سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


توطئه Conspiracy


توطئه Conspiracy
▪ کارگردان: آدام مارکوس.
▪ فیلمنامه: آدام مارکوس، دبرا سالیوان.
▪ موسیقی: سیوجین نام.
▪ مدیر فیلمبرداری: بن وینستون.
▪ تدوین: اریک ال. بیزون.
▪ طراح صحنه: را آرانکیو پارین.
▪ بازیگران: وال کیلمر[ویلیام مک فرسون]، گری کول[رودس]، جنیفر اسپوزیتو[جوآنا]، جی جابلونسکی[معاون کلانتر فاستر]، گرگ سرانو[میگل سیلوا]، استیسی ماری واردن[کارلی]، کریستوفر گرام[ئی. بی. ]، راب رامونک[کلانتر باک].
▪ ٩٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: درام.
ویلیام مک فرسون، عضو گروه ویژه تفنگداران دریایی آمریکا در جنگ عراق یک پای خود را از دست داده و دچار ناراحتی روحی توام با سر دردهای شدید شده است. مدتی پس از ترخیص از ارتش پیامی تلفنی از همرزم سابق و دوست مکزیکی تبار خود در آریزونا دریافت می کند که او را به کمک می طلبد.
مک فرسون به آریزونا می رود و با زحمت شهرک مرزی کوچک محل اقامت دوستش را پیدا می کند. اما هیچ کس دوست او را نمی شناسد.
هیچ کس حاضر به راهنمایی او نیست و تقریباً همه اهالی از ورود او ناراحت هستند. پس از کرایه اتاقی در تنها هتل شهر، مک فرسون با دیدن شواهدی در می یابد که دوستش ناپدید شده است. به زودی مشخص می شود که تمام مامورین پلیس حکم دست راست مردی ثروتمند را دارند که شهر را بازسازی کرده و در واقع مالک شهر محسوب می شود.
کلانتر و مامورین او با توطئه چینی مک فرسون را دستگیر و زندانی می کنند. ارباب مقتدر شهر به دیدار وی می آید و پس از درک بی نتیجه بودن تهدید و تطمیع مک فرسون، او را به دست مامورین فاسد پلیس می سپارد تا به قتل برسانند.
اما مک فرسون می گریزد و با کمک گرفتن از جوآنا و دوستان مکزیکی او پس از یافتن مدارکی دال بر مجرم بودن مامورین پلیس و ارباب شهر شروع به مبارزه با آنها می کند....
● چرا باید دید؟
آدام مارکوس متولد ١٩٦٨ وست پورت کانکتیکات آمریکاست. دانش آموخته دانشکده هنر Tisch دانشگاه نیویورک است. نویسندگی، بازیگری و کارگردانی را در سال ١٩٩٣ با فیلم جیسون به جهنم می رود: جمعه نهایی آغاز کرد. دومین فیلمش روزهای برفی را شش سال بعد ساخت که تنها نقطه روشن کارنامه وی تاکنون به شمار می رود. توطئه سومین فیلم او پس از وقفه ای ٩ ساله است.
اگر بخواهم فیلم را در یک جمله نقد کنم، خواهم گفت: رمبو در بلک راک...
بله، درست حدس زده اید تلفیق ناشیانه اولین خون و روز بد در بلک راک که هر دو از فیلم های مهم تاریخ سینما هستند منجر به تولید یک فیلم زیر متوسط و کلیشه ای شده که تنها می تواند نوجوانان را برای کرایه کردن دی وی دی آن تشویق کند. آن هم به ضرب و زور حضور وال کیلمر که بدجوری در سراشیبی سقوط افتاده و پذیرفته در محصولی چنین بی قدر و قیمت بازی کند. البته فیلم در ظاهر به موضوعی واقعی-کارگران مکزیکی- اشاره دارد و همین امر سبب شده تا فرماندار نیو مکزیکو نیز جلسه ای مطبوعاتی در معرفی فیلم ترتیب بدهد.
شخص وال کیلمر نیز که در همین منطقه زندگی می کند و مزرعه ای ٦ هزار هکتاری دارد، بی هیچ چشم داشتی آن را در اختیار اکیپ فیلمبرداری قرار داده است. اما ان چه که از خرج ٨ میلیون دلار پول بی زبان حاصل شده، یک توطئه آبکی است و دیگر هیچ!
توصیه ای برای تماشای این فیلم نمی کنم. چون برای فیلم بازها و دوستداران سینما همه حوادث فیلم آن قدر آشنا و بدیهی است که ارزش تلف کردن وقت را ندارد. شاید به همین خاطر است که در آمریکا نیز فیلم مستقیماً روی دی وی دی پخش شده است.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید