شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


هفت نکته در باره هدف گذاری و برنامه ریزی


هفت نکته در باره هدف گذاری و برنامه ریزی
تحقیقات درباره صدها شرکت و کسب و کار موفق نشان می دهد همه آن ها در یک ویژگی مشترک بوده اند. نظریه پردازان کارآفرینی با بررسی مشخصات شرکت ویژگی های مدیران و کارکنان آن ها به این نتیجه رسیده اند که وجود هدف مشخص و برنامه ریزی دقیق برای دستیابی به آن بارزترین ویژگی این نوع بنگاه هاست. در محافل مختلف گاه گفته می شود برنامه ریزی و هدفمندی در حوزه هنر یا موسیقی ضد خلاقیت است اما با مطالعه زندگی موسیقیدان های موفق و خلاق می بینیم که آن ها نیز در زندگی شخصی و حرفه ای خود افرادی بسیار دقیق و هدفمند قضا بوده اند. واقعیت این است که وجود هدف انرژی فرد را متمرکز می کند. تمامی کارآفرین های موفق این جمله را تایید کرده اند. «هدف تعیین کنید، برای دستیابی به آن برنامه ریزی کنید و هر روز اقداماتی برای نزدیک شدن به هدف طبق برنامه خود انجام دهید.» استراتژی میلیاردها همان افق بلندمدت و حرکت تدریجی و هر روزه به سوی آن هدف است. هیچ عامل دیگری نمی تواند مانند هدفمندی و برنامه ریزی انرژی و توان شما را برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای بسیج کند. در مقاله حاضر به نکاتی در برنامه ریزی و تعیین هدف اشاره می کنیم:
۱) هدفتان را در زندگی و شغل به وضوح مشخص کنید
هدفی را تعیین کنید که با ارزش های شما و توانایی هایتان سازگار باشد. اگر این نخستین بار است که وارد وادی هدف گذاری می شوید، از کوچک شروع کنید تا به تدریج در این حوزه تبحر پیدا کنید. هدفی را تعیین کنید که می دانید با صرف انرژی در مدتی معقول می توانید به آن دست پیدا کنید. اگر معتقد نباشید که می توانید به آن برسید، هدف تحقق نخواهد یافت بنابراین تصویر ذهنی شما از خودتان در حرکت به سوی هدف عاملی بسیار مهم محسوب می شود. هدفی که تعیین می کنید باید قابل اندازه گیری باشد طوری که بتوانید بگویید چه وقت به طور کامل تحقق یافته است. نکته دیگر این است که هدف باید تا جایی که ممکن است به شکل مفصل و مشخص تعیین شود. برای مثال نباید بگویید قصد دارم اوضاع شرکت را بهبود ببخشم. در این زمینه باید مشخص کنید منظورتان از بهبود دقیقا چیست.
۲) هدف را با جزییات آن روی کاغذ بیاورید
هر چه جزییاتی که به شکل مکتوب درباره هدف کلی تان می نویسد بیش تر باشد تصویر روشن تری از آن در ذهن پیدا خواهید کرد. برای مثال از خود بپرسید: «هنگامی که هدف تحقق یافت قادر به انجام چه اقداماتی خواهم بود؟ چطور می فهمید هدف تحقق یافته است؟ چگونه باید پیشرفت کار را اندازه گیری کرد؟» هر چه شفافت تر هدف را تعیین کنید (البته مکتوب) احتمال دستیابی به آن بیش تر خواهد بود. اهدافی که در ذهن باقی می مانند صرفا رویا هستند. هر روز جزییات بیش تری درباره هدف روی کاغذ بنویسید. با این روش ذهنتان متمرکز باقی می ماند و با چشم می توانید هدف را ببینید.
۳) برای تحقق هدف مهلت تعیین کنید
بدون مهلت، اهداف به آرزو شباهت دارند و شما ضرورتی برای گام برداشتن در جهت آن ها احساس نمی کنید. البته در تعیین مهلت اجرای برنامه نیز باید کل زمان را به قطعات کوچک تقسیم کنید و در هر بازه زمانی اقداماتی را که برای آن در نظر گرفته اید انجام دهید. اگر در میان راه فهمیدید نمی توانید از مهلت اولیه به هدف برسید، مهلتی جدید تعیین کنید. البته این به آن معنا نیست که با تنبلی کارها را به تعویق انداخته و هر روز مهلت خود را عوض کنید. تمام مدت باید به هدف فکر کنید اما گاهی اوقات رویدادهایی غیرقابل پیش بینی رخ می دهند که در این موارد باید در برنامه ریزی و زمانبندی فعالیت ها تجدیدنظر کرد. با انجام این روش، در تخمین زمان انجام اقدامات لازم جهت تحقق اهدافتان تبحر پیدا می کنید و از هدر رفتن زمان جلوگیری خواهید کرد.
۴) فهرستی از کارهای مفید برای تحقق اهداف تهیه کنید
هر اقدامی را که می توانید برای نزدیک شدن به هدف انجام دهید در یک فهرست یادداشت کنید. هر هدف بزرگ را به اهداف کوچک تر که در یک مرحله قابل انجام باشند تقسیم کنید. اگر قرار است طی شش ماه با هزار شرکت جدید درباره محصولات و خدماتتان ارتباط برقرار کنید. مشخص کنید هر ماه و هر هفته و هر روز باید با چند شرکت تماس بگیرید. با این روش پیشرفت شما قابل اندازه گیری خواهد شد.
۵) فهرست تهیه شده را به برنامه های عملی تبدیل کنید
اکنون نوبت تنظیم فهرست طبق جدول زمانی و نیز قابلیت انجام هر اقدام فرا رسیده است. از خود بپرسید ترتیب کارها چگونه است یعنی ابتدا باید چه اقدامی انجام شود، بعد از آن چه اقدامی و تا آخر. این فهرست منظم شده سرعت حرکت شما را افزایش خواهد داد. بدون چنین فهرستی باید برای انجام کارها به شانس و تقدیر اتکا کنید. وجود مراحل منظم شده و واضح انجام اقدامات برای تحقق هدف باعث می شود همواره هدف و راه را جلوی چشم داشته باشید.
۶) اقدام را آغاز کنید
با انجام کامل پنج مرحله قبل حالا وقت دست به کار شدن فرا رسیده است. اقدام عامل اصلی وضعیت است. در این مرحله باید با دامی به نام به تعویق انداختن کارها مقابله کنید. به محض تدوین برنامه پرسش های منفی مختلفی در ذهن شما شکل می گیرد که صرفا باعث هدر رفتن زمان و انرژی شما خواهد شد. هرگز به این پرسش ها توجه نکنید. اقدام کلید موفقیت های بزرگ است و تنها از طریق وارد گود شدن می توانید بفهمید کجای کار اشکال دارد. اگر قصد دارید یک کارآفرین یا مدیر باقی بمانید چاره ای جز اقدام وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد انجام مراحل پنج گانه پیشین شانس موفقیت شما را تا ۸۰ درصد بالا می برد. ۲۰ درصد باقی در اختیار هیچ کس نیست یعنی شما با انجام مراحل پیشین از رقبا جلو افتاده اید و حداقل این است که از آن ها عقب نیستید.
۷) هر روز روی برنامه و اقداماتتان تمرکز کنید
عادت بررسی مداوم برنامه و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن را در خود پرورش دهید. هرگز هیچ روزی را بدون نگاه به برنامه و هدف به پایان نبرید. تحولات در بازار باعث می شود سازگار کردن اهداف و اقدامات با شرایط جدید به یک ضرورت تبدیل شود. همزمان با بررسی مداوم و مکرر برنامه، نکات بسیار سودمندی می آموزید که به شما در تحقق اهداف بعدیتان کمک خواهد کرد. یادتان باشد هر روز چیزی جدید بیاموزید یا قدمی هر چند کوچک به سوی هدف بردارید. به پاسخ این پرسش که چگونه می توان یک فیل را خورد؟ توجه کنید: لقمه لقمه. هیچ هدف بزرگی در یک مرحله قابل تحقق نیست.
منبع: www.forbes.com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید