شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پروژه جدید اسلام ستیزی در اروپا


پروژه جدید اسلام ستیزی در اروپا
یکی از روشنفکران سابق حزب راست جدید فرانسه در سال ۲۰۰۷ با انتشار کتابی به نام «مسئله جدید یهودیت» پیشنهاد داده است تا برای مبارزه با اسلامی شدن اروپا باید به نوعی اتحاد میان راست های ملی گرا با یهودیان دست یازید . احزاب اسلام ستیز نیز که از راستگرایان محافظه کار برخاسته اند آشکارا از گفتمان طرفداری از اسرائیل حمایت می کنند که توجهات فراوانی را در محافل اسرائیلی به خود جلب کرده است . بطوری که در اوایل ماه ژانویه هیأتی از حزب آزادی فرانسه در سفری به اسرائیل مورد استقبال معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» که طرفدار انتقال فلسطینی ها به اردن است قرار گرفت.
هم اکنون جریان ضداسلامی راستگرایان افراطی در اروپا به یک یارگیری دست زده است و در این یارگیری لابی یهودیان را یک پشتوانه حمایتی برای خود فرض می کند. این دو جریان یعنی راست افراطی و لابی یهود امروز به یک اتحاد تاریخی دست زد ه اند؛ اتحاد حول «توقف اسلامی شدن اروپا». آنها روز هشتم دسامبر سال ۲۰۰۷ ، نخستین تظاهرات شان را در مارسی فرانسه و در مقابل مرکز مدیترانه ای تجارت بین المللی برای مخالفت با طرح احداث مسجد بزرگی در این شهر سازماندهی کردند . در این تجمع که کمتر از صد نفر در آن حضور داشتند رهبر جنبش ملی جمهوری خواه که در مبارزات انتخابات شهرداری ها حاضر بود سخنرانی کرد. با این حال ستاد مرکزی جریانی که امروزنام « توقف اسلامی شدن اروپا» برخود نهاده است در خارج از فرانسه است . یک شعبه آن در جایی قرار دارد که با انتشار کاریکاتورهای موهن هیزم نزاع بزرگ با مسلمانان را آماده می کند؛ شعبه ای که توسط یک فرد دانمارکی که حتی با مفهوم مسلمانان میانه رو نیز مخالف است، رهبری می شود. همین گروه به اتفاق افراطیون در هلند تظاهراتی را در آمستردام با هدف مقابله با اسلامگرایی ترتیب دادند. پشت این همه جنب و جوش و تحرک نیروهای متعصب اروپا یک واقعیت وجود دارد وآن این که نفوذاسلام اختلافاتی جدی میان احزاب راستگرای افراطی در اروپا ایجاد کرده است . در حالی که برخی از راستگرایان در اروپا خواهان بازاندیشی غرب در قبال اسلام بویژه برقراری رابطه ای نو با جریان هایی مانند حماس و ایران هستند برخی دیگر از تشکیلات سیاسی ملی و بیگانه ستیز همایش هایی را برای مقابله با اسلامی شدن شهر ها در اروپا برگزار می کنند که به وسیله برخی چهره های سیاسی این احزاب رهبری می شود و احزابی از کشورهای آلمان، ایتالیا، دانمارک، هلند و اسپانیا در آنها حضور دارند .
نکته قابل توجه این است که جریان ضد اسلامی در اروپا از بطن یک تفکر آشنا به نام مهاجر ستیزی یا بیگانه ستیزی برخاسته است. و امروز پرچم هدایت این جریان ها در دست افرادی است که سال ها به داشتن تفکر نژادی و شوونیستی در اروپا شهرت داشتند. دراین راستا مهم ترین حرکت همین حرکت «خارجی ستیزی » به ابتکار یکی از احزاب آلمانی همایشی با عنوان «همایش ضد اسلامی شدن» طی روزهای گذشته در آلمان برگزار کرد و از هم اکنون برنامه برگزاری چند تظاهرات در شهرهای روتردام هلند، پاریس، لندن و مادرید راهمچنان دنبال می کند . از سوی دیگر آنها در دوم فوریه درباره روند این جریان، در نشستی که حامی آن لابی یهود بود و توسط مجله Synthese national با عنوان «مقابله با اسلامی شدن شهرهای ما : پاسخ ملی و هویتی» برگزار شد دست به تبلیغ زدند. گردانندگان این مجله که هر سه ماه یکبار منتشر می شود از راستگرایان افراطی و بویژه از جبهه ملی هستند به طوری که برخی از این افراد در انتخابات شهرداری ها فهرستی از راستگرایان واقعی و با شعار «جلوگیری از اسلامی شدن استراسبورگ و آلزاس» ارائه کردند .
راستگرایان افراطی که موضوع اسلامی شدن اروپا را محور فعالیت خویش قرارداده اند همواره با مهاجرت بویژه مهاجرت آفریقایی ها، ترک ها و مغربی ها مبارزه می کردند و دلیل این حرکت قوم گرایانه خویش را عوامل فرهنگی و نژادی اعلام می نمودند اما پس از حملات یازده سپتامبر ،۲۰۰۱ عنصر اسلام به عنوان یک دین به این عوامل افزوده شده است در حالی که قبل از آن توجه زیادی به مسلمان بودن این مهاجران نمی شد.
از این پس موضوع اسلام برای دو گروه از احزاب مطرح است. ابتدا تشکیلات راستگرایان افراطی موسوم به «هویت گرایان» که از دیدگاه اروپای مبتنی بر سفید پوستان و نژادهای مسیحی دفاع می کنند و دیگری احزاب موجود در حد فاصل راستگرایان و راستگرایان افراطی از جمله «جنبش برای فرانسه» ، حزب UDC سوئیس، حزب ترقی نروژ، و بویژه حزب آزادی که با وعده های دروغین در سال ۲۰۰۶ وارد پارلمان هلند شد و رهبری آن را فردی بر عهده دارد که یکی از سوژه های همیشگی رسانه ها به شمار رفته و حرف های ضد و نقیض بسیاری از وی شنیده می شود.
این دو خانواده سیاسی دارای یک وجه اشتراک هستند و آن نه مخالفت با اسلامگرایی بلکه مخالفت با اسلام است. این گروه ها اساساً اسلام را با زندگی در خاک اروپا در تعارض می بینند. اما از دید هیچ ناظر اروپایی پنهان نیست که چنین تفکری خود بزرگترین تهدید برای حیات اروپا است. راهی که راست افراطی در پیش گرفته است همان راه کسانی است که جنگ های صلیبی را پایه ریزی کردند و اکنون نیز از تفکر جنگ مذاهب و تمدن ها دفاع می کنند.
ژان ایوه کامو ‎/ ترجمه : حسین قنبری گرمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید