جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


شباهت های یک فیلم با یک سناریوی حمله نظامی


شباهت های یک فیلم با یک سناریوی حمله نظامی
احتمالاً شما فیلم «سیاره سرخ» را دیده اید، این فیلم داستانی درباره چند فضانورد است که ماموریت دارند به سیاره دیگری که امید وجود اکسیژن می رود، سفر کنند و نتیجه تحقیقات خود را به کره زمین منتقل کنند. در حین این ماموریت، سفینه آنها دچار مشکل شده و ماجراهای بسیاری برای آنها پیش می آید…
این فیلم محصول سال ۲۰۰۰ استدیو «Warner Bros» به کارگردانی «آنتونی هافمن» (Antony Hoffman) است که بازیگرانی از جمله Val Kilmer, Tom Sizemore, Carrie-Anne Moss, Benjamin Bratt, Simon Baker در آن به ایفای نقش می پردازند.
زمانی که این فیلم را تماشا می کنیم بسیار جالب است که داستان فیلم نامه بسیار شبیه داستان «سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق» است. شاید این به دلیل آن است که جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق را بر اساس همین فیلم نامه ساخته است. بنابراین در ادامه ضمن تشریح فیلم، به شباهت بین فیلم «سیاره سرخ» و سناریوی «تهاجم نظامی آمریکا به عراق» اشاره خواهیم کرد.
● «سیاره سرخ» و سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق
«سیاره سرخ» فیلمی است که آینده را روایت می کند؛ در آینده آلودگی و افزایش بیش از حد زمین باعث شده که سیاره زمین قابل سکنی نباشد و تنها امید بشر این است که به وسیله جلبکهایی که تولید اکسیژن می کنند در سیاره مریخ ساکن شوند. گروهی از دانشمندان سالها قبل جلبکهایی را به سطح سیاره مریخ برده اند تا سطح موفقیت کشت جلبکها و تولید اکسیژن به وسیله این جلبکها را در سطح این سیاره بررسی کنند. اما بعد از گذشت چند سال، جلبکها به طور اسرارآمیزی ناپدید می شوند بنابراین گروهی دیگر از فضانوردان به مریخ فرستاده می شوند تا علت را پیدا کنند.
سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق نیز که جرج بوش آن را کارگردانی می کرد، محصول سال ۲۰۰۳ استودیو بزرگ کاخ سفید است که نیروهای نظامی آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی، در آن به ایفای نقش می پردازند. داستان این سناریو شباهت های بسیاری با داستان فیلم سیاره سرخ دارد. به عنوان مثال می توان این شباهت را در اعترافات یکی از مقامات آمریکایی مشاهده کرد: "ال گور" معاون ریاست جمهوری آمریکا در دوره بیل کلینتون در گفت و گویی با شبکه ۱۳آمریکا و برنامه مشهور "چارلی روز" می گوید:« دولت آمریکا به دلیل اعتیاد شرکتهای نفتی این کشور به نفت، به عراق حمله کرده است.»
«ال گور» که اخیرا فیلم و کتابی را نیز در زمینه گرم شدن زمین تهیه کرده است، دولت بوش را متهم به عدم همکاری با کشورهای جهان در زمینه گرم شدن کره زمین می کند. وی در پایان می گوید که گرم شدن کره زمین و جنگ عراق با هم رابطه مستقیم دارند.
سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق در زمانی اجرا می شود که آمریکا در شرایطی به سر می برد که «حملات ۱۱ سپتامبر» و وقایع بعد از آن، از جمله حمله نظامی به افغانستان، این کشور را در بحران های اقتصادی درگیر کرده است. بنابراین تنها امید رئیس جمهوری این کشور دستیابی به بشکه های نفت منطقه خاورمیانه است. آمریکا که سالها پیش در زمان جنگ ایران و عراق، سلاحهای کشتار جمعی را در اختیار سگ دست آموز خود؛ یعنی صدام قرار داده است، با این امید که همین سلاحها ابزاری برای نفوذ در منطقه خاورمیانه است، وارد عمل می شود. اما این سلاحهای کشتار جمعی به طور اسرارآمیزی ناپدید شده اند و صدام حسین از وجود این سلاحها کاملاً اظهار بی اطلاعی می کند. بنابراین آمریکا دست به کار شده و در نوامبر سال ۲۰۰۲ هیئت بازرسان بین المللی به سرپرستی «هانس بلیکس» را با صدور قطعنامه ۱۴۴۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، روانه عراق می کند تا علت ناپدید شدن سلاحهایی که خود آمریکا در اختیار عراق قرار داده بود، را پیدا کنند.
در فیلم سیاره سرخ، سفینه فضایی به رهبری فرمانده «Kate Bowman» عازم ماموریت می شود اما زمانی که یک وضعیت اضطراری رخ می دهد، آنها مجبور می شوند که بدون تجهیزات بر روی سیاره مریخ فرود بیایند. بازماندگان این حادثه بایستی راه بازگشت به سفینه شان را بیابند و همچنین علت ناپدید شدن جلبکها را دریابند و این در حالی است که هر کدام از آنها تنها یک کپسول اکسیژن دارند و همین مسئله آنها را نگران ساخته است. فضانوردان بعد از طی مسافتی پی می برنند که کپسول اکسیژن آنها در حال تمام شدن است و آنها آخرین لحظات عمر خود را سپری می کنند بنابراین ترس به آنها هجوم آورده و هر کدام از آنها به نحویی این ترس را نشان می دادند، اما در آخرین لحظات یکی از آنها که نفس های آخر خود را با اکسیژن داخل کپسول می کشد، متوجه می شود که سطح سیاره مریخ نیز دارای اکسیژن است، بنابراین این فضانوردان به یک آرامش موقتی دست می یابند و خود را از خطر مرگ دور می بینند.
در سناریوی ساختگی بوش نیز، کالین پاول وزیر امور خارجه آمریکا نیز که نقش خود را در سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق، به خوبی ایفا می کند، در فوریه ۲۰۰۳ در یک کنفرانس در برابر اجلاس سازمان ملل متحدد اعلام می کند هئیت بازرسان بین المللی در خلع سلاح کردن عراق ناکام مانده است بنابراین آمریکا و انگلیس قصد دارند حمله نظامی به عراق را در دستور کار خود قرار دهند. در ۱۵ و ۱۶ مارس ۲۰۰۳ کلیه بازرسان سلاح های کشتار جمعی از عراق فراخوانده می شوند و در ۱۷ مارس ۲۰۰۳، جرج بوش به صدام حسین ۴۸ ساعت مهلت می دهد که عراق را ترک کند یا آماده حمله نظامی شود، اما صدام حسین در واکنش به این پیام پاسخ می دهد که هرگز عراق را ترک نخواهد کرد. بنابراین در شامگاه ۲۰ مارس، حمله موشکی آمریکا به عراق شروع می شود و بغداد در مه سیاه و سنگینی از دود و خاکستر فرو می رود. با اینکه نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس با تمام تجهیزات خود به عراق حمله کرده بودند اما این سناریو نیز سکانسی شبیه سکانس فیلم سیاره سرخ داشت؛ در سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق نیز نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس با این تصور پا به خاک عراق گذاشته بودند که صدام حسین دیکتاتور عراق، از سلاحهای کشتار جمعی و از بمب اتمی استفاده خواهد کرد بنابراین تمام این نیروها خود را در چند قدمی مرگ می دیدند اما چنان که مشاهده کردیم صدام هیچ مقاومتی از خود نشان نداد، از فاکتورها و برگ های برنده مهمی که در اختیار داشت برای مقابله با آمریکا استفاده نکرد، از ۶۰ هزار نیروی فدایی و گارد ریاست جمهوری خود علیه نیروهای آمریکایی استفاده نکرد، برای زمین گیر کردن نیروهای آمریکایی در بیابانهای بصره و القصر از باز کردن سدهای موجود بر روی دجله و فرات خودداری کرد و این در حالی بود که صدام در طول جنگ عراق علیه ایران بارها اقدام به باز کردن سدهای دجله و فرات برای جلوگیری از پیشروی نیروهای ایران کرده بود، حتی صدام دستور پرواز یک جنگده عراقی را نیز صادر نکرد و بغداد را دست بسته در اختیار نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس قرار داد در واقع این به معنای سازش پشت پرده صدام با جرج بوش بود که به نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس آرامشی خاص می بخشید و ترس از مرگ را از آنها دور می ساخت.
در فیلم سیاره سرخ، فضانوردان برای آنکه بتوانند با سفینه اصلی تماس بگیرند، مجبور می شوند به سراغ «AMEE» روبات سفینه بروند و با نابود کردن این روبات خود را نجات دهند اما روبات سفینه که توسط خود فضانوردان طراحی و برنامه ریزی شده است، اجازه چنین کاری را به آنها نداده و حتی آنها را به عنوان دشمن خود فرض کرده و قصد کشتن فضانوردان را دارد. بنابراین فضانوردان سعی دارند از روبات سفینه دوری کنند. اما «AMEE» روبات سفینه دست بردار نبوده و از هر فرصتی برای ضربه زدن به فضانوردان استفاده می کند.
در سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق نیز همین اتفاق می افتد، آمریکا قصد دارد برای آنکه به ناکامی های خود در جنگ عراق، سرپوش بگذارد، به سراغ گروه القاعده رفته و با نابود کردن «اسامه بن لادن» مرد اول شبکه القاعده ، از زیر بار انتقادات بیرون آید. اما «اسامه بن لادن»، همانند روبات سفینه فیلم سیاره سرخ، دست پرورده خود آمریکایی هاست و بر خلاف میل سران آمریکا این بار این اجازه را به آنها نمی دهد تا با نابودی او به مقاصد خود برسند و خود را از مخلصه نجات بخشند. بنابراین «اسامه بن لادن» و دیگر اعضای گروه القاعده این بار نیروهای آمریکا و انگلیس را دشمن خود فرض کرده و قصد کشتن این نیروها را دارند. پس نیروهای آمریکا و انگلیس نیز که خود را در گردابی عظیم فرو رفته می بینند سعی دارند از «اسامه بن لادن» و گروه القاعده تا حد ممکن دوری کنند. اما «اسامه بن لادن» و اعضای شبکه القاعده دست بردار نبوده و از هر فرصتی برای ضربه زدن به نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس در عراق استفاده می کنند.
در ادامه فیلم سیاره سرخ، فضانوردان یکی پس از دیگر گرفتار حشراتی می شوند که از جلبکها تغذیه کرده و سطح سیاره مریخ را پوشانده اند و به هر شخصی که زخمی باشد حمله کرده و او را نابود می کنند. چند تن از فضانوردان به همین طریق جان خود را از دست می دهند، چرا که از یک سمت «AMEE» روبات سفینه، به آنها حمله می کند و از سوی دیگر بعد از زخمی شدن فضانوردان، حشرات به سراغ آنها می آیند. این حوادث ادامه دارد تا اینکه تنها دو تن از فضانوردانی که زنده مانده اند به سمت سفینه ای که سالها پیش برای جمع آوری نمونه سنگ، به سطح سیاره مریخ فرستاده شده بود، حرکت می کنند تنها با این امید که بتواند از این سفینه برای پرتاب خود به سمت سفینه اصلی استفاده کنند. اما در بین راه یکی از آن دو فضانورد نیز گرفتار حشرات می شود و با اینکه جان خود را از دست می دهد، اما موفق می شود یکی از آن حشرات را در داخل شیشه آزمایش گرفتار کند و این شیشه را به دوست فضانورد خود بدهد تا آن را به زمین منتقل کرده و روی آن آزمایشات لازم صورت پذیرد.
در سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق نیز همین سکانس های فیلم سیاره سرخ تکرار می شود؛ نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس بعد از اینکه بغداد را به تصرف خود در می آورند بارها مورد حملات نیروهای بعث عراق و نیروهای شبکه القاعده قرار می گیرند و این در حالی است که تمام نیروهای بعث عراق و یا نیروهای شبکه القاعده از سلاحهایی که خود آمریکایی ها سالها پیش در اختیار آنها قرار داده بودند، تغذیه کرده و به نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس در خاک عراق ضربه می زنند و روزی نیست که عراق صحنه درگیری های بین نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس با نیروهای بعث عراق و نیروهای شبکه القاعده نباشد. اما در حالی که درگیری ها ادامه دارد، نیروهای نظامی آمریکا موفق می شوند که صدام حسین دیکتاتور سابق عراق را در مخفیگاه خود به دام بیاندازند، هر چند که صدام نیز همانند یکی از همان حشرات فیلم سیاره سرخ است که در شیشه آزمایش گرفتار می آید و به جای آنکه محاکمه شود تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرد تا آزمایشات لازم بر روی او انجام پذیرد و چنان که دیده می شود صدام نیز همانند حشره فیلم سیاره سرخ، تا مدتی ها باید زنده بماند.
سکانس پایانی فیلم سیاره سرخ، زمانی است که یکی از فضانوردان که زنده مانده است خود را به سفینه ای که چندین سال پیش برای جمع آوری نمونه سنگ، به فضا پرتاب شده بود می رساند و قصد دارد که با این سفینه خود را به فضا پرتاب کرده و به سفینه اصلی که در مدار زمین قرار دارد و بعد از ساعتی از مدار خارج خواهد شد، برساند. اما مشکلی که این فضانورد دارد این است که سفینه سوخت لازم را برای پرواز ندارد و در همین حال روبات سفینه، «AMEE» خود را به این فضانورد می رساند و قصد دارد که آخرین بازمانده از گروه فضانوردان را از بین ببرد اما فضانورد در درگیری که با این روبات دارد موفق می شود که باتری الکتریکی را از روبات جدا کرده و آن را نابود سازد. آخرین فضانورد از همین وسیله برای نجات خود استفاده می کند و با قطعاتی که از روبات باقی مانده است سفینه را به پرواز درآورده و در آخرین لحظات خود را به سفینه اصلی می رساند. در واقع این فضانورد با از بین بردن روبات سفینه ای که خود ساخته و برنامه ریزی کرده بود موفق شد سیاره سرخ را ترک کرده و خود را نجات دهد.
حال سئوال این است که آیا سکانس پایانی سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق نیز به همان شکل که در فیلم سیاره سرخ اتفاق افتاد، روی خواهد داد یا نه؟
نویسنده بر این باور است که آری، سکانس پایانی تهاجم نظامی آمریکا به عراق نیز پایانی همچون سکانس پایانی فیلم سیاره سرخ خواهد داشت، هر چند که هدف اصلی در فیلم سیاره سرخ کمک به بشریت و ادامه حیات در سیاره مریخ بود، اما در سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق، هدف چیزی دیگری است. آمریکا قصد دارد اعتیاد خود به نفت را در ذخایر نفتی عراق و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه برطرف سازد. امروز شاهد آن هستیم که سناریوی تهاجم نظامی آمریکا به عراق به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، چرا که آمریکا توانسته است هم به علت ناپدید شدن سلاحهای کشتار جمعی که خود در اختیار صدام حسین؛ «سگ دست آموزش» قرار داده بود، پی ببرد و هم صدام حسین را که همان حشره موزی در فیلم سیاره سرخ است، دستگیر کرده و برای مراقبت های ویژه و آزمایشات لازم برای سالها، در داخل شیشه های آزمایش نگه دارند.
به نظر نویسنده روزی که نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس خاک عراق را ترک می کنند، روزی است که «اسامه بن لادن» مرد اول شبکه القاعده نابود شود! اما آیا «اسامه بن لادنی» وجود دارد؟!
نویسنده: علیرضا تاجریان
منبع : باشگاه تحلیل‌گران جوان آریا


همچنین مشاهده کنید