جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

رژیم غذایی سواحل جنوبی


رژیم غذایی سواحل جنوبی
در رژیم غذایی ساحل جنوبی متاسفانه نباید همه ی روز را لبِ ساحل دراز بکشید، یا اینکه همه ی شب را در یک کلوب شیک جشن بگیرید. البته همانند اسم فریبنده ای که دارد، رژیمی بسیار ساده و آسان است.
هدف این رژیم غذایی این است که مصرف نوعی از کربوهیدرات ها و چربی ها که باعث افزایش وزن می شود را از غذای شما حذف می کند. این رژیم کربوهیدرات های بد را از کربوهیدرات های خوب جدا می کند و عقیده دارد که با حذف کربوهیدرات های بد از رژیم غذایی روزانه خود، سطح کلسترول و انسولین بدنتان را پایین می آورید، و همین مسئله منجر به کاهش وزن خواهد شد.
در این مقاله شما را با این رژیم غذایی آشنا می کنیم، شاید بتوانید از طریق آن به وزن ایده آل خود برسید!
● رژیم غذایی ساحل جنوبی چیست؟
برخلاف آنچه ممکن است تصور کنید، این رژیم توسط یک دسته موج سوار چاق ابداع نشده است. این رژیم بر این عقیده استوار است که کربوهیدرات های با گلیسمی بالا—آن دسته از کربوهیدرات ها که گلیسمی آنها بالای ۵۵ است یا همان کربوهیدرات های بد، مثل برنج و نان سفید باعث افزایش وزن می شود.
این نوع کربوهیدرات های ساده بسیار سریع هضم شده، انسولین بدن را بالا می برند. بالا رفتن انسولین بدن، باعث کاهش سطح قند خون شده و بدنتان میزان بیشتری از این نوع کربوهیدرات طلب خواهد کرد.
اما رژیم غذایی ساحل جنوبی توصیه می کند که افراد بیشتر از نوع کربوهیدرات های با گلیسمی پایین یا کربوهیدرات های خوب مثل حبوبات و سبزیجات استفاده کنند که هضم آنها مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید، انرژی بیشتری صرف خواهد کرد.
● چه افرادی می توانند از این رژیم استفاده ببرند؟
با اینکه این رژیم دراصل برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی ساخته شده است، اما همه ی آنهایی که می خواهند سطح قند خون خود را پایین بیاورند و کاهش وزن داشته باشند، می توانند از این رژیم استفاده کنند.
این رژیم توسط پزشک قلب، دکتر آرتور آگاستون، برای کمک به بیماران قلبی برای حفظ سلامتی و کاهش وزنشان، ابداع شده است. و پس از اینکه بیماران بسیاری توانستند با استفاده از این رژیم وزن خود را کاهش دهند، صورت جدی تری گرفت و توسط عموم مورد استفاده قرار گرفت.
● مراحل کار
این رژیم سه مرحله دارد، که ابتدا مصرف برخی موادغذایی را ممنوع کرده و بعد در مراحل پایانی استفاده ی آن را آزاد می کند.
۱) مرحله ی اول:
این مرحله که دشوارترین مرحله است، ۱۴ روز به طول می انجامد. در طی این مرحله شما موظف هستید که مصرف اکثر کربوهیدرات ها را از برنامه ی غذایی روزانه خود حذف کنید. از اینرو، نباید دیگر کربوهیدرات های با گلیسمی بالا مثل نان، برنج، سیب زمینی، شیرینی جات، میوه، پاستا، مشروبات الکلی، شکلات، بستنی و قند، استفاده کنید.
البته گرسنه نیز نخواهید ماند؛ در این مرحله می توانید موادغذایی پروتئین دار مثل گوشت، مرغ، ماهی، صدف خوراکی، آجیل، پنیر، تخم مرغ، و همچنین سبزیجات و روغن زیتون بخورید.
البته ممکن است مرحله ی اول به نظر کمی مشکل و محدود کننده بیاید، اما همین مرحله است که باعث می شود افراد بتوانند ۸ تا ۱۳ پوند وزن کم کنند، به خصوص از قسمت های میانتنه. و بنا بر گفته های دکتر آگاستون، در پایان این مرحله اشتیاق و میل فرد برای مصرف کربوهیدرات های بد، از بین خواهد رفت.
غذاهای پیشنهادی برای مرحله ی اول: سبزیجات سرخ شده (البته بدون سیب زمینی)، سالاد به همراه روغن زیتون.
مرحله ی اول را به خوبی پشت سر گذاشتید؟ پس ما را تا مرحله ی بعدی همراهی کنید!
۲) مرحله ی دوم:
مرحله ی دوم این رژیم غذایی تا زمانی طول می کشد که شما به وزن دلخواه خود رسیده باشید. این مرحله نسبت به مرحله ی قبل ساده تر بوده و محدودیت های کمتری دارد. در این مرحله باید بتوانید حداقل هفته ای یک تا دو پوند وزن کم کنید.
در طی مرحله ی دوم، کربوهیدرات های خوب مثل نان جو، سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای و پاستا، و همچنین میوه جات به تدریج وارد برنامه ی غذایی روزانه تان خواهند شد. همچنین می توان شکلات و مشروب را هم به میزان کم مورد استفاده قرار داد.
▪ غذاهای پیشنهادی برای مرحله ی دوم: کلم بروکلی سرخ شده، مرغ به همراه لیمو
مرحله ی دوم مثل یک روز کنار دریا مطلوب و دلچسب خواهد بود، اما در مرحله ی سوم است که واقعاً نتیجه ی کار خود را خواهید دید.
۳) مرحله ی سوم:
مرحله ی سوم درست پس از اینکه شما به وزن ایدآلتان رسیدید، آغاز می شود. این مرحله به صورتی خواهد بود که گویی اصلاً در رژیم نیستید. باز هم می توانید در برنامه ی غذایی خود از کربوهیدرات ها استفاده کنید، اما میل و اشتیاق شما به نوع کربوهیدرات های بد باید از میان رفته باشد.
دکتر آگاستون عقیده دارد که همه ی ما گهگاه باید در مصرف میوه برای خود محدودیت هایی قائل شویم و شکلات را نه هر روز بلکه هر از گاه استفاده کنیم.
▪ غذاهای پیشنهادی برای مرحله ی سوم: روست بیف، اسفناچ با پیاز قرمز، شکلات و زردآلو
● معایب و مزایا
▪ مزایای رژیم غذایی ساحل جنوبی:
ـ این رژیم خیلی محدود کننده نیست و شما می توانید اکثر گروه های موادغذایی را مصرف کنید.
ـ با مصرف کم کربوهیدرات و چربی ترنس، این رژیم شما را از ابتلا به بیماری های قلبی حفظ می کند.
ـ می توانید از مصرف سبزیجات، حبوبات و پروتئین لذت ببرید.
ـ نیازی به حساب کردن کالری های مصرفی نیست.
ـ هیچ زمان از روز گرسنه نخواهید ماند.
ـ این رژیم نسبت به سایر رژیم های غذایی محدودیت غذایی کمتری دارد.
ـ کاهش وزن پس از ۱۴ روز رخ خواهد داد. اگر شما خیلی زود متوجه تغییرات شوید ممکن است از ادامه ی رژیم سرباز بزنید.
▪ معایب رژیم غذایی ساحل جنوبی:
ـ آماده کردن اکثر غذاهایی که این رژیم توصیه می کند، وقت گیر است.
ـ اکثر موادغذایی که در این رژیم باید مورد مصرف قرار گیرد، تقریباً گران هستند.
ـ دلتان می خواهد چیزی بخورید که رژیم آن را قدغن کرده است.
ـ کاهش وزن اولیه ممکن است از آب بدن باشد، نه چربی ها. مرحله ی اول مصرف اکثر کربوهیدرات ها را منع میکند و وقتی انرژی از طریق این کربوهیدرات ها به بدن نرسد، بدن از آب به عنوان منبع انرژی استفاده خواهد کرد. و این کاهش آب بدن شما را لاغرتر نشان خواهد داد.
ـ این رژیم تقریباً جدید است و هیچ پشتوانه ای ندارد.
● نتیجه گرفتن
این رژیم ادعا می کند که اکثر افراد تقریباً پس از ۲ هفته شروع به کاهش وزن از ۸ تا ۱۳ پوند میکنند. از اینرو اگر بتوانید مراحل دو و سه را نیز طبق دستور پیش ببرید، مطمئناً قادر خواهید بود به وزن دلخواه خود برسید.
این رژیم همچنین کمک می کند تا سطح کلسترول خونتان را نیز پایین بیاورید. ذخیره ی کربوهیدراتها در بدن نیز متوقف می شود چون شما مصرف کربوهیدرات های ساده را کنار گذاشته اید.
● از امروز شروع میکنید؟
اگر بتوانید خود را با شرایط مرحله ی اول رژیم غذایی ساحل جنوبی وفق دهید، مطمئناً خواهید توانست این رژیم را با موفقیت به پایان برسانید. به این علت که مرحله ی دوم و سوم این رژیم بسیار ساده هستند و هیچ موارد منع آنچنانی ندارند.
بااینکه این رژیم متدی ساده و آسان برای کاهش وزن به نظر می رسد، اما به یاد داشته باشید که جادو نمی کند. شما خود تعیین کننده هستید.
با ترکیب این رژیم با ورزش و فعالیت های بدنی، می توانید کاهش وزن خود را سریعتر کرده و نتیجه ی بهتری بگیرید.
آرمند
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید