جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فواید ومضرات تنقلات


فواید ومضرات تنقلات
با وجود اینکه تنها اسم بچه های بی گناه بد در رفته خوب میدانیم که بزرگترها نه تنها چندان به خوردن تنقلات بی میل نیستند که گاهی بیشتر از بچه ها هم تنقلات مصرف میکنند. چیپس، پفک، ذرت بو داده، انواع شکلاتها و کیکها، بستنی و هزاران مدل تنقلات مختلف با طعمهای مختلف در بازار وجود دارد که گاهی نمیتوان در مقابل آنها مقاومت کرد.
به هر حال چون میدانیم که امکان ندارد شما بتوانید مصرف تنقلات را کنار بگذارید تصمیم گرفتیم که برای شما توضیح دهیم چه تنقلاتی را مجازید مصرف کنید.متاسفانه هله و هوله و تنقلات اغلب با هم اشتباه میشوند.
اگر یادتان بیاید پدر بزرگها و مادربزرگها همیشه در جیبشان یا گوشه کمدخانه نخودچی، کشمش، گندم، شاهدانه،عدسک و غیره میگذاشتند و به نوه هایشان میدادند تا بخورند و لذت ببرند و البته بچه ها آنقدر این طور چیزها را دوست دارند که اگر چشم آنها را دور می دیدند...
البته مصرف تنقلات اصلا بد نیست، حتی متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف چند وعده غذا و تنقلات کم حجم به جای تنها سه وعده پر حجم در روز بسیار بهتر است اما تنقلات باید سالم هم باشد.دکتر الاین مگی معتقد است فقط وقتی باید غذا بخورید که گرسنه هستید و به محض اینکه احساس کردید گرسنگیتان رفع شد دیگر دست از غذا بکشید.
میان حالت پرخوری و رفع گرسنگی زمین تا آسمان فاصله است. اگر به محض رفع گرسنگی بلافاصله غذا خوردن را متوقف کنید هر دو تا ۳ ساعت یکبار گرسنه میشوید و با مصرف کمی مواد خوراکی و رفع گرسنگی مشکلتان حل میشود وبه جای ۳ وعده غذای حجیم، چند وعده غذای سبک مصرف می کنید.
● فهرست به درد بخور از تنقت سالم
▪ ذرت بو داده:
اگر به صورت کارخانهای در مایکروویو آماده شود روغن آن زیاد است و اصلا خوب نیست.بهتر است ذرت بو داده در منزل با کمی مارگارین یا کره درست شود تا چربی کمتری داشته و قابل کنترل باشد.میوه و خوراکیهای تهیه شده از میوه (مثل مخلوطی از میوه های خرد شده مختلف) میتواند یکی از بهترین و مناسبترین تنقلات باشد.
▪ بستنی:
هر چقدر خامه و شکلات آن بیشتر باشد، بدتر است.بهترین راه این است که بستنی را با حجم زیادی میوه یا ژله مخلوط کنید تا مقدار بستنی مصرفی کمتر شود.در این صورت بستی به یکی از تنقلات سالم تبدیل میشود.
▪ شیرینی:
مصرف آن باید گهگاه باشد وگرنه مصرف هر روز آن خطرناک است. در مجموع هر چه میزان شیرینی آن کمتر باشد بهتر است، ولی نباید آن را ممنوع کنید.اگر فرزند شما از توک یا همان ترد به مقدار زیادی مصرف میکند میتوانید روی آن یک لایه پنیر کم چرب بگذارید تا حداقل پروتئین هم به او برسد.در این صورت خوراک کاملتری خواهید داشت.
▪ غلات:
مثل گندم بو داده، جوی بو داده یا موادی از این قبیل بسیار سودمندند و فواید زیادی دارند.
▪ ماست:
ماست هم میتواند یکی از تنقلات باشد، ضمن اینکه منبع خوبی از کلسیم است. بهتر است ماست را با میوه ها مخلوط کنید تا به یک خوراکی خوشمزه تبدیل شود.
▪ آب نبات و شکلات:
بهتر است مصرف نشود، اما چون بچه ها به آن تمایل دارند چارهای نیست ولی هر چه اندازه آن کوچکتر باشد بهتر است. در ضمن اگر هر روز از آنها استفاده شود چاقی بزودی از راه میرسد.
▪ آب میوه:
بسیار بهتر از نوشابه و دیگر نوشیدنی های صناعی است. آب میوه تازه یکی از بهترین خوراکیها برای فرزندان تشنه از گرمای تابستان محسوب میشود.
▪ سبزیهای پخته:
مثل نخودفرنگی، هویج، باقلا و غیره اگر به صورتی خوشمزه تهیه شده و خوب تزیین شوند بچه ها هم نسبت به آنها تمایل پیدا میکنند.
▪ کیک:
شکی نیست که بسیار خوشمزه است، ولی نباید به عنوان تنقلات هر روزه مصرف شود. کیکهای کوچک هفته ای یکبار کافی است.
▪ چیپس:
اشتباه نکنید! بهتر است به جای چیپس، سیب زمینی را به شکلهای مختلف سرخ کرده یا به مدلهای متفاوت ببرید و به فرزندتان بدهید.پیدا کردن تنقلات مناسب برای کودکان مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. مشکل اصلی این است که از وقتی کودک بسیار کوچک است (مثل ۲ سال)، والدین، نوشابه و شکلات و تنقلات این چنینی را به او می دهند.طبیعی است که کودک کم سن و سال اصلا آنها را نمیشناسد و اگر هم بشناسد نمیتواند خودش آنها را تهیه کند. پس این بزرگترها هستند که با دست خودشان برای خود و فرزندشان مشکل درست میکنند و بعد هم کلی شکایت دارند. بیشتر تنقلات موجود در فروشگاه ها پر از چربی و شکر است و اصلا مناسب نیست.
وقتی طفل شما از ۲ سالگی به این طعم ها و به این حد شیرینی عادت کند دیگر غذاهای کم شیرین را نمیپذیرد. تنقلات آماده که در فروشگاهها به فروش میرسند حاوی چربیهای ترانس هستند که باعث گرفتگی عروق میشوند، در ضمن این چربیها کلسترول بد یا LDL را در خون بالا می برند.هر چه تنقلات در منزل تهیه شود بهتر است، چون از این چربی های صنعتی کمتر مصرف میشود و مقدار چربی و شیرینی آن دست خود شما خواهد بود.
معمولا روی بعضی مواد غذایی و تنقت نوشته شده که روغن هیدورژنه به کار رفته اگر این نوشته را دیدید بهتر است از مصرف آن ماده صرفنظر کند. توجه داشته باشید هیچ حد سلامت و ایمنی برای چربیهای ترانس وجود ندارد و بهتر است به هیچ عنوان مصرف نشوند.سازندگان بسیاری از تنقلاتی که در بازار وجود دارند ادعا می کنند که ماده غذایی آنها از میوه های تازه تهیه شده است.
اما اصل قضیه این است که آنها از شربت و عصاره شیرین و شیره مانند میوه ها استفاده میکنند که نه تنها خاصیت تغذیه ای خوبی ندارد بلکه شیرینی زیاد آن اشتهای کودک را کور میکند.متخصصان تغذیه معتقدند شایعترین مشکل تنقلات در کودکان این است که آنها عادت میکنند یک نوع تنقلات خاص مثل کیک، پفک یا چیپس را هر روز مصرف کنند.
هدف از تنقلات سالم آن است که دست کم ۲ گروه غذایی اصلی مثل کربوهیدرات و پروتئین با هم تلفیق شوند، مثلا روی بیسکویت یک لایه پنیر یا پودر گردو ریخته و سپس مصرف شود.مثالهایی از تنقت سالم شامل موارد زیر است که البته خودتان با ذائقه و امکانات فردی میتوانید آنرا تغییر دهید:
یک ساندویچ کوچک از گوشت (مرغ یا ماهی یا گوشت قرمز) همراه با مغز خرد شده بادام زمینی سبزیهای مختلف مثل هویج، کرفس یا نخود فرنگی که داخل گوجه فرنگی خالی شده قرار داده شوند.
ماست میوه یا مخلوط کردن انواع میوه با ماست کم چرب مخلوطی از میوه تازه، ماست و آب میوه که در مخلوط کن با هم مخلوط شده اند مصرف شوند.حلقه هایی از گوجه فرنگی که روی آن یک لایه پنیر گذاشته شده باشد.
قاچهای خوش شکل و جذاب هندوانه تخم مرغ آب پز که در نان کامل سبوسدار به صورت ساندویچ در آمده باشد.ماست کم چرب که با توت فرنگی و پودر بادام مخلوط شده باشد.ذرت بو داده ای که در منزل تهیه شده باشد.
حلقه ها یا برشهایی از موز که روی آن کره بادام زمینی قرار داده شود.آجیل ها و دانه های روغنی مختلف که با هم مخلوط شوند، میتوان از پودر این مخلوط روی خوراکی های دیگر استفاده کرد. یک مشکل دیگر در مصرف تنقلات این است که به حجم آنها توجه نمیشود. تنقت باید با حجم کم در اختیار کودک قرار بگیرد تا تنها به عنوان یک میان وعده غذایی مورد استفاده قرار بگیرد.
بهتر است تا حد ممکن مصرف کربوهیدرات را در کودکان محدود کرد. هر چه کمتر از شکلات، کیک، آب نبات، برنج، لازانیا و ماکارونی استفاده شود بهتر است، چرا که کودک به این شیوه تغذیه عادت میکند.در ضمن از دیگر گروه های غذایی نیز مواد مختلفی دریافت می کند.
دکترمحمدعلی تقی پور
منبع : پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان ایران


همچنین مشاهده کنید