پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کدام لیگ اروپا بهتر است؟


کدام لیگ اروپا بهتر است؟
پیروزی لیورپول در خانه مردان اینتر دومین پیروزی باشگاه های انگلستان بر تیم های ایتالیایی در طول یک هفته را رقم زد. آیا حضور ۴ تیم انگلیسی در رقابت های یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان نشانه برتری لیگ برتر در مقایسه با سری A نیست؟ آیا به این معناست که لالیگا و سری A اعتبار خود را در پهنه اروپا از دست داده اند؟ «بهترین» واژه مناسبی برای تعریف موقعیت یک تیم فوتبال نیست! چرا که هر تیم خواه حرفه ای و خواه غیرحرفه ای فراز و نشیب های بسیاری دارد. فوتبال بازی شگفتی ها است. امروز با گل های بسیار پیروز از میدان خارج می شوی و فردا مقابل یکی از ضعیف ترین و گمنام ترین تیم های لیگ، بازی را واگذار می کنی. بنابراین نمی توان به طور قطع لقب بهترین را به هر تیمی داد اما یک چیز کاملاً مشخص است؛ اکنون ۴ تیم بزرگ از لیگ برتر و ۴ تیم از لیگ های بزرگ دیگر اروپا در مرحله یک چهارم نهایی مقابل هم قرار گرفته اند و اکثریت با انگلیسی ها است!
حال که تیم ها از ۴ لیگ برتر اروپا باقی مانده اند، شاهد انواع و اقسام بازی های حرفه ای خواهیم بود. اگر خواهان فوتبال سریع و چالش های تنگاتنگ هستید، تیم های انگلیسی گزینه مناسبی هستند. اگر به مهارت و پیچیدگی اهمیت می دهید، احتمالاً به فوتبال اسپانیا علاقه مندید. ایتالیا برای هواداران فوتبال تکنیکی و تاکتیکی خالی از لطف نیست و نتیجه گراها می توانند فوتبال پرگل آلمان را تماشا کنند. هر تیم امتیازی برای تمایز و ارائه دارد اما اگر بخواهیم آنها را از دید حرفه ای ارزیابی کنیم، لیگ قهرمانان گزینه مناسبی برای قضاوت نیست. لیگ قهرمانان یک رقابت بر سر جام است، بنابراین نمی توان نامش را یک لیگ درست و حسابی نامید. به عنوان مثال لیورپول در سال های اخیر، عملکرد های اروپایی اش به مراتب بهتر از عملکردهایش در لیگ داخلی بوده است. در ایتالیا هم همین گونه است.
رم در داخل ایتالیا بازی را به اینتر واگذار کرد اما این اینتر بود که از راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی بازماند. از طرفی اگر کسی معتقد باشد نتایج این جام نشان دهنده میزان حرفه ای بودن لیگ داخلی آن تیم است، باید نگاهی به جام حذفی هر کشور نیز بیندازد. مطمئناً متقاعد خواهد شد پیروزی یا شکست ، دلیل قدرت یک تیم نیست. همیشه برنده بودن یا کمتر شکست خوردن یا حتی چگونه پیروز شدن یا بازی را واگذار کردن بر داوری این اصل اهمیت دارد. هواداران معمولاً لیگ قهرمانان را برای تکمیل افتخارات تیم محبوبشان لازم می دانند زیرا در این رقابت ها تنها تیم های سطح بالا توانایی ماندن دارند اما بازهم دلیل خوبی برای مقایسه نیست. رئال مادرید، میلان، اینتر و بسیاری دیگر از تیم های قوی اروپا از دور مسابقه حذف شده اند. از طرفی شاید بتوان این طور نتیجه گرفت که تیم های خوب به وسیله تیم های بهتر برکنار شده اند. اگر از این زاویه به قضایا نگاه کنیم، می توانیم بگوییم لیگ برتر انگلستان از برتری قابل ملاحظه ای نسبت به سایر لیگ های اروپایی برخوردار است. دیدگاه دیگر می گوید با توجه به میزان بازیکنان حرفه ای و ستاره های فوتبالی که در لالیگا و سری A توپ می زنند، آن دسته ای که تمایل به پیوستن به این تیم ها را دارند، تیم های اسپانیایی و ایتالیایی را به لیگ برتر ترجیح می دهند. بنابراین دیدگاه فوتبالیست های حرفه ای دنیا شاید نسبت به هواداران ارجح تر باشد. به هر حال قضاوت بر سر بهترین لیگ اروپا به این راحتی ها نیست. اگر میلان در سری A دچار چالش و کشمکش است به این دلیل می باشد که رقابت های این لیگ مشکل و سخت است، بنابراین باید گفت این لیگ ها به قدر کافی حرفه ای هستند. شاید بحث بر سر نتیجه گرا بودن یا نبودن یک فوتبال است که اگر چنین بود به جای تیم های حاضر در یک چهارم نهایی باید تیم های دیگری را در فهرست مدعیان قهرمانی ببینیم.
حقیقت این است که بسیاری از تیم ها در خانه راحت تر بازی می کنند و بسیاری رقبای خارجی را آسانتر می بینند. سیستم بازی، یکی دیگر از فاکتورهای پیروزی مقابل خارجی ها یا داخلی ها محسوب می شود اما آنچه مهم جلوه می کند این است که تا وقتی این لیگ ها جذابیت خود را از دست نداده اند، این رقابت ها ارزش این بحث و جدل ها را دارند. شاید هیچ گاه معلوم نشود کدام لیگ بهتر از آن یکی است اما همیشه در پایان رقابت ها، تیم پیروز بهتر از بقیه رقبا خواهد بود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید