چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


خودرویی که سواری می گیرد!


خودرویی که سواری می گیرد!
صنعت خودروسازی در ایران پس از صنایع نفت در کشور ما، زیربنایی ترین گروه صنایع را تشکیل می دهند، زیرا گستردگی نوع محصولات و کمیت تولید و همچنین درگیر کردن شمار زیادی از شرکت های میان دست تولید قطعات و نیز اشتغال بخش های وسیعی از مردم همگی عواملی هستند که این صنعت را در مرکز صنایع زیربنایی کشور قرار می دهد.
ایران خودرو با تولید محصولاتی که عملاً زیربنا و بخش اعظم صنعت حمل ونقل کشور را تشکیل می دهد، طی چند سال گذشته به صورت پی درپی به عنوان بزرگ ترین شرکت ایرانی به لحاظ حجم سرمایه، کمیت تولید و تعداد کارکنان معرفی شده است. اختصاص عنوان "بزرگ ترین شرکت ایرانی"برای سه سال پی درپی ملزوماتی را برای شرکت ایران خودرو پدید می آورد که ملاحظه آن در آینده این گروه صنعتی و بالطبع مجموعه صنایع اتومبیل سازی کشور نقشی اساسی بازی خواهد کرد.
به عبارت دیگر اینکه ایران خودرو چه تولیداتی را به چه تعدادی و با چه کیفیتی به جامعه عرضه می کند، موضوعی است که در سطح استانداردهای ملی کشور ایران باید مورد ارزیابی قرار گیرد، نه در سطح بزرگ ترین شرکت تولیدی ایران.
کیفیت و کمیت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از این نظر در مجموع تولیدات صنایع ایرانی اهمیت می یابد که پیشتاز تولیدات کشور ایران است و اختصاص نمره احتمالی منفی به این محصولات به منزله غیرقابل قبول و مردود بودن تولیدات صنایع کشور ایران شمرده می شود. از آنجا که برخی از تولیدات نسبتاً گرانقیمت این گروه صنعتی مشکلاتی را برای خریداران پدید آورده است، اشاره اجمالی به استانداردها و کیفیت اتومبیل پژو پرشیا می تواند توجه مجموعه مدیران و دوایر کنترل کیفیت و حفظ و ارتقای استاندارد صنایع خودروسازی کشور را به خود جلب کند.
● کاربرد قطعات غیراصلی
استفاده از قطعات حساس متفرقه هندی و چینی و همچنین کاربرد قطعات ساخت داخل که هنوز تایید کارشناسان و دوایر کنترل کیفیت را دریافت نکرده، کیفیت این محصولات به ویژه پژو پرشیای تولیدشده در چند ماه اخیر را به شدت کاهش داده است.
ظاهراً برخی قطعات تایید نشده ساخت داخل در حالی که تست های لازم روی آن انجام نشده با "مجوز ارفاقی" و با امضای مدیر یک واحد روی خودروها نصب می شود. مدیران خط تولید برای ثابت نگه داشتن سرعت خط تولید قطعاتی را در خودروهای در حال تولید به کار می برند که هیچ دایره ای آن را هنوز تایید نکرده است. اما خودرو تولید شده اندکی پس از تحویل به مشتری برای تعویض همان قطعه باید به یکی از نمایندگی های ایران خودرو مراجعه کند.
ظاهراً این منطق پذیرفته شده ای است که نمی توان خط تولید را به دلیل کمبود قطعات یا تایید نشدن قطعات متوقف کرد، ولی لشکر تعمیرگاه های مجاز ایران خودرو تحت عنوان استفاده از مزایای گارانتی بعداً به اصلاح این ناکارایی خط تولید اقدام خواهند کرد.
نتیجه عملی تولید محصولات ایران خودرو با منطق فوق این است که خریداران فعلی پرشیای صفر کیلومتر طی یکی دو ماه اولیه مرتباً درگیر مراجعه به تعمیرگاه های مجاز بوده اند تا قطعات حساس ولی معیوب اتومبیل خود را تعویض کنند. این قطعات شامل قطعات حساس و حیاتی همچون استپرموتور، سنسور کیلومتر شمار و ناکارایی ( ECU ) Electronic Control Unit قطعه ای است که مهندسان الکترونیک ماشین آن را اداره کننده کل سیستم برق ماشین می نامند.
اتومبیل پرشیای یکی از نویسندگان مقاله حاضر به شماره بدنه ۵۰۳۳۸۹۲۷ در حالی که فقط ۲۵۰۰ کیلومتر کار کرده با ناکارایی ECU یا مغزالکترونیک مواجه شده است. ماشین فوق در حالت توقف و در شرایطی که در دنده قرار ندارد خود به خود گاز می خورد و دور موتور بین ۱- ۳، ۵ و ۴ و با صدای بسیار زیادی در حال نوسان است.
اتومبیل فوق چهار روز در تعمیرگاه مرکزی سعادت آباد و سه روز در تعمیرگاه شماره ۵ یا VIP در حال تعمیر بوده است. دو تعمیرگاه فوق رسماً اعلام کردند که ECU نصب شده روی اتومبیل شما قطعه غیراصلی و ساخت هند است و ما عملاً نمی توانیم کاری انجام دهیم.
مسوول تعمیرگاه VIP هفته گذشته هنگام ترخیص همین اتومبیل به صورت غیررسمی گفته است که سوار شدن این ماشین خطر جانی دارد و ما نمی توانیم برای پرشیای شما کاری انجام دهیم.
اتومبیل پرشیای نویسنده دیگر این مقاله به شماره بدنه ۵۰۳۱۸۹۳۲ با مشکل مشابهی مواجه بوده و تاکنون سه بار به تعمیرگاه مرکزی شماره یک و تعمیرگاه ۱۰۲۸ مراجعه کرده است. سنسور سرعت سنج ماشین فوق دوبار تعویض شده است. استپر موتوری که روی این ماشین نصب شده معیوب بوده و مسوول تعمیرگاه شاهد شکسته بودن فنر سر این قطعه حساس بوده است.
هرچند وقت یک بار شرکت ماشین سازی ایران خودرو رکورد جدیدی در فروش محصولات خود به دست می آورد. رکورد فوق در شرایطی تحصیل می شود که ایران خودرو به رکورد جدیدی نائل شده است و آن را اعلام نمی کند. رکوردی که اعلام نمی شود مربوط به دفعات مراجعه دارندگان اتومبیل های صفر - به خصوص پرشیا- به تعمیرگاه های مجاز است ولی در جایی ثبت و اعلام نمی شود.
لازم به یادآوری است که ماشین پژو ۴۰۵ که امروز جای ماشین مشهور پیکان را گرفته و عملاً سنگ زیربنای صنعت حمل و نقل کشور است، در سال ۱۹۸۸ به عنوان خودرو سال اروپا معرفی شد. پژو ۴۰۵ که بعداً با کمی تغییرات، پژو پرشیا از روی آن ساخته شد به دلیل Style و handling فوق العاده موفق به جلب آرای موافق و بی سابقه بسیار زیادی در میان شورایی شد که اتومبیل سال ۱۹۸۸ اروپا را انتخاب می کردند. پس از ۲۰ سال چه بر سر پژو پرشیا و ۴۰۵ آمده است که دارندگان آن مجبورند تا ۳ هزار کیلومتر اول مرتباً در حال رفت و آمد به تعمیرگاه های مجاز ایران خودرو باشند؟
● تلقی ایران خودرو از مشتریان این شرکت
بسیاری از خریداران پرشیای صفر کیلومتر مجبورند برای تعمیر اتومبیل خود به یکی از تعمیرگاه های این شرکت مراجعه کنند.
با نظارت دقیق تری به خطوط تولید این محصول و نیز با کنترل کیفی قطعاتی که در این اتومبیل به کار می رود، به سادگی می توان از تعداد دفعات مراجعه مشتریان به تعمیرگاه ها جلوگیری کرد. ظاهراً استاندارد وجود ۲ هزار اشکال ریز و درشت در کل سیستم یک اتومبیل تولید شده در ایران خودرو مورد توافق قرار گرفته است. این در حالی است که شرکت های اتومبیل سازی معروف دنیا نقایص فنی اتومبیل های صفرکیلومتر را به کمتر از دو مورد جزئی در هر محصول کاهش داده اند.
به عنوان دارندگان دو دستگاه پرشیای صفرکیلومتر که فقط ۲۵۰۰ کیلومتر کار کرده و حداقل هزار کیلومتر آن در مسیر رفت و آمد به تعمیرگاه طی شده است، احساس می کنیم این گروه صنعتی به مشتریان صرفاً به عنوان حساب های بانکی نگریسته که باید از حساب آنان پول برداشت شود. احساس می کنیم اگر اتومبیلی خریداری کرده ایم که با مشکلات ریز و درشت مواجه است به این دلیل است که ایران خودرو مطلع است هیچ مرجعی از حقوق مشتریان این شرکت دفاع نمی کند و به عبارتی دست مشتریان ناراضی به جایی بند نمی شود.
ضوابط و دستورالعمل های مربوط به حقوق مشتریان که به خدمات پس از فروش صنعت خودرو (بازنگری۱) ۷/۳/۱۳۸۵ مربوط است که نسخه ای از آن در تعمیرگاه مجاز ۱۰۲۸ نصب شده بود، به نحوی قاطع حقوق مشتریان و دریافت کنندگان اتومبیل صفر را تعیین می کند. ایران خودرو موظف است رعایت ضوابط و شرایط قانون فوق را عملی کرده و به سرگردانی دارندگان پژو پرشیای صفرکیلومتر بین نمایندگی های این شرکت پایان دهد.
در صورتی که عیوب مجموعه یا قطعه ای از خودرو در دوران گارانتی باعث عملکرد نامناسب خودرو باشد و با تعویض آنها (حداکثر دو بار برای عیوب غیرایمنی) عملکرد خودرو به تشخیص کارشناس فنی شرکت خدمات پس از فروش مربوطه بهبود نیافت، خودروساز مکلف به تعویض خودرو یا استرداد بهای خودرو براساس درخواست مشتری است، در صورت اختلاف نظر بین مشتری و شرکت خدمات پس از فروش موضوع تعویض خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با ملاحظه نظرات طرفین مورد رسیدگی و اتخاذ تصمیم قرار خواهد گرفت.در صورتی که خودروی تحویلی دارای عیب ایمنی (عیبی که بر عملکرد خودرو تاثیر گذاشته و جان سرنشین را به خطر اندازد) باشد خودروساز مکلف به تعویض خودرو یا استرداد بهای خودرو براساس درخواست مشتری است. اگر در همین رابطه هزینه های متداول دیگری متوجه مشتری شده است، تمامی این هزینه ها باید توسط سازنده پرداخت شود و در صورت عدم توافق، نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نافذ خواهد بود.
▪ تبصره ۱- در صورت درخواست کتبی مشتری، تعمیرگاه می تواند فقط به تعمیرات اکتفا کند و قطعه یا مجموعه را تعویض نکند.
در صورتی که مشتری از کیفیت رنگ خودرو (دورنگی، پریدگی، رنگ شدگی و...) یا کیفیت بدنه و مونتاژ (عیوب اصلاح ناپذیر) عدم رضایت داشته باشد و خودرو در محدوده زمانی سرویس اولیه باشد خودروساز ملزم به تعویض و جایگزینی خودرو بوده و کل هزینه های مربوطه به عهده شرکت خودروساز است.
فرزانه روستایی/ بدرالسادات مفیدی
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید