جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با بیماری عصبی (نوروپاتی)


آشنایی با بیماری عصبی (نوروپاتی)
نـوروپاتی نـوعی اختـلال عـصبـی اسـت کـه بـر روی مـیـزان حساسیت و تحریک پذیری اعصاب دست و پا تاثیر میگذارد.در ایـن حالت همواره نوعی احساس کرختـی، بـی حـسی و درد به بیمار دست می دهد. نوروپاتی انواع مختلفی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:
▪ نوروپاتی دیابتیک
▪ نوروپاتی غیر ارادی
▪ پلی نوروپاتیک
▪ مونو نوروپاتیک
▪ نوروپاتی خارجی
در گونـه هـای مختـلف نـوروپـاتی بـه نـوعی شـاهد اخـتلال سیستم عصبی هستیم، اما از جمله شایع ترین انواع این بیـمـاری، نـوروپاتی خـارجی اسـت کـه بر روی رشتـه هـای عصبی خـارجـی تـاثـیر مـی گـذارد. ایـن اختـلال هـم بر روی اعـصـاب حسـی و هم بر روی اعصاب حرکتی که رابط میـان مغز، ستون مهره ها و سـایـر قسـمت هـای بـدن هستـنـد، تـاثـیر مـی گـذارد. بـا این وجـود از جمله علائمی که بیماران
از آن شکایت می کنند، احساس سوزش در دست ها و پاهای آنهاست. در اکثر بیماران دلیل ایجاد این اختلال مرض قند می باشد که معمولاً با گذشت زمان و استفاده از داروهای مناسب شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.
● علائم نوروپاتی
نشانه هایی که در انواع مختلف این اختلال بیشتر شایع هستند، به شرح ذیل میباشند:
▪ بی حسی دست ها و پاها
▪ احساس سوزش
▪ دردهایی شبیه به شک الکتریکی
▪ تشدید حساسیت در قدرت لامسه
▪ نیاز به هماهنگی و کنترل
▪ ضعف عضلانی
کلیه ی علائم ذکر شده در نوروپاتی خارجی بیش از پیش قابل رویت هستند. این نوع بخصوص نوروپاتی بیشتر بر روی اعصاب زیر تاثیر می گذارد: اعصاب حسی که مسئول دریافت محرک هایی نظیر لمس کردن و درد هستند. اعصاب حرکتی که کنترل حرکت ماهیچه ها را به عهده دارند و همچنین اعصاب غیر ارادی که مسئول عملکرد فعالیت های غیر ارادی بدن مانند: فشار خون، سیستم گوارش و ضربان قلب هستند.
● دلایل ایجاد نوروپاتی
چندین فاکتور وجود دارد که می تواند سبب ایجاد نوروپاتی شود؛ اما معمولاً گفته میشود که دلیل ایجاد این اختلال "ناشناخته" است. البته در بیشتر موارد دلیل ایجاد این نوع بیماری "دیابت" گزارش می شود. به هر حال می توان دلایلی را ذکر کرد که منجر به ایجاد نوروپاتی در افراد می شوند:
▪ عوامل وراثتی:
برخی از بیماران نوروپاتی را به صورت ارثی دریافت می کنند.
▪ ایدز و سایر بیماری ها:
افرادی که مبتلا به ایدز هستند نیز درجات مختلفی از نوروپاتی مبتلا می شوند. البته بیماری های دیگری نیز وجود دارند که می توانند سبب ایجاد نوروپاتی شوند مانند: کم کاری کلیه و کبد و کم کاری تیروئید.
▪ فشار دائمی بر روی اعصاب :
اگر فردی برای مدت زمان زیادی در یک حالت بنشیند، و یا کاری را به طور پیوسته انجام دهد مثل: نوشتن، و یا خم شدن، این امر می تواند بر روی سیستم عصبی فرد مورد نظر تاثیر منفی ایجاد کند.
▪ دیابت :
این بیماری یکی از موارد شایع و ابتدایی ابتلای افراد به نوروپاتی است. در این حالت بیماران دائماً از وجود درد و سوزش در دست ها و پاهای خود شکایت می کنند.
▪ الکل و مواد مخدر:
اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر می تواند نهایتاً منجر به ایجاد نوروپاتی در افراد شود، چرا که فرد به تدریج به دلیل مصرف مواد فوق نمیتواند یک رژیم غذایی سالم داشته باشد و به مثابه آن کنترل خود را بر روی اعصابش از دست می دهد و دچار نوروپاتی شود.
▪ سایر عوامل:
دلایل دیگری نظیر تاثیرات جانبی مصرف برخی از داروها، مصرف سموم، کمبود ویتامین و .. نیز وجود دارند که به نوبه ی خود می توانند سبب ایجاد نوروپاتی در افراد شوند.
● درمان نوروپاتی
این بیماری را می توان به شیوه های مختلفی درمان نمود؛ اما ابتدا باید درد را از بیمار دور کرد که به این منظور پزشک داروهای ضد درد تجویز می نماید. باید توجه داشت که درمان قطعی بیماری به همین مرحله ختم نمی شود.
پزشک با توجه به تاریخچه ی بیماری، روش های درمانی مختلفی را توصیه می کند. در برخی از موارد که نوروپاتی به واسطه ی تبخال های عصبی ایجاد شده باشد، پزشک انواع لوسین های بی حس کننده را تجویز می کند که این پمادها برای مصرف خارجی بوده و دارای تاثیرات جانبی قابل توجهی نمی باشند. در برخی موارد حاد، داروهای ضد افسردگی نیز تجویز می شوند تا بیمار به سرعت از درد رها شده و بهبودی حاصل شود.
سوده
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید