جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کلینتون و اوباما؛ کدام پیشتاز است؟


کلینتون و اوباما؛ کدام پیشتاز است؟
پیروزی در این سه ایالت برای کلینتون و طرفدارانش بسیار حیاتی بود. هر چند که هیلاری ۶۰ ساله اعلام کرد بود که نتیجه انتخابات این سه سه ایالت در روز سه شنبه هرچه باشد او از مبارزات انتخاباتی کناره گیری نخواهد کرد، اما بسیاری از تحلیلگران آمریکایی اعلام کرده بودند که اگر هیلاری کلینتون پس از ۱۱ شکست پی دراپی انتخابات مقدماتی حزب دموکرات نتواند پیروزی قاطعی در روز سه شنبه به دست آورد، بخت چندانی برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نخواهد داشت و اوباما در نهایت به عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری برگزیده خواهد شد.
هیلاری کلینتون اعلام کرده بود نتیجه انتخابات روز سه شنبه هر چه باشدوی از مبارزه انتخاباتی کناره گیری نخواهد کرد.
اما حالا پس از پیروزی کلینتون در ایالات تگزاس، رودآیلند و اوهایو، کارشناسان انتخاباتی معتقدند با وجود که کلینتون موفق به غلبه بر اوباما در این سه ایالت شده است، اما هنوز برای کاهش دادن اختلاف خود با باراک که ۱۰۱ نماینده بیش از کلینتون را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، فاصله زیادی دارد.
اوباما تاکنون توانسته است که رای ۱۵۶۲ نماینده حزب متبوع خود در کمیسیون کسب کند، این در حالی که کلینتون تعداد ۱۴۶۱ نماینده را با خود همراه کرده است.
پیروزی کلینتون در اوهایو با کسب ۹ نمایند بیشتر از اوباما در این ایالت همراه بوده است. این اختلاف در ایالت تگزاس ۴ نمایند بوده است. در ایالت رود آیلند هم این اختلاف بسیار ناچیز است.
رقابت تنگاتنگ دو نامزد باقی مانده حزب دموکرات باعث شد که این دو در هفته گذشته انتقادات تندی را علیه یکدیگر در تبلیغات خود مطرح کنند. یک تبلیغات تلویزیونی که از سوی ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون در تلویزیون پخش شده، اوباما سناتور را متهم می کرد که آن قدر گرفتار تبلیغاتریاست جمهوری بوده که فرصت حضور در سنا را برای شنیدن گزارش‌هایی در مورد افغانستاننداشته است.
همزمان از آن سوی میدان، ستاد تبلیغاتی باراک اوباما نیز اعلام کردکه خانم کلینتون ماه گذشته در جلسه مهمی در کمیته ارتشسنا که وضعیت افغانستان را بررسی می کرده حضور نداشته‌است.
یکی دیگر ازموضوعات تبلیغاتی دو طرف نفتا یا پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی است که در سال۱۹۹۲بین ایالات متحده، کانادا و مکزیک امضا شده است.
با توجه به این که هیچ یک از این دو نامزد هنوز نتوانسته اند به حداقل تعداد ۲۰۲۵ نماینده در کمیسیون دموکرات ها دستبابند، هم اکنون همه نگاه ها به "نمایندگان ارشد" (Superdelegates) دوخته شده است. تعداد این نمایندگان شامل مقامات ارشد حزب و شخصیت های مهم انتخاباتی حزب دموکرات حدود ۸۰۰ تن است که در ماه آگوست در کمیسیون ملی حزب گردهم خواهند آمد.
کلینتون از حمایت ۲۴۱ تن از این نمایندگان ارشد برخوردار است، اما اوباما ۲۰۲ تن از آنان را با خود همراه کرده است. ۳۵۰ نفر باقیمانده نیز هنوز تصمیم نهایی خود را در مورد حمایت از یکی از این دو نامزد نگرفته اند. بنابراین رای این ۳۵۰ نماینده ارشد بسیار تعیین کننده خواهد بود.
با وجودی که اوباما در روز سه شنبه موفق به پیروزی در ایالت ورمونت شده، اما پیروزی کلینتون در سه ایالت اوهایو، تگزاس و رودایلند باعث شد که وی باردیگر با اعتماد به نفس از پیروزی خود بر رقیب سخن گفته و اعلام کند که در صورت راهیبابی اش به دور نهایی رقابت با مک کین، ممکن است که اوباما را به عنوان معاون خود معرفی کند.
با همه اینها در حالی که جان مک کین روز گذشته با جورج بوش در کاخ سفید ملاقات کرد تا بر جایگاه خود به عنوان تنها نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا صحه بگذارد، نامزدهای دموکرات وارد مرحله جدیدی از مبارزات انتخاباتی خود شده اند.
با وجودی که دموکرات ها هنوز نامزد نهایی خود را برای این انتخابات معرفی نکرده اند، رقابت های انتخاباتی برای مک کین تازه شروع شده است. کلینتون و اوباما به جنگ نفس گیر و انتقادها علیه یکدیگر ادامه می دهند، این در حالی است که مک کین در این فرصت می تواند شانس خود را برای کسب حمایت بیشتر از سوی هم حزبی های منتقدش امتحان کند.
بدین ترتیب پذیرایی از مک کین در کاخ سفید توسط بوش دارای این پیام به حزب متبوع این دو است که اکنون زمان کنار گذاشتن اختلاف ها و حمایت از تنها نامزد جمهوریخواهان است.
مک کین با پیروزی سه شنبه خود بر مایک هاکابی در چهار ایالتاین کشور موفق شد خود را به عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی کند.نتایج آرا در انتخابات درونحزبی جمهوریخواهان در ایالت‌ های تگزاس، اوهایو، رودایلند و ورمونت، بر برتری مک ‌کین نسبت به مایک هاکبی، رقیب اصلی وی را نشان داد.
هاکبی، فرماندار سابق آرکانزاس با شکست در این ایالت‌ها از گردونه رقابت ‌هاکناره ‌گیری کرده و پیروزی مک‌ کین رابه وی تبریک گفت. پیروزی جان مک کین غیرمنتظره نبود و وی از ۵ فوریه که برنده بیشترین آرا در ۲۰ایالت شد و خروج میت رامنی رقیب اصلی اش را به دنبال داشت، برنده نهایی پیش بینی شده بود.
سناتور ایالت اریزونا، ۷۲ساله به ۱۱۹۱ نماینده در کنگره سراسری اینحزب نیاز داشت که با این چهار پیروزی شمار نمایندگانش را به این رقم رساند.
نویسنده : حسن بنانج
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید