جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


monitoring یا پایشگری در نفت


monitoring یا پایشگری در نفت
«ساعت ۷ صبح هر روز، بولتن مطبوعات روی میز وزیر نفت است.» خبری که شنیدم را چند بار با خودم تکرار کردم.ساعت ۷ صبح؟! دکه‌های روزنامه‌فروشی شهرمان ساعت ۶:۳۰ کار روزانه خود را شروع می‌کنند. پس چگونه می‌شد که بولتن مطبوعات روابط‌عمومی نفت ساعت ۷ صبح ورق بخورد؟ پیدا کردن جواب سوالاتی اینچنین، گذراندن یک روز کاری در واحد پایشگری روابط‌عمومی وزارت نفت را رقم زد. جایی که رتیم زمان تندتر می‌زند تا اتفاقاتی نو در عالم اطلاع‌رسانی متولد شود.
● پایشگری چیست؟
نقش کلیدی نفت در اقتصاد ایران، سبب شده‌است تا حجم زیادی از اخبار روزمره رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری کشور به اخبار نفتی اختصاص پیدا کند.
مدیران و کارشناسان صنعت بزرگ نفت نیز برای تصمیم‌گیری‌های خود به دانستن این اخبار و ‌آگاهی‌ها نیاز دارند. از سال‌ها پیش واحدی در روابط عمومی وزارت نفت شکل گرفت به نام واحد پایشگری(monitoring) که اخبار و اطلاعات مربوط به نفت را از رسانه‌های جمعی، گردآوری می‌کرد و در اختیار مدیران قرار می‌داد. این واحد از ۱۳ خرداد سال گذشته تاکنون با بهره‌گیری از ایده‌ها و افکار جدید روند متکامل‌تری را طی کرده‌است.
● زیر نور مهتاب
نور مهتاب،‌ خیابان فرو رفته در سکوت را روشن کرده‌است. در این ساعت از شبانه‌روز، به جز نیروهای حراست و آتش‌نشانی در ساختمان، فقط همکارانی که آماده‌سازی بولتن مطبوعات را به عهده دارند، حضور دارند. نزدیک به ۳۰ روزنامه از چاپخانه‌ها به واحد پایشگری رسیده‌اند. عقربه‌های ساعت، ۲ بعد از نیمه‌شب را نشان می‌دهد. سکوت شب، با صدای ورق‌ زدن پی‌درپی صفحات روزنامه‌ها و برش بخش‌هایی از آن، شکسته می‌شود. ۳ نفر مسوول خواندن جراید هستند. اخباری که مربوط به حوزه صنعت نفت است، انتخاب و بریده می‌شود. گوشه آن برچسب زردی می‌خورد که حاوی مشخصاتی چون نام روزنامه، شماره صفحه، محل چاپ خبر در صفحه است.
پیک در ۲ نوبت دیگر، نشریات را می‌آورد و اخبار همه ۵۰ روزنامه تازه از زیر چاپ درآمده، خوانده می‌شود. هرچه خیابان‌ها‌ آرام‌تر می‌شود و خفته، کار همکاران پایشگری سرعت بیشتری می‌گیرد.
● طلوع آفتاب
ساعت از ۴ صبح گذشته است. روزنامه‌ها روی هم در قفسه‌ها چیده می‌شوند. صدای کلیک موس و فشردن دکمه‌های کیبورد، ضرباهنگ تندی می‌گیرند. بریده اخبار روزنامه‌ها به بخش فنی سرازیر می‌شوند و خود را به دست صفحه‌آرایی می‌سپارند.
برخی از اخبار خلاصه شده و علامت قیچی در پایان آن،‌ به همین معنا است. در بولتن مطبوعات، اخبار مشابه تنها از یک منبع درجه می‌شود؛ اما به رسم امانتداری، منابع دیگر هم در کنار آن ذکر می‌شود. فایده این کار آن است که هم بولتن با چاپ اخبار تکراری قطور نمی‌شود و هم منابع دیگری که این خبر را ذکر کرده‌‌اند، به اطلاع مخاطب می‌رسد.
نکته دیگر انعکاس اخبار مشابه در جراید مختلف، این است که اگر خبری تنها با تیتری متفاوت کار شده‌باشد، آن تیتر و نام روزنامه هم در بولتن چاپ می‌شود تا هیچ نکته‌ای از دید مدیران نفت پنهان نماند.
شرکت‌های تابعه وزارت نفت با درخواست از واحد پایشگری می‌توانند بولتن اخبار مربوط به حوزه خود را دریافت کنند.
صدای پیرمرد موذن شنیده می‌شود. در ساعات باقیمانده، کار صفحه‌آرایی به اتمام می‌رسد.
صفحات اول روزنامه‌هایی که حاوی تیتری مربوط به اخبار نفتی است، عینا در بولتن مطبوعات آورده‌می‌شود. همین‌طور صفحات اول یکی دو روزنامه تراز اول کشور، حتی اگر تیتر نفتی هم نداشته‌باشد.
اولین پرتورهای نور روز از پنجره به داخل می‌تابد. روی جلد بولتن مطبوعات، تیترهای مهم زیرذره‌بینی جا خوش کرده‌اند. ورق می‌زنم، صفحه اول با حدیث روز، فهرست، تقویم روز، قیمت انواع نفت و محصولات نفتی، آب و هوای مناطق نفت‌خیز و قیمت طلا و سکه و ارز، آغاز می‌شود.
صفحات آخر بولتن مطبوعات، روزنامه‌های انگلیسی‌زبان چاپ داخل، به پایان می‌رسد.ساعت ۷ صبح است.
● صداو‌سیمای مکتوب
به بخش دیگری از واحد پایشگری می‌روم؛ اتاق رادیو‌تلویزیون، در این اتاق کوچک، همه اخبار حوزه نفت و انرژی از شبکه‌های صدا‌وسیما، ضبط می‌شود. این واحد با ۲ نیرو، کارش را از ۷ صبح شروع می‌کند تا یک بامداد. خلاصه خبرها همراه با مدت و ساعت پخش و نیز تصاویر و انواع آن(آرشیو یا تولیدی) در بولتن رادیو‌تلویزیون درج می‌شود. ساعت ۵ بعدازظهر این بولتن برای وزیر نفت، قائم‌مقام وزیر، مدیرکل روابط‌عمومی، مدیر ارتباط با رسانه‌ها و مدیر شانا فرستاده می‌شود.
در ساعات ۷ تا ۹، ۱۴ و ۲۴ به‌دلیل حجم زیاد اخبار نفتی که از شبکه‌های سیما، رادیوسراسری، تجارت،‌ جوان و پیام پخش می‌‌شود، کار کارکنان اتاق رادیو و تلویزیون واحد پایشگری زیاد می‌شود. در این لحظات نمی‌توان چندان مزاحم آن‌ها شد؛ چرا که کار آن‌ها دقت زیادی را طلب می‌کند.
بولتن در فضای مجازی
در واحد پایشگری علاوه‌بر مطبوعات و رادیو‌تلویزیون، اخبار نفتی سایت‌های خبرگزاری‌ نیز پوشش داده‌می‌شود. در بولتن سایت(که آن نیز ساعت ۵ عصر آماده ارسال است) اخبار مربوط از ۴۰ پایگاه خبرگزاری، به‌صورت لحظه‌ای دریافت شده و درج می‌شود.
اتفاق خوشایند دیگری که در واحد پایشگری به وقوع پیوسته، ارسال اخبار مهم نفتی از طریق سرویس پیام کوتاه(sms) برای مدیران و دست‌اندرکاران صنعت نفت است. در حال‌حاضر تعداد دریافت‌کننده‌ها به بیش از ۵۰۰ نفر می‌رسد.
بولتن‌های مکتوب فقط در تهران توزیع می‌شود؛ اما وب‌سایت پایشگری با آدرس اینترنتی http://payeshgari.nioc.ir نیز در اختیار مدیران نفتی قرار گرفته‌است تا از هر کجا که به اینترنت دسترسی دارند، در جریان اخبارهای دسته‌بندی شده در واحد پایشگری قرار بگیرند. اکنون نیز علاوه‌بر کارکنان صنعت نفت همه علاقه‌مندان به حوزه اخبار نفت و انرژی می‌توانند از سایت پایشگری بهره‌مند شوند.
هوا رو به تاریکی می‌رود. یک روز کاری به پایان رسیده‌است. واحد پایشگری همچون موجودی زنده در حرکت و تکاپو است و لحظه‌ای سکون و توقف ندارد. آن‌ها با انگیزه و اراده در تلاش شبانه‌روزی‌اند تا مردان نفت، از رویدادهای این صنعت در داخل و خارج آگاه باشند.
راحله حسینی
انتهای پیام
منبع: مشعل شماره ۳۸۴
منبع : نفت نیوز


همچنین مشاهده کنید