جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آلودگی میکروبی سوخت‌ها و مخازن ذخیره سوخت


آلودگی میکروبی سوخت‌ها و مخازن ذخیره سوخت
عمده‌ترین مشکل میکروبی در صنایع، آلودگی محصولات ذخیره شده می‌باشد که می‌تواند به افت کیفیت محصول، تشکیل لجن و خوردگی لوله‌ها و مخازن ذخیره منجر شود. گزارش‌های چنین آلودگی‌هائی در سال‌های اخیر افزایش یافته است، که احتمالاً به خاطر افزایش نیاز به سوخت دیزل، بنزین و سوخت جت با کیفیت بالا می‌باشد. همچنین مقادیر زیادی هر سال بر روی تجهیزات اساسی، نگهداری و مدرنیزاسیون، از جمله پیشگیری و تیمار آلودگی میکروبی صرف می‌شود. نفت
خام مخلوطی است از هیدروکربن‌های بسیار متفاوت از جمله آلیفاتیک‌های حلقوی، شاخه‌دار و مستقیم، ترکیبات آروماتیک و هتروسیکلیک. ترکیبات نفت خام با منشأ آن متفاوت می‌باشد. محصولات تصفیه‌ای شامل مخلوطی از ترکیبات هستند. برای مثال بنزین حاوی هیدروکربن‌های راست زنجیره و شاخه‌دار، آلکان‌ها، نفتالن‌ها، آروماتیک‌ها و دیگر ترکیبات می‌باشد.
پایدارکننده‌ها، افزایش‌دهندگان عدد اکتان (اساساً تترا اتیل سرب)، عوامل ضد خوردگی و دیگر ترکیبات ممکن است به ترکیب نهائی افزوده شوند. تیمارهائی از قبیل نمک‌زدائی (Desalting)، آب‌زدائی (Dehydrating) و گوگرد‌زدائی (Desulfurization) گاهی اوقات مورد نیاز می‌باشد. فرآیندهای به‌کار رفته در تولید سوخت، ترکیب محصول نهائی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که به‌نوبه خود بر حساسیت آلودگی میکروبی تأثیرگذار است.
رمضانعلی طاهری
منبع : مهندسان نگهداری و تعمیرات ایران


همچنین مشاهده کنید