پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اوباما ؛فاتح وایومینگ و می سی سی پی


اوباما ؛فاتح وایومینگ و می سی سی پی
پیروزی باراک اوباما در ایالت می سی سی پی سبب ایجاد دغدغه هایی تازه برای هیلاری کلینتون شده است.
این در حالیست که هیلاری کلینتون پس از پیروزی اخیر خود در ایالات تگزاس و اوهایو امیدوار بود با پیروزی در وایومینگ و می سی سی پی بر تعداد نمایندگان خود در کنوانسیون ملی حزب دموکرات بیافزاید.اما نه تنهااین گونه نشد،بلکه دو پیروزی اخیر اوباما سبب تشدید اختلاف امتیازات میان وی و همسر رئیس جمهور سایق آمریکا شد.
معادلات درون حزبی دموکراتها دستخوش تحولات تازه ای شده است.پیروزی اوباما در دو ایالت وایومینگ و می سی سی پی فاصله امتیازات وی و هیلاری کلینتون را افزایش داده است.البته با توجه به حضور فعال سیاهپوستان آفریقایی -آمریکایی تبار در ایالت می سی سی پی پیروزی اخیر اوباما قابل پیش بینی بود.بر این اساس انتخابات درون حزبی حزب دموکرات آمریکا برای انتخاب نفر برگزیده این حزب برای شرکت در رقابتهای ریاست جمهوری این کشور در ایالت “می سی سی پی” پیگیری شد که شمارش آرا حکایت از شکست هیلاری کلینتون و پیروزی باراک اوباما در این ایالت داشت.
سناتور “باراک اوباما” به لطف آرای سیاه پوستان ایالت می سی سی پی توانست در انتخابات درون حزبی این ایالت بر رقیب خود هیلاری کلینتون غلبه کند.این پیروزی در حالی برای اوباما رقم خورد که در هفته گذشته تنشها میان این دو نامزد شدت گرفته بود.هیلاری کلینتون پس از پیروزی در انتخابات تگزاس و اوهایو به شدت مغرور شده بود و این غرور به پاشنه آشیل وی در انتخابات وایومینگ و می سی سی پی تبدیل شد.
با این پیروزی میزان امتیازهای اوباما به ۱۶۰۸ امتیاز و امتیازهای کلینتون به ۱۴۷۸ امتیاز رسید؛ امتیاز لازم برای پیروزی در رقایتهای درون حزبی حزب دموکرات ۲۰۲۵ امتیاز است.رقابتهای درون حزبی حزب دموکرات آمریکا در تاریخ ۲۲ آوریل در ایالت پنسیلوانیا پیگیری خواهد شد.هیلاری کلینتون سعی دارد با پیروزی قاطع بر اوباما در ایالت پنسیلوانیا فاصله امتتیازات خود با وی را کاهش دهد.البته با توجه به اختلاف امتیازات موجود و با استناد به اینکه امتیاز هر ایالت به طور کامل به نامزد پیروز تعلق نمی گیرد،بسیاری از تحلیلگران پیروزی هیلاری بر اوباما را بعید می دانند.مگر اینکه سوپر نمایندگان از طریقی غیردموکراتیک کلینتون را جهت نامزدی حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۰۸ بر گزینند.
پس از پایان مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که همان انتخابات درون حزبی است و هنوز باید در چند ایالت دیگر برگزار شود نوبت به مرحله دوم می رسد؛ مرحله دوم انتخاب بر اساس کنوانسیون ملی است؛ در این مرحله نتایج انتخابات درون حزبی در ایالتها بررسی می شود و هر حزب یک نامزد را برای انتخابات نهایی در نوامبر ۲۰۰۸(آبان ۸۷) معرفی می کند.
در عین حال طی روزهای اخیر هجمه تبلیغاتی ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون بر باراک اوباما افزایش یافته است.هیلاری کلینتون و همراهانش هرگز تصور نمی کردند که اوباما بتواند در مصاف با ماشین تیلیغاتی آنها در آستانه پیروزی قرار گیرد.این در حالیست که بیل کلینتون،رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا نیز سعی دارد همچنان از نفوذ خود در میان سوپرنمایندگان استفاده کرده و موجبات پیروزی نهایی و البته غیر دموکراتیک همسرش را فراهم سازد.پس از پیروزی هیلاری در انتخابات تگزاس و اوهایو این روند شدت گرفت،اما پیروزهای اخیر اوباما باردیگر این روند را به ضرر خانواده کلینتونها تغییر داد.
از سوی دیگر،اخیرایکی از مشاوران هیلاری کلینتون به دلیل این اظهار نظر جنجالی که اگر باراک اوباما سیاهپوست نبود در رقابت برای رسیدن به کاخ سفید پیش نمی افتاد استعفا داده است.جرالدین فِرارو، از نامزدهای معاونت ریاست جمهوری در سال ۱۹۸۴، اعلام کرد او از نقش افتخاری خود به عنوان عضو کمیته مالی خانم کلینتون کناره می گیرد.
پیشتر وی به شبکه “اِی بی سی” آمریکا گفته بود که اظهارات او “توسط اردوگاه اوباما طوری تحریف شده که نژادی جلوه کند” درحالی که چنین نبوده است. اوباما در مقابل این برداشت را که سیاهپوست بودن او مزیت بزرگی در انتخابات است رد کرد. کلینتون از اظهارات این دستیار خود که حدود دو هفته در مصاحبه ای با یک روزنامه آمریکایی ابراز شد فاصله گرفته است.یک سخنگوی اردوی مبارزاتی کلینتون اخیرا تایید کرد که فرارو از سمت بدون مزد خود در کمیته امور مالی این سناتور اهل نیویورک استعفا داده است. این نزاع پس از مصاحبه فرارو با یک روزنامه چاپ کالیفرنیا شروع شد که در آن وی تلویحا اشاره می کرد اوباما به خاطر نژاد خود در انتخابات موفق بوده است. وی پیش از آنکه استعفا دهد با حضور در برنامه های خبری شبکه های تلویزیونی استدلال کرد که سخنان او به غلط تعبیر شده است و او همیشه مخالف هرگونه تبعیض بوده است.
البته این مسلم است که هیلاری کلینتون جهت پیروزی نهایی خود بر باراک اوباما به هر ابزاری متوسل می شود.از تقلب در کنوانسیون ملی تا اظهار نظرهای جنجالی و نژاد پرستانه.
آنچه اخیرا در رقابتهای انتخاباتی میان دو نامزد حزب دموکرات جلوه و نمودی خاص پیدا کرده بود،پیشنهاد هیلاری به اوباما جهت احراز پست معاونت وی بود!بر این اساس کاندیدای جوان و سیاهپوست انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر برگزیده شدن به عنوان رئیس جمهوری این کشور تاکید و پیشنهاد هیلاری کلینتون برای پست معاونت را رد کرد.
باراک اوباما در یک تجمع انتخاباتی تصریح نموده است:
“ من امتیازهای بیشتری نسبت به خانم کلینتون دارم و نمی فهمم که چطور در حالی که وی در رده دوم قرار دارد، پیشنهاد معاونت ریاست جمهوری را به من کرده است.”
هیلاری کلینتون این پشنهاد خود را در آستانه برگزاری انتخابات می سی سی پی و پس از برگزاری انتخابات وایومینگ مطرح نمود.این پیشنهاد جنبه ای تبلیغاتی داشت.این پیشنهاد در حالی مطرح شد که پیروزی اوباما در وایومینگ امیدهای وی را جهت حضور در رقابت با جان مک کین و جمهوریخواهان افزایش داده بود. “باراک اوباما” توانست در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت “وایومینگ” پیروز شود و برای رسیدن به نامزدی حزب دموکرات چند قدم از “هیلاری کلینتون” پیشی گیرد.
اوباما در‌ کل در انتخابات درون‌حزبی بهتر از کلینتون ظاهر شده‌ است که پاداش خوبی برای این سازمان و رای‌دهندگانی است که بیشتر به شرکت در انتخابات درون حزبی علاقه دارند تا انتخابات مقدماتی. این سناتور ایلینویزی اکنون در ۱۳ انتخابات درون‌حزبی پیروز شده است و کلینتون تنها در ۳ انتخابات. اوباما در “وست ماونتین”، “آیداهو”، “یوتا”، “کلورادو” و وایومینگ قدرتش را نشان داده است.
این دو توانستند “نوادا” را تقریبا مساوی به‌نفع خودشان تقسیم کنند. کلینتون با پیروزی در جلب آراء عمومی و اوباما در بدست آوردن نمایندگان.
کلینتون در وایومینگ تلاش چندانی نکرد، شاید او در از‌ دست دادن نمایندگان انتظار شکست ‌را داشت. این سناتور نیویورکی در دو شهر “چای ین” در مرکز و “کاسپر” در شرق این ایالت ستاد انتخاباتی برپا کرد.
“بیل کلینتون” رئیس‌جمهور سابق و دخترش “چلسی” نیز درآستانه برگزاری انتخابات وایومینگ در این ایالت پهناور و تقریبا کم‌جمعیت ستاد انتخاباتی به‌راه انداختند.
اوباما در وایومینگ ۶۱ درصد از آرا و کلینتون ۳۸ درصد را به دست آوردند که این نتیجه حاکی از شکست سنگین هیلاری در مقابل اوباماست. اوباما در این ایالت هفت نماینده و کلینتون پنج نماینده بدست آورد.
سعید سبحانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید