پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


دارجلینگ لیمیتد The Darjeeling Limited


دارجلینگ لیمیتد  The Darjeeling Limited
▪ کارگردان: وس اندرسون.
▪ فیلمنامه: وس اندرسون، رومن کاپولا، جیسون شوارتزمن.
▪ مدیر فیلمبرداری: رابرت دی. یئومان.
▪ تدوین: اندرو وایزبلوم.
▪ طراح صحنه: مارک فرایدبرگ.
▪ بازیگران: اوئن ویلسون[فرانسیس]، ادرین برودی[پیتر]، جیسون شوارتزمن[جک]، آمارا کاران[ریتا]، والی وولودارسکی[برندن]، واریس آهلوالیا[سر مهماندار]، عرفان خان[پدر]، باربه شرودر[مکانیک]، کامیلا راترفورد[الیس]، بیل موری[تاجر]، انجلیکا هیوستون[پاتریشیا].
▪ ٩١ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ نامزد جایزه بزرگ بهترین فیلم از جشنواره گیخون، نامزد شیر طلایی جشنواره ونیز.
▪ ژانر: ماجرایی، کمدی، درام.
سه برادر به نام های فرانسیس، پیتر و جک ویتنی پس از مرگ پدرشان تصمیم می گیرند علیرغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند، به سفری مشترک رفته و مادرشان را برای حضور در مراسم تدفین پدر قانع کنند. آنها برای رسیدن به محل اقامت مادرشان، باید طول هندوستان را با قطار طی کرده و به اقامت گاه مادرشان یک صومعه برسند.
در طول راه حوادثی از جمله رابطه جک با ریتا مهماندار زیبای قطار و دوست دختر رئیس قطار و گم شدن مار سمی خطرناکی که خریده اند باعث می شود تا از قطار بیرون انداخته شوند و سفرشان نیمه کاره بماند.
اما تلاش سه برادر برای نجات کودکانی که هنگام گذر از رودخانه دچار حادثه می شوند و شرکت در مراسم تدفین یکی از آنها سبب اتحاد مجددشان شده و تصمیم به ادامه راه می گیرند.
اما زمانی که به صومعه رسیده و با مادر خود روبرو می شوند، در می یابند که وی به هیچ وجه خیال ندارد تا در مراسم تدفین شرکت کند....
● چرا باید دید؟
وسلی ولز اندرسون متولد ١٩٦٩ هیوستون، تگزاس فارغ التحصیل دانشگاه آستین طرفدار سر سخت فیلم های مارتین اسکوسیزی که همواره در فیلم هایش خانواده های از هم گسیخته را به نمایش می گذارد از امیدهای آینده سینمای آمریکاست که نشریه اسکوایر به او لقب اسکورسیزی ثانی داده است.
اندرسون در ١٩٩٤ با ساخت فیلم Bottle Rocket برنده جایزه ویژه جشنواره لون استار، جایزه نسل نوی جشنواره لس آنجلس و فیلمساز جوان مراسم MTV شروع به کارگردانی کرد. چهار سال بعد دومین فیلمش راشمور موفقیت مالی و هنری را برایش به ارمغان آورد و در سال ٢٠٠١ خانواده سلطنتی تننبام شهرت بین المللی را نصیب او کرد.
اندرسون که با فواصل سه ساله فیلم می سازد در سال ٢٠٠٤ با فیلم زندگی در زیر آب با استیو زایسو دومین نامزدی خرس طلای جشنواره برلین را تجربه کرد و اینک پس از وقفه سه ساله دیگری با دارجیلینگ لیمیتد بازگشته است.
فیلم های اندرسون به رغم باطن غمگین و گاه پیچیده خود ظاهری شاد، مفرح و حتی گاه کمدی دارند. نقیضه هایی که هر چیزی را دست می اندازند و گاه آن را ستایش می کنند.
مانند همین دارجلینگ لیمیتد که با اولین دیالوگ های اوئن ویلسون درمی یابیم که قرار است هجویه سفرهای جاده ای و ادیسه وار باشد-که هست و در نیمه راه جدیتی قابل قبول یافته و واقعاً تبدیل به مکاشفه ای روحی برای سه برادر می شود.
دارجلینگ لیمید در عین حال ستایش نامه اندرسون از کشور هند و سینمای آن و مخصوصاً ساتیاجیت رای است که از موسیقی فیلم های وی در این فیلم استفاده کرده است[با کمک رندال پاستر]. در عین حال نگاهی که به هندوستان دارد رگه هایی از الهام از فیلم رودخانه[ژان رنوار] را نیز حمل می کند. فیلم که با بودجه ١٧ و نیم میلیون دلار تولید شده و فروشی در همین اندازه نیز به دست آورده است، نمونه کاملی برای آشنایی با سینمای اندرسون برای کسانی است که تا امروز بخت تماشای فیلمی از او را نداشته اند.
شخصیت های جذاب فیلم های وی یادآور کمدی های کلامی برادران مارکس و فیلم های دوره جوانان خشمگین انگلستان است.
کمدی فیزیکی در کنار تحول روحی شخصیت ها مجموعه ای چشم نواز در دل چشم اندازهای رنگین هندوستان خلق می کند و بار دیگر سحر آمیز بودن هندوستان را یادآوری می کند. ظریفی می گفت ممکن نیست کسی به هند برود و اسیر بوهای آن و رنگ هایش نشود.
اما تم غالب در سینما و ادبیات غرب شیفتگی روحی به این قسمت از دنیا است.
ظاهراً مدت هاست که کسی به غرب نمی رود و شعار هالیوود تغییر یافته است. پس هر کس که نیازمند یافتن خویش است باید به این جمله گوش بسپارد: به هند برو مرد جوان! [با روش تساهل و تسامح رایج: به شرق برو مرد جوان!].
لمیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید