جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


راهنمای سفر به استان خراسان رضوی


راهنمای سفر به استان خراسان رضوی
سفر به استان خراسان، برای بسیاری از مردم ایران تنها در زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) خلاصه می شود اما استان خراسان پر از دیدنی های شگفت و زیباست که در کنار زیارت حرم امام رضا، سفر به خراسان را دلچسب تر می کند.
کتاب «راهنمای سفر به استان خراسان رضوی» نوشته حمیدرضا حسینی، به تفصیل درباره تاریخ و پیشینه خراسان و ایران توضیح داده است.
مسافران نوروزی که راهی استان خراسان هستند، می توانند با کمک این کتاب علاوه بر کسب اطلاعات صحیح درباره تاریخ خراسان، راه های آسان دسترسی به مراکز زیارتی و سیاحتی استان را پیدا کنند.
در ابتدای این کتاب توضیحات مختصری درباره تاریخ ایران از ورود آریاییان تا دوران معاصر آمده است.
خراسان نامی است مرکب از «خور» به معنی خورشید و «آسان» به معنی طلوع کننده، خراسان جایی است که خورشید از آن بالا می آید و آفتاب بر سرزمین ایران می تابد.
دیرین شناسان ایرانی و فرانسوی در کناره های کشف رود نزدیک شهر مشهد، ابزارهایی مانند ساطور و تیغه یافته اند از همین رو می توان خراسان را خاستگاه انسان ابزارساز دانست. خراسان باستانی مرز ایران و توران بوده و دوران اسلامی بیش تر از گذشته رونق یافته است.
بسیاری از مشاهیر معاصر ایران مثل شهید مطهری، دکتر شریعتی، مهدی اخوان ثالث، محمدرضا شفیعی کدکنی و محمدرضا شجریان از بزرگان هنر و ادب خراسان هستند.
در خراسان اقوام و طوایف مختلفی وجود دارند. همین طور مذهب، زبان و گویش های متفاوت.
در این کتاب توضیحات کاملی از جزییات بارگاه امام رضا(ع) درج شده، از نظر معماری و هنری، تمام زوایای ضریح و بارگاه توصیف شده و به تفکیک عکس قسمت های مختلف ضریح با عکس توضیح داده شده است.
کم تر مسافری است که صحن های مختلف حرم امام رضا را بشناسد و در محوطه های بزرگ اطراف حرم گم نشود در این کتاب همه صحن های اطراف ضریح با جزییات توصیف شده اند و حتی نقشه ای هوایی از همه صحن ها هم وجود دارد تا مسافران همه اجزای حرم و بافت اطراف آن را بشناسند.
به جز معماری حرم امام رضا(ع) در این کتاب می توانید از همه رسوم و آیین بارگاه امام رضا مطلع شوید، مراسمی که در همه ایام سال برگزار نمی شود و مسافران کمی می توانند از نزدیک شاهد آن باشند.
در این کتاب به وسیله یک نقشه ساده راه های ورود به حرم و دسترسی به ضریح امام رضا (ع) را برای مسافران که درهای ورودی مختلف حرم را نمی شناسند، کشیده شده است. اما دیدنی های استان خراسان تنها به حرم زیبای امام رضا (ع) و بافت تاریخی ارزشمند آن خلاصه نمی شود به همین دلیل همه دیدنی های استان خراسان رضوی با جزییات در این کتاب قید شده است.
از پارک وکیل آباد تا شاندیز و طرقبه و مسجد و حمام شاه تا خواجه اباصلت و روستای پیر پالاندوز.
حسینی در این کتاب تاریخ شهر مشهد را در دوره های مختلف بررسی کرده است. عکس های قدیمی و جدید مشهد توسعه تغییر شهر را بهتر نشان می دهند.
انواع سوغات شهر مشهد و دیگر شهرهای استان نیز در این کتاب معرفی شده، مثل مراکز خرید سنتی همچون بازار رضا و مجتمع های تجاری مدرن مثل زیست خاور.
نقشه کامل استان هم ضمیمه کتاب است. به جز شهر مشهد در این کتاب توس به عنوان یک شهر تاریخی و توریستی کامل توصیف شده است. از آرامگاه باشکوه فردوسی تا گور ساده مهدی اخوان ثالث.
تاریخ این شهر هم به طور خلاصه در کتاب قید شده است و عکس های آثار و اشیای تاریخی به دست آمده از این محوطه نیز می تواند برای خوانندگان جالب توجه باشد.
نیشابور هم به عنوان یکی از شهرهای توریستی استان خراسان رضوی دور از نظر نویسنده نمانده است. آ رامگاه فضل بن شاذان. کاروانسرای عباسی، آرامگاه عطار، آرامگاه کمال الملک و... دیدنی هایی است که کم تر مسافری از وجود این مکان ها اطلاع دارد. حتی در بخشی از این کتاب اطلاعاتی درباره سوغات نیشابور که همان فیروزه است داده شده؛ مسافران می توانند با دانستن این اطلاعات فیروزه واقعی نیشابور را بشناسند.
دیدنی های شهر سبزوار، زادگاه دکتر علی شریعتی هم در این کتاب آمده است. البته شهرهای دیگر استان از قلم نیفتاده اند و هر کدام با ویژگی های منحصر به فرد خود در این کتاب حضور دارند.
خراسان رضوی جزو یکی از شلوغ ترین استان های کشور به ویژه در ایام نوروز است.
خواندن این کتاب به مسافران کمک می کند تا جاذبه های گمنام این استان را ببینند و امسال سفر متفاوتی به مشهد بکنند، سفری زیارتی همراه با سیاحت جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی این استان بزرگ.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید