پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

سکسکه


سکسکه
سكسكه در حقیقت صدائیست كه در اثرحركت غیر ارادی عضلات زیر ریه ها ( دیافراگم )ومتعاقب آن بسته شدن سریع طنابهای صوتی پدید می اید.
دراغلب موارد دلیل واضحی برای پیدایش این حالت شناسائی نمی شود ودر بسیاری از بیماران خود بخود برطرف خواهد شد ، اما در موارد نادری تا روزها ، هفته ها و حتی ماه ها ادامه می یابد.
علل مولد سكسكه :
بسیاری از موارد علت مشخصی برای این حالت شناسائی نمی شود اما بخارات سمی ، و غذاها یا مایعات داغ یا حاوی ادویه جات ، بیماریها یا اختلالاتی كه عصب كنترل كننده ی دیافراگم را تحریك میكنند ( مثل ترشحات غیر طبیعی داخل پرده ی اطراف ریه ها ، یا عفونتهای ریوی ) ، سكته یا تومورهای درگیر كننده ی مركز سكسكه در مغز و جراحیهای شكم میتوانند این حالت را پدید آورند . در یك گزارش بسیار جالب كه سالها پیش در ژورنال نیو انگلند به چاپ رسید بیماری را معرفی كرده بود كه برای چند روز دچار سكسكه های مقاوم به درمان شده بود ، بررسیهای مختلف در او هیچ مشكلی را نشان نمی دادند و تنها یافته ی غیر طبیعی ، وجود مورچه در گوش او بود! و تنها پس از خارج كردن این مورچه ، مشكلش برطرف شده بود!
درمان؟
درمان قاطعی برای برطرف كردن سكسكه وجود ندارد ، اما روشهای مختلفی برای این كار پیشنهاد شده اند كه می توانند به درجاتی مؤثر باشند:
حبس كردن نفس تا حد امكان ، تنفس مكرر در حالیكه كیسه ای پلاستیكی در جلوی دهان قرار دارد ( این كار در اطفال پیشنهاد نمی شود ) ، نوشیدن مایعات سرد یا بلع قطعات خرد شده ی یخ ، و خوردن یك قاشق چایخوری شكر و برخی روشهای جالب دیگر مثل ترساندن ناگهانی فرد مبتلا ! (بشرط اینكه او را دچار سكته قلبی نكند! )
برخی از داروها و مانورهای خاص نیز میتوانند در شرایط كنترل شده و زیر نظر پزشك مورد استفاده قرار گیرند .
چه موقع به پزشك مراجعه كنیم؟
در صورتیكه سكسكه برای مدتی بیشتر از چند روز بطول انجامد ، یا در صورتیكه با بیماریهای دیگری مثل مشكلات قلبی ریوی همراه باشد، مراجعه به پزشك توصیه میشود.
لطفا با پر كردن فرم نظرخواهی در پائین صفحه ی اصلی یا بالای همین صفحه، ما را در ارتقای كیفیت مطالب یاری كنید.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید