شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بایت های میدان نبرد


بایت های میدان نبرد
● مقدمه
گسترش روزافزون فناوری های جدید در عرصه های نظامی به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات &#۶۱۴۸۰;(ICT)&#۶۱۴۸۱;[۱] شکل ونحوه جنگها را به طور کلی متحول ساخته است. آنچه که امروز از آن به عنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد می شود، در گذشته ای نه چندان دور تنها بخشی از یک ارتش را در بر می گرفت که اصطلاحاً « مخابرات» نامیده می شد. نفوذ این فناوری در ارتش های پیشرفته امروزی و در دو بعد نرم افزار و سخت افزار تا حدی است که به جرأت می توان گفت دیگر بخش یا واحدی نظامی نیست که فاقد نشانه ای از این فناوری باشد و بیش از هر چیز، آن دسته از صنایع پیشرفته نظامی که با تکیه بر جنبه های گوناگون فناوری اطلاعات و ارتباطات کار می کنند و کاربران یا به عبارت دیگر سربازان آنها متخصصان ICT هستند، توجه بیشتری را جلب می کنند. در این میان، فناوری ها و تجهیزات ارتباطی نظامی زمینه ساز انجام مؤثر و دقیق فعالیت ها و مأموریتهای نظامی هستند. نقش و اهمیت این بخش از صنایع نظامی همانند دستگاه عصبی در بدن انسان بسیار حیاتی و شایان توجه است. پیدایش سیستم های کنترل و فرماندهی نوین نظامی مانند C۴I[۲] که انجام اموری نظیر هدایت و نظارت عملیاتی را در شرایط حساس و بحرانی به آسانی امکانپذیر ساخته است، مرهون پیشرفت هایی است در این عرصه صورت گرفته است.
سردرگمی در هنگام جنگ تجربه ای است که هیچ سرباز کارآزموده ای آنرا فراموش نمی کند. حفظ آموخته ها و تداوم کارایی آنها در هنگام نبرد چالشی جدی است. کوشش در انجام این کار در میدانهای نبرد پیشرفته امروزی بدون برخورداری از فناوری عالی[۳] و سیستم مخابراتی صحیح و کارآمد نوعی استقبال از خسارت و شکست است. سرباز پیشرفته امروزی عطشی سیراب نشدنی در بهره برداری از تجهیزات نوین ارتباطی دارد تا بدین وسیله اطلاعات مورد نیاز خود و همرزمانش را در محیطی امن میان جنگجویان خط مقدم و نیروها و فرماندهان پشت جبهه به اشتراک بگذارد. نکته مهم و کلیدی در این میان انتخاب و گزینش تجهیزات و فناوری های مناسب از میان طیفی گسترده از صنایع مخابراتی پیشرفته نظامی است که علی الا صول مستلزم برخورداری از تخصص های لازم و دانش روز همگام با آخرین اکتشافات و ابداعات می باشد.
برنامه های جدید و زیادی طی سالهای اخیر تهیه و ارائه شده اند که سرباز امروز و فردای ما را مؤثرتر و پیشرفته تر می سازند و او را با چشم انداز کلی میدان جنگ به شیوه بهتری مرتبط می سازند. برخی از این برنامه ها به صورت ترکیبی از فناوری های فعلی و آتی ساخته شده اند، اما همه آنها در امتداد یک خط و یک وجه اشتراک قرار دارند: ارائه یک هوشیاری ارتقاء یافته به سرباز و فراهم ساختن اطلاعات ضروری که می بایست بین همرزمان و کلیه کسانی که تحت یک فرماندهی قرار دارند، جریان داشته باشد.
سالها پیش این به معنای فراهم ساختن مجموعه ای از رادیوها و تجهیزات فرستنده علائم مخابراتی بود. اکنون جهان ارتباطات تغییر کرده و فناوری نوین همه کارها را آسانتر کرده است، بدیهی است که این ضرورت را نیز سبک تر ساخته است.
این مقاله به کاوش در وضعیت ارتباطی سربازان پیشرفته یا اصطلاحاً «دیجیتال» در گستره ای از سیستم ها و تجهیزات ارتباطی موجود در ارتش های جهان و به ویژه ارتشهای ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه می پردازد و چگونگی انتقال داده ها و اطلاعات یک سرباز و همچنین صدا و تصویر او را در سراسر میدان نبرد و در میان کلیه همرزمانش تشریح می نماید. دیدگاه ارائه شده در این مقاله هر سرباز مجهز به تجهیزات و فناوری های ارتباطی را به عنوان «بایتی»[۴] از میدان نبرد در نظر می گیرد که با ویژگی های فنی خود مجموعه ای از یک شخصیت و هویت پیشرفته نظامی را نمایان می سازد. امید است آگاهی از این توانمندی ها و دستاوردهای پیشرفته نظامی، دیدگاهی نوین و واقع بینانه در اختیار محققان گرامی فعال در عرصه صنایع دفاعی قرار دهد و آنان را در تشخیص و پیش بینی تهدیدات بالقوه یاری نماید.
● سؤالات اصلی
۱) هدف از نگارش این مقاله چیست؟ هدف از نگارش این مقاله، ارائه دیدگاهی نوین در نحوه نگرش به سربازان درگیر در میدان نبرد است که به آنها به عنوان بایت های تشکیل دهنده میدان ارتباطی نبرد می نگرد. همچنین معرفی جدیدترین فناوری های ارتباطی نظامی در ارتشهای پیشرفته جهان و تشریح ویژگی های یک شبکه ارتباطی نظامی کارا و توانمند، از دیگر موضوعاتی است که در این مقاله بدان پرداخته می شود.
۲) مخاطبان مقاله چه کسانی، با چه میزان تخصص هستند و چه هدفی را از مطالعة مقاله دنبال می‌کنند؟ مخاطبان اصلی این مقاله متخصصان فعال در زمینه ارتباطات و مخابرات نظامی هستند، به ویژه آن دسته از متخصصانی که دست اندرکار طراحی، راه اندازی و توسعه شبکه های ارتباطی نظامی و نرم افزارهای مبتنی بر شبکه[۵] می باشند. مطالعه این مقاله می تواند برای محققان و طراحان شبکه های ارتباطی نظامی که در صدد کسب آگاهی بیشتر از نمونه های خارجی و فناوری های ارتباطی روز می باشند، مفید و سودمند واقع شود.
● از گذشته تا حال
اگر علامت مورس را کنار بگذاریم، تقریباً کلیه انواع سیگنالهای مخابراتی در امتداد امواج هوایی (طی هرگونه برخورد نظامی) حرکت می کنند و در نتیجه، تداخل این امواج و سر در گمی حاصل از آن گاهی اوقات می تواند دیوانه کننده باشد. خوشبختانه اغلب سیگنالهایی که امروزه توسط سربازان ارسال می شود، در قالب بسته های کوچک اطلاعاتی و به صورت خودکار از طریق شبکه های کامپیوتری به دیگر واحدهای نظامی انتقال می یابند. این شبکه ها اطلاعات را مستقیماً و با سرعت بسیار بالا به موقعیت یابهای جغرافیایی[۶] جهت تعیین و تشخیص موقعیت مکانی سربازها ارسال می کنند و معمولاً به صورت رمز گذاری شده مخابره می شوند تا از دستیابی افراد غیر مجاز به این اطلاعات جلوگیری شود.
یکی از گزینه های ارسال اطلاعات عبارت است از به کارگیری شبکه های تاکتیکی. شبکه های ارتباطی تاکتیکی نظامی باید قدرتمند باشند و قابلیت ارسال مقادیر حجیم داده ها و صوت را به کلیه اعضای شبکه با سرعت زیاد و به آسانی داشته باشند. همچنین ایمنی و پشتیبانی از گستره عظیمی از کاربران نهایی و کاربردهای آنها از دیگر ویژگی های مطلوب این نوع شبکه ها می باشد. شبکه های کابلی و بی سیم هر دو در این زمینه به کار می روند و استفاده از آنها تا حد زیادی بستگی به نوع مأموریت نظامی دارد.
اما این چیز جدیدی نیست. کاربران نظامی به مهندسی فناوری اینترنت متناسب با نیازهای خود مشغول بوده اند و چندین سال است که شبکه های ارتباطی مناسب و انعطاف پذیری را طراحی و راه اندازی نموده اند. هدف بعدی این است که کلیه رادیوها را در قالب یک شبکه به یکدیگر مرتبط سازند تا انتقال داده ها را با صحت کامل و به موقع امکانپذیر نمایند. شبکه سازی پیشرفته باید استفاده از سیستم های رادیویی سطح بالا را به عنوان گره های اتصال برای انتقال داده ها در زنجیره فرماندهی[۷] مقدور سازد. بدین ترتیب فرماندهانی که دور از خط مقدم جبهه قرار دارند باید بتوانند اوضاع نبرد را از چشم و دیدگاه سربازان درگیر جنگ مشاهده کنند. با این وجود، اجتناب از چنین مدیریت باریک بینی یکی از چالش هایی است که در برابر طراحان شبکه های جدید جنگی قرار دارد و آنها هم سرگرم غلبه بر آن هستند. این نوع کارکرد شبکه ای برای پیاده نظام، شامل یک سیستم پیامگیر و اطلاعات موقعیتی می باشد.
سیستم های اطلاعاتی با هدف یکپارچه سازی فناوری سیستم موقعیت یاب جغرافیایی در واقع یکی از مسائل یا موانع عمده ارتباطات را برطرف می کنند و آن این است که معمولاً کلیه سربازان با گزارش موقعیت خود و دریافت اطلاعات مربوط به آن موقعیت بر اساس وضعیت استقرار نیروهای خودی و دشمن مواجهند. این امر از آن روی صورت می گیرد که اغلب، عملیات ارسال سیگنالهای نظامی عادی به یک کارکرد نظامی اختصاص دارد. با یکپارچه سازی سیستم موقعیت یاب جغرافیایی، موقعیت هر سرباز به صورت خودکار گزارش می شود و این اطلاعات را می توان در میان کلیه نیروها توزیع نمود.
● هیچ چیز به جز شبکه
شبکه های زمینی نیازمند تجهیزات قابل اطمینانی می باشند که وضعیت مربوط به آب و هوا، عوامل شیمیایی و حتی حشرات و جوندگان را مشخص نماید. به عنوان نمونه، شرکت سوئیسی براگ کیبلز[۸] یک سیستم کابل کشی منحصر به فرد متشکل از کابل های فیبری فلزی- نوری را ابداع نموده است که مایل[۹] نامیده می شود. این سیستم برای کنترل آتش، کنترل زمینی، خط ارتباطات تصویری، سیستم های گشت زنی و امنیتی تهیه شده است و پوشش فلزی این نوع کابل ها یک، دو یا چهار فیبر منفرد یا چند منظوره را در خود جای داده است. کابل تک فیبره این سیستم در هر کیلومتر کمتر از ۲۰ کیلو گرم وزن دارد که می تواند به دور یک قرقره پیچیده شود. مقاومت در برابر حرارتهای بسیار بالا، استقامت کششی زیاد در برابر قطع شدن یا آسیب جوندگان و نیز اصطکاک، به کارایی این نوع کابل ها کمک شایان توجهی نموده است. این سیستم یکپارچه از بروز استراق سمع نیز جلوگیری می کند.
▪ سیستم های ارتباط شبکه ای
یکی از شرکتهای پیشرو در این عرصه شرکت ارتباطات تادایران[۱۰] اسرائیل است که سیستم ارتباطات رادیویی یکپارچه IRCS[۱۱] خود را برای ارتباط هر واحد به واحد دیگر در میدان نبرد و یا خارج از آن و همچنین اتصال با مقرهای فرماندهی طراحی و ارائه نموده است. نرم افزار شبکه بی سیم IRCS در قلب سیستم قرار دارد و انتقال صدا و داده را در سراسر IP (پروتکل اینترنت)[۱۲] امکانپذیر ساخته است. ایجاد ارتباط متقابل میان شبکه های ارتباطی مختلف از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.
سیستم مذکور، شماره گیری جهت ارتباط با یک شبکه مبتنی بر IP را برای سرباز ترجمه می کند و پیام HF[۱۳] او را از طریق این شبکه که توسط نشانی IP مقصد مسیریابی می شود، به وسیله سخت افزار قدرتمندVRG [۱۴]موجود در تادایران ارسال می کند. VRG یک دروازه میان شبکه ای برای هر رادیو می باشد و به کاربران این امکان را می دهد که در همان فرکانس مورد نظر خودشان پیامهایشان را ارسال کنند و کاربر دیگری که او نیز به شبکه ای برخوردار از VRG مجهز می باشد، این پیامها را در هر فرکانس دیگری و بدون توجه به طیف الکترو مغناطیسی که در آن قرار دارد HF/VHF/UHF[۱۵] دریافت نماید. VRG این سیگنال را مجدداً از طریق یکی از دوازده رادیویی که می توانند به این سیستم متصل شوند، پخش می نماید. هر رادیو نشانی IP [۱۶] خاص خود را دارد و مسیریابی واقعی از طریق نرم افزار IRCS صورت می گیرد.
شرکت هریس[۱] راه حلهای شبکه ای تاکتیکی را از طریق رادیوهای قابل اتصال به شبکه فالکن ۲[۲] ارائه کرده است که از طریق یک TCP/IP[۳] داخلی و قابلیت های زیر شبکه ای به یکدیگر متصل می شوند. این پروتکل ها توسط ریزپردازنده کامپیوتری رادیو به کارگیری می شوند و دسترسی لازم را به شبکه های مبتنی بر اترنت[۴] یا بی سیم فراهم می سازند. وقتی ارتباط برقرار شد، تجهیزات پایانه داده ها DTE[۵] می تواند صدا، داده و جابجایی بسته IP را از طریق همان شبکه انجام دهد. اگرچه هم صدا و هم داده های DTE از نظر ارسال اولویت بیشتری نسبت به اطلاعات بسته IP دارند، صدا و داده ها به وقفه های غیر مضری تقسیم می شوند و عبور از هرکدام از IPهای متوقف شده در مرحله بعد از سر گرفته می شود.
سیستم های ارتباطی باید علاوه بر انتقال صوت، قابلیت به اشتراک گذاشتن حجم زیادی از داده ها از جمله اطلاعات موقعیتی، شرایط لجستیکی و تصویر را داشته باشند. در این خصوص برخورداری از پست الکترونیک بی سیم یکی دیگر از ویژگی های ضروری شبکه های نظامی است. شرکت راکوِل کالینز[۶] به مرور نرم افزار پیامگیر HF خود را پرورش داد و اکنون از قابلیت خطاناپذیر و دوربرد مخابره پیام ها برای لشگرها و واحدهای هوانیروز و آبی- خاکی برخوردار شده است. این نرم افزار کلیه کارکردهای لازم را برای ارسال و دریافت داده های دیجیتال میان کامپیوتر شخصی و رادیو دارد.
یامگیر HF (از طریق پروتکل TCP/IP تعریف شده برای یک کاربر معین) با ارسال یک پیام الکترونیک اولیه برای یک واحد نظامی و انتقال آن به صورت HF به یک ایستگاه زمینی کار می کند. ایستگاه زمینی به محض دریافت پیام آنرا به دریافت کننده آن در اینترنت، یک شبکه محلی زمینی، یک شبکه گسترده یا یک مدار بسته اینترنتی یا اینترانتی می فرستد. سیستم تصحیح خطا، صحت داده ها را در هنگام انتقال تضمین می کند که بدین ترتیب مودم دریافت کننده به محض تشخیص یک یا چند بسته غیر قابل رمزگشایی انتقال داده ها را با ارسال از طریق پروتکل تکرار درخواست خودکار، معتبر اعلام می کند و بسته های مشخص را مجدداً ارسال می کند تا اینکه ۱۰۰ درصد اطلاعات قابل خواندن باشد.
شرکت هریس همچنین نرم افزار و سخت افزار پست الکترونیک خود را از طریق دروازه بی سیم RF-۷۶۵۰W و ترمینال پیامگیر بی سیم RF-۶۷۱۰W فراهم ساخته است که قدرت پردازش داده ای هر دوی آنها ۱۹۲۰۰ بایت بر ثانیه است و گونه خاصی از تجهیزات رمز نگاری را می پذیرند. دروازه مذکور ارتباطات رادیویی تاکتیکی شبکه ای شده را به شبکه های بی سیم و همچنین اینترت متصل می سازد. بسته نرم افزار جهانی انتقال تصویر هریس یا اصطلاحاً هویتز[۱] برای آنکه یک گام پیش تر از این رفته باشد، تصاویر با کیفیت بالا را از طریق کانالهای رادیویی ارسال می کند و حاوی یک صفحه مبتنی بر مایکروسافت آوتلوک[۲] می باشد که به کاربر این امکان را می دهد تصاویر مورد نظر خود را دریافت، دستکاری، فشرده و به عنوان یک فایل به پیوست نامه الکترونیکی ارسال نماید.
● خارج از محل کار و هنوز مرتبط
یک عضو گروهان نظامی چه در حال حرکت و چه در حالت سکون می بایست با رئیس گروهان و بقیه اعضا در ارتباط باشد. کاربردهای اطلاعات موقعیتی و IFF (تشخیص دوست و دشمن)[۳] در ایمنی تحرکات در میدان جنگ حائز اهمیت می باشند. سیستم اطلاعاتی قابل انطباق پیشرفته شبکه ای که توسط شرکت ثالث[۴] در حال توسعه می باشد، یک سیستم اطلاعاتی روزآمد است که از تیمها و اینترانت های نظامی پشتیبانی می کند و به هر یک از اعضای تیم اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی او، همرزمان و نیز هدف را ارائه می کند.
یک قطب نما با مکان نمای رو به شمال جهت را مشخص می کند و یک زمان سنج هماهنگ با سیستم موقعیت یاب جغرافیایی سرباز را قادر می سازد تا با دیگر اعضای تیمش همراه و هماهنگ باقی بماند. فرمانهای حرکت که از سوی فرمانده گروهان و توسط شبکه صادر می شوند، پس از تجزیه و تحلیل در یک صفحه نمایش نشان داده می شوند و اطلاعات مربوط به جهت حرکت بر روی بخشی از تجهیزات سیستم که روی مچ دست سرباز نصب می باشد، ظاهر می شود.
سرباز دیجیتالی شدة ثالث با یک PDA[۵] در تماس خواهد بود که منبع سیستم موقعیت یاب جغرافیایی، موقعیت یابی مرکب و نیز تعیین هویت دوست یا دشمن را نشان می دهد. سیستم شبکه متصل به بدن سرباز تحت عنوان اختاپوس[۶] مجموعه اطلاعات مربوط به سرباز را به شبکه اطلاعات تاکتیکی مرتبط می سازد و با رادیوهای موجود در محیط سرباز و نیز سیستم موقعیت یاب جغرافیایی و حسگرهای مختلف ارتباط برقرار می کند. شرکت ثالث در حال تکمیل یک دستگاه کنترل یکپارچه جنگ می باشد که ارتباط اینترانتی گروهان نظامی، ارسال و دریافت همزمان صدا، داده و ویدئو را میسر می سازد و واحدهای آتشباری و فرماندهی را برای سیستم به حرکت در می آورد.
● در آسمان
ارتباطات نقطه به نقطه بدون یاری شبکه هنوز راه حل کاربردی واحدهای عمل کننده در خط مقدم می باشد. رادیوهای نرم افزاری SDR[۷] جهت یک واحد طراحی شده اند تا انعطافپذیری بیشتر و انتخاب کانالهای بیشتری را ارائه کنند و گزینه های قابل دریافت، رمزگذاری خاصی را فراهم نمایند و بدین وسیله امنیت و همکاری متقابل با نیروهای متحد بین المللی را ارتقاء دهند.
شرکت تولیدی میریاد[۸] تأمین کننده سیستمهای SDR است. یکی از گزینه های موجود، خانواده رادیوهای صوتی فالکن ۲ می باشد. یک خانواده رادیویی معمولاً شامل واحدهای کوچک قابل جابجایی دستی، تجهیزات خودرویی (و یا ترکیبی از این دو) و گونه های زمینی یا هوایی گروههای هم فرکانس است. اعضای خانواده رادیویی در یک حوزه دیجیتال مشترک، صفحه کاربری و میزبانی از تجهیزات صوتی معینی تشکیل شده اند تا آشنایی لازم میان اعضا فراهم شود و نیز هزینه آموزش کاهش یابد.
فالکن ۲ در پوشش تاکتیکی HF در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳ برای برنامه بومن[۹] وزارت دفاع انگلیس تأمین شد که دیرتر از موعد پیش بینی شده راه اندازی گردید. برای این برنامه، قراردادی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار با شرکت هریس منعقد شد تا بیش از ۱۰۰۰۰ رادیوی HF را بسازد و اخیراً هم سفارشی به مبلغ ۳/۷ میلیون دلار را برای ساخت تجهیزات خودرویی این رادیوها دریافت نموده است. خانواده فالکن ۲ یک کیت استاندارد است که مورد استفاده ناتو، واحدهای صلح بان و بسیاری از نیروهای دفاعی بین المللی قرار گرفته است. یکی دیگر از موارد جدید ارسال محصولات خانواده فالکن ۲ به ازبکستان بود که ارزشی معادل ۲/۷ میلیون دلار داشت و شامل مدلهای فرکانس بالای ۵۸۰۰ هرتز بود.
رادیوهای قابل حمل همانطور که در تعریف آنها آمده است، بر پشت سرباز حمل می شوند و هنوز مورد علاقه سازمانهای نظامی می باشند هر چند که آنتن های بلندتر، باتری ها و اندازه بزرگتری دارند. این رادیوها قابلیت های بیشتری را نسبت به نمونه های دستی ارائه می دهند. ویژگی منحصر به فرد این رادیوها اگر چه برای گذشته طراحی شده بودند، اما هنوز چیزهای زیادی برای ارائه به سرباز امروزی دارند.
در سوئیس رقابتی بر سر مدل HF-۶۰۰D این رادیوها که محصول شرکت ارتباطات تادایران می باشند، در جریان است. این مدل که در حدود چهار کیلو گرم وزن دارد، برخوردار از یک سیستم رادیویی Comsec/ECCM HF می باشد که دامنه ای معادل ۵/۱ تا ۳۰ مگا هرتز را در بر می گیرد و دارای ۲۸۵ هزار کانال است. ویژگی های استاندارد آن شامل برتری دیجیتالی، فراخوانی انتخابی، ایجاد ارتباط خودکار و کنترل متناسب توان ارسال سیگنال است.
در میدان نبرد قرن ۲۱، ارتباطات دیجیتالی را می بایست در قالب یک شبکه امن دیجیتالی که منحصر به فرد و عاری از هرگونه منفذ باشد، یکپارچه نمود. بخش هوا فضای صنایع ITT[۱] رادیوهای شبکه های جنگی با کانالهای انحصاری زمینی و هوایی Sincgars تولید کرده است که ارتباطات یکپارچه ای را میان هواپیماها، وسایل نقلیه زمینی و سربازان پیاده فراهم می کند. Sincgars در واقع توسط بخش هوا فضای صنایع ITT، ارتش ایالات متحده و بنیاد اینترنت تاکتیکی ایالات متحده طراحی و تولید شده است. Sincgars که در ابتدا فقط یک رادیوی صوتی بود و اطلاعات زنجیره فرماندهی را ارسال و دریافت می نمود، اکنون در قالب یک معماری سیستم SDR تکامل یافته است.
هاب[۲] دسترسی به شبکه تاکتیکی رادیوی فالکن ۲ RF-۶۰۱۰ متعلق به شرکت هریس با تبدیل صدا و داده به امواج RF[۳] دسترسی به این رادیوها را امکانپذیر می سازد. RF-۶۰۱۰ دسترسی از شبکه های تاکتیکی به فرمانده یا شبکه های محلی و یا گسترده (LAN[۴] یا[۵]WAN)، تلفن های تاکتیکیِ سیستم های ارتباطی تجاری PBX[۶] یا PABX[۷] را فراهم می کند. این سیستم با پشتیبانی چهار رادیو، یک صفحه نمایش ۱۰ در ۲ اینچی برای شبکه های خارجی و یک پروتکل PPP[۸] برای ارتباط مستقیم با دیگر رادیوهای فالکن ۲ دارد.
پوشش طیف گسترده، یکی دیگر از ویژگی های ضروری برای ارتباطات در میدان نبرد است. دریافت کننده صوتی M۳TR شرکت رود اند شوارتز[۹] می تواند طیف الکترومغناطیسی کاملی از امواج کوتاه تا باند UHF[۱۰] را در بر بگیرد. این سیستمهای سوار بر وسایل نقلیه، مقادیر داده ای بالایی (از ۶/۹ کیلو بیت بر ثانیه در باند HF تا ۶۴ بیت بر ثانیه در باندهای VHF/UHF)) برای صوت دیجیتال، ویدئوی زنده و همزمان و نمایش تصویری داده ها دارند.
● انواع دستی رادیوها
یک رادیوی دستی سبک وزن جزء لاینفک هر مأموریت نظامی به حساب می آید که امروزه می بایست توسط Sincgars و JTRS[۱] نیز تکمیل شود، که در این صورت سرباز را در هوا و زمین با واحدهای نظامی همچنان در ارتباط نگه می دارد. رادیوی امنیتی Spearhead از محصولات شرکت ITT یک رادیوی ۵۰۰ گرمی دستی است که در ۳۰ تا ۸۸ مگا هرتز و باندهای VHF و FM[۲] کار می کند و ۲۳۲۰ کانال با فرکانس های انحصاری و قابلیت رمزگذاری ارائه می کند.
شرکت ITT همچنین ADRP خود را مجهز به نمونه پرتابل رادیوی پیشرفته و دیجیتالی (ADR) کرده است. این رادیوی پنج واتی سطحی بالا از حفاظت در مقابل تداخل امواج و نفوذ را فراهم ساخته است و نیز برخوردار از صفحه نمایش از راه دور و مجموعه ای از صفحه کلیدهای مختلف با یک دریافت کننده یکپارچه سیستم موقعیت یاب جغرافیایی می باشد.
برنامه JTRS که مدتها منتظر آن بودند، اکنون برای Cluster۵ آماده شده است و در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفته است. Cluster۵ رادیوهای دستی، کوله پشتی و قابل نصب بر روی وسایل نقلیه را با قابلیت وارد شدن به شبکه های UAV[۱]، رباتها و سیستم Terrian Warrior[۲] (و دیگر سیستمهای برنامه ریزی سربازان در آینده) یکپارچه و متحد خواهد ساخت. این همان جایی است که اصطلاحاً نقطه آغاز حرکت نامیده می شود. نمایش ویدئو، صدا، تصویر، بسته های داده ای و اطلاعات صوتی همگی با هم ترکیب می شوند تا تصویری کلی از صحنه نبرد به وجود آورند. این فناوری برای آن به وجود آمده است که اطلاعات لازم را برای فرماندهان نظیر اطلاعات فردی سربازان فراهم سازد، اما چالش در انتخاب اطلاعات و گیرنده آن همچنان به قوت خود باقی است و این با کلیه اطلاعاتی که در دسترس قرار می گیرد، کار آسانی نیست.
سیستم های تصمیم گیری های پویا و عمومی [۳]GDDS تا حد زیادی در دل برنامه سیستم رادیویی تاکتیکی مشترک JTRS نهفته است و این سیستم ها برنده قرار دارد Cluster۱ شده اند. نمونه رادیوهای چند باندی می بایست همزمان با راه اندازی این خطوط ارتباطی ارائه شوند. در ژانویه ۲۰۰۳، GDDS یک قرارداد ۶۰ میلیون دلاری را برای ارتقای تجهیزات ارتباطات رادیویی ارتش ایالات متحده در برنامه Land Warrior از آن خود ساخت. این ارتقاء شامل کاهش وزن، یکپارچه سازی وسایل نقلیه مربوطه، پذیرش JTRS و هویت جنگی و قابلیت های شبکه ای می باشد.
با نگاهی به Cluster۵ برنامه JTRS، مشخص می شود که GDDS در حال بررسی قابلیت سیستم های رادیویی در فراگیری واقعی از محیط اطرافشان و در صدد این کار بوده اند تا انجام کارکردهای تشخیصی و شناختی را نظیر تشخیص طیف خالی که می توان در آن ارتباط مؤثر اقدام نمود، به صورت خودکار امکانپذیر نمایند. گمان می رود این رادیوهای تشخیصی از نوعی هوش مصنوعی برخوردار هستند که ناشی از قابلیت های SDR می باشد.
دکتر بروس فت[۱] دانشمند ارشد سیستم های تصمیم گیری پویا می گوید: « آینده ارتباطات رادیویی در توانایی استفاده از یک وسیله منفرد برای ارتباط شبکه ای با دیگر تجهیزات و همچنین به حد اکثر رساندن استفاده از پهنای باند محدود و کنترل توان پروتکل های مبتنی بر نرم افزار انعطافپذیر و قابل انطباق نهفته است.»
دیگر گزینه های سخت افزاری شامل رادیوهای قابل نصب بر وسایل نقلیه و کامپیوترهای نوت بوک پرتابل می باشد. تازه ترین رویداد در این حوزه مجدداً مرتبط با برنامه بومن[۲] و اسکورپیون[۳] سبک وزن می باشد که شرکت سیستم های تاکتیکی DRS تولید آنرا بر عهده دارد. این کامپیوتر پرتابل و مقاوم مطابق با استانداردهای EMI (تداخل الکترومغناطیسی)[۴] و MIL-SPEC-۸۱۰ می باشد و یک صفحه نمایش قابل مشاهده در نور معمولی ۱/۱۲ اینچی از نوع SVGA[۵] و یک صفحه کلید از نوع ۸۸ Qwerty دارد. در این کامپیوتر پارامترهای MIL-STD[۶] برای دما، ضربه، باران، تابش آفتاب، آب و هوای شوره زار یا مه آلود، رطوبت و محیط های شنی یا خاکی رعایت شده است.
● نتیجه گیری
شتاب کوانتومی فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه های گوناگون از جمله حوزه های دفاعی و نظامی، گرایش های نوین و جدیدی را در میان طراحان و سازندگان صنایع نظامی به ویژه تجهیزات و نرم افزارهای ارتباطی تاکتیکی به وجود آورده است.
یکی از این گرایشهای جدید، شبکه های ارتباطی تاکتیکی نظامی است. بدیهی است این نوع شبکه ها با توجه به ضروریات حوزه های نظامی و دفاعی می بایست از ویژگی های خاص از جمله یکپارچگی و امنیت برخوردار باشند. گسترش کاربردی این شبکه ها در میدان جنگ و در میان سربازان، آنها را تبدیل به بایتهایی می کند که در میدانی بزرگتر که میدان ارتباطی نبرد می باشد، به ایفای نقش می پردازند. طراحی و راه اندازی شبکه ارتباطی پیشرفته و امن با استفاده از به کارگیری پروتکل های جدید ارتباطی اولین گام در این مسیر است. بدون شک فرماندهان و طراحان جنگ خواهان مشاهده اوضاع میدان نبرد از چشم سربازان خود می باشند. تجهیزات و نرم افزارهای شبکه ای مناسبی هستند که می توانند چنین دیدی را برای فرماندهان فراهم سازند، ضمن آنکه حوزه فرماندهی و نظارت آنها را با استفاده از سیستم های بی سیم و دوربرد به سراسر جبهه های نبرد لحظه به لحظه گسترش می دهند.
از سوی دیگر، تجهیزات ارتباطی ماهواره ای به ویژه موقعیت یابهای جغرافیایی نقشی تعیین کننده در هدایت و ارتباط مستمر سربازان در سخت ترین شرایط جنگی بر عهده دارند. علاوه بر این ارتباطات کابلی با توجه به ضریب امنیتی بالا همچنان ارزش خود را حفظ نموده اند و شرکت های تولیدی بسیاری در حال ارتقای کیفیت محصولات خود از نظر مقاومت و سرعت انتقال داده ها می باشند. در پرتوی رقابت موجود میان تولیدکنندگان صنایع ارتباطی تاکتیکی، نیروهای نظامی دیگر کشورها نیز می توانند از دستاوردهای حاصل شده بهره مند شوند، اما نکته کلیدی در شناخت این فناوری ها و آگاهی از ویژگی های فنی آنهاست به نحوی که در درجه اول نقاط ضعف و قدرت آنها مشخص شود و در درجه دوم امکان ساخت نمونه های ابتکاری و داخلی متناسب با نیازهای نیروهای مسلح فراهم گردد.
http://ictarticle.blogfa.com/
منابع:
۱. Johnny Keggler, Darren Lake, "Battlefield Bytes", Armada, September ۲۰۰۳
۲. http://www.cni.na.baesystems.com/
۳. http://www.drs.com/
۴. http://www.harris.com/
۵.http://www.thalesgroup.com/
۶. http://www.tadiran-com.co.il/
[۱] Bruce Fette
[۲] Bowman
[۳] Scorpion
[۴] Electro-Magnetic Interference
[۵] Super Video Graphics Adapter
[۶] Military Standard
[۱] Unmanned Aerial Vehicle
[۲] سیستم نبرد در خشکی
[۳] General Data Dissemination System
[۱] Joint Tactical Radio System
۲] Frequency Modulation
[۱] Information Technology and Telecommunications
[۲] Hub
[۳] Radio Frequency
[۴] Local Area Network
[۵] Wide Area Network
[۶] Private Branch Exchange
[۷] Private Automatic Branch Exchange
[۸] Point-to-Point Protocol
[۹] Rohde & Schwarz
[۱۰] Ultra-High Frequency
[۱] Huits
[۲] Microsoft Outlook
[۳] Identifying Friend & Foe
[۴] Thales
[۵] Personal Depositioning Appliance
[۶] Octopus
[۷] Software Defined Radios
[۸] Myriad
[۹] Bowman
[۱] Harris
[۲] Falcon II
[۳] Transmission Control Protocol/Internet Protocol
[۴] Ethernet
[۵] Data Terminal Equipment
[۶] Rockwell Collins
[۱] Information & Communication Technology
[۲] Command, Control, Communications, Computers and Intelligence
[۳] High-tech
[۴] Byte
[۵] Web-based
[۶] GPS (Geographical Positioning System)
[۷] Command Chain
[۸] Bruggcables
[۹] Mille
[۱۰] Tadiran
[۱۱] Integrated Radio Communication System
[۱۲] Internet Protocol
[۱۳] High Frequency
[۱۴] Valiant Radio Gate
[۱۵] High Frequency / Very High Frequency / Ultra High Frequency
[۱۶] Internet Protocol Address


همچنین مشاهده کنید