جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بی باک و امیدوار


بی باک و امیدوار
باراک حسین اوباما سناتور تازه کار از ایالت ایلینویز امریکا و نامزد پیشتاز دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ (سال جاری میلادی) است. در صورتی که پیروزی اوباما بر رقیبش هیلاری کلینتون در انتخابات های مقدماتی قطعی شود و مجمع ملی حزب دموکرات در تابستان آینده او را به عنوان نامزد نهایی این حزب برگزیند، او احتمالاً با جان مک کین نامزد پیشتاز جمهوریخواهان وارد رقابت خواهد شد تا تلاش های خود را بر روی گشودن دروازه های کاخ سفید در انتخابات سراسری در ماه نوامبر متمرکز کند.
اوباما نامزد ۴۶ ساله دموکرات در ۴ آگوست ۱۹۶۱ از پدر کنیایی و مادر امریکایی به دنیا آمد و بیشتر دوران کودکی را در هونولولوی هاوایی گذراند. از شش تا ده سالگی را در کنار مادر و ناپدری اندونزیایی خود در جاکارتا سپری کرد. اوباما پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه کلمبیا و دانشکده حقوق هاروارد فعالیت های اجتماعی خود را در نقش یک سازمان دهنده اجتماعی، سخنران دانشگاه شیکاگو و نیز حقوقدان مدافع حقوق مدنی آغاز کرد. او آنگاه وارد رقابت های زندگی سیاسی شد و از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ به عنوان عضو سنای ایالتی ایلینویز خدمت کرد. تلاش اوباما برای انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس نمایندگان امریکا در سال ۲۰۰۰ ناموفق بود، اما او از پیگیری آمال سیاسی خود دلسرد نشد و در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که وارد رقابت های انتخابات سنای امریکا می شود. سال بعد در حالی که اوباما هنوز عضو سنای ایالتی ایلینویز بود به عنوان سخنران اصلی در مجمع ملی ۲۰۰۴ دموکرات ها سخن گفت و به دنبال آن در نوامبر همان سال با کسب ۷۰ درصد آرا به عضویت سنای امریکا درآمد. او به عنوان عضو فراکسیون اقلیت دموکرات ها در صد و نهمین کنگره امریکا با انجام اقدامات دوحزبی در جهت تصویب قانون کنترل سلاح های متعارف و ترویج افزایش پاسخگویی عمومی در استفاده از منابع مالی دولت فدرال تلاش کرد. از دیگر فعالیت های برجسته اوباما می توان به سفرهای رسمی او به خاورمیانه، اروپای شرقی و آفریقا اشاره کرد. در کنگره جاری نیز که صد و دهمین کنگره امریکا به شمار می رود او به فعالیت های فراگیر خود ادامه داده است. از جمله این فعالیت ها می توان به تلاش برای تصویب قوانینی در خصوص نفوذ لابی ها و تقلب انتخاباتی، تغییرات آب و هوا، تروریسم هسته یی و توجه به آن گروه از نیروهای نظامی امریکا که از جنگ بر می گردند اشاره کرد. تا ۲۱ فوریه ۲۰۰۸ اوباما در دو کنگره متوالی از ۵۷۰ طرح حمایت کرده است که از این میان ۱۵ مورد به قانون تبدیل شده اند. اوباما از فوریه ۲۰۰۷ یعنی از زمان اعلام ورود به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری بر مسائلی نظیر خاتمه دادن به جنگ عراق ضمن حفظ قدرت دفاعی امریکا در خارج، افزایش خودکفایی در انرژی و تأمین بهداشت و درمان همگانی به عنوان مهم ترین اولویت های خود تاکید کرده است. او در سال ۱۹۹۲ ازدواج کرد و هم اکنون دو دختر دارد. اوباما همچنین مولف دو کتاب پرفروش است که یکی از آنها به ذکر سرگذشت دوران جوانی او مربوط می شود به نام؛ «رویاهایی از پدرم» و دیگری «بی باکی امید» که تفسیر و تعبیر شخصی او از سیاست امریکا را در بردارد.
● دوران کودکی و جوانی
باراک اوباما در سال های کودکی و نوجوانی در خانه و مدرسه به «باری» معروف بود. پدر کنیایی او زمانی که در دانشگاه هاوایی در مانوآ به عنوان یک دانشجوی خارجی در حال تحصیل بود با مادر امریکایی او که در همان دانشگاه تحصیل می کرد آشنا شد و این آشنایی به ازدواج آنها انجامید، اما این ازدواج چندان طول نکشید و آن دو پس از دو سال از هم جدا شده و مدتی بعد طلاق گرفتند. آنگاه پدرش برای دنبال کردن تحصیلات پی اچ دی به دانشگاه هاروارد رفت و پس از آن به کنیا بازگشت که در آنجا در یک حادثه تصادف اتومبیل در ۱۹۸۲ جان سپرد. مادرش با یک دانشجوی خارجی دیگر از اندونزی ازدواج کرد و خانواده جدید از جمله باراک در سال ۱۹۶۷ به اندونزی نقل مکان کردند. اوباما در آنجا از شش تا ده سالگی در مدارس محلی ثبت نام کرد که در آنها آموزش ها به زبان اندونزیایی صورت می گرفت. او آنگاه به شهر خانواده مادری خود هونولولوی امریکا برگشت و باقیمانده تحصیلات را تا هنگام فارغ التحصیل شدن در ۱۹۷۹ در مدارس همان شهر دنبال کرد. چند ماه پس از انتشار نخستین کتابش به نام «رویاهایی از پدرم» در ۱۹۹۵ مادرش را از دست داد. در این کتاب که به ذکر سرگذشت جوانی اوباما اختصاص یافته است او به شرح تجربه های دوران کودکی و نوجوانی خود در خانواده مادری اش که متعلق به طبقه متوسط امریکایی بود، می پردازد. اوباما به خاطر جدایی والدینش در دومین سال ازدواج آن دو از دیدن پدر آفریقایی خود محروم شد زیرا پدرش پس از بازگشت به آفریقا تنها یک بار برای دیدن او به امریکا رفت. بنابر این خاطرات او از پدرش عمدتاً از طریق داستان ها و عکس ها شکل گرفته بود. او درباره نخستین سال های کودکی خود می نویسد؛ «اینکه پدر من هیچ شباهتی به مردم دور و برم نداشت و پدرم همچون قیر سیاه بود و مادرم همچون شیر سفید، به ندرت در ذهن من ثبت شده است.» اوباما در کتابش توضیح می دهد که در سنین بلوغ چه کشمکش هایی را پشت سر گذاشته است تا بتواند ادراک های اجتماعی مربوط به میراث چندنژادی خود را با هم آشتی دهد. بنابراین در عنفوان جوانی به مشروبات الکلی، ماری جوانا و کوکائین متوسل می شود تا به گفته خود «این پرسش ها را که من چه کسی هستم از ذهن خود بیرون کنم.» اما این تجربه چندگانگی فرهنگی در هونولولو نهایتاً در شکل گیری هویت و شخصیت او تاثیری استثنایی می گذارد. اوباما در این باره می نویسد؛ «فرصتی که هاوایی به من داد تا بتوانم فرهنگ های مختلف را در یک فضای مملو از احترام متقابل تجربه کنم به بخش جدایی ناپذیری از جهان بینی من تبدیل شد و پایه یی برای ارزش هایی شد که از هر ارزشی برای من گرامی ترند.»
● قابلیت شگرف اوباما در ایراد سخنرانی
فعالیت ها و رقابت های تبلیغاتی برای کسب نامزدی دموکرات ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی فرصتی کافی به وجود آورد تا توانایی شگرف و استثنایی اوباما در ایراد سخنرانی نه تنها برای مردم امریکا بلکه حتی برای مردم جهان آشکار شود، اما این نخستین بار نیست که اوباما این قابلیت خود را به خوبی به نمایش می گذارد. از درخشش های محدود مراحل اولیه فعالیت های اجتماعی او که بگذریم نخستین درخشش آشکار هنر سخنرانی اوباما به ایراد سخنان او به عنوان سخنران اصلی مجمع ملی ۲۰۰۴ دموکرات ها در بوستون ماساچوست برمی گردد. در این سخنرانی او پس از شرح تجربه های پدر بزرگ مادری خود به عنوان یک سرباز کهنه کار جنگ دوم جهانی و به عنوان کسی که از مزایای یک سری برنامه های اجتماعی خوب برخوردار شده بود، گفت؛ نه، مردم انتظار ندارند که تمامی مشکلاتشان را دولت حل کند، اما آنها این حقیقت را در عمق وجود خود درک می کنند که تنها با یک تغییر در اولویت ها می توانیم مطمئن شویم هر کودک امریکایی از سهم شایسته خود در زندگی برخوردار خواهد شد و درهای فرصت ها به روی همه باز خواهد ماند.اوباما در بخشی دیگر از خطابه خود چگونگی اداره جنگ عراق از سوی دولت بوش را به پرسش گرفت و گفت؛ وقتی که ما مردان و زنان جوان خود را به میدان خطر می فرستیم وظیفه خطیر ما این است که نه آمار و ارقام را سر هم بندی کنیم و نه حقیقت را در باره چرایی رفتن آنها غبه جنگف بپوشانیم. باید وقتی آنها به ماموریت رفته اند مراقب خانواده هایشان باشیم، وقتی که سربازان به خانه بر می گردند به آنها توجه کنیم و هرگز و هرگز به جنگ نرویم مگر اینکه از سرباز کافی برای پیروز شدن برخوردار باشیم. باید صلح را تامین کنیم و احترام جهان را به دست آوریم. اوباما در پایان سخنرانی خود به وحدت ملی پرداخت و با فراتر رفتن از مرزهای دموکرات ها و جمهوریخواهان گفت که مردم امریکا همگی از ایالات متحده امریکا دفاع می کنند. بیشتر امریکایی ها اوباما را برای نخستین بار با این سخنرانی شناختند. مجمع ملی دموکرات ها با شور و اشتیاق از آن استقبال کرد و پوشش فراگیر آن با رسانه های ملی بلافاصله او را در ردیف افراد نامدار قرار داد. او در جریان رقابت های نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر استعداد و قابلیت خود را در ایراد سخنرانی به خوبی نشان داد تا جایی که در این زمینه حتی برنده یک جایزه شد. بهبود و پیشرفت تدریجی موقعیت اوباما در مقایسه با رقیبش هیلاری کلینتون که از مدت ها قبل به عنوان نامزد پیشتاز دموکرات ها شناخته شده بود، موجب شد بسیاری این موفقیت را به شخصیت کاریزماتیک و توانایی او در ایراد سخنرانی های عالی نسبت دهند. به طوری که کلینتون رقیب دموکرات و بعداً مک کین رقیب جمهوریخواه او گفتند که خوب حرف زدن به معنای داشتن بهترین صلاحیت برای اداره کشور نیست.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید