پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سیستمهای پرداخت الکترونیکی، شاهراه معاملا‌ت


سیستمهای پرداخت الکترونیکی، شاهراه معاملا‌ت
برای خرید، کارهای بانکی و سرمایه گذاری ‌ online استفاده می کنند. بیشتر مصرف‌کنندگان از کارت‌های اعتباری ‌credit cards و کارتهای بدهکاری‌ debit cards برای پرداخت خریدهای اینترنتی استفاده می کنند، اما روش‌های پرداخت دیگری مثل کیف پول الکترونیکی ‌ e-walletsبیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
خریداران اینترنتی بیشتر از کارتهای اعتباری برای پرداخت خریدهای ‌ online خود استفاده می کنند. اما کارت‌های بدهکاری که به تجار این امکان را می‌دهند که به طور الکترونیکی حساب بانکی شما را بدهکار کنند به طور افزاینده ای مورد استفاده هستند.کارت بدهکاری ممکن است یک کارت دستگاه خودپرداز باشد که می‌تواند برای خریدهای جزئی مورد استفاده قرار گیرد. برای انجام معاملات یک کارت بدهکاری، باید از یک شماره شناسایی شخصی ‌)PIN( ، بعضی از اشکال امضا یا ترکیبی از این شناسنده‌ها استفاده کرد. بعضی کارتها هم شکل کارت اعتباری و هم بدهکاری را دارند که در زمان استفاده نحوه پرداخت را تعیین می کنید. اما به خاطر داشته باشید، اگرچه ممکن است یک کارت بدهکاری به یک کارت اعتباری شبیه باشد ، برای خرید با کارتهای بدهکاری پول سریعا از حساب خریدار به حساب تاجر منتقل می‌شود. علاوه بر این، تعهد محدود برای کارتهای بدهکاری گم شده، دزدیده شده و یا استفاده غیر مجاز شده ، متفاوت از تعهد برای کارتهای اعتباری گم شده، دزدیده شده و یا استفاده غیر مجاز شده می باشد.
دیگر سیستم‌های پرداخت الکترونیکی که گاهی اوقات به عنوان پول الکترونیکی ‌ )e-money( به آن اشاره می‌شود نیز اکنون معمول می باشند. هدف آنها انجام خریدی آسانتر می باشد. برای مثال: کارتهای مبلغ دار ‌ )stored-value( که نماینده یک مبلغ از پیش مشخص شده می باشند این امکان را می دهند که ارزش پول نقد را به این کارتها منتقل کنید.آنها معمولا در حمل و نقل عمومی، در دانشکده و دانشگاه‌ها، در ایستگاه‌های بنزین، و برای پیش پرداخت تلفن استفاده می شوند. بعضی از کارتهای مبلغ دار به صورت ‌ Offline کار می کنند، بعضی هم به صورت ‌online ، مثلا برای خرید از وب سایت‌ها، بعضی نیز هر دوشکل ‌ online و‌ offline را دارند. بعضی از کارتها می توانند در دستگاه‌های پولی با مبلغ اضافی پر شوند، بعضی دیگراز دست دادنی هستند به این صورت که بعد از اینکه همه مبلغ آنها را مورد استفاده قرار دادید آنها را دور می‌اندازید. برخی از کارتهای مبلغ دار شامل تراشه‌های کامپیوتری هستند که از آنها کارت‌های هوشمند ‌ )Smart cards( می سازد که از طریق مدارا ت الکترونیکی تعبیه شده در بدنه کارت اطلاعات را ذخیره و پردازش می نمایند. این کارتها ممکن است مانند یک کارت اعتباری و به خوبی یک کارت بدهکاری عمل کنند و همینطور ممکن است شامل مبلغ ذخیره شده نیز باشند.
بعضی از سیستم‌های پرداخت مبتنی بر اینترنت این امکان را می دهند تا وجوه بین کامپیوترها انتقال داده شود، که گاهی اوقات این سیستم‌ها کیف پول الکترونیکی نامیده می شوند.
از کیف پول الکترونیکی می توان برای پرداخت‌های خرد استفاده کرد، پرداخت‌های بسیار کوچک ‌ online یا ‌ offline برای چیزهایی مثل مجله و... زمانی که برای خرید چیزی از کیف پول الکترونیکی استفاده می کنید، مبلغ در حساب ‌ online شما به همان میزان کاهش می یابد. کیف پول الکترونیکی ممکن است با استفاده از برخی اشکال کارتهای مبلغ دار کارکند یا به صورت اتوماتیک حسابی را که شما از طریق یک سیستم کامپیوتری به حساب اعتباری یا بدهکاری خود متصل کرده اید، افزایش دهد.
●‌ امنیت در پرداخت الکترونیکی
در معاملاتی که در آنها از سیستم‌های پرداخت الکترونیکی استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که معاملاتتان ایمن هستند و اطلاعات شخصی شما محافظت می‌شوند.گرچه نمی‌توانید کلاهبرداری یا فریب در اینترنت را کنترل کنید، ولی می‌توانید کاری کنید که آن را تشخیص دهید، از آن جلوگیری کنید و آن را گزارش کنید.در اینجا گفته می شود که چطور می توانید این کار را انجام دهید.
● استفاده از یک مرورگر امن
‌ برای کمک به محافظت از ایمنی اطلاعاتتان که به وب سایت منتقل‌ می شود، با استفاده از آخرین نسخه موجود مرورگر از طرف سازنده آن مطمئن شوید که مرورگر شما به روزترین توانایی رمز گذاری اطلاعات را داراست.شما همچنین می توانید تعدادی مرورگر رایگان از طریق اینترنت دانلود کنید.زمانی که اطلاعات خریدتان را ثبت می کنید به آیکون قفل در نوار وضعیت مرورگر و به عبارت Https در آدرس وب سایت دقت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات شما در زمان انتقال امن هستند.
● بررسی سیاست مطالب محرمانه سایت
این کار را باید‌ قبل از ارائه هرگونه‌ اطلاعات مالی شخصی به سایت انجام دهید.به خصوص باید مشخص شود که این اطلاعات چگونه استفاده خواهد شد و چگونه با دیگران به اشتراک گذاشته خواهد شد.همچنین بیانیه سایت درباره امنیت ارائه شده برای اطلاعات شما را بررسی کنید. ‌
● مطالعه سیاست‌های استرداد و حمل و نقل وب سایت
قبل از اینکه خریدتان را انجام دهید نگاهی دقیق به سیاستهای بیان شده در وب سایت در رابطه با استرداد و حمل و نقل داشته باشید.
● محرمانه نگه داشتن اطلاعات شخصی
اطلاعات شخصی خود را افشا نکنید- آدرس ، شماره تلفن، شماره حساب بانکی، آدرس ای میل- مگر اینکه بدانید چه کسی این اطلاعات را جمع آوری می‌کند ، چرا آنها را جمع آوری می کند و چگونه از آنها استفاده خواهد کرد.
● دادن اطلاعات پرداختی به کسب و کارهایی که می شناسید و به آنها اطمینان دارید‌
‌ تنها در زمان و جایی که این اطلاعات مورد لزوم هستند باید آنها را در اختیارشان قرار دهید- مثل یک فرم سفارش.هرگز کلمه عبور و یا رمز خود را در اختیار هیچ شخص یا منبع ‌ online قرار ندهید، حتی به ارئه کننده سرویس اینترنت خود ‌ . )ISP(فایل‌هایی را که از طرف افراد ناشناس برای شما فرستاده شده، دانلود نکنید و یا بر روی لینک‌هایی که برای شما گذاشته شده کلیک نکنید. باز کردن چنین فایل‌هایی می توانند کامپیوتر شما را در معرض ویروس‌های کامپیوتری و یا برنامه‌هایی که می توانند مودم را کنترل کنند ، قرار دهند.
● نگهداری اطلاعات معاملات‌ online و بررسی ‌email‌‌ها
این کار را باید برای ارتباط داشتن با تجاری که با آنها تجارت کرده اید انجام دهید. تجار ممکن است برای شما اطلاعات مهمی درباره خریدی که انجام داده اید ، فرستاده باشند.
● بازبینی ماهانه کارت اعتباری و اظهارنامه‌های بانکی
بازبینی ماهانه باید برای جلوگیری از وقوع هرگونه ایراد یا خرید غیرمجاز صورت گیرد. در صورت گم شدن یا دزدیده شدن کارت اعتباری یا کارت بدهکاریتان فورا شماره آن را اطلاع دهید.یا اگر به کسی مشکوک هستید که از حساب شما بدون اجازه استفاده می کند، آن را نیز باید سریعا گزارش کنید.
نویسنده : سهیلا سلطانی
http://ictworld.blogsky.com/


همچنین مشاهده کنید