شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


غیر قابل ردیابی Untraceable


غیر قابل ردیابی Untraceable
▪ کارگردان: گرگوری هابلیت.
▪ فیلمنامه: رابرت فایولنت، مارک برینکر، آلیسون برنت بر اساس داستانی از رابرت فایولنت و مارک برینکر.
▪ موسیقی: کریستوفر یانگ.
▪ مدیر فیلمبرداری: آناستاس ان. میکوس.
▪ تدوین: دیوید روزنبلوم.
▪ طراح صحنه: پل ایدس.
▪ بازیگران: دایان لین[جنیفر مارش]، بیلی برک[کارآگاه اریک باکس]، کالین هنکس[گریفین دوود]، جوزف کراس[اوئن رایلی]، مری بث هرت[استلا مارش]، پیتر لویس[ریچارد بروکز]، تایرون جیوردانو[تیم ویلکز]، پرلا هنی جاردین[آنی هسکینز]، تیم د زارن[هربرت میلر].
▪ ١٠٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ نام دیگر: Streaming Evil.
▪ ژانر: جنایی، مهیج.
جنیفر مارش- مادری مجرد که با دختر و مادر خود زندگی می کند- مامور مخفی در بخش ویژه کنترل جرائم اینترنتی و رسانه ای است. یک روز با انتشار سایتی به نام "با من بکش/Kill With Me" که به شکل زنده مراحل کشته شدن گربه ای کوچک را نشان می دهد، پی به وجود شخصی خطرناک در پشت این ماجرا می برد. اما هشدارهای او را کسی جدی نمی گیرد، چون جان یک گربه هیچ ارزشی ندارد. مدت کوتاهی بعد، تصاویر مردی نگون بخت از همین سایت پخش می شود.
در عرض چند ساعت آتی، قربانی در برابر چشمان مردم به قتل می رسد و رقم بازدید کنندگان سایت هر لحظه افزایش می یابد. ردیابی سایت و محل پخش تصاویر تقریباً غیر ممکن است. چون قاتل دارای دانش وسیع در زمینه رایانه و اینترنت بوده و تمام محکم کاری های لازم را انجام داده است.
تلاش های مارش برای قانع کردن رئیس خود برای تقاضای کمک از مسئولین امنیت ملی کشور به نتیجه نمی رسد. قاتل سریالی این بار برای کشتن سومین قربانی خود راهی بدیع انتخاب کرده تا تماشاگران سایت خود را با خویش همراه سازد.
قربانی به صندلی بسته شده و در اطراف وی لامپ های گرمازای قوی قرار دارد. با افزوده شدن هر بیننده به سایت یکی از لامپ ها روشن شده و قربانی در برابر چشمان بینندگان کباب می شود. جنیفر و همکارش گریفین تحقیقات را دنبال می کنند، غافل از این که هدف بعدی قاتل خود آنها هستند. گریفین به دام می افتد و در برابر چشمان جنیفر و میلیون ها بیننده سایت درون محفظه اسید جان می بازد. اما قبل از مرگ پیامی به شکل مورس با باز و بسته کردن پلک چشم هایش برای جنیفر می فرستد. جنیفر موفق به کشف هویت قاتل می شود، اما قبل از دستگیری خود به دام قاتل می افتد...
● چرا باید دید؟
گرگوری کینگ هابلیت متولد ١٩٤٤ ابیلین تگزاس در دانشگاه UCLA درس خوانده و بعدها با سمت دستیار تهیه کننده وارد تلویزیون شده است. از دهه ١٩٨٠ با ساختن سریال های Hill Street Blues و LA Law شروع به کارگردانی کرده است. در ١٩٩٦ با ساختن Primal Fear وارد سینما شده و بعدها فیلم های Fallen ، فرکانس و نبرد هارت را ساخته است.
اما سابقه وی در تلویزیون درخشان تر از سینما بوده و تا امروز ١٠ جایزه امی[اسکار تلویزیونی] دریافت کرده است. آخرین فیلمی که از وی به نمایش در آمد خدشه نام داشت که ٣ سال پس از فیلم موفق تلویزیونی NYPD ۲۰۶۹در اوایل سال گذشته و پیش از فیلم فعلی پخش شد.
فیلم ٣٥ میلیون دلاری غیر قابل ردیابی در قالب فیلمی مهیج به پدیده ای نو می پردازد: جرائم اینترنتی یا خلاف کاران دنیای مجازی؛ که به شکلی دقیق در قالب تریلری خوش ساخت قرار است به خورد بیننده داده شود. هابلیت به عنوان یک کارگردان متوسط تمامی سعی خود را کرده و فیلمی خوش ساخت تر از آثار پیشین خود فراهم کرده است. جدا از بداعت جرم، قالب ژانری فیلم پر از کلیشه هاست و ای کاش نبود[یعنی اگر مارش و گریفین قربانی نمی بودند، حاصل کار فیلم بهتری بود].
قاتل فیلم یک آدمکش سریالی است که انگیزه اش تنها لذت بردن از تماشای مرگ قربانیان نیست. بلکه در صدد گرفتن انتقام از کسانی است که شاهد خودکشی پدرش بوده اند و با بی تفاوتی آن را نظاره کرده اند. او تماشاگران را متهم به همدستی در مرگ او می کند و بعدها با شراکت دادن بازدیدکنندگان سایت مرگبارش در قتل انسان ها وجدان جامعه را به چالش می طلبد. راه حلی منحط که نتیجه ای معقول از آن حاصل می شود. تماشاگر و مارش با دیدن تعداد بازدیدکنندگان سایت که هر لحظه بر آن افزوده می شود، خود را با جامعه ای تشنه خون و روان پریش مواجه می بینند.
جامعه و انسان هایی که در پایان با مرگ مغز متفکر و طراح این جنایت ذره ای از تمایل شان به خون ریختن و نابودی هم نوع کاسته نمی شود.
به نظرم دیدن سوال هراس آور یکی از بازدیدکنندگان سایت در پایان فیلم[جدا از مکانیسم خلق هیجان آن تا این لحظه ٢٨ میلیون دلار نصیب تهیه کننده کرده] که چگونه می شود این فیلم را دانلود کرد؟، ارزش وقت و پولی که صرف دیدار غیر قابل ردیابی شود را دارد. اگر می خواهید بدانید که آیا می توان با اینترنت آدم کشت، غیر قابل ردیابی را ببینید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید