جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تجارت الکترونیک


تجارت الکترونیک
● تعریف تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیکی طی سالیان اخیر با استقبال گسترده جوامع بشری روبرو شده است. امروزه کمتر شخصی را می توان یافت که واژه فوق برای او بیگانه باشد. نشریات ، رادیو و تلویزیون بصورت روزانه موضوعاتی در رابطه با تجارت الکترونیکی را منتشر و افراد و کارشناسان از زوایای متفاوت به بررسی مقوله فوق می پردازند.شرکت و موسسات ارائه دهنده کالا و یا خدمات همگام با سیر تحولات جهانی در زمینه تجارت الکترونیکی در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی تجارت الکترونیکی سازمان خود در این زمینه می باشند. تجارت قبل از بررسی " تجارت الکترونیکی "، لازم است در ابتدا یک تصویر ذهنی مناسب از تجارت سنتی را ارائه نمائیم .
در صورت شناخت " تجارت " ، با " تجارت الکترونیکی ومزایای تجارت الکترونیکی " نیز آشنا خواهیم شد. برای واژه "تجارت" در اکثر واژه نامه ها تعاریف زیر ارائه شده است : مبادلات اجتماعی : تبادل ایده ها ، عقاید و تمایلات ( خواسته ها ) مبادله یا خرید و فروش کالا در مقیاس بالا که شامل ترابری از نقطه به نقطه دیگر است. در ادامه تعریف دوم ارائه شده برای "تجارت " را بعنوان محور بحث انتخاب و بر روی آن متمرکز خواهیم شد. تجارت همچنین تجارت الکترونیکی در ساده ترین نگاه ، مبادله کالا و خدمات بمنظور کسب درآمد ( پول ) است . زندگی انسان مملو از فرآیندهای تجاری بوده و تجارت با میلیونها شکل متفاوت در زندگی بشریت نمود پیدا کرده است . زمانیکه کالای مورد نظر خود را از یک فروشگاه تامین و خریداری می نمائید ، در تجارت شریک و در فرآیندهای آن درگیر شده اید.در صورتیکه در شرکتی مشغول بکار هستید که کالائی را تولید می نماید ، درگیر یکی دیگر از زنجیره های تجارت شده اید.
تمام جلوه های تجارت با هر رویکرد و سیاستی دارای خصایص زیر می باشند : خریداران . افرادیکه با استفاده از پول خود قصد خرید یک کالا و یا خدمات را دارند. فروشندگان . افرادیکه کالا و خدمات مورد نیاز خریداران را ارائه می دهند. فروشندگان به دو گروه عمده تقسیم می گردند : خرده فروشان ، که کالا و یا خدماتی را مستقیما" در اختیار متقاضیان قرار داده و عمده فروشان و عوامل فروش ، که کالا و خدمات خود را در اختیار خرده فروشان و سایر موسسات تجاری می نمایند. تولیدکنندگان . افرادیکه کالا و یا خدماتی را ایجاد تا فروشندگان آنها را در اختیار خریداران قرار دهند. یک تولید کننده با توجه به شرایط تجارت و ماهیت کار خود همواره یک فروشنده نیز خواهد بود. تولیدکنندگان کالای تولیدی خود را به عمده فروشان ، خرده فروشان و یا مستقیما" به مصرف کننده گان می فروشند. همانگونه که مشاهده می گردد ، "تجارت وهمچنین تجارت الکترونیکی " از زاویه فوق دارای مفاهیم ساده ای است . تجارت وهمچنین تجارت الکترونیکی از خرید یک محصول ساده نظیر " بستنی " تا موارد پیچیده ای نظیر اجاره ماهواره را شامل می گردد. تمام جلوه های تجارت و تجارت الکترونیکی از ساده ترین سطح تا پیچیده ترین حالت آن ، بر مقولاتی همچون : خریداران و خریداینترنتی ، فروشندگان و فروش اینترنتی و تولیدکنندگان متمرکز خواهد بود. عناصر تجارت و تجارت الکترونیکی زمانیکه قصد معرفی عناصر ذیربط در تجارت وهمچنین تجارت الکترونیکی و فعالیت های تجاری وجود داشته باشد ، موضوعات و موارد مورد نظر بدلیل درگیر شدن با جزئیات پیچیده تر بنظر خواهند آمد.
عناصر ذیل تمام المان های ذیربط در یک فعالیت تجاری معمولی ودر بعضی موارد تجارت الکترونیکی را تشریح می نماید. در این حالت ، فعالیت شامل فروش برخی محصولات توسط یک خرده فروش به مصرف کننده است :
▪ در صورت تمایل شرکت در تجارت الکترونیکی و فروش محصول و یا محصولاتی به یک مصرف کننده ، مسئله اساسی داشتن کالا و یا خدماتی خاص برای عرضه است . کالا می تواند هر چیزی را شامل گردد. .فروشنده ، ممکن است کالای خود را مستقیما" از تولید کننده و یا از طریق یک عامل فروش تهیه کرده باشد. در برخی حالات تجارت الکترونیکی ممکن است فروشنده ، خود کالائی را تولید و به فروش برساند.
▪ فروشنده برای فروش کالا و یا خدمات در زمینه تجارت و تجارت الکترونیکی می بایست " مکانی مناسب " را در اختیار داشته باشد. مکان مورد نظر می تواند در برخی حالات بسیار موقتی باشد. مثلا" یک شماره تلفن خود بمنزله یک مکان است . در چنین مواردی متقاضی کالا و یا خدمات با تماس تلفنی با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دریافت کالای مورد نظر خود خواهد بود. برای اکثر کالاهای فیزیکی می بایست مکان ارائه کالا ، یک مغازه و یا فروشگاه باشد.
● تجارت کالا و خدمات و اطلاعات بین بنگاه ها(B۲B)
نمونه ای از این نوع تجارت عملکرد شرکتی است که از یک شبکه برای انجام سفارش به تولید کنندگان در زمینه اینترنت ، دریافت پیش فاکتور و فاکتور خرید و همچنین پرداخت هزینه هادرزمینه اینترنت استفاده می کند. علیرغم آن که این نوع تجارت الکترونیک سال هاست که با استفاده از مبادله الکترونیک داده ها در زمینه اینترنت انجام می شود، ولی از سال ۱۹۹۶ به بعد به شکل امروزی خود درآمد. شرکت Cisco از اولین شرکت های بزرگ در زمینه اینترنت بود که در جولای ۱۹۹۶ سایت تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی کرد. بعد ازآن تلاش جدی بقیه شرکت هایی که در زمینه اینترنت فعالیت داشتند برای چنین امری آغاز شد. یک ماه بعد Microsoft نرم افزار ی را که در زمینه اینترنت تولیدکرده بودو امکان انجام فروش از طریق اینترنت را می داد به بازار عرضه کرد. اکنون زمان آن بود که مسائل مالی و بانکی نیز در زمینه اینترنت مطرح شود. IBM یک سیستم شبکه اقتصادی راه اندازی کرد و شروع به بازاریابی برای استراتژی های تجارت الکترونیکی خود نمود. شرکت Microsoft نیز با همکاری شرکت First data coopو برای رقابت با IBM سیستم MSFDC را به بازار عرضه کرد. تجارت الکترونیک به سرعت در حال رشد بود.Netscape که از ابتدا به واسطه جستجو گرهای خود در اینترنت شناخته شده بود نرم افزار تجاری expent ۰را عرضه کرد. سپس IBM وCisco با همکاری یکدیگر استراتژی هایی برای راه اندازی تجارت الکترونیک در شبکه های کوچک ارائه کردند. در حال حاضربسیاری از شرکت ها وارد بازار اینترنت شده اند و دیگر به سادگی نمی توان گفت کدام یک پیشرو کدامیک عقب تر است. تجارت کالا و خدمات و اطلاعات بین بنگاه و مصرف کنندگان (B۲C) بیشترین سهم در زمینه اینترنت ودر تجارت الکترونیک از نوع (B۲C) را خرده فروشی تشکیل می دهد. تجارت بین فروشنده و خریدار که درحال حاضر جزء متداول ترین تراکنش ها در حیطه تجارت الکترونیک بر روی اینترنت است یک نوع (B۲C) محسوب می گردد. این نوع تجارت با گسترش ?وب? به سرعت افزایش پیدا کرد و اکنون به راحتی می توان انواع کالاها، از شیرینی گرفته تا اتومبیل و نرم افزار های کامپیوتری را از روی اینترنت خریداری کرد. تجارت کالاو خدمات واطلاعات بین مصرف کنندگان ومصرف کنندگان(C۲C) انجام مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت، دراین گروه از تجارت الکترونیک می گنجد. نمونه ای از این نوع تجارت الکترونیک، که در حال حاضر به سرعت در حال رشد است را می توان در سایت eBay مشاهده کرد. تجارت کالاو خدمات و اطلاعات بین بنگاه ها و سازمان های دولتی(B۲A) این نوع سامل تمامی تراکنش های تجاری امانی نبین شرکت ها و سازمان های دولتی است. تأمین نیازهای دولت توسط شرکت ها و پرداخت عوارض و مالیات ها از جمله مواردی است که می توان در این گروه گنجاند. این نوع از تجارت الکترونیک در حال حاضر دوران کودکی خود را می گذراند، ولی در آینده ای نزدیک و بعد از آن که دولت ها به ارتقاء ارتباطات خود به واسطه تجارت الکترونیک توجه نشان دهند، به سرعت رشد خواهد کرد. تجارت کالاو خدمات و اطلاعات بین مصرف کنندگان و سازمان های دولتی(C۲A) این گروه هنوز پدیدار نشده است، ولی به دنبال رشداحتمالی انواع (B۲C) و دولت ها احتمالاً تراکنش های الکترونیکی را به حیطه هایی مانند جمع آوری کمک های مردمی، پرداخت مالیات بردرآمد و هرگونه امور تجاری ومسائل مربوط به اینترنت که بین دولت و مردم انجام شود، گسترش خواهند داد.
● مزایای تجارت الکترونیکی
در ارتباط با مزایای تجارت الکترونیکی وپرداخت الکترونیکی می توان به طور خلاصه موارد زیر را برشمرد: با استفاده از تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی تأخیر ناشی از تهیه مدارک از بین می رود.با استفاده ازتجارت الکترونیک از آنجا که داده ها به دفعات وارد سیستم نمی شود، امکان بروز اشتباه کاهش می یابد. با استفاده از پرداخت الکترونیکی در زمان لازم برای ورود مجدد داده ها در سیستم صرفه جوئی می شود.با استفاده از تجارت الکترونیک و پرداخت الکترونیکی هزینه نیروی کار به واسطه عدم ورود مجدد داده ها به کامپیوتر کاهش می یابد. با استفاده ازتجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی تأخیر های زمانی جریان اطلاعات از روانی و اطمینان بیشتری برخوردار می شود. همچنین در موارد زیر تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی ابزار مناسبی به شمار می روند. حجم زیادی از عملیات استاندارد تکراری. حیطه عملیاتی بسیار محدود. رقابت شدید که نیازمند بهبود قابل توجه در بهره وری است. محدویت های زمان عملیاتی . در مواردی که طرف های تجاری خواستار مبادله اسناد بدون استفاده از کاغذ باشند. در زمینه تجارت الکترونیکی بین المللی برآورد شده است که هزینه تهیه اسناد کاغذی برای معاملاتی به ارزش ۲ تریلیون دلار در حدود ۱۴۰ میلیارد دلاراست که این رقم معادل ۷ درصد ارزش کالاهای مبادله شده است. مزایای دیگر برای تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی نیز وجود داردکه عبارتند از: الف: صرفه جوئی در هزینه ها اداری: منافع حاصل از اجرای سیستم تجارت بدون کاغذ صرفه جوئی در هزینه های اداری از قبیل چاپ اوراق، پاکت ها، تمبر، تلکس، فاکس و کپی و همچنین زمان صرف شده در جمع آوری و فراهم سازی داده ها ،ماشین نویسی،بایگانی و آرشیو ،پست کردن و کنترل و رفع اشکالات برای هر مورد است. ب- مزایای سیکل سریع تر تجاری: یک سیستم موفق تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی می تواند به طور قابل ملاحظه ای زمان مصرفی از سفارش تا حمل یا از تاریخ صدور صورت حساب تا دریافت وجه آن را کم کرده نهایتاً باعث تقلیل هزینه هیا انبارداری حسابهای دریافتنی و در نتیجه بهبود وضعیت نقدینگی و نیز آزاد سازی بخشی از سرمایه گردد. تجارت بدون کاغذ نه فقط باعث بالا رفتن سرعت انجام عملیات تجارت الکترونیکی می شود،بلکه در نتیجه افزایش کمیت و کیفیت اطلاعات قابل اشتراک فی ما بین طرفین تجاری باعث امنیت بیشتر در زنجیره عرضه و پرداخت الکترونیکی نیز می گردد. زنجیره عرضه و پرداخت الکترونیکی کالا این امکان را فراهم می آورد تا ذخیره های احتیاطی که قبلاً به خاطر عدم اطمینان در بخش های مختلف نگهداری می شد حذف شود. ج- مزایای استراتژیک تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی شامل رضایت بیشتر مشتری ، ارتقاء روابط فروشندگان، بهبود روابط بازرگانی، افزایش سهم بازار بالا رفتن توان رقابت ،پیروزی در گرفتن کار، افزایش میزان بهره وری کارکنان و ایجاد خلاقیت است.
● دلایل استفاده سازمان ها از تجارت الکترونیکی
چارچوب ارزش های تجاری مبتنی برتجارت الکترونیکی: یک روش معمول برای ارزیابی تأثیر ?وب? در تجارت الکترونیکی، اندازه گیری فروش محصولات اطلاعات به صورت onlineتنها درصد کمی از کل فروشالکترونیکی انجام شده است. ( در سال ۱۹۹۵ ۶۰ میلیون دلار کل فروشالکترونیکی بوده که تنها ۲۰ میلیون دلار آن به طور onlineصورت گرفته است بنابراین با محاسبه فروش الکترونیکی نمی توان تجارت الکترونیکی را مورد ارزیابی قرارداد. ترفیع محصول نخستین استفاده تجارت الکترونیک در جهت ارائه اطلاعات صحیح در ارتباط با محصولات و فروش الکترونیکیبه مشتریان است. این امر از یک دید به عنوان فعالیت بازاریابی جهت کسب مشتری و فروشالکترونیکی بیشتر به حساب می آید. تجارتالکترونیکی از این جهت که اطلاعات مربوطه به محصول و فروش الکترونیکی را درهر زمان ودر هر مکان به هر شخصی ارائه می کند موجب? ترفیع محصول? می شود. علاوه بر آن تجارت الکترونیکی محیط تعاملی را ایجاد می کند که مشتری قادر خواهد بود نیاز خود را به صورت ?سفارش? اعلان کند. همچنین تجارت الکترونیکی برای جلب توجه مشتریان از شیوه های مختلف فروش الکترونیکی بهره می گیرد. به طور مثال یک سوپر مارکت الکترونیکی برای فروش الکترونیکی محصولات به ۳ بخش کودکان، نوجوانان و زنان خانه دار می تواند به طور متفاوت عمل کند به عنوان مثال برای فروش الکترونیکیمحصولات مربوط به کودکان از تصاویر اسباب بازیهای جالب یا برای فروش الکترونیکی محصولات مربوط به نوجوانان و زنان خانه دار در صفحه اینترنت خود می تواند به ترتیب از تصاویر مربوط به آرتیست ها یا خوانندگان و جواهر آلات قیمتی استفاده کند. تمامی این موارد نوعی تبلیغات در جهت جلب مشتری و فروش الکترونیکی بیشتربه حساب می آید. این روش تحت عنوان بازاریابی خرد یا بازاریابی یک به یک معرفی می گردد که هر نوع مشتری را با نیاز خاص خوددر زمینه فروش الکترونیکی مخاطب قرار می دهد. بالاخره این که در دنیایی از محصولات مشابه با دوره عمر پایین و با توجه به این که مشتریان زمان کمی برای انتخاب دارند ?تجارت الکترونیکی?و فروش الکترونیکی یک فرصت برای ارائه استراتژیهای جدید ترفیع برای افزایش کیفیت محصول ارائه می کند.
● فروشنده کالا.
ـ فروشنده برای فروش کالا و یا خدمات فروشگاه اینترنتی می بایست " مکانی مناسب " را در اختیار داشته باشد. مکان مورد نظربرای فروشگاه اینترنتی می تواند در برخی حالات بسیار موقتی باشد. مثلا" یک شماره تلفن خود بمنزله یک مکان است . در چنین مواردی متقاضی کالا و یا خدمات با تماس تلفنی با فروشنده قادر به ثبت سفارش و دریافت کالای مورد نظر خود ازفروشگاه اینترنتی خواهد بود. برای اکثر کالاهای فیزیکی می بایست مکان ارائه کالا ، یک مغازه و یا فروشگاه باشد.
ـ برای فروش کالا و یا خدمات درفروشگاه اینترنتی ، فروشندگان می بایست از راهکارهائی برای جذب افراد به فروشگاه اینترنتی خود استفاده نمایند. فرآیند فوق " مارکتینگ " نامیده می شود.در صورتیکه افراد از محل و مکان ارائه یک کالا و خدمات درفروشگاه اینترنتی آگاهی نداشته باشند ، امکان فروش هیچگونه کالائی فروشگاه اینترنتی وجود نخواهد داشت . انتخاب محل ارائه کالا در یک مرکز تجاری شلوغ ، یکی از روش های افزایش تردد به مکان ارائه کالا است. ارسال پستی کاتولوگ ها ی مربوط به محصولات ، یکی دیگر از روش های معرفی مکان ارائه یک کالا و یا خدمات است . استفاده از شیوه های متفاوت تبلیغاتی، راهکاری دیگر در معرفی مکان ارائه کالا وفروشگاه اینترنتی است .
ـ فروشنده نیازمند روشی برای دریافت سفارشات و خریداینترنتی است . استفاده از تلفن و ایمیل ، نمونه هائی از روش های خریداینترنتی می باشد. حضور فیزیکی در مکان ارائه یک کالا و یا خدمات از روش های سنتی برای ثبت سفارش کالا است . پس ازمرحله ثبت سفارش درخریداینترنتی ، فرآیندهای لازم توسط پرسنل شاغل در شرکت و یا موسسه ارائه دهنده کالا و یا خدمات انجام خواهد گرفت .
ـ فروشنده نیازمند روشی برای دریافت پول است . استفاده از چک ، کارت اعتباری و یا پول نقد روش های موجود در زمینه خریداینترنتی می باشند. در برخی از فعالیت های تجاری درفروشگاه اینترنتی از فروشنده تا زمان توزیع کالا پولی دریافت نمی گردد.
● کارت اعتباری
یکی از روشهای خرید معمول استفاده از کارت اعتباری است.کارت اعتباری یک کارت مغناطیسی وابسته به یک حساب بانکی است که تا سقف اعتبار تعریف شده بدون در نظر گرفتن مقدار موجودی می توان از ان استفاده کرد وکالا وخدمات خریداری نمودوحساب مربوط به کارت اعتباری را به صورت قسطی یا با تاخیرمجددا پر کرد کارت اعتباری این امکان رابه دارنده کارت میدهد تا بدون وجه کافی ازحساب خود خرید کند از کارت اعتباری بر روی اینترنت هم میتوان استفاده کرد البته استفاده از کارت اعتباری بر روی اینترنت خطراتی را هم به دنبال داردکه در این باره میتوان به استفاده از کارت اعتباری دزدی جعل شماره کارت اعتباری سو استفاده بعضی سایتهای اینترنتی از کارت اعتباری و... اشاره کرد
ـ فروشنده درفروشگاه اینترنتی نیازمند استفاده از روشی برای عرضه و توزیع کالا و یا خدمات می باشد. در برخی از سیستم ها بمحض خریداینترنتی توسط مشتری و پرداخت وجه آن ، عملیات توزیع آن خریداینترنتی بصورت اتوماتیک انجام خواهد شد. در سیستم های خریداینترنتی مبتنی بر ایمیل ، کالای خریداری شده پس از بسته بندی به مقصد مشتری ارسال خواهد شد. در مواردیکه حجم کالا زیاد نباشد از مبادلات پستی بمنظور ارسال کالا استفاده شده و در مواردیکه حجم کالا زیاد باشد از کامیون ، قطار و یا کشتی برای ارسال و توزیع آن خریداینترنتی استفاده می گردد.
ـ در برخی موارد ، خریداران یک خریداینترنتی تمایل و علاقه ای نسبت به آن چیزی که خریداری نموده اند نداشته و قصد برگشت آن را دارند. فروشندگان کالا و یا خدمات می بایست از روش هائی برای قبول موارد "برگشت از فروش " استفاده نمایند. * در برخی موارد ممکن است آن خریداینترنتی در زمان توزیع آسیب دیده باشد. فروشندگان می بایست از روش های برای تضمین گارانتی استفاده نمایند
http://ictworld.blogsky.com/


همچنین مشاهده کنید