پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


جوانی به وقت امروز، فردا دیر است


جوانی به وقت امروز، فردا دیر است
ازدواج به عنوان یک مقوله اجتماعی علی رغم ثبات زیادی که برنفس آن حاکم بوده بسیار تحت تاثیر شرایط جامعه جدید قرار گرفته است. هر چند بروز تحولات در ازدواج جوانان همیشگی و بسته به شرایط اجتماعی و تاریخی امری اجتناب ناپذیر و ضروری بوده است، اما آنچه ازدواج درجهان معاصر را متفاوت از گذشته ساخته دامنه تحولات درازدواج می باشد که درنتیجه تغییرات بسیاری در ساختارهای اجتماعی اتفاق افتاده است.
این تحولات شیوه ها و ساختارهای ازدواج در جامعه سنتی و جدید تمایزات بسیار آشکاری یافته است. در جامعه سنتی خانواده کنترل یکپارچه ازدواج جوانان را دراختیار داشت و مقدمات ازدواج را تامین می کرد. به علاوه انتخاب زوج توسط اعضای خانواده گسترده صورت می پذیرفت. دراین شرایط تهیه امکانات ازدواج، جشن عروسی، جهیزیه و نیز مسکن وشغل مقوله هایی بودند که درچارچوب خانواده گسترده حل و فصل می شدند، لذا هیچگاه ازدواج موکول به شغل و تامین شرایط زندگی مستقل از سوی فرد نبود.
در جامعه جدید تمام این امور دستخوش تغییر و تحولات ساختاری شده است دیگر ازدواج وابستگی تام وتمام خود به خانواده را از دست داده واساسا خانواده درقالب هسته ای آن دیگر نمی تواند به چنان کنترلی درازدواج جوانان دست یازد که کل فرآیند ازدواج از آغاز تا انجام تحت نظارت آن صورت پذیرد.
ساختارهای اجتماعی جدید شرایط و ضرورت های جدیدی را برای ازدواج شکل داده است. دراین فضا فرد در تلاش برای ادامه تحصیل، کسب و شغل و فراهم کردن مقدمات ازدواج ناچار است سال های بسیاری را پس از بلوغ به امید ترفیع خود و کسب شرایط ازدواج سپری کند و بر آن اساس دائما دوره جوانی خود را گسترش دهد.
با مطالعه ای که سازمان ملی جوانان وابسته به ریاست جمهوری انجام داده تلاش کرده است به امر ایده آل ها، امیدها و هست های ازدواج جوانان که موضوعی بسیار مهم در شرایط پرتغییر ازدواج و تعریف دوره جوانی است بپردازد. این مطالعه قصددارد با مشخص ساختن آرمان های عمده ازدواج ضمن مقایسه آن آرمان ها با امیدواری های جوانان برای رسیدن بدان ها و نیز واقعیات موجود زندگی آنها به فاصله این امور از یکدیگر بپردازد و اثرات آن را بر متغیرهای اصلی ازدواج جوانان بیابد.
تلاش این پژوهش درجهت آن بوده که ساختارهای ازدواج در جامعه جدید را ادراک نماید و بتواند ضمن تبیین پدیده ازدواج و تغییرات آن به شناخت جزییات دوره جوانی که بسیار وابسته به پدیده ازدواج است دست یابد.
این مطالعه میدانی از نوع پیمایشی بوده و از ابزار مبتنی بر پرسشنامه سود جسته است. جامعه آماری این تحقیق هم جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله شهر تهران بوده اندکه ازمیان آنها ۱۵۸۹ نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته اند.
نتیجه پژوهش نشان می دهد: براساس مطالعه فوق می توان گفت ازدواج در جامعه جدید سه ویژگی منحصر به فرد یافته است.
۱) ازدواج به شدت به سمت فردی شدن سوق یافته در این معنا ازدواج از حالتی که خانواده متولی آن است در حال انتقال به حالتی است که خود فرد متولی آن است. این انتقال اجتناب ناپذیر برای مردان تقریبا اتفاق افتاده است و برای زنان در حال اتفاق است. آنها هم درانتخاب همسر و هم در تامین مقدمات و شرایط ازدواج به عنوان عامل وارد فرآیند ازدواج شده اند جایگاهی که در جامعه سنتی نه وجود داشت و نه به رسمیت شناخته می شد.
۲) ازدواج بیش از پیش در حال یافتن جایگاهی منحصر به فرد در تعریف دوره جوانی است در حالی که در جامعه سنتی عناصر تعریف کننده بزرگسالی کاملا مستقل عمل می کردند و بیشتر معانی فیزیولوژیک می یافتند. در جامعه جدید شغل، تحصیلات، کسب استقلال، ازدواج و حتی خدمت سربازی بیش از پیش با یکدیگر هماهنگ می شوند و در قالب یک کل یکپارچه به دوره جوانی و ساختارهای آن شکل می بخشند. در این معنا می توان گفت هیچگاه مثل امروز ازدواج تعیین کننده و تعریف کننده دوره جوانی نبوده است.
۳) جایگاه ازدواج در تعریف دوره جوانی درحال تحولی است که براساس آن مقوله ای همراه شغل، ما قبل شغل، همراه تحصیل یا ما قبل تحصیل در حال انتقال به مقوله ای پس از شغل و پس ازتحصیل است. در واقع درحالیکه درجامعه سنتی ازدواج مقدم بر شغل بزرگسالی و هویت یابی بود در جامعه جدید با پدیده های فوق همراه و در جامعه حاضر در حال مقدم شدن بر آنهاست.
در این شرایط ازدواج موکول به عوامل اجتماعی بسیاری شده است که هماهنگی آنها در کنار یکدیگر مستلزم زمان برنامه ریزی و شرایط اجتماعی ویژه است. این امر در عین آنکه به شکل مضاعفی ازدواج را کشدار ساخته آن را بسیار وابسته به جامعه کلان نیز نموده است. در واقع علیرغم فردی شدن ازدواج بیش از پیش وابسته به جامعه کلان می شود تا در آمبی والانس بین فرد و جامعه کل هیات و شمایلی دایما نوبه نو به خود گیرد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید