با کشیدن یک دیوار بزرگ بین خود و هیلاری کلینتون به صراحت می گوید که من با ایران "بدون هیچ گونه پیش شرطی" بر سر میز مذاکره خواهم نشست.
۶) اوباما به ژاپنی به معنی ساحل کوچک است. ساکنان این شهر هم اکنون برای پیروز شدن اوباما در حال دعا کردن هستند. توشیو موراکامی شهردار اوباما می گوید؛ «زمانی که هیلاری کلینتون از اوباما جلو افتاد ما خیلی نگران و ناراحت شدیم اما اکنون که او از این کاندیدای زن جلو افتاده ما می توانیم نفس راحتی بکشیم.» این شهردار ۷۵ ساله ادامه داد؛ «بر اساس فال گرفتن ما شانس پیروزی او در انتخابات ۸۰ درصد است.»
۷) هیلاری کلینتون که از سه‌شنبه بزرگ تاکنون نتوانسته‌است در برابر باراک اوباما به پیروزی برسد، در یک گردهمایی انتخاباتی در سین‌سیناتی اوهایو، باراک اوباما را به دزدی شعار و کپی کردن برنامه‌های جورج بوش متهم کرد
۸) یک روزنامه کانادایی: در تل‌آویو کلینتون و در رام‌الله، اوباما در صدر است
۹) جورج بوش ، باراک اوباما نامزد حزب دموکرات را مورد انتقاد شدید قرار داد و سیاستهای خارجی اوباما در مقابل ایران و پاکستان را زیر سوال برده و گفت: واقعا نمی‌دانم او به چه چیز اعتقاد دارد، تنها سیاست خارجی او حمله به پاکستان و دیدار با احمدی نژاد است.
۱۰) به گزارش شبکه فرانسه ۲۴، اوباما گفت: نقطه مشترک بین من و هیلاری کلینتون این است که هر دو ما می خواهیم به مصیبتی که از سوی بوش گریبانگیر کشور شده پایان دهیم
به قلم : ابراهیم صفری
منبع : بازنگار


همچنین مشاهده کنید