جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


وضعیت زنان در آن سوی آبها!


وضعیت زنان در آن سوی آبها!
در شرایطی که مدعیان حقوق بشر و آزادی!! در غرب از حجاب یک زن مسلمان آنچنان نگران می‌شوند که در مقابل آن قانون وضع می‌کنند و از حضور دختران محجبه به مدارس جلوگیری می‌کنند که مبادا عفت و وقار یک دختر مسلمان سایر همکلاسی‌هایش را تحت تاثیر قراردهد، در شرایطی که اجرای احکام و دستورات الهی که تکریم زن را تاکید و تائید می‌کند، این مدعیان دروغین را برآشفته می‌سازد، نگاه به وضعیت اسفبار زنان در این کشورها طبق اطلاعات و اخبار خودشان قادر است به درستی حق و باطل را آشکار سازد و نشان دهد که دور شدن جامعه از معنویت و اخلاق نه تنها موجب ضرر و زیان به افراد آن جامعه خواهد بود بلکه زنان را بیش از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجبات تضییع حق زیستن بی‌تعرض و بی خشونت را برای آنان فراهم می‌آورد.
● جرم نبودن آزار جنسی در محل کاردر ایالات متحده آمریکا
در ایالات متحده آمریکا که مدعی حقوق بشر است، آزار جنسی در محل کار به‌عنوان جرم محسوب نمی‌شود، بلکه تنها نقض حقوق شهروندی فرد به حساب می‌آید و این در حالی است که در تمامی کشورها، دولت‌ها بررسی‌های محلی بسیار ناچیزی در این باره انجام داده‌اند به طوری که هنوز ابعاد وقوع واقعی این ناهنجاری مشخص نیست.
هنوز هم شایع‌ترین شکل خشونت جنسی در جهان، آزار از سوی شوهر یا شریک جنسی عنوان می‌شود، به طوری که زنان قربانی این مدل خشونت اغلب به انواع بیماری‌های روانی مرتبط با افسردگی، ترس، اضطراب و از همه مهم‌تر تحقیر شخصیت مبتلا بوده و اغلب موفق به بازگشت سالم به محیط زندگی نمی‌شوند. در این میان قوانین مربوط به تجاوز در جهان در بهترین شرایط خود، باز هم موقعیتی درهم و پیچیده دارد به‌طور مثال در استرالیا، مکزیک، نیوزیلند و اوگاندا که تماما کشورهایی هستند که با وجود در حال توسعه بودن قوانینی در مورد خشونت دارند، اما در مقابل در ژاپن، کاستاریکا و لهستان قوانینی در این خصوص وجود ندارد! این در حالی است که روانشناسان جنایی معتقدند برخلاف آنچه عموما تصور می‌شود، تجاوز جنایتی نیست که تصادفی باشد .
از این‌رو قربانیان تجاوز اغلب مهاجمان را می‌شناسند. از سوی دیگر در سالهای اخیر بازار فحشا به واسطه وجود هزاران دختر فروخته شده و قاچاق شده کشورهای تایلند، سنگاپور، کامبوج، مالزی، اندونزی، هندوستان، روسیه، مجارستان، لهستان، مراکش، کنیا و برزیل داغ بوده است و عمده مشتریان توریست‌های جنسی از کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپای غربی، عربستان سعودی،کویت، چین واسترالیا بازار قاچاق زنان ودختران را هدایت می‌کنند.
● زنان روسی و افزایش خشونت‌های خانگی
در هر ساعت یک زن روسی به خاطر خشونت‌های خانگی توسط همسرش کشته می‌شود. به نقل از بی‌بی‌سی بر اساس گزارشات منتشر شده توسط گروه بین‌المللی عضو حقوق بشر در کشور روسیه در هر ساعت یک زن به خاطر ضرب و شتم توسط همسرش کشته می‌شود. براین اساس سال گذشته بیش از ۱۵ هزار مورد پرونده‌های جنایی علیه مردان روسی به خاطر خشونت بر زنانشان تشکیل شده است. مسئول این گروه با اعلام این آمار گفت: به نظر می‌رسد که خشونت‌های خانگی توسط مردان روسی به امری طبیعی تبدیل شده است و زنان نیز در اکثر موارد به خاطر حمایت نکردن پلیس و دولت و ترس از عواقب بعدی این جرایم را گزارش نمی‌کنند. براساس گزارشات تنها در سال ۲۰۰۳ نه هزارزن کشته شده‌اند که این گروه بین‌المللی تخمین می‌زند که این تعداد نسبت به آمار واقعی بسیار کم بوده و بسیاری از این جرایم گزارش نشده است.
● زنان اسکاتلندی زندان را به خشونت‌های جامعه ترجیح می‌دهند
زنان در اسکاتلند رفتن به زندان را انتخاب می‌کنند چرا که زندگی آنها در محیط خارج بدون سامان و همراه با خشونت است. در بعضی موارد مشکلات پیش روی زنان در محیط خارج به قدری زیاد است که آنها زندان را به مانند محل امنی برای خود می‌دانند. زنان اسکاتلندی رفتن به زندان را راهی برای فرار از خشونت‌های موجود در جامعه علیه خود می‌دانند.
توجه به تعداد جمعیت زنان در زندان‌های اسکاتلند، اسپانیا، آلمان، هلند واسترالیا نشان می‌دهد که زنان برای دریافت کمکی که از طرف جامعه دریافت نمی‌کنند به زندانها روی آورده‌اند. در این گزارش آمده است که اغلب این زنان مورد خشونت واقع شده و برخی از آنها نیزمعتاد هستند. آنها دارای تحصیلات کم بوده و مهارتی را یاد گرفته‌اند. گفتنی است اسکاتلند یکی از مناطقی است که در اروپا جمعیت زنان زندانی در آن به سرعت در حال افزایش است.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید