پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

براون در آستانه سقوط


براون در آستانه سقوط
گوردون براون،نخست وزیر انگلستان و حزب متبوع وی به هیچ عنوان شرایط مناسبی ندارند و هر لحظه احتمال سقوط آنها از قدرت بیشتر می شود. در چنین شرایطی کارشناسان مسائل سیاسی انگلستان و اروپا معتقدند که باید در دور بعدی شاهد حضور محافظه کاران در راس معادلات سیاسی لندن باشیم.این در حالی است که نخست وزیر فعلی انگلستان سعی دارد همچنان رضایت توده های مختلف مردم را به سوی حزب کارگر جلب نماید.
نتایج جدیدترین نظرسنجی انجام شده در انگلیس نشان می دهد حزب کارگر به رهبری نخست وزیر این کشور همچنان در حال از دست دادن جایگاه مردمی خود و جایگاه حزب محافظه کار هم در حال بهبودی است.
نتایج این نظرسنجی که توسط موسسه YouGov و برای روزنامه دیلی تلگراف انجام شده نشان می دهد محبوبیت حزب محافظه کار به رهبری “دیوید کمرون” در حال حاضر ۴۰ درصد و محبوبیت حزب کارگر به رهبری “گوردون براون” در نزد مردم انگلیس ۳۳ درصد است.بر همین اساس، محبوبیت حزب لیبرال دموکرات ۱۶ درصد است.
برهمین اساس، به اعتقاد ۲۹ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، دیوید کمرون بهترین شخص برای نخست وزیری انگلیس است و ۲۷ درصد از شرکت کنندگان نیز گوردون براون را مناسب ترین گزینه برای این پست می دانند. بر اساس این نظرسنجی،۵۹ درصد از مردم انگلیس ازعملکرد براون به عنوان نخست وزیر ناراضی و فقط ۲۵ درصد از مردم این کشور از عملکرد نخست وزیر خود رضایت دارند.
از این رو انتشار نتایج نظر سنجی انجام شده موجب خرسندی بیشتر دیوید کامرون و هواداران وی شده است.البته کامرون نیز در قالب ملاقات اخیر خود با مقامات آمریکایی نشان داد که با مسائل و دغدغه های جاری در سیاست خارجی انگلستان آشنا نیست و همین مسئله می تواند محافظه کاران را در آینده دچار معضلاتی عمده سازد.
این در حالی است که اعتراض مردم انگلستان نسبت به سیاستهای جنگ طلبانه دولت این کشور و حزب کارگر همچنان ادامه دارد.البته براون سعی کرد با استناد به خروج نیروهای انگلیسی از بصره کمی از فشارهای موجود علیه دولت خود بکاهد،اما در این زمینه ناموفق بود. اخیرا شاهد بودیم که ائتلاف ضد جنگ در انگلیس روز گذشته در نامه ای به نخست وزیر این کشور با اعتراض به جنگ و اشغالگری در عراق و افغانستان، خواستار خروج نظامیان انگلیسی از این کشورها شد.
این نامه که از سوی “ائتلاف جنگ را متوقف کنید” در لندن نوشته شده است ، از طریق هیئتی از گروههای شرکت کننده در تظاهرات ضد جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ به “ گوردون براون” تحویل داده شد.در این نامه با اشاره به راهپیمایی ضد جنگ ۵ سال پیش آمده است :”ما گفتیم که جنگ یک فاجعه خواهد بود و هر چیزی که گفتیم بعدها ثابت شد که درست بوده است.”
این ائتلاف ضد جنگ افزود:”همچنان هزاران نیروی انگلیسی در عراق حضور دارند که به نظر می رسد نقش آنها تنها ارائه پوششی برای [اقدامهای] جرج بوش و اشغالگری فاجعه بار آمریکا است. شمار نیروهای انگلیسی در افغانستان در حال افزایش و اشغالگری در آنجا در حال ایجاد ویرانیهایی است.”
از سوی دیگر، چندی پیش گزارشی پارلمانی در انگلیس منتشر شد که بیان می کرد : فشارهای وارده بر ارتش برای انجام تکالیف خود درعراق و افغانستان سبب شده تا تعداد زیادی از افسران با تجربه ارتش از سمتهای خود استعفا داده و ارتش انگلیس را ترک کنند.”
در نهایت اینکه براون چاره ای جز پذیرش شرایط موجود و چرخش ۱۸۰ درجه ای در سیاستهای حزب کارگر ندارد.در غیر این صورت حزب کارگر شکست سختی را در حیات سیاسی خود تجربه خواهد نمود.
نسرین خانکشی زاده
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید