جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


موضع مسلط/دیدگاه Vantage Point


موضع مسلط/دیدگاه Vantage Point
▪ کارگردان: پیت تراویس.
▪ فیلمنامه: بری لوی.
▪ موسیقی: آتلی اوروارسون.
▪ مدیر فیلمبرداری: امیر مکری.
▪ تدوین: استوارت بیرد، ایگوالدی کاراسون، والدیس اسکارسدوتیر.
▪ طراح صحنه: بریجیت بروک.
▪ بازیگران: دنیس کواید[تامس بارنز]، ماتیو فاکس[کنت تیلور]، فارست ویتاکر[هاوارد لویس]، بروس مک گیل[فیل مک کولاف]، ادگار رامیرز[خاویر]، آیلت زورر[ورونیکا]، زوئی سلدانا[انجی جونز]، سیگورنی ویور[رکس بروکز]، ویلیام هرت[رئیس جمهور اشتون]، جیمز له گروس[تد هینکین]، ادواردو نوریه گا[انریکه]، ریچارد تی. جونز[هولدن]، سعید تغمائویی[سوارز].
▪ ٩٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: اکشن، درام، مهیج.
اشتون رئیس جمهور آمریکا در مراسمی با هدف نبرد جهانی با تروریسم در اسپانیا حضور می یابد. تامس بازنز و کنت تیلور دو نفر از زبده ترین مامورین سرویس مخفی برای محافظت از وی انتخاب شده امد. این اولین ماموریت بارنز پس از وقفه ای شش ماهه است.
چون شش ماه قبل، زمانی که برای محافظت از رئیس جمهور خود را سپر گلوله تروریست ها کرده بود، به شدت زخمی شده بود. به نظر می رسد که وی نتواند حفاظت از جان رئیس جمهور را به خوبی بر عهده بگیرد، چون در اولین لحظات مراسم رئیس جمهور مورد اصابت دو گلوله قرار می گیرد. جمعیت حاضر در محل سراسیمه و هراسان به هر طرف شروع به دویدن می کنند.
این آشوب با انفجار بمبی در زیر سکوی سخنرانی به اوج خود می رسد. بارنز که پس از شلیک گلوله ها مردی مشکوک به نام انریکه را دستگیر کرده، بعد از انفجار شاهد فرار او می شود. هاوارد لویس یک توریست آمریکایی که در حال فیلمبرداری از این واقعه تاریخی است تا آن را بعدها برای فرزندانش نمایش دهد، چیزهایی را ندانسته روی نوار ضبط می کند. بارنز بعد از مشاهده فیلم ضبط شده توسط او، برای درک حوادث به اتومبیل گزارشگران تلویزیونی مستقر در محل می رود. بعد از دیدن نوارهای مراسم در می یابد که توطئه ای گسترده در جریان است. مرکز عملیات محافظت از رئیس جمهور به درخواست های او پاسخ نمی دهد و جان رئیس جمهور واقعی نیز در خطر است. چون کسی که در مراسم هدف قرار گرفته، بدل وی بوده، اما اینک رئیس جمهور اشتون واقعی به چنگ تروریست ها افتاده و بارنز باید تنها در صدد نجات وی برآید....
● چرا باید دید؟
پیت تراویس کارگردان ایرلندی تبار سابقه ای طولانی و مثبت در تلویزیون دارد. بخش هایی از سریال جا زدن، فرزندان دیگران، و هیئت منصفه را کارگردانی کرده و فیلم تلویزیونی هنری هشتم را نیز ساخته است. دومین فیلم بلند تلویزیونی اش Omagh [٢٠٠٤]نام داشت که به ماجرای بمب گذاری سال ١٩٩٨ ارتش آزادی بخش ایرلند در یک اتومبیل که منجر به کشته شدن ٢٩ نفر در شمال ایرلند شد، می پرداخت. فیلم برنده جوایزی از جشنواره تورنتو، جشنواره فیلم های مستقتل ویکتوریا و بافتا شد. موضع مسلط اولین پروژه سینمایی تراویس به شمار می رود که قرار بود در اکتبر سال گذشته به نمایش درآید، اما پخش آن تا فوریه امسال به تعویق افتاد.
موضع مسلط یا دیدگاه؛ همان طور که از نامش پیداست به نمایش دیدگاه های مختلف از یک حادثه می پردازد. نوعی بازی با روایت و زمان سینمایی در قالب فیلمی اکشن با پس زمینه مشکوک سیاسی که در هفته اول نمایش خود نزدیک به ٢٣ میلیون دلار در گیشه به دست آورده و می رود تا یکی از پر فروش های آغاز سال تازه میلادی شود.
سهم اصلی این نمایش پر خرج، پر هیجان و انرژیک متعلق به فیلمنامه نویس، کارگردان و فیلمبردار و تدوینگر آن است. بازیگران کمترین نقش و سهم را دارند. سیگورنی ویور جز در سکانس ابتدایی فیلم حضور چندانی ندارد، ادواردو نوریه گا و دیگران نیز و حتی دنیس کواید که ظاهراً قهرمان اصلی این ماجرا باشد به اندازه فارست ویتاکر از فیلم سهم برده است. موضع مسلط نشان دهنده خلاقیت عواملی است که از یک قصه عامه پسند نه چندان تازه یک تریلر کوبنده ساخته اند.
ایده را با زدن رنگی از تروریسم و حوادث روز-آن هم به شکلی پر رنگ- به روز کرده اند و با استفاده از دیدگاه ٨ نفر[هر کدام از این دیدگاه های متفاوت زمانی تقریباً ١٠ دقیقه ای را به خود اختصاص داده اند] آن را بارها و بارها با اختلاف هایی جزئی از نظر زمانی روایت کرده اند، و بر خلاف تصور تماشاگران به ورطه زیاده گویی یا تکرار مکررات دچار نشده اند. شاخص ترین ترفندی که برای گریز از این ورطه اندیشیده شده، بر ملا شدن حضور بدل رئیس جمهور در صحنه و در نتیجه پیچیده تر شدن گره های دراماتیک فیلم است.
چکیده هدف نویسنده و کارگردان فیلم در پوستر آن نیز منعکس شده و قرار است تا با کنار هم گذاشتن این ٨ روایت به هویت سو قصد کنندگان و طرح کلی نقشه ترور دست پیدا کنیم. تهیه کننده فیلم مطابق معمول از تاثیر فیلم راشومون کوروساوا بر سازندگان فیلم سخن رانده، اما موضع مسلط/دیدگاه چیزی بیشتر از تاثیر پذیری صرف را به نمایش می گذارد. بیهوده نخواهد بود اگر چند سال گذشته راه به مدد تولید سه گانه بورن و اکشن هایی متفاوت دوران رنسانس این ژانر بنامیم و بدون شک فیلم فعلی نیز در این روند جایگاه مناسبی به خود اختصاص خواهد داد.
متاسفانه تا این لحظه موفق به دیدن Omagh نشده ام، اما دیدن موضع مسلط/دیدگاه نوید بخش ظهور کارگردانی با استعداد است. فراموش نکنید که پل گرین گراس نیز با فیلمی درباره وقایع ایرلند-یکشنبه خونین- به شهرت رسید و بعد دو قسمت متاخر سه گانه بورن را کارگردانی است. هر چند دستاورد پیت دیویس در اولین تجربه سینمایی خود در ژانر اکشن قابل مقایسه با او نیست، اما شباهت های میان کارنامه او و گرین گراس مرا متقاعد به دیدن فیلمی بسیار کوبنده تر در آینده می کند. ولی تا آن روز همین یکی را دریابید!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید