پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شستشو ، نظافت ، لکه گیری


شستشو ، نظافت ، لکه گیری
● یک نکته در مورد استفاده از مواد پاک کننده:
اگر برای لکه گیری از مواد پاک کننده استفاده می کنید ، در نظر داشته باشید که حتماً از آب سرد استفاده کنید. زیرا آب گرم باعث می شود که لکه ها دیرتر از بین بروند . در صورتی که آب سرد، لکه ها را بهتر و سریعتر از بین می برد.
● از بین بردن لکه شمع بر روی کاغذ دیواری:
اگر شمع بر روی کاغذ دیواری چکید و کاغذ دیواری غیرقابل شستشو است ، اول شمع را با کارد از روی دیوار جدا کنید . سپس با یک مداد پاک کن آن را خوب تمیز کنید.
● لکه شمع روی وسایل چوبی:
مورد بعدی چکیدن شمع روی وسایل چوبی جلا دار است. در چنین حالتی شمع را نباید تراشید یا سمباده کشید . کافی است قسمت لک شده را به آرامی با آب گرم بشویید و فوراً با پنبه پاک کنید.
● لکه شمع بر روی تابلوهای نقاشی:
در این صورت با تیغه کارد شمع را پاک کنید، و بعد با آب نیم گرم و صابون و اسفنج و آن را بشویید و پاک کنید . سپس یک پارچه نخی را به ملایمت روی قسمت شسته شده بکشید، اثری از لکه باقی نمی ماند.
● لکه شمع بر روی موزاییک:
ابتدا کمی سرکه گرم روی لکه بریزید و بعد آن را با صابون و آب نیم گرم بشویید و فوراً خشک کنید.
● لکه شمع بر روی پارچه:
برای از بین بردن لکه شمع در دو طرف پارچه، کاغذ خشک کن قرار داده و روی آن اتوی داغ بگذارید . شمع به کاغذ خشک کن می چسبد و لکه را از بین می رود.
● پاک کردن لکه سوختگی سطحی توسط قند:
زمانی که لباس شما بر اثر سوختگی سطحی یا سیگار زرد شده ، زیاد نگران نباشید . با قند بر روی لکه زرد رنگ بکشید و آنقدر این کار را انجام دهید تا لکه از بین برود.
● تمیز کردن اثر سوختگی اتو:
اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو، زرد رنگ شد، می توانید یک پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه کتانی بمالید. لکه های زرد رنگ بر طرف خواهند شد. بعد آن را چند دقیقه داخل آب سرد خیس کنید و بشویید.
● لکه سفیده تخم مرغ:
لکه سفیده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشویید، زیرا لکه ثابت می ماند . بلکه برای از بین بردن آن، محل لکه را با آب سرد ، کاملاً بشویید.
● لکه بر روی سفره:
اگر سفره شما بر اثر چربی لک گرفته است و با شستن هم از بین نمی رود، می توانید سفره را بعد از شستن به مدت یک روز در آفتاب روی بند لباس پهن کنید . با اینکار نور خورشید لکه های سفره را از بین می برد.
● لکه واکس کفش:
اگر بر اثر بی احتیاطی مقداری واکس روی فرش یا لباستان مالید ، می توانید ابتدا پنبه ای را خیس کنید و روی آن بکشید. سپس روی پنبه مقدای مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لکه بکشید . بعد از این کار پنبه را آغشته به آب خالص کنید و دوباره روی لکه بکشید تا لکه کاملاً از بین برود. اگر با این کار لکه از بین نرفت ، مقداری الکل بر روی دستمال ریخته و بر روی لکه بکشید، تا کاملاً تمیز شود. اگر لباس قابل شستشو باشد، بعد از زدودن لکه، لباس را با پودر لباسشویی و آب نیم گرم کاملاً بشویید.
● جوهر سیاه:
برای از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش ، مقداری ماست روی محل لکه ریخته و با قاشق ماست را جمع کنید. چند مرتبه این کار را تکرار کنید، لکه کاملاً از بین می رود.
● لکه چای:
برای از بین بردن لکه چای، فوراً پارچه خیس را روی لکه بکشید. اگر پاک نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشویی کنید بر روی لکه بکشید فوراً تمیز می شود.
● لکه قیر:
برای از بین بردن لکه قیر ، بهترین روش به کار بردن بنزین است . محل لکه را با بنزین بشویید، سریع تمیز می شود .
● لکه آدامس:
برای از بین بردن آدامس از شیره درخت کاج و یا روغن نباتی استفاده کنید و بعد از آن لباس را کاملاً بشویید. روش دیگر برای از بین بردن لکه آدامس از روی لباس این است که یک تکه یخ برداشته و چند مرتبه بر روی آدامس بکشید تا از روی لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه جدا نشد می توانید از بنزین استفاده کنید.
● لکه خون:
محل لکه را زیر آب سرد قرار داده و آب سرد را با فشار روی لکه بریزید. لکه از بین می رود. اگر لکه پاک نشد ، می توانید بعد از شستن با آب سرد، روی لکه را نشاسته ذرت مالیده و در آفتاب قرار دهید . بعد از خشک شدن نشاسته، لباس را بشویید لکه از بین می رود.
● لکه های روی گلدان
می توانید بعد از شستشوی اولیه ، مقداری سرکه غلیظ و نمک فراوان داخل گلدان ریخته و بگذارید چند ساعت بماند، بدین صورت جرم ها در محلول حل شده و گلدان تمیز می شود.
● لکه خودکار:
برای از بین بردن لکه خودکار می توانید اسفنجی را آغشته به شیر کنید و به محل لکه بمالید، لکه به راحتی از بین می رود.
● لکه چسب:
یک تکه پارچه را آغشته به سرکه کرده و روی چسب بگذارید. چسب، سفتی خود را از دست داده و از لباس جدا می شود.
● لکه روغن:
برای پاک شدن لکه روغن می توانید لباس را با پودر ماشین لباسشویی بشویید . لکه فوراً از بین می رود.
● لکه گیری ظروف چینی:
ظروف چینی از جمله( استکان، نعلبکی، لیوان و غیره) را داخل ظرفی بریزید . سپس آب سرد و مقداری پودر لباسشویی روی آن بریزید و روی اجاق بگذارید تا چند دقیقه بجوشد تمام لکه ها از بین می رود.
● لکه زنگ زدگی بر روی لباس:
یک لیمو ترش را دو نیمه کرده و یک نیمه آن را آغشته به نمک کرده ، بر روی لکه بمالید. پس از پاک شدن لکه، لباس را با آب بشویید.
● لکه گیری شیشه ها:
اغلب خانم ها زمانی که شیشه پاک می کنند ، می بینند که بر روی شیشه لک افتاده است و دائم دو طرف شیشه را پاک می کنند. برای راحتی کار می توانید از این روش استفاده کنید: یک طرف شیشه را به طوری عمودی پاک و طرف دیگر شیشه را به طور افقی پاک کنید، با این روش خیلی راحت متوجه می شوید، که لکه کدام طرف شیشه است.
● کندن آدامس از مو:
بچه ها گاه با آدامس خود بازی می کنند و آن را به جاهای مختلف می چسبانند ! اگر آدامس به موی کودک شما چسبید، می توانید برای کندن آن از دو روش زیر کمک بگیرید:
▪ روش اول: یک تکه یخ را چند بار روی آدامس بکشید تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا کنید.
▪ روش دوم: کمی کرم مرطوب کننده به همان قسمت مو بکشید ، سپس با یک دستمال خشک، مو را چند بار پائین بکشید آدامس از جدا خواهد شد.
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید