شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ایبوپروفن مسکنی دردآور


ایبوپروفن مسکنی دردآور
همه ما با مفهوم درد آشنا هستیم. مفهومی ناخوشایند که آدمی در هر سنی که باشد از آن گریزان است. شاید همین نکته است که باعث شده همیشه به دنبال راهی باشیم تا این مفهوم یا بهتر بگویم این احساس را در خود تخفیف دهیم. داروهای ضددرد یکی از این راه هاست که متاسفانه همیشه بازارش داغ داغ است.مصرف خودسرانه و بی رویه داروهای ضددرد باعث شده که هر روز شاهد بیمارانی باشیم که به دلیل عوارض ناخواسته این داروها روانه بیمارستان می شوند و نه تنها دردشان ساکت نمی شود، بلکه هزاران درد دیگر هم رویش سوار می شود.ایبوپروفن را همه می شناسید. یکی از همین ضددردهاست که این روزها در هر خانه ای می توان آن را پیدا کرد. امروز می خواهیم قدری بیشتر شما را با ایبوپروفن آشنا کنیم. می خواهیم بدانید این دارو به رغم اثرات ضددردش چه پیامدهایی را برای سلامتی شما به همراه دارد. شاید در مصرف خودسرانه این دارو قدری بیشتر تامل کنید!
اصولاً مکانیسم ایجاد درد وابسته به ترکیباتی است که طی تحریک سیستم ایمنی بدن از این سیستم آزاد می شود و با اثر گذاشتن بر پایانه های عصبی مربوط به درد، این حس را در شما ایجاد می کند. ایبوپروفن با مهار مسیرهای تولید این ترکیبات اثر ضد درد خود را اعمال می کند.
● ایبوپروفن و دردهای روماتیسمی
یکی از مهمترین موارد مصرف ایبوپروفن التیام یافتن دردهای روماتیسمی توسط این داراست اما متاسفانه مصرف خودسرانه این دارو مهمترین خطری است که بیماران روماتیسمی را تهدید می کند. مقدار مصرف این دارو در این بیماران باید به دقت توسط یک پزشک متخصص تعیین شود تا عوارض ناخواسته ایبوپروفن که در ادامه بیان خواهد شد رخ ندهد.
● ایبوپروفن و سایر دردهای آزاردهنده
این دارو جهت کاهش سردردهای خفیف تا متوسط که گهگاه به دلیل فشار زیاد روحی و روانی پدید می آیند هم استفاده می شوند. باید توجه داشت که از مصرف مکرر این دارو در سردردهای مزمن باید پرهیز کرد و به جای مصرف زیاد ایبوپروفن می بایست علت اصلی سردرد را شناخت و آن را درمان کرد.علاوه بر سردردهای جزیی و ساده ای که گهگاه بروز پیدا می کند این دارو در درمان تب های خفیف تا متوسط هم به کار می رود. اما باز هم ذکر این نکته ضروری است که مصرف این دارو در این مورد هم باید زیر نظر پزشک متخصص باشد تا علت اصلی تب کاملاً بررسی شود و بیماری جدی ای جان بیمار را تهدید نکند.
● ایبوپروفن و مصرف خودسرانه
مهمترین عارضه ای که این داروها دارند اثرات زیانباری است که برای معده به همراه می آورند. ایبوپروفن مخاط معده را که برای حفظ سلامت معده ضروری است تخریب می کند و احتمال زخم های معده و در موارد شدید خونریزی های معده را بسیار افزایش می دهد. از این رو کسانی که این دارو را زیاد مصرف می کنند و خصوصاً با شکم خالی آن را میل می کنند در خطر ابتلا به زخم معده قرار می گیرند. ایبوپروفن را با غذا مصرف کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.در بعضی افراد مصرف ایبوپروفن باعث ایجاد سردرد و سرگیجه های آزاردهنده می شود. این عارضه در بچه های کوچک و در سالمندان بیشتر به چشم می خورد. باید این عارضه را جدی بگیرید و با پزشک خودتان مشورت کنید.بسیاری عوارض ایبوپروفن را با پوکی استخوان می شناسند که این درست نیست. ایبوپروفن پوکی استخوان نمی دهد بلکه با اثر گذاشتن بر مغز استخوان تولید سلول های خونی را مهار می کند البته این عارضه نادر است اما به هر حال مواردی از آن گزارش شده و جزء عوارض ناخواسته ایبوپروفن در نظر گرفته می شود و باید بدان توجه لازم را داشت.کسانی که نسبت به آسپیرین حساس هستند در مصرف ایبوپروفن باید احتیاط کنند و حتماً با پزشک شان در این رابطه مشورت لازم را داشته باشند.کسانی که به دلیل مشکلات عصبی و روانی لیتیم مصرف می کنند در مصرف ایبوپروفن بسیار مواظب باشند چرا که ایبوپروفن مسمومیت با داروی لیتیم را بسیار افزایش می دهد. پس قبل از مصرف ایبوپروفن با پزشک معالجتان مشورت کنید.همان طور که گفته شد کسانی که زخم معده دارند یا از زخم دوازدهه (اثنی عشر) رنج می برند نباید ایبوپروفن بخورند چرا که خطر خونریزی معده و اثنی عشر را افزایش می دهد، درد این بیماران را زیاد می کند، سوزش سردل را ایجاد می کند، باعث تهوع می شود و خلاصه هزاران درد دیگر را برای بیمار به ارمغان می آورد.کسانی که فشارخون دارند در مصرف ایبوپروفن باید احتیاط کنند. ایبوپروفن در این افراد می تواند تنظیم فشارخون را به هم بزند و مخصوصاً اگر شخص بیماری کلیوی هم داشته باشد دیگر وضعیت خطرناک تر می شود چرا که این دارو نهایتاً از راه کلیه دفع می شود و نارسایی کلیوی می تواند دفع این دارو را به تاخیر اندازد و عوارض ناخواسته ایبوپروفن بیشتر نمود پیدا کند. ایبوپروفن در بارداری و دوران شیردهی ضرری را به همراه ندارد و تا به حال موردی گزارش نشده که این دارو برای جنین و یا نوزاد مشکلی را پدید آورده باشد اما توصیه ما این است که اکیداً هیچ دارویی را بدون تجویز و نظارت پزشکتان مصرف نکنید. اگر باردار هستید و این مطلب را می خوانید حتماً قبل از مصرف ایبوپروفن از پزشکتان سئوال کنید چرا که شما زیر نظر آن پزشک بارداری خود را سپری می کنید. او شما و وضعیت جنین شما را خوب می شناسد، پس می تواند در مورد شما تصمیم درستی بگیرد.فراموش نکنید درد یک علامت هشداردهنده مهم است و همیشه برطرف کردن آن بهترین راه نیست. پس هرگز ایبوپروفن را خودسرانه مصرف نکنید.
کیوان رضوانی
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید