پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


تشریح برنامه های توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی تا سال ۱۳۹۵


تشریح برنامه های توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی تا سال ۱۳۹۵
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در راستای برنامه ۱۰ ساله تا سال ۱۳۹۵حوزه فعالیت خود را از ۲۴ میدان نفت و گاز در ۹ استان کشور به ۶۷ میدان در ۱۱ استان کشور افزایش می دهد.
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با در اختیار داشتن ۲۴ میدان و مخزن نفت و گاز در ۹ استان کشور فعالیت می‌کند و با توجه به تدوین برنامه ۱۰ ساله در سال ۱۳۹۵، حوزه فعالیت خود را با ۶۷ میدان و در ۱۱ استان کشور افزایش خواهد داد.
بر این اساس، میزان تولید نفت از۱۵۰هزار بشکه به ۴۵۰ هزار بشکه و تولید گاز نیز از ۳۰۳ میلیون متر مکعب کنونی به ۴۵۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا می‌کند.
در پایان برنامه چشم‌انداز، تعداد میدان‌های نفت و گاز زیر پوشش شرکت مناطق مرکزی ایران به ۸۴ میدان خواهد رسید و تولید نفت خام در آن زمان به ۵۰۰ هزار بشکه در روز و میزان تولید گاز در پایان برنامه چشم‌انداز، روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهد شد.
میزان تولید میعانات گازی ۹۵ هزار بشکه است و این میزان تولید میعانات گاز، در پایان سال ۱۳۹۰ به ۱۰۵ هزار بشکه و در پایان سال ۱۳۹۵ به ۱۲۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
توان و ظرفیت کنونی میدان‌های نفتی این شرکت، ۱۸ میلیارد بشکه است که بیش از ۳ میلیارد بشکه آن قابل بهره‌برداری و تاکنون نیم میلیارد بشکه آن برداشت شده‌است.
توان تولید نفت، گاز و میعانات گازی این شرکت در سال ۷۸ به ترتیب ۵۲ هزار بشکه، ۱۴۶ میلیون متر مکعب و ۳۸هزار بشکه در روز بوده که این رقم در سال جاری به ترتیب به ۱۵۰ هزار بشکه، ۳۰۳ میلیون متر مکعب و ۹۴هزار بشکه در روز رسیده‌است.
● برنامه‌های اکتشاف و توسعه
۹ پروژه لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی در میدان‌های گازی در نقاط مختلف کشور در حال اجراست.این لرزه نگاری‌ها در میدان‌های دهلران، خانگیران، آغار، دالان، سرخون و سرکان مالو انجام خواهد شد.
۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع این لرزه نگاری‌ها، سه بعدی و ۲ هزار کیلومتر (در طول) نیز دو بعدی خواهد بود. هزینه برآوردشده برای اجرای این عملیات هم یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده‌است.
پاکسازی میدان‌های مورد نظر قبل از انجام عملیات لرزه‌نگاری، از مهم‌ترین بخش‌های کار به شمار می‌رود. بنابراین بخش عمده‌ای از این عملیات در فاصله زمانی سال‌های ۸۴ تا ۸۶ انجام شده‌است. به‌طوری که در سال ۸۵ با همکاری قرارگاه سپاه پاسداران، بیش از ۵۷ میلیون مترمربع از زمین‌های محدوده عملیات، مین‌روبی و پاکسازی شد.
میزان پاکسازی در ۱۰ ماه امسال نیز بیش از ۵ میلیون متر مربع بوده‌است و به‌دلیل حساسیت بالای این عملیات، ۵ نفر از مین‌روبان در مناطق مختلف شهید و تعدادی نیز مصدوم شدند.
میزان ذخایر گاز در جا نیز ۵ هزار ۳۳۰ میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود که تاکنون ۸۰۰ میلیارد آن برداشت شده‌است.
از دیگر پروژه‌های در دست اجرای این شرکت می‌توان به فاز دوم پالایشگاه پارسیان(۲)، تقویت فشار میدان گاز نار برای زمستان سال آینده، کارخانه NGL۳۱۰۰، توسعه میدان‌های سرکان و مالکو، پایدار و پایدار غرب اشاره کرد.
با اجرای طرح تقویت فشار میدان نار که پیش از زمستان سال آینده وارد مدار تولید می‌شود، از افت روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب تولید گاز جلوگیری خواهد شد.
پروژه ذخیره‌سازی گاز در مخزن سراجه قم با ظرفیت ذخیره‌سازی یک میلیارد و ۵۰۰ هزار متر مکعب گازطبیعی در فاز اول، از جمله طرح‌هایی است که بخش بالادست آن را این شرکت انجام می‌دهد.
در مخزن سراجه، در فصل گرم روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز تزریق و در فصل سرد ۱۰ میلیون متر مکعب از آن برداشت خواهد شد.
بر همین اساس، نیاز به حفر پنج حلقه چاه جدید و تعمیر ۴ حلقه چاه قدیمی است. فاز نخست این طرح در سال آینده راه‌اندازی و تزریق و برداشت از آن نیز در سال ۸۸ آغاز می‌شود.
در فاز دوم نیز براساس مطالعات اولیه، ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز به این مخزن تزریق می‌شود که رقمی حدود روزانه ۱۸میلیون متر مکعب تزریق و ۲۰ میلیون متر مکعب برداشت می‌شود.
در این مرحله از کار، به حفر ۹ حلقه چاه نیاز خواهد بود که هزینه اجرایی برآورد شده در فاز اول این طرح ۳۳۰ میلیون دلار و فاز دوم ۵۳۰ میلیون دلارخواهد بود.
بر این اساس ۱۷حلقه چاه در ۱۲ مخزن موجود باید حفر شود که هزینه‌ آن صد میلیون دلار(ارزی) و ۱۷۰۰میلیارد ریال برآورد شده‌است.
میدان‌های گازی گشوی جنوبی، کوه موند، عسلویه، نمک کنگان ، زیره، دی، سپیدزاخور، سرخون و نمک غربی برای توسعه در دست مطالعه قراردارند و میدان‌های نفتی شاخه، آبان، دانان، دهلران، سرکان، مالکو، ویزنهار، ریگ، شورم، بخش بنگستان چشمه خوش نیز جزو برنامه‌های توسعه این شرکت محسوب می‌شود.
به روز کردن مطالعات، بخش دیگری از فعالیت‌های شرکت نفت مناطق مرکزی است که به روز کردن اطلاعات ۱۶ میدان از جمله این موارد است که با هزینه‌ای افزون‌بر ۶۰ میلیارد ریال انجام می‌شود.
۱۷ میدان نیز در دست مطالعات امکان سنجی است و این کار با صرف هزینه‌ای افزون‌بر ۱۵ هزار میلیارد ریال انجام می‌شود.
در باره راه‌اندازی میدان گازی تنگه بیجار به‌عنوان تامین‌کننده خوراک مورد نیاز پالایشگاه ایلام، باید گفت که در فاز اول تنگه بیجار، روزانه ۷ میلیون مترمکعب و در فاز دوم ۱۰ میلیون مترمکعب گاز قابل استحصال است.
با قطع گاز ترکمنستان به ایران در زمستان امسال، همه خانواده صنعت نفت خوش درخشید و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز در کنار دیگر همکاران خود تلاش کرد تا شرایط را برای گذر از این شرایط، مساعدتر کند. از این رو، لازم است از همه کارکنان صنعت نفت قدردانی شود.
براساس قولی که شرکت نفت مناطق مرکزی به مهندس نوذری داده‌است، سال آینده ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت کنونی (۳۰۳ میلیون متر مکعب در روز) این شرکت افزوده خواهد شد.
علیرضا ضیغمی
مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی
منبع: نشریه مشعل شماره ۳۸۳
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید