جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حضور ویرانگر صهیونیست ها در عراق


حضور ویرانگر صهیونیست ها در عراق
با گشایش دفتر روزنامه صهیونیستی « هاآرتص » در عراق حضور صهیونیست ها در عراق ابعاد آشکاری به خود گرفته است . اگر چه حضور صهیونیست ها در عراق و بویژه در کردستان عراق پدیده ای مربوط به گذشته است لکن جلوه های حضور ویرانگر رژیم صهیونیستی در عراق طی سالهای اشغال این کشور به قدری وقیح و علنی شده که شاید از این پس حتی پرده پوشی در این مقوله امکان پذیر هم نباشد.
حضور صهیونیست ها در عراق طیف وسیعی از مقولات از جمله در قلمرو مسائل امنیتی نظامی تسلیحاتی اقتصادی تجاری نفتی و جاسوسی را دربرمی گیرد . و اخیرا رژیم صهیونیستی ۶۰ تانک ضد مین و ضد آرپی جی را به نیروهای نظامی آمریکا در عراق تحویل نمود. البته خصوصیات ادعائی صهیونیست ها عینا با واقعیت ها تطبیق نمی کرد چون گفته می شود که دستکم یکی از این تانکهای جدید التحویل بر اثر اصابت آرپی جی از کار افتاده است .
نقش اسرائیل در عراق به قدری آشکار است که اطلاع رسانی در این مقوله به صفحات روزنامه های عراق و منطقه نیز کشیده شده است . روزنامه عراقی « البینه الجدیده » درباره نقش دلالان اسرائیلی جهت تامین اسلحه برای اشغالگران به افشاگری پرداخته و تصریح می کند بخش اعظم دلالان اسلحه که موفق به دریافت سفارشاتی از اشغالگران عراق می شوند اسرائیلی هستند که با حمایت آشکار و نهان مراکز تصمیم گیرنده در پنتاگون به معاملات پرسود اسلحه دست پیدا می کنند.
تقریبا بدون استثنا تمامی صهیونیست هائی که عازم عراق شده اند و یا در این کشور فعالیت دارند با استفاده از گذرنامه های اروپائی و حتی عربی ! و با نامهای جعلی وارد عراق شده اند و عموما ماهیت واقعی آنها برای دولت مرکزی عراق هم ناشناخته باقی می ماند.
براساس ارزیابی های آماری دستکم ۲۵۰ صهیونیست در طول سالهای اخیر تحت پوشش شرکتهای مختلف و تجار بیگانه به عراق سفر کرده اند اما شواهد و قرائن موجود نشان می دهد که ارقام واقعی حضور اتباع اسرائیل در عراق بایستی چندین برابر این آمار باشد. بررسی ابعاد حضور اسرائیل در عراق نشان می دهد که تقریبا در هر موردی که زمینه ای برای کار و فعالیت در عراق وجود داشته صهیونیست ها در صدر فهرست شرکتهای طرف قرارداد اشغالگران قرار دارند و از این فرصتهای طلائی برای تثبیت حضور اسرائیل در عراق و منطقه بهره برده اند.
بیشترین موارد حضور اسرائیل در عراق در چارچوب عملیات جاسوسی فعالیتهای اطلاعاتی و نقش آفرینی در زمینه های امنیتی ـ نظامی و تسلیحاتی بوده است .
بخش اعظم کسانیکه تحت پوشش شرکتهای چند ملیتی از جمله شرکت « بلک واتر » که با اهداف اطلاعاتی ـ امنیتی براساس قراردادهای پنتاگون و ارتش آمریکا در عراق حضور دارند و به فعالیتهای جاسوسی ـ اطلاعاتی سرگرمند از عناصر « موساد » و « شین بت » هستند. اگر چه « شین بت » سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل است ولی مقامات تل آویو ترجیح می دهند که بهر قیمت ممکن در شرایط کنونی بیشترین نفرات خود را برای تامین نیاز طرحهای مشترک با آمریکا در عراق در اختیار بگذارند تا ضمن کمک به طرح ها از نوعی فرصت کارآموزی و کارورزی عملی هم برخوردار شوند.
با وجود این ابعاد اعلام نیاز اشغالگران به نیروهای اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل به حدی است که صهیونیست ها برای پاسخگوئی به این نیازها حتی به افسران بازنشسته و کسانیکه سالها از فعالیتهای جاسوسی ـ امنیتی فاصله گرفته اند توصیه می کنند که بهرصورت ممکن یا در پوشش یک شرکت جدید و یا با پیوستن به تشکلهای اطلاعاتی اسرائیل در خدمت ماشین جنگی اشغالگران عراق قرار بگیرند.
اهمیت این موضوع زمانی آشکارتر می شود که بدانیم این قبیل شرکتهای باصطلاح امنیتی عهده دار تمامی مسئولیت ها و اختیارات مربوط به قلمرو حضور اشغالگران هستند و به تمامی اطلاعات طبقه بندی شده درون دولت عراق دسترسی دارند. معنی صریح این عبارت آنست که اسرائیل با نفوذ دادن عناصر موساد در ساختار شرکتهای باصطلاح امنیتی آمریکا در عراق فرصت دارد که تمامی اطلاعات سری و فوق سری دولت عراق و همسایگان عراق را از این طریق در اختیار بگیرد و در فرصت مناسب از آن در جهت اهداف توسعه طلبانه اش سو استفاده کند.
با اینهمه ابعاد حضور اسرائیل در عراق فقط به جهات امنیتی اطلاعاتی نظامی و تسلیحاتی محدود نمی شود بلکه بخش قابل توجه ای از حضور اسرائیل تحت پوشش فعالیتهای عمرانی در جهت بازسازی عراق صورت می گیرد که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل با سو استفاده از همین فرصتها به عراق سرازیر شده اند و در تاروپود شبکه گسترده اشغالگران در عراق رخنه کرده اند و از همین فرصتهای طلائی برای تامین اهداف استراتژیک اسرائیل در عراق و سایر کشورهای عربی استفاده می کنند.
فعالیت شرکتهای اسرائیلی و یا آندسته از شرکتهای اروپائی ـ آمریکائی که با حضور عناصر صهیونیستی به تامین نیازهای استراتژیک اسرائیل سرگرمند عمدتا در مقوله نفت و انرژی و همچنین آموزش نیروی انسانی در عراق متمرکز است .
هم اکنون ۲ شرکت نفتی برای انتقال نفت عراق به اسرائیل در تلاشند و در عین حال برای احیای خط لوله نفت « حیفا » و حتی در صورت امکان احداث یک خط لوله جدید نفت برای تامین نیازهای نفتی اسرائیل به مذاکره پرداخته اند. البته این خط لوله قرار است از طریق ترکیه به سواحل دریای سیاه و مدیترانه وصل شود ولی در اصل یک طرح استراتژیک اسرائیلی برای تامین نفت اسرائیل از عراق است .
تا این مرحله پی بردیم که ابعاد حضور اسرائیل در عراق تا چه اندازه گسترده است اما یک سئوال مطرح در این مقوله اینست که حجم عملیات مالی ـ اقتصادی اسرائیل در عراق چقدر است اخیرا مقامات واشنگتن و مقامات آمریکائی مرتبط با مسائل اشغال عراق اعتراف کرده اند که ۴۶ میلیارد دلار از درآمدهای عراق از طریق فروش نفت به کلی ناپدید شده و در ردیابی های آن از طریق حسابرسی های ارزی هیچ اثری از آن در دفاتر مالی دولت عراق و خزانه مرکزی این کشور ثبت و دیده نشده است .
اگرچه برخی مقامات عراقی و حسابرسان بیطرف و مستقل معقتدند که میزان واقعی بسیار فراتر از این رقم است ولی اعتقاد عمومی براینست که این رقم شامل همان مواردی است که مستقیما در اختیار صهیونیستها قرار گرفته است . بعلاوه نباید از نظر دور داشت که بخش اعظم منافع اقتصادی اسرائیل از گردش مالی عراق در چارچوب طرحهائی تامین می شود که از طریق شرکتهای چند ملیتی و در پوشش قراردادهائی که توسط اشغالگران عراق منعقد شده و می شود در اختیار رژیم تل آویو یا شرکتهای تحت پوشش اسرائیل قرار می گیرد.
برای مثال در قلمرو نفت و انرژی خدمات مورد نیاز ارتش آمریکا در عراق یا موارد مشابه یک شرکت آمریکائی برنده اصلی مناقصه می شود ولی اجزای پیمان خود را به شرکتهای اسرائیلی واگذار می کند که نهایتا مجری اصلی طرح نیز صهیونیستها تلقی می شوند و منافع اقتصادی آن هم نصیب صهیونیستها می شود.
● اسرائیل حضور ویرانگر
ممکن است هنوز هم بعضی افراد نتوانسته باشند ابعاد حضور ویرانگر اسرائیل در عراق را احساس کنند و آثار و تبعات منفی آن هنوز هم برایشان قابل درک نباشد. مسئله اینست که اسرائیل در مقطع کنونی فعلا به شناسائی مهره چینی ساختارسازی و جمع آوری اطلاعات برای طراحی ابعاد حضور و نقش آینده اش در عراق و منطقه پرداخته و در نتیجه بخش پنهان حضور اسرائیل در عراق هنوز انعکاس بیرونی نداشته که واکنش یا انتقادی را دربرداشته باشد ولی تا این مرحله نیز آثار و تبعات مداخلات اسرائیل در عراق تکاندهنده است .
سازمان جاسوسی « موساد » با تشدید عملیات جاسوسی و با تمرکز بر روی ردیابی و شناسائی دانشمندان اتمی و استادان دانشگاههای عراقی تا بحال دستکم ۵۵۰ تن از آنها را به قتل رسانده است و فضای رعب انگیزی را ایجاد کرده که چهره های شاخص علمی عراق امیدی به آینده خود ندارند.
علاوه بر این با سازماندهی مشترک آمریکا و اسرائیل در جهت تجهیز گروههای تروریستی برای انجام عملیات منجر به قتل عام مردم عراق اسرائیل مستقیما در قتل مردم عراق نقش داشته و دارد. از سوی دیگر مقادیر قابل توجهی از زباله های اتمی اسرائیل در پوشش نقل و انتقال کالاهای بازرگانی و صنعتی وارد عراق شده و در مناطق نامعلومی بدون رعایت اصول ایمنی و معیارهای زیست محیطی دفن شده است .
سئوال جدی اینست که آیا واقعا سوابق حضور ویرانگر اسرائیل در عراق فقط به دوران پس از اشغال عراق بازمی گردد پاسخ این سئوال منفی است . اگرچه ابعاد حضور اسرائیل در عراق در دوران پس از اشغال عراق گسترش یافته است ولی ریشه های حضور اسرائیل بویژه در شمال عراق به سالهای دهه ۱۳۵۰ بازمی گردد . خوبست بررسی این نکته را از دوران پس از اشغال آغاز کنیم تا به سوابق امر برسیم . ژنرال « جی گارنر » نخستین حاکم آمریکائی عراق که یک صهیونیست دو آتشه بود زمینه های عملی برای حضور اسرائیل در عراق پس از اشغال این کشور را فراهم کرد. در آن دوره تقریبا بدون استثنا تمامی مقامات ارشد وقت اسرائیل بویژه مقامات موساد و ارتش اسرائیل به عراق سفر کردند و زمینه های تخریب تاسیسات هسته ای و مراکز تحقیقات هسته ای عراق را بطور کامل فراهم کردند و تجهیزات موجود در تاسیسات هسته ای عراق و از جمله تاسیسات هسته ای « تموز » را بطور کامل به اسرائیل منتقل کردند. علاوه بر این خط تولید تسلیحات شیمیائی عراق را که با کمک آلمان انگلیس هلند و فرانسه احداث شده بود به کلی ویران ساختند.
اسرائیل حتی بسیاری از اسناد و مدارک موجود در دستگاههای حساس دولتی عراق از جمله وزارت دفاع استخبارات عراق (شبکه مخوف امنیتی صدام ) را ربوده و به فلسطین اشغالی انتقال داد. با اینهمه سوابق حضور اسرائیل بویژه ارتباط صهیونیستها با کردهای عراق ترکیه و ایران به سالهای دهه ۱۳۵۰ و حتی قبل از آن بازمی گردد که اسرائیل علیرغم داشتن ارتباط سازمان یافته با ترکیه و رژیم ستم شاهی به برقراری ارتباط مستقیم با کردها پرداخته بود مطابق اعترافات « ارتشبد فردوست » در سالهای اولیه دهه ۱۳۵۰ گروهی از مقامات ارشد ساواک برای گذراندن یک دوره آموزشی به اسرائیل سفر کردند و در بازگشت ضمن ارائه گزارش ماموریت خود یادآور شدند که در آنجا با عده ای از کردها برخورد کردند که برای آموزش در اسرائیل به سر می بردند ولی از طرف ساواک اعزام نشده بودند و ساواک از این مسئله بکلی بی اطلاع بود. نکته مهمتر اینکه شاه معدوم پس از آگاهی از موضوع دستور داد مسئله مسکوت بماند و بایگانی شود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی اسرائیل با هماهنگی ترکیه اروپا و آمریکا و با بهره گیری از پایگاه هوائی « اینجرلیک » توانست طرح استعماری تشکیل دولت کردستان عراق را در پرتو ضعف روزافزون رژیم صدام اجرا کند. اگرچه ترکیه در اجرای این طرح نقش داشت ولی بعدا احزاب کرد ترکیه نیز خواستار دستیابی به شرایطی مشابه کردهای عراق شدند که با واکنش دولت آنکارا مواجه گردیدند.
موضوع مهم در این زمینه اینست که اسرائیل هم در ماجرای سرکوب گروههای کرد ترکیه و هم در چارچوب حمایت از موجودیت آنها نقش اصلی را ایفا کرد. بدین ترتیب عبدالله اوجالان رهبر کردهای ترکیه را در آفریقا شناسائی کرد و ربود و آنرا به ترکیه تحویل داد. اکنون مقامات ترکیه و رسانه های این کشور گلایه دارند که حامیان اصلی « پ .ک .ک » اسرائیل و اتحادیه اروپا هستند.
ارتباط این موضوع با عراق اینست که امروزه کردستان عراق پناهگاه اصلی پ ک ک تلقی می شود و ارتش ترکیه هر چند یکبار علیه کردستان عراق دست به عملیات نظامی می زند لکن تحت فشار مشترک آمریکا و اروپا وادار به توقف عملیات می شود. این پدیده در هفته های اخیر نیز تکرار شد و علیرغم اصرار آنکارا برای تداوم عملیات نظامی ناگهان عقب نشینی کامل ترکیه از شمال عراق آغاز شد و مسئله به « نقطه اول » بازگشت ! معنی صریح این نکته آنست که آمریکا و اسرائیل ضمن برقراری بهترین روابط با ترکیه سعی دارند از وجود » پ .ک .ک » بعنوان یک اهرم فشار علیه دولت آنکارا استفاده کنند و امکان وارد کردن فشار بر دولت اسلام گرای ترکیه را برای خود حفظ نمایند.
مسئله اینست که اسرائیل کردستان عراق را به اصلی ترین پایگاه برون مرزی خود در قلب دنیای عرب تبدیل کرده و موضوع حضور در شمال عراق و مناطق کردنشین این کشور مقوله ای جداگانه و به کلی متفاوت از سایر موارد تلقی می شود و به همین دلیل اسرائیل برای تقویت پایگاه و موقعیت خود در شمال عراق حتی حاضر است مناسبات با ترکیه را نیز تحت الشعاع قرار دهد ولی از موقعیت منحصر بفرد و حضور تمام عیار خود در شمال عراق دست برندارد. اسرائیل از این طریق فرصت خواهد داشت که با دست بازتری در عراق و منطقه به خرابکاری و دخالت بپردازد.
جلوه های حضور ویرانگر اسرائیل در عراق طی سالهای اشغال این شکور به قدری وقیح و علنی شده که شاید از این پس حتی پرده پوشی در این مقوله امکان پذیر نباشد.
حضور صهیونیست ها در عراق طیف وسیعی از مقولات در قلمرو مسائل امنیتی نظامی تسلیحاتی اقتصادی تجاری نفتی و جاسوسی را دربرمی گیرد. با حضور اطلاعاتی اسرائیل در عراق در واقع صهیونیست ها به تمامی اطلاعات طبقه بندی شده درون دولت عراق هم دسترسی دارند.
بخش اعظم دلالان اسلحه که موفق به دریافت سفارشاتی از اشغالگران عراق شده اند اسرائیلی هستند که با حمایت آشکار و نهان مراکز تصمیم گیرنده در پنتاگون به معاملات پر سود اسلحه دست پیدا می کنند
تقریبا بدون استثنا تمامی صهیونیستهائی که وارد عراق شده اند با گذرنامه های اروپائی و حتی عربی ! و با نامهای جعلی به عراق می روند و عموما ماهیت واقعی آنها برای دولت مرکزی عراق هم ناشناخته است.
بخش اعظم کسانیکه تحت پوشش شرکتهای چند ملیتی از جمله « بلک واتر » با اهداف امنیتی ـ اطلاعاتی براساس قراردادهای پنتاگون و ارتش آمریکا در عراق حضور دارند از عناصر موساد و سایر شبکه های اطلاعاتی اسرائیل هستند. اسرائیل در اینمورد حتی بازنشستگان اطلاعاتی را هم بکار گرفته است
بخش قابل توجهی از حضور اسرائیل تحت پوشش فعالیتهای باصطلاح عمرانی در جهت بازسازی عراق صورت می گیرد. نیروهای اطلاعاتی اسرائیل با سواستفاده از همین فرصت ها به عراق سرازیر شده اند و در تار و پود شبکه گسترده اشغالگران رخنه کرده اند.
اخیرا مقامات آمریکائی اعتراف کردند که ۴۶ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی عراق به کلی ناپدید شده و در خزانه واریز نگردیده است . اعتقاد عمومی بر اینست که این رقم شامل همان مواردی است که مستقیما در اختیار صهیونیستها قرار گرفته است .
بخش دیگری از منافع اقتصادی اسرائیل در عراق ناشی از گردش مالی طرحها در پوشش قراردادهائی است که بطور غیرمستقیم در اختیار شرکتهای اسرائیلی قرار گرفته است . در واقع برنده اصلی مناقصه یک شرکت آمریکائی است ولی مجری نهائی صهیونیستها هستند
سازمان جاسوسی « موساد » با تشدید عملیات جاسوسی و با تمرکز بر روی شناسائی دانشمندان اتمی و استادان دانشگاههای عراق تا بحال دستکم ۵۵۰ دانشمند عراقی را به قتل رسانده است . این پدیده فضای رعب انگیزی را ایجاد کرده که چهره های شاخص علمی عراق امیدی به آینده خود ندارند
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید