جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مه The Mist


مه The Mist
▪ نویسنده و کارگردان: فرانک دارابانت. ▪
موسیقی: مارک ایشام.
▪ مدیر فیلمبرداری: ران اشمیت.
▪ تدوین: هانتر ام. ویا.
▪ طراح صحنه: گرگوری ملتون.
▪ بازیگران: تامس جین[دیوید درایتون]، مارشیا گی هاردن[خانم کارمودی]، لوری هولدن[آماندا دامفرایز]، آندره برافنر[برنت نورتون]، توبی جونز[الیو]، ویلیام سدلر[جیم گروندین]، جفری د مون[دان میلر]، فرانسس استرنهاگن[ایرنه]، الکسا دوالس[سالی]، ناتان گمبل[بیلی].
▪ ١٢٧ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ نام دیگر: Stephen King&#۰۳۹;s The Mist. نامزد جایزه بهترین بازیگر خردسال یا نوجوان/ناتان گمبل از مراسم هنرمندان جوان.
▪ژانر: درام، ترسناک، علمی تخیلی، مهیج.
دیو درایتون که به همراه همسر و پسرش بیلی در ویلایی کنار دریاچه زندگی می کند، فردای شبی توفانی متوجه مه روی دریاچه می شود. وقتی با همسایه اش برنت نورتون و پسرش برای خرید به شهرک بریجتن می روند، مردی سراسیمه با صورتی زخمی وارد سوپر مارکت شده و از وجود چیزی خطرناک درون مه در حال گسترش خبر می دهد.
مه به سرعت شهر را فرا می گیرد و مشتریان داخل سوپر مارکت در آنجا به دام می افتند. ابتدا همه به این باور می رسند که به دلیل نزدیکی پایگاه نظامی این مه احتمالاً از انفجار مخزن ماده ای شیمیایی حاصل شده است.
اما زنی به نام کارمودی که باورهای مذهبی سفت و سختی دارد، یقین دارد این مه از علائم واقعه ای آخر زمانی برای تنبیه اهالی است. وقتی دیو به همراه چند نفر دیگر برای کنترل ژنراتور برق فروشگاه وارد انبار پشتی آن می شوند، دیو متوجه صدایی نعره مانند از خارج ساختمان می شود. بر اثر اصرار بی مورد دیگران، برای درک منبع صدا در انبار را باز می کنند.
فرجام این کار وارد شدن بازوهایی غول پیکر متعلق به جانوری ناشناخته و کشته شدن یکی از کارکنان جوان فروشگاه است. هنوز کمتر کسی به وجود موجودات خطرناک در بیرون از فروشگاه باور دارد، اما زمانی که سوپر مارکت مورد هجوم حشرات غول آسا قرار می گیرد اجباراً می پذیرند. خانم کارمودی که حمله حشرات را نیز جزئی از پیشگویی کتاب مقدس می دادند، ابتدا با هشدار دادن و سپس با موعظه افرادی را به دور خود جمع و تحریک می کند.
زمانی که دیو و چند نفر دیگر برای آوردن دارو و لوازم پانسمان از سوپر مارکت خارج می شوند، تحریک ها به اوج می رسد. خانم کارمودی عقیده دارد برای رهایی از بلایی که بر سرشان نازل شده ، باید قربانی بدهند و این فرد کسی نیست جز پسر دیو درایتون....
● چرا باید دید؟
فرانک دارابانت متولد ١٩٥٩ مون بلیه، فرانسه است. اما آمریکایی تبار است و شهرتی نیک در سینمای هالیوود و محبوبیتی معقول در میان نویسندگان، منتقدان سینمایی و تماشاگران ایرانی دارد. ریشه این شهرت و محبوبیت فیلم رهایی از شاوشنگ/رستگاری در شاوشنک است که از فیلم های مهم ژانر زندان در دهه ١٩٩٠ محسوب می شود.
دارابانت با فیلمنامه های ترسناک مانند قسمت سوم کابوس در خیابان الم، مگس ٢ ، حباب و سریال ایندیانا جونز جوان آغاز کرده و بعدها تهیه کنندگی و کارگردانی را به کارنامه خود افزوده است. دومین فیلمش مسیر سبز نیز با استقبال متوسط تماشاگران روبرو شد، اما بعد از شکست فیلم The Majesticدر ٢٠٠١ تا امروز فیلم دیگری نساخته بود. مه بعد از شش سال وقفه، بازگشتی قدرتمندانه به هر سه حیطه کاری است. دارابانت که تا امروز سه بار نامزد دریافت اسکار شده، هم اکنون در حال بازسازی فیلم فارنهایت ٤٥١ تروفو است که در سال ٢٠٠٩ به نمایش در خواهد آمد.
مه حاصل همکاری یا بهتر بگوییم اقتباس مجدد او از نوشته های دوستش استیون کینگ است. مه معروف ترین رمان کوتاه[novella] کینگ است که در سال ١٩٨٠ منتشر شد. دارابانت جز پایان تیره ای که به داستان افزوده، سعی کرده اقتباسی بسیار وفادارانه از رمان کینگ ارائه دهد و می توان گفت یکی از بهترین و موفق ترین اقتباس ها از داستان های کینگ را ساخته است.
اقتباس ١٨ میلیون دلاری دارابانت تا هفته گذشته بیش از ٢٥ میلیون دلار در گیشه در آمد داشته که بر این مبلغ افزوده خواهد شد. مه یکی از بهترین فیلم های ترسناک سال های اخیر است که قدرت هراس انگیز خود را نه از موجودات غریب و گاه عظیم الجثه خود، بلکه از رفتار آدم ها می گیرد. ترسناک ترین شخصیت فیلم خانم کارمودی است.
نماینده باورهای خرافی و مذهبی که ایده قربانی کردن پسر درایتون را به مشتریان سوپر مارکت تلقین می کند و زمانی که با گلوله ای در پیشانی می میرد، تماشاگر برای همیشه نفسی به راحتی می کشد.
شنیدن سخنان زهرآگین او خوف انگیزتر از دیدار هیولای غول پیکر پایان فیلم است و تصمیم به کشتن بازماندگان توسط درایتون در اثر نومیدی در آخر فیلم تلخ تر از همه بلاهایی که بر سرشان آمده است. تم پس زمینه فیلم خلق فاجعه توسط خود بشر است.
آزمایش های مشکوک ارتش سبب خلق این جانوران مهلک شده و تاوان سنگینی توسط اهالی برای این آزمایش های احمقانه پرداخته می شود. تماشای فیلم استادانه مه در میان خیل آثار خون ریز ترسناک شرقی و غربی زنگ تفریح جانانه ای است. می توان گفت که دارابانت و مه و صد البته استیون کینگ قادر به ترمیم آبروی رفته این ژانر شده اند. شما چی فکر می کنید؟
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید