پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تأثیر ژیمناستیک بر جسم و روان


تأثیر ژیمناستیک بر جسم و روان
هر روز که می‌گذرد، ما بیشتر با اهمیت فعالیت بدنی آشنا می‌شویم. بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت روند همه‌گیری چاقی در بسیاری از کشورها چه در بزرگسالان و چه در کودکان در حال افزایش است.
شرکت در انواع فعالیت‌های ورزشی از جمله ژیمناستیک می‌تواند موهبت برخوردارشدن از فواید مختلف فعالیت بدنی را به افراد تقدیم کند.
▪ مطالعات نشان می‌دهد که افراد مهارت‌های شناختی را در محیطی که در آن بدن به اندازه فکر و ذهن حضور دارد بسیار موثرتر فرا می‌گیرند. ژیمناستیک و آموزش حرکات از کودکی مستقیما با گسترش راه‌های عصبی در مغز و افزایش توانایی‌های افراد در ارتباط است. کودکانی که در فعالیت‌های آموزشی ژیمناستیک شرکت کرده اند دارای تمرکز بیشتر، مهارت‌های ارتباطی بالاتر و همچنین مهارت‌های حل مساله بهتر هستند.
▪ محققان در مدرسه پزشکی وود جانسون ارتباط بین فعالیت بدنی و اعتماد به نفس و خودباوری را پیدا کردند. بچه‌هایی در سنین ۱۰ تا ۱۶ سال تعداد دفعات بیشتری را به فعالیت می‌پردازند اعتماد به نفس و خودباوری بالاتری برخوردار هستند. کودکان با شرکت در تمرینات ژیمناستیک و انجام حرکات به تدریج دارای اعتمادبه‌نفس لازم برای انجام حرکات پیچیده‌تر می‌شوند که این اعتمادبه‌نفس در سایر جنبه‌های زندگی آنها نیز تاثیر می‌گذارد.
▪ محققان اروپایی متوجه شدند که تناسب بدنی در بچه‌ها با کاهش خطر گسترش آسم در دوره نوجوانی مرتبط است. در دنیایی که تعداد افراد دارای اضافه وزن و یا مبتلا به چاقی روبه افزایش است تناسب‌اندام موضوعی مهم و حیاتی است.
ورزش ژیمناستیک با وجود انواع حرکات و فعالیت‌ها با شدت و قدرت مناسب باعث سوختن کالری‌های اضافی و کاهش وزن یا حفظ وزن ایده‌آل افراد می‌شود.
▪ فعالیت بدنی به‌عنوان ابزاری برای پیشگیری از انواع مختلفی از سرطان‌ها از سرطان کولون و سینه گرفته تا سرطان پروستات در نظر گرفته می‌شود. فعالیت بدنی با شدت مناسب می‌تواند به کاهش خطر گسترش دیابت تا ۵۸ درصد کمک کند. آغاز فعالیت بدنی مانند ژیمناستیک در سنین پائین تضمین‌کننده نیست اما بچه‌هایی که فعال هستند به احتمال بیشتر بزرگسالانی سالم و فعال خواهند شد.
▪ در مطالعه‌ای محققان دریافتند که خطر سوء‌مصرف مواد به‌وسیله نوجوانان و جوانان از طریق برنامه‌های تمرینات بدنی کاهش پیدا می‌کند. توجه بیشتر در مدرسه، افسردگی و اضطراب کمتر و کاهش استفاده از سیگار همه بعد از ۱۲ هفته برنامه تمرین جسمانی گزارش شدند. ثابت شده است که فعالیت‌های ورزشی مفرحی مانند ژیمناستیک به‌عنوان کلیدی برای رشد و نمو متعادل و عامل مهمی ‌در کاهش مصرف مواد مخدر هستند.
▪ آمارها نشان می‌دهند که بچه‌هایی که در فعالیت‌هایی از قبیل ژیمناستیک شرکت دارند به احتمال کمتری دارای رفتارهای ضداجتماعی و جرم‌های ویژه نوجوانان می‌شوند که در این زمینه مربیان ژیمناستیک نقش مهمی ‌را به‌عنوان الگو بازی می‌کنند.
▪ ثابت شده است که فعالیت بدنی از جمله شرکت در ورزش ژیمناستیک گسترش فشارخون بالا را به تاخیر می‌اندازد و میزان فشار خون را در نوجوانان و جوانان دارای فشارخون بالا کاهش می‌دهد.
▪ بسیاری از مطالعات فواید فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط مانند ژیمناستیک را روی بهبود تراکم استخوان و کمک به پیشگیری از پوکی استخوان گزارش کرده‌اند. ژیمناستیک از دسته ورزش‌های وزنی ـ استقامتی است به این معنی که در آن بدن در برابر جاذبه قرار می‌گیرد و پاها و دست‌ها یا بازوها واقعا وزن بدن شخص را تحمل می‌کنند که این امر باعث تقویت استخوان‌های فرد و پیشگیری از پوکی استخوان در سال‌های آینده می‌شود.
▪ تعلیم ژیمناستیک به گسترش هماهنگی و حرکات بهتر بدن کمک می‌کند.
▪ هر نوع فعالیت بدنی از جمله ژیمناستیک با افزایش میزان ضربان قلب و بهبود عملکرد قلب باعث افزایش سلامت سیستم قلبی و عروقی فرد می‌شود.
▪ شرکت در ورزش ژیمناستیک به افراد کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. بازیکنان در ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال و بیسبال نیز به انعطاف‌پذیری نیاز دارند. ژیمناستیک انعطاف‌پذیری را بیش از هر ورزش دیگری افزایش می‌دهد. این افزایش انعطاف‌پذیری باعث کاهش آسیب در ورزشکاران نیز می‌شود.
▪ قوی‌ترشدن عضلات از طریق جهش‌ها پرش‌ها و حرکات کششی و نگاه‌داشتن بدن در وضعیت‌های مختلف انجام می‌شود. عضلات موجود در بدن با استفاده از تمرین‌های استقامتی ساخته و پرداخته می‌شوند.
▪ علاوه بر موارد بالا ژیمناستیک فرصتی را فراهم می‌کند تا افراد دوستان خودشان را ملاقات کنند و دوستی‌های جدیدی را تشکیل دهند و شاد باشند.
حمیدرضا عزیزی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید