جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


سرقت بانک The Bank Job


سرقت بانک The Bank Job
▪ کارگردان: راجر دانلدسون.
▪ فیلمنامه: دیک کلمنت، ایان لا فرنیس.
▪ موسیقی: جی. پیتر رابینسون.
▪ مدیر فیلمبرداری: مایکل کولتر.
▪ تدوین: جان گیلبرت.
▪ طراح صحنه: گاوین بوکت.
▪ بازیگران: جیسوت استیهم[تری لیدر]، سافرون باروز[مارتین]، استفان کمپبل مور[کوین]، دانیلی میز[دیو]، جیمز فالکنر[گای سینگر]، الکی دیوید[بامباس]، مایکل جیبسون[ادی]، ریچارد لینترن[تیم اورت]، دان گالاگر[جرال پایک]، دیوید سوشه[لو ووگل]، پیتر د جرزی[مایکل ایکس]، هتی موراهانخگیل بنسون].
▪ ١١٠دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ انگلستان.
▪ نام دیگر: Baker Street، D-Notice.
▪ ژانر: مهیج.
تری لیدر صاحب یک گاراژ کوچک که به خرید و فروش اتومبیل اشتغال دارد، دچار گرفتاری مالی است و تحت فشار قرار دارد. در همین زمان سر و کله مارتین پیدا شده و از تری می خواهد تا در یک کار با او همراهی کند.
این کار چیزی نیست جز سرقت صندوق امانات یک بانک لیدز در خیابان بیکر. تری گروهی از تبهکاران را گرد آورده و ترتیب کار بانک را می دهند.
حین سرقت تری متوجه می شود که مارتین نظر خاصی به یکی از صندوق دارد. داخل صندوق که متعلق به تروریستی سیاه پوست به نام مایکل ایکس است، عکس های رسوایی برانگیز یکی از اعضای خانواده سلطنتی قرار دارد و مایکل به وسیله آن دولت انگلستان را تحت فشار قرار داده است.
سرقت با موفقیت انجام می شود، اما تری خبر ندارد که این دزدی با حمایت مامورین MI۵ انجام شده و مارتین نیز مامور همین سازمان است. اما به سرقت رفتن صندوق امانات مردی به نام لو ووگل-از بزرگان دنیای تبهکاران لندن- که در آن دفترچه ای حاوی اسامی تمام مامورین فاسد و رشوه بگیر پلیس قرار دارد، پای او و افراد جنایتکارش را نیز به میان می کشد. حال باید تری جان خود و اعضای خانواده اش را از چنگ دو نیروی متخاصم نجات دهد...
● چرا باید دید؟
راجر دانلدسون متولد ١٩٤٥ بالارت استرالیا نامی آشناست. از ٢٠ سالگی به نیوزیلند مهاجرت کرده و در سینمای آن کشور صاحب نام است. اولین فیلمش Sleeping Dogs در ١٩٧٧ اولین فیلم نیوزیلندی بود که شانس نمایش در سینماهای امریکا را پیدا کرد.
با فیلم The Bounty در ١٩٨٤ شهرتی بین الملی یافت، اما نتایج حضورش در سینمای تجاری هالیوود از اواخر دهه ١٩٨٠ چندان موفق آمیز نبود. بعد از موفقیت نسبی راه گریزی نیست در ١٩٨٧، شکست همه جانبه کوکتل در سال بعد، بازسازی ناموفقش از گریز سام پکین پا در ١٩٩٤ یا فیلم کم رومق قله دانته در ژانر سینمای فاجعه باعث شد تا با احتیاط بیشتری قدم بردارد. دست گرمی اش با تریلر/درام سیاسی سیزده روز در سال ٢٠٠٠ بعدها به خلق تریلر خوش ساخت مامور جدید/ The Recruit منتهی شد و دو سال قبل موفق ترین فیلمش سریع ترین ایندین دنیا را در نیوزیلند کارگردانی کرد.
سرقت بانک یا به زبان خودمانی ساختن کار بانک یک نمونه خوش ساخت از سینمای گانگستری بریتانیاست.
نمونه ای به روز که می تواند یادآور دوران خوش کارتر را بگیرید یا کار ایتالیایی باشد. مزیت این فیلم در مقایسه با آثار پیشین خود اتکا به داستانی واقعی است که در ١١ سپامبر ١٩٧١ رخ داده است. سرقتی که پول ها و اشیای گران قیمت به یغما رفته طی آن هرگز کشف نشد.
داستان به شکلی وفادارانه ضعف دستگاه پلیس[که توسط یک اپراتور رادیو به نام رولندز که تصادفاً مکالمات دزدهای داخل بانک و نگهبان بیرون ساختمان را شنیده، در جریان سرقت قرار می گیرند]، فساد شدید موجود در آن، فساد در میان اعضای خانواده سلطنتی، دنیای تبهکاران لندن و .... ترسیم و پرونده ای را در برابر چشمان تماشاگران بازسازی کرده که پلیس سال های سعی در مخفی نگهداشتن آن داشت. تهیه کننده از داشتن منبع موثق اطلاعاتی-جورج مک ایندو- سخن گفته و این که عکس های رسوایی برانگیز به شاهزاده مارگرت تعلق داشته است.
شخصیت مایکل ایکس[که پرونده واقعی وی تا سال ٢٠٥٤ غیر قابل دسترسی برای عموم است] نیز بر اساس اطلاعات همین منبع پرداخته شده است. اما شخصیت مارتین را بیشتر زاییده تخیلی می دانند که همین از سندیت فیلم اندکی می کاهد.
منتقدان انگلیسی زبان به تحسین فیلم گشوده اند که دلیل آنها پرداخت خوب دانلدسون از مراحل سرقت و فصل نفس گیر پایانی آن است. فیلم که با سرمایه ای ٢٠ میلیون دلاری ساخته شده، فقط در هفته اول نمایش خود نیمی از این مبلغ به چنگ آورده است.
نقطه قوت فیلم بازی جیسون استیتهم و سافرون باروز است. استیتهم توانسته در کمتر از یک دهه تبدیل به بازیگر قابل اطمینان فیلم های اکشن و پلیسی با تبار بریتانیایی و لهجه کاکنی شود.
از کاریزمای او هر چه بگویم، کم است. در یک کلام لایق میراثی است که امثال مایکل کین برای او به جا گذاشته اند. اگر مدت هاست فیلم خوش ساختی در ژانر سرقت ندیده اید، به تماشای ساخته شدن کار این بانک بروید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید