پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


اگر پدر می‌شوی، بخوان!


اگر پدر می‌شوی، بخوان!
اگر به تازگی خبردار شـده اید کـه همسرتـان بـاردار است، حـتـمــاً خـیـلی هـیـجان‌زده شـده‌ایـد.
شـایـد فـکـر کـنـیـد احسـاسی کـه الان تـجربه می‌کنید فقط توام با شادی و خـوشبختـی باشد امـا واقـعیت این است که برای خیلی از مـردانی که برای بار اول می‌خـواهند پـدر شوند، احساسات دیگری هم هست که باید تجربه کنند.
اگر احساس شوک، هراس، دستپاچگی و ترس می‌کنید و یا فکر می‌کنید که هنوز آمادگی آن را ندارید، ناراحت نباشید، تنها نیستید و خیلی‌های دیگر هم مثل شما هستند. این هم مثل هر تغییر عمده دیگر در زندگی، نیاز به یکسری اصلاحات و تعدیلات خاص دارد. ممکن است پدر شدن در ابتدای بارداری همسرتان توام با ترس و تردید باشد. شاید هربار که درمورد آن فکر می‌کنید، بدترین داستان ممکن به ذهنتان می‌رسد.
● چطور باید پدر خوبی باشم؟
در سال‌های اول، بیشتر مسوولیت پدری شامل مهارت‌هایی می‌شود که می‌توانید با تمرین و یادگیری آنها را تقویت کنید. این هم مثل نقش‌های مختلف دیگری می‌ماند که در زندگی عهده‌دار می‌شوید. وقتی ازدواج کردید، به طور خودکار نمی‌دانستید که چطور شوهر خوبی باشید.
با گذشت زمان در کنار همسرتان آن را آموختید. صحبت کردن با پدرهای دیگر و استفاده از تجربیات آنها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر احساس می‌کنید مساله و مشکلی درمورد پدر خودتان دارید که باید حلش کنید، ایده بسیار خوبی است که قبل از به دنیا آمدن بچه با کسی در اینباره صحبت کنید.مثلاً یک مشاور یا یکی از اعضای خانواده تا مانعی بر سر راه رابطه تان با فرزندتان ایجاد نکند.
● چطور باید از عهده هزینه‌های این کار برآیم؟
جای سوال نیست که غذا دادن، لباس پوشاندن، و آموزش دادن به یک انسان دیگر هزینه‌های بسیار زیادی را برایتان می‌تراشد. اما راهکارهایی هست که برای کاهش استرستان درمورد هزینه‌های مالی این مساله می‌توانید انجام دهید. خوب است که بلافاصله بعد از به دنیا آمدن بچه، برآوردی از هزینه‌های احتمالی خود انجام دهید.
می‌توانید با والدینی که تازه پدر یا مادر شده‌اند در این باره صحبت کنید، از تجربیات آنها استفاده کرده و در مورد هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی و غیرمنتظره سوال کنید. می توانید یک حساب بانکی باز کنید و در آن برای هزینه‌های جدید فرزندتان پس انداز کنید. می‌توانید هر هفته چند هزار تومان را برای خرید پوشک بچه و وسایلی از این قبیل پس انداز کنید. روزی که فرزند شما به این دنیا می‌آید، نیاز‌های مالی کوچک و بزرگ او شروع می‌شود.
● آیا این انتهای استقلال من است؟
پدر شدن مساوی پایان فعالیت‌های لذت بخش زندگیتان نیست. درست است ممکن است نتوانید در چند ماهه اول به اندازه کافی بخوابید یا برای خودتان وقت داشته باشید. اما کم کم با بزرگتر شدن بچه فراغت بیشتری پیدا می‌کنید، چون فرزندتان دیگر می‌تواند ساعت‌های طولانی‌تری بخوابد و شما و همسرتان فرصت‌هایی برای انجام فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید، به همراه هم یا به تنهایی، پیدا خواهید کرد. همچنین، مهم است که در این دوران دوش به دوش هم کار کنید و مسوولیت‌های بچه داری را در کنار هم انجام دهید.
همچنین به یاد داشته باشید که در سال‌های اول زندگی، می‌توانید فرزندتان را هم در فعالیت هایتان شرکت دهید. مثلاً وقتی یک مسابقه فوتبال تماشا می‌کنید یا روزنامه و کتاب می‌خوانید، فرزندتان را می‌توانید کنارتان بنشانید.
حتی می‌توانید فرزندتان را در کالسکه گذاشته و با او به پیاده روی بروید. خیلی خوب است که با کسانی‌که آنها هم به تازگی بچه‌دار شده‌اند، آشنا شوید. آنها می‌توانند تجربیاتشان را در اختیار شما گذاشته و از تجربیات شما استفاده کنند. یادتان باشد خیلی ساده است که تصور کنید وقتی بچه‌تان به دنیا می‌آید، همه اوقات فراغتتان را از دست می‌دهید اما باید تا زمانی‌که فرزندتان به دنیا می‌آید صبر کنید تا ببینید چقدر از بودن کنار او لذت می‌برید.
● صحبت کردن در مورد آن
ارتباط کلامی و گفت‌وگو برای زوج‌هایی که منتظر به دنیا آمدن بچه هستند، می‌تواند مانع بزرگی باشد. حتی قبل از اینکه مادر باردار خود بروز دهد، تغییر و تحولات فیزیکی در او اتفاق می‌افتد که همه اینها نشان می‌دهند بچه در راه است و زندگی او باید به کلی تغییر یابد.
به همین دلیل ممکن است بخواهد خیلی درمورد این بارداری صحبت کند. اما شما برای اینکه از نظر احساسی و عقلی با این وضعیت و این تغییر کنار بیایید به زمان نیاز دارید و ممکن است آمادگی حرف زدن درمورد بچه و بارداری را نداشته باشید.
اگر این آمادگی را ندارید، انتخاب‌های زیاد دیگری پیش روی شماست. ممکن است صحبت کردن با دوستان، اقوام یا سایر مردهایی که به تازگی پدر شده‌اند برایتان راحت تر باشد. آنها می‌توانند به شما اطمینان خاطر دهند و توصیه‌ها و پیشنهادات سازنده و مفیدی برایتان داشته باشند.
طاهره شیخ الاسلامی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید