جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

درباره تاتو چه می دانیم؟


درباره تاتو چه می دانیم؟
خیلی از افراد هوس می کنند اقدام به تاتو نمایند بدون آن که درباره آن عمیقا فکر کنند. بنابراین تعجب آور نیست که بسیاری از آنها پس از مدتی بخواهند آن را از روی بدنشان پاک کنند. به گزارش مدلاین پلاس، طبق اعلام انجمن جراحان پوست امریکا، روشهای لیزری حذف تاتو بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ میلادی ۲۷ درصد افزایش یافته اند.
برداشتن تاتو بسته به نوع آن کاری دشوار، وقت گیر و اغلب پرهزینه است.
افرادی که مایل به انجام تاتو هستند، باید پیش از آن به نکات خاصی توجه کنند. مهمترین چیزی که باید درباره آن بیندیشند اطمینان از مرکزی است که این کار را انجام می دهد و این که روش بکار گرفته شده کاملا استریل و بی خطر است.
این بدان معنی است که باید از استریل بودن سوزن نیز اطمینان حاصل کند و این که سوزن برای فرد دیگری وارد جوهر نشده باشد. گزارشات متعددی مبنی بر ارتباط بین فرو بردن مجدد سوزن در یک جوهر برای افراد مختلف و ابتلا به هپاتیت به دست آمده است.
کسانی که در پی انجام تاتو هستند همچنین باید توجه داشته باشند در این مورد کنترل کمی وجود دارد. افراد باید به رنگ جوهری که روی پوستشان قرار می گیرد توجه کنند. بسیاری از مردم توجه ندارند که روزی فرا می رسد که می خواهند از شر آن خلاص شوند و بهترین راه برای این کار زمانی است که تاتو سیاه باشد.
حذف تاتوهای چند رنگ و فلورسنت بسیار دشوارتر است. افرادی که پوست تیره تری دارند هم در حذف تاتو بیشتر دچار مشکل می شوند زیرا رنگ طبیعی پوست آنها با نور لیزر تداخل می کند. بالاخره این که این افراد باید کسی را بیابند که برای کار با لیزر آموزش دیده و نیز لیزر مناسب برای رنگ تاتوی خاص پوست آنها را داشته باشد.
● خطرات و مشکلاتی که تاتو کردن در پی دارد شامل:
▪ درد و هـــزینه بالا : انتقال بیماریهایی همچون سیفلیس، هپاتیت B و HIV می بـاشـد.
برای به حداقل رسانیدن خطرات عفونتی تاتو تمام اسباب و لوازمی که حین انجان تاتو مورد استفاده قرار میگیرند را باید توسط دستگاه اتوکلاو استریل کرد.
هنگام انجام تاتو دایم باید کاملا مراقب بود زیرا تاتو دایم یک فرایند همیشگی میباشد. طبق آمار %۵۰ افرادی که اقدام به تاتو کردن میکنند پس از مدت کوتاهی از کرده خود پشیمان میگردند. با آنکه برای زدودن و پاک کردن تاتو راهکارهایی موجود میباشد اما هیچگاه نمیتوان تاتو دایم را بطور کامل از روی پوست پاک کرد. بخاطر داشته باشید که هزینه برداشت تاتو از هزینه انجام آن بالا تر میباشد.
● روشهای برداشت تاتوی دایم به قرار زیر است:
۱) سایش پوست:
ابتدا پوست تا حد انجماد سرد گشته سپس توسط ابزارهای ویژه ای پوست را سایش میدهند. این روش درد و خونریزی را در پی دارد.
۲) جراحی:
در این روش موضع مورد نظر توسط چاقوی جراحی شکاف داده شده سپس تاتو برداشته شده و مجددا پوست را بخیه میزنند.
۳) لیزر:
این روش آسانترین روش بر طرف ساختن تاتوی دایم میباشد.اما هزینه آن زیاد است.
بنابراین هرگاه علاقه مند به داشتن تاتو بروی پوست خود مـیباشد بهتر است از تاتوهای غیر دایم وموقتی استفاده کنید که هم کم خرجتر و هم بی خطر میباشند.
هنگام انجام تاتو دایم باید کاملا مراقب بود زیرا تاتو دایم یک فرایند همیشگی میباشد. طبق آمار %۵۰ افرادی که اقدام به تاتو کردن میکنند پس از مدت کوتاهی از کرده خود پشیمان میگردند. با آنکه برای زدودن و پاک کردن تاتو راهکارهایی موجود میباشد اما هیچگاه نمیتوان تاتو دایم را بطور کاملا از روی پوست پاک کرد. بخاطر داشته باشید که هزینه برداشت تاتو از هزینه انجام آن بالا تر میباشد.
بنابراین هرگاه علاقه مند به داشتن تاتو بروی پوست خود مـیباشد بهتر است از تاتوهای غیر دایم وموقتی استفاده کنید که هم کم خرجتر و هم بی خطر میباشند.
● ارتباط بین رنگ پوستهای مختلف و تاتو:
۱) پوستهای معمولی ( نه تیره نه روشن )
افرادی که دارای چنین رنگ پوستی هستند میتوانند تقریبا" از هر رنگ لباس استفاده کنند. از آنجاییکه هر دو رنگ روشن و تیره میتواند با اینگونه رنگ پوست مغایرت داشته باشد، بنابراین از هردو رنگ می توان استفاده نمود و لی بهتراست پیراهن را هماهنگ با رنگ چشم انتخاب کرد.
▪ رنگهای مناسب این گروه :
ـ بژ
ـ آبی
ـ سورمه ای
ـ گندمی
ـ مشکی
ـ صورتی
▪ رنگهای نامناسب این گروه
ـ مغز پسته ای
ـ بنفش
ـ قهوه ای تیره
ـ قرمز
تنها رنگهایی که در این گروه اصلا" نباید بکاربرد، رنگهای نزدیک به رنگ پوست است. برای مثال اگر رنگ پوست شما زیتونی است، از پوشیدن لباسهای زیتونی یا قهوه ای خودداری کنید.
۲) پوستهای روشن
این گونه افراد معمولا" موهایی بلوند و روشن داشته و رنگ چشم آنها سبز، آبی، طوسی یا قهوه ای روشن است. رنگی مناسب این گروه است که با رنگ پوست تضاد داشته باشد.
▪ رنگهای مناسب این گروه
ـ آبی ملایم
ـ قهوه ای
ـ بژ
ـ آبی سیر
ـ رنگی غیر از سفید
▪ رنگهای نا مناسب این گروه
ـ قرمز
ـ صورتی
ـ نارنجی
ـ زرد
ـ ارغوانی
در این گروه بطور کلی باید از رنگهای خشن و روشن استفاده نمود تا تضاد کافی با رنگ پوست بوجود آید. بکارگیری رنگهای گرم به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.
● مراقبت‌‌های پس از تاتو
بعد از انجام تاتو، ۱۲- ۲ ساعت محل آن را با بانداژ بپوشانید. ۲ بار در روز به وسیله صابون آنتی باکتریال زخم تاتو را به آرامی بشویید و خشک کنید و مرطوب‌کننده بزنید.
بهتر است پس از تاتو، به محل آن پماد آنتی‌بیوتیک بزنید تا خطر عفونت پوستی را کاهش دهید. تا جایی که می‌توانید روی آن را نپوشانید و از قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید و شنا کردن خودداری کنید.
اگر وسایل تاتو آغشته به خون افراد آلوده باشد، احتمال انتقال بیماری های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری‌های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B، سل و کزاز هم به این روش منتقل می‌شوند.
● خطرات تاتو
طرح‌های تاتو از آرایش‌های دایم ابرو تا نقوش پُرآب و تابی که تمام سطح پشت یا بازو را می‌پوشاند، متفاوت است. انجام تاتو ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود، چون در این فرآیند، سوزن می تواند در یکی از سدهای دفاعی بدن شما نفوذ می‌کند و همراه خود عوامل میکروبی را وارد بدن می‌کند. رنگ‌های تاتو هم ممکن است واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک کند.
● واکنش‌های آلرژیک (حساسیت)
رنگ‌هایی که در تاتو استفاده می‌شود به خصوص رنگ قرمز ممکن است ایجاد حساسیت کند. در این صورت پوست محل انجام تاتو قرمز می‌شود و دچار خارش می‌شود. این حساسیت‌های پوستی، سال‌ها پس از انجام تاتو ممکن است ظاهر شود.
● بیماری‌های خونی
اگر وسایل تاتو آغشته به خون افراد آلوده باشد، احتمال انتقال بیماری های ایدز و هپاتیت C وجود دارد که از بیماری‌های کشنده و خطرناک هستند. هپاتیت B، سل و کزاز هم به این روش منتقل می‌شوند.
● مشکلات پوستی
در اطراف ناحیه‌ای که رنگ تاتو تزریق شده است، ضایعه‌هایی به نام گرانولوما به وجود می‌آید که پُر از سلول‌های ماکروفاژ است که تلاش می‌کنند رنگ تاتو را ببلعند و از پوست پاک کنند، به خصوص اگر رنگ تاتو حاوی جوهر قرمز باشد. هم‌چنین در محل تاتو ممکن است KELOID (برآمدگی در محل التیام زخم) ایجاد شود که افراد سیاه پوست بیشتر مستعد به آن هستند.
● عفونت پوستی
تاتو ممکن است موجب عفونت باکتریایی موضعی شود. علایم این عفونت شامل سرخی، گرمی، تورم و چرک است.
● استریل کردن وسایل تاتو
قبل از این که تصمیم به انجام تاتو بگیرید، مراکز و موسساتی را که در شهر شما این خدمات را ارائه می‌دهند، بررسی کنید. قابل اعتمادترین و مطمئن‌ترین مکان را انتخاب کنید. موسسه‌ای را انتخاب کنید که تمیز باشد و از نظر وجود امکانات زیر در آن محل مطمئن شوید.
● اتوکلاو
اتوکلاو دستگاهی است که با حرارت مرطوب (بخار آب) وسایل را استریل کرده و تمام میکروب‌ها را از جمله میکروب ایدز و هپاتیت را از بین می‌برد. تمام وسایلی که یک‌بار مصرف نیستند، باید با این وسیله پس از هر بار استفاده استریل شوند. توجه کنید الکل یا بتادین میکروب این بیماری‌ها را از بین نمی‌برند.
اگر به دستگاه فوق دسترسی نداشتید، می‌توانید از گلوتر آلدئید استفاده کنید. بعد از پاک کردن وسیله ی تاتو از هر گونه آلودگی و کثیفی، استفاده از آلدئید ۲ درصد به مدت ۲-۱ دقیقه، ویروس HIV (ایدز) را از بین می برد و برای کاهش خطر HBV (ویروس هپاتیت B -بی- ) ۴ دقیقه کافی است.
گلوتر آلدئید روی فلزات خوردگی ایجاد نمی‌کند و به ابزارهای پلاستیکی و لاستیکی آسیبی نمی‌رساند. محلول گلوتر آلدئید را می‌توانید از مراکز فروش مواد و وسایل دندانپزشکی تهیه کنید.
● وسایل تازه و نو
هنگامی که فرد انجام دهنده ی عمل تاتو برای شروع کار آماده می‌شود، دقت کنید که آیا سوزن سر ابزار را عوض می‌کند و ظرف حاوی رنگ را مخصوص شما تهیه می‌کند یا خیر. رنگ، سوزن و ظرف حاوی رنگ برای تاتو باید بعد از هر بار مصرف ، تعویض شوند.
● مواد ضدعفونی و مواد سفیدکننده
آلات و ابزاری که قابل استریل شدن در اتوکلاو نیستند، پس از هر بار مصرف با مواد ضدعفونی‌کننده و مواد سفیدکننده باید تمیز شوند: مانند میز، صندلی و ... .
● دستکش
کسی که برای شما عمل تاتو انجام می‌دهد، باید دستش را با آب و صابون بشوید، دستکش لاتکس بپوشد و در طول تاتو کردن دستش را به جاهای دیگر مثل کشو یا تلفن نزند!
گردآوری:گ.صادقی
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید